T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: BlackChart efter 07. Oktober 2007 kl: 21:34:25
-
Efter noget der ligner knap 1000 km kørsel som jeg generelt set synes at Højben har gjort godt, så begyndte olietrykket pludseligt at flakke voldsomt da vi rundede Hedensted på hjemvejen :?
Jeg er ikke helt tryk ved situationen, og de sidste 25-30 km. blev med alle sanser skærpet fra både min og Britta's side...
Derned og næsten hele vejen hjem har jeg haft et stabilt olietryk på omkring 3.5-4 bar ved 3500-4000 RPM, dette begyndte at svinge mellem 3 bar og 5 bar ved stabilt 4000 RPM...
Hvad pokker kan det skyldes??
Jeg har en mistanke til at termostaten i oliekøler flanchen er stoppet til (kan det mon være af slam fra da den stod stille, trods olieskift i torsdags?!) da olie temperaturen går op til 110 grader før den falder ned og ligger på 95 - 100 grader...Sådan har den gjort siden jeg skiftede olie...
Kan evt. skidt i den termostat have den beskrevne indflydelse på oleitrykket??
Jeg fik på intet tidspunkt oliealarm da den flakkede rundt, hverken med 4000 RPM eller i tomgang...
Dog fór olie temperaturen fra 95 og op til 115 grader i næsten samme sekund som jeg koblede ud...
Eller er det blot fordi den var blevet godt og grundigt varmet igennem efter at være kørt næsten non-stop fra Hannover til Skanderborg??
-
Nårh ja...13,8 km/l diesel klarede den på turen :)
-
Dog fór olie temperaturen fra 95 og op til 115 grader i næsten samme sekund som jeg koblede ud...
Lyder det ikke som et el/sensor problem ?
8 liter motorolie stiger jo ikke 20 grader på et sekund
-
Absolut en mulighed, men hvorfor kommer den med olie temperaturen så efter et olie skift?
Det er også mest det flakkende olie tryk der bekymrer mig. Temperaturen falder hurtigt igen.
-
du kan komme ud til mig og få det målt med et ikke el ur hvis du har lyst
Mvh Djurs :lol:
-
Vil lige tilføje at jeg syntes de største udsving på måleren kom da vi kørte op af bakke. :)
Ja skolen kan bruges til noget fornuftigt.:D
M.v.h.
-
Hvordan tjekker man oliepumpen for om det er den der er syg??
Snakkede lige med disponenten for det firma jeg kører for, og han oplevede for et års tid siden samme ting med en passat (AAZ motor) hvor olietrykket også pludseligt hoppede op og ned...Masser af olie på systemet så han kørte vidre, med det resultat at et par hundrede km senere døde oliepumpen (og motor + turbo) helt :?
Det vil jeg helst ikke opleve med min, så hvis det er oliepumpen så må den jo "bare" skiftes...
-
Hmmm...Har lige haft den startet...
Det lyder umiskendeligt som en pumpe der hænger...Den har en "slæbende" lyd som jeg ikke kan mindes den har haft før...
Jeg kan desværre ikke helt lokalisere hvor lyden kommer fra...
Lyden er lidt svær at beskrive, men hvis nogle af jer nogensinde har hørt en f.eks. vandpumpe der ikke har haft det for godt vil i vide hvad jeg snakker om...
Olietrykket flakker stadig op og ned her idag, ved stilstand og lidt gas i frigear...
-
Hmmm...Har lige haft den startet...
Det lyder umiskendeligt som en pumpe der hænger...Den har en "slæbende" lyd som jeg ikke kan mindes den har haft før...
Jeg kan desværre ikke helt lokalisere hvor lyden kommer fra...
Lyden er lidt svær at beskrive, men hvis nogle af jer nogensinde har hørt en f.eks. vandpumpe der ikke har haft det for godt vil i vide hvad jeg snakker om...
Olietrykket flakker stadig op og ned her idag, ved stilstand og lidt gas i frigear...
så kunne det godt lyde som oliepumpen ikke har det godt
men skift den med en ny hvis den ikke koster en bondegård for så er du jo sikker på at det ikke er det der er galt
Mvh Djurs :lol:
-
Var lige ude og lege lidt vidre...
Det viser sig at olietrykket ikke stiger jævnt som det hidtil har gjort, men derimod i hak...
Tror jeg ser om ikke jeg kan finde en anden oleipumpe til den...
Den kan vel forhåbentligt skiftes med motoren i bilen...
Efter hvad jeg kan se i Bentley skal bundkaret bare af, er det helt ved siden af??
-
af med olien
af med turbo retur
af med de 20 6x20mm bolte i bundkaret
ned med bundkaret og tag oliepumpen af, sidder med to 8mm bolte
så skiller du pumpen af og udmålet sløret mellem tandhjulene med søgerblade
-
Er det noget, du har målt med et troværdigt ikke-elektronisk instrument?
Oliepumpen kan simpelthen ikke levere trykstigninger "i hak". Det er en tandhjulspumpe, som kun kan øge trykket jævnt i takt med omdrejningstallet.
Til gengæld skal du tjekke, at tandremmen ikke kan glide på mellemakselhjulet. Det kan få både olie- og vacuumpumpe til at miste pusten midlertidigt.
Skulle der være fejl i oliepumpe, så ligger dte formentligt i returventilen, men som sagt - jeg tvivler.
I med en ordentligt manometer og viser det problemer, så tjek trandremmen og om mellemakslen løber så let, som den skal.
-
Hvordan kan jeg tjekke om den aksel kører som den skal??
-
Kan det passe at jeg skal have tandremmen af for at tjekke den aksel??
-
Kan det passe at jeg skal have tandremmen af for at tjekke den aksel??
du kan nøjes med at løsne strammerhjulet så der ikke er belastning på mellemakselhjulet.
-
Tjaaa. Nu skal du jo ikke bare rykke tandremmen af på en mistanke. Jeg vil først vide, om olietrykket er blevet målt troværdigt med en ikke-elektronisk instrument. Er det det, hvad???
-
Nej det er det ikke...Har ikke lige umiddelbart adgang til det, men den meget kraftige skurrende lyd bryder jeg mig ikke om...
Den var der ikke på vej derned :(
-
[size=18]HOOOOOOOOOOOLDT!!![/size]
Kørselsforbud, hvis det var min bil.
Skurrende lyd? Fortæl mere. Detaljer tak. Beskrivelse af lyden. Observasioner af, hvor den kommer fra. Følger den omdr.-tal? Er den afhængig af om, der bremses eller ej? Har du et motorstetoskop? Er det fra vacuumpumpen? Er der slidspor på bagsiden af tandremmen?
Hvis noget er galt med vacuumpumpe eller oliepumpe, som forhindrer mellemakslen i at rende frit rundt, så er der overhængende risiko for tandremsbrud! -> Kapital Motorschaden!
Jeg kan ikke, vide, om det er det, der er på færde, men jeg tør ikke andet end at lufte mistanken. Hvis det viser sig bare at være en elektrisk fejl med din olietryksmåler og så noget andet ubetydeligt, der frembringer en lyd, så kan vi alle sammen grine af mig bagefter, men det er vist også bedre, end at du rister tandremmen.
I morgen, når lyset kommer igen, så kigger du alvorligt på din tandrem og vurderer om der er alvorlige slidspor på bagsiden.
-
Jeg havde Britta med ude, og hun kunne bekræfte en underlig lyd der holder takten ifht. omdrejningerne, jeg har desværre ikke noget stetoskop, og jeg har heller ikke en skruetrækker der er lang nok til at lytte efter i det område lyden, for mig at høre, kommer fra...
Umiddelbart vil jeg sige at det stammer fra et område mellem dieselpumpe og vacuum pumpe, men er ikke 100% på om det er der...Britta mener at det kommer fra forsiden (tandrems enden) af motoren, men er heller ikke helt sikker...
Jeg har lidt svært ved at beskrive lyden, den er ikke decideret metallisk, nærmere somom der er et eller andet der skraber op af en anden del...
Lyden kan umiddelbart kun høres med dækslet over motoren afmonteret, men tilgengæld kan man mærke vibrationer der følger den skumle lyd i karossen bare ved håndspålæggelse på karossen omkring motoren...
Bilen ER blevet groundet indtil jeg ved mere om hvad det er, den skulle være brugt som flyttebil for de gamle i weekenden, men de må sq finde andet transportmiddel da jeg tvivler på at jeg har Højben på vejen inden da...
Når jeg kommer hjem imorgen tager jeg lige en kigger på tandremmen...
-
Jeg kunne ikke vente til imorgen :)
(http://www.blackchart.dk/T3/100_1028_resize.JPG)
Er de mærker den har hvad du mener med slidspor??
-
Der er slidspor, men vist ikke mere end man normalt ser. Næste skridt er stetoskopet, så du kan lokalisere fejler 100%. Alternativt kan man jo bare skille ad indtil man finder årsagen, meeeeen det er jo lidt upraktisk. Jeg ville stadigvæk enormt gerne vide, om olietrykket faktisk er stabilt eller ej.
Mellemakslen ligger selv i to lejebøsninger. Den forreste har det med at smadre, hvis tandremmen spændes alt for hårdt. Mellamakslen trækker vacuumpumpen og oliepumpen. Er der defekter på en af dem, så vil det muligvis bremse mellemakslen preiodosk og olietrykket dykker. Mellemakslen selv drives af tandremmens bagside (det var derfor jeg ville se slidspor). Hvis noget bremser mellemakslen, så glider tandremmen på dens hjul - indtil den springer...
Hvis det altså er korrekt at olietrykket flakker, og hvis den skurrende lyd hart noget med sagerne at gøre (og ikke bare er noget ligegyldigt halløj, der f.eks. vedrører udstødning, vandpumpe, generator eller andet perifært), så samler opmærksomheden sig om vacuumpumpe, oliepumpe(særligt returventilen i sugesnablen) og mellemaksellejerne. Bed til din gud om, at det ikke er det sidstnævnte, for så skal motoren ud...
-
Det slog mig lige mens jeg var i bad...
Måske er der en yderligere forklaring:
Er din generator ved at dø? Måske er den fuldstændigt smadret (det ville forklare lyden), så spændingen pendler op og ned (det ville forklare dine instrumentudsving).
Jeg ved det ikke, men check det lige.
-
Tjekker generator når jeg kommer hjem, men hvis det var den, ville de andre instrumenter som tank måler vand temp osv. Så ikke også fejle?
Hvor finder jeg et manometer der kan bruges til olie tryk? Kan et fra en gammel kompressor bruges såfremt gevindet passer?
-
Jo, det har du ret i, men i modsætning til eftermonterede instrumenter, så har de originale indbygget træghed, så de reagerer langsom. Prøv f.eks. at se når du drejer næglen, så reagerer tankmåleren laaaaangsomt.
MEN derfor kan min teori jo sagtens være noget ævl - men vi må jo teste alle muligheder.
-
Er faktisk kommet til at tænke på at jeg kan se ændringer i olietrykket når jeg hhv. aktiverer blinklys og bremselys, det kan jeg jo heller ikke i de andre instrumenter...
Går ud og måler lidt på den nu...
-
Hmmm...Stabilt 14,6 volt :?
Kunne jeg bruge et manometer fra en kompressor til at tjekke olietrykket??
-
Det kunne være interessant at se nogle af olietrykshoppene samtidig med at du måler spændingen på selve instrumentet.
Ja, du kan bruge et hvilket som helst manometer med et fornuftigt interval til at teste trykket. Gevindet i enden af topstykket er M10x1.
-
Jeg har lyttet lidt vidre (jeg har desværre ikke en skruetrækker der er lang nok ej heller et stetoskop), og jeg synes at have lokaliseret lyde til lige omkring vacuumpumpen...Den er i hvert fald kraftigst i den ende...
-
Den har udsving på 0,5 bar til begge sider ved 4000 RPM, bag på topstykket, lidt mindre end el instrumentet viste, men alligevel...
Instrumentet viste ca. 0,7 bars udsving...
-
Vil næste logiske skridt her være at hive oliepumpen ud af bilen??
-
Op med vacuumpumpen. Snurre rundt. Føle slør, høre lyde. 13 mm top ned på oliepumpens medbringerkærv. Hvordan ser kærven ud? Dreje rundt, føle, høre. Ved mistanke bundkar af og oliepumpe ud.
-
Hmmm...Vacuum pumpen virkede fint :( Det gør den desværre ikke mere...
Studsen til slangen knækkede inde i slangen :(
Skal nu, mindst, bruge en vacuumpumpe samt slangen derfra :cry:
-
Så, så, så. Det er helt almindeligt at studsen er blevet hård og knækker, bare man kigger på den. Hovwdi kan levere selve låget MEGET billigere end en hel pumpe, som koster KASSEN!
-
Okay, så mangler jeg bare slangen...Kan fandme ikke få resten af den skide studs ud :(
Nå...Ud og teste oliepumpen...
-
Så, så, så. Det er helt almindeligt at studsen er blevet hård og knækker, bare man kigger på den. Hovwdi kan levere selve låget MEGET billigere end en hel pumpe, som koster KASSEN!
Ellers søg et låg herinde! Der er masser af VP´er som bare ligger!
Et nyt koster 335kr hos HWDI!
-
Hmmm...Oliepumpen kører tilsyneladende fint rundt, MEN...
Den derses vacuumpumpe...Hvor meget modstand skal der være i den??
Den har et pumkt (ca. en gang pr. omgang) hvor der er en mærkbar modstand og en lidt skrabende lyd...Kan det være den jeg har kunnet høre når motoren har været igang??
-
Hmmm...Oliepumpen kører tilsyneladende fint rundt, MEN...
Den derses vacuumpumpe...Hvor meget modstand skal der være i den??
Den har et pumkt (ca. en gang pr. omgang) hvor der er en mærkbar modstand og en lidt skrabende lyd...Kan det være den jeg har kunnet høre når motoren har været igang??
af med låget......der sidder 3 nylon lameller som skal kunne bevæge sig ud og ind!
-
Ja og det skal ikke fotograferes. :lol:
De andre har heller ingen fotos :lol:
Der ligger mange. Beep. men de er heller ikke fotograferet :lol:
-
Hmmm...Vacuum pumpen virkede fint :( Det gør den desværre ikke mere...
Studsen til slangen knækkede inde i slangen :(
Skal nu, mindst, bruge en vacuumpumpe samt slangen derfra :cry:
Morten, du kan komme forbi garagen i Klovborg igen, så finder vi sikkert et låg eller en pumpe, slangen er jeg ikke helt sikker på at jeg har, men der er da en chance. Bare giv besked hvis jeg skal rende ud og tjekke om sagerne er der, jeg skal alligevel ud og kigge til "tyskeren" :roll:
Tony
-
Har lige adskilt den, der sidder 4 lameller, og de kan alle bevæge sig, men det er somom den hænger i det leje der sidder i bunden af pumpen...
Skubber jeg akslen lidt op (nu hvor der ikke er låg på kan det godt lade sig gøre) drejer den fint og helt frit rundt, men lader jeg akslen falde ned på plads igen er der straks modstand i den...
-
Ja og det skal ikke fotograferes. :lol:
De andre har heller ingen fotos :lol:
Der ligger mange. Beep. men de er heller ikke fotograferet :lol:
Herregud det ligner bare en lille malkemaskine pumpe :D
-
Går ud og tager billeder nu :D
Tror sq Kurt er ved at have udviklet en billede fetish, det er næsten hver eneste tråd der skal fotodokumenteres ;) :D
-
Sku forresten spørge fra fru'en om det ikke bare var nok at give bilen en eller flere blodtrykspiller ;)
Kunne jo være det kunne få skidtet til at falde til ro :D
-
Et par billeder...
(http://www.t3nettet.dk/album_pic.php?pic_id=690)
Vacuum pumpen set fra toppen, låget ligger ved siden af.
(http://www.t3nettet.dk/album_pic.php?pic_id=691)
Vacuum pumpen set fra siden, låget ligger ved siden af.
(http://www.t3nettet.dk/album_pic.php?pic_id=692)
Toppen af oliepumpen igennem hullet til vacuum pumpen.
-
hvad laver det manometer bag i topstykket ?
-
Mekanisk olie tryk kontrol
-
Og SÅ blev man sq sur :evil:
Hentede "ny" vacuum pumpe hos Tony, der sad en lille stump slange på studsen...Da jeg ville pille den af (med stor forsigtighed) hvad sker så?!
NEMLIG :evil: lortet knækker :evil:
Nu står jeg så med en defekt pumpe, en tilsyneladende OK pumpe og 2 defekte dæksler!!
Sådan noget pis at der er så langt til Viborg herfra :(
-
... Forbandede "gamle" lort :evil: Du har selvfølgelig fuld returret på pumpen :wink: men du fik jo pumpen som komplet, så hvis du kommer i nærheden af Klovborg, igen-igen, så tag bare pumpen med, for så rykker vi sgu pumpen eller dækslet af en af reservemotorene :!:
Tony.
-
Tror sq bare jeg bestillet et låg fra Hovwdi...Det giver jo kun endnu et par dages stilstand :(
-
Og SÅ blev man sq sur :evil:
Hentede "ny" vacuum pumpe hos Tony, der sad en lille stump slange på studsen...Da jeg ville pille den af (med stor forsigtighed) hvad sker så?!
NEMLIG :evil: lortet knækker :evil:
Nu står jeg så med en defekt pumpe, en tilsyneladende OK pumpe og 2 defekte dæksler!!
Sådan noget pis at der er så langt til Viborg herfra :(
man tager en hobbykniv og skære den op langs siden og vupti så er den af!
-
Hobbykniv?! På en stålarmeret slange?? DAMN det skal være en hidsig kniv...
-
Hobbykniv?! På en stålarmeret slange?? DAMN det skal være en hidsig kniv...
jeg har "kun" noget alm gummislange........ :?
-
'k, min er med stålflet under det stof der sidder på den, og det var der også på den stump der sad på pumpen fra Tony...
Tony er gået i værkstedet for at finde et dæksel med hel studs og UDEN slange :D
-
Så er der fundet en anden pumpe/dæksel, denne her stod jeg og vippede hele motoren med, kun ved at rykke vildt i gummislangen :!: :!: :!:
Så er vi vist sikre på at studsen bliver siddende :!:
Tony
-
ja ja tony, bare vent til blackchart får fat i den :lol: :lol:
-
Spooky :?
Nu flakker olietrykket ikke mere, på flad vej, MEN op og ned af bakke giver udslag på trykket ~+0.5-0.6 bar når man kører nedaf og ~-0.5-0.6 bar ved kørsel op ad :?
Olie standen er efter gentagne målinger ca. 1 mm under max, dvs. masser af olie på motoren...
Tilgengæld er den skrabende lyd tilsyneladende forsvundet med den "nye" vacuum pumpe...
-
Spooky :?
Nu flakker olietrykket ikke mere, på flad vej, MEN op og ned af bakke giver udslag på trykket ~+0.5-0.6 bar når man kører nedaf og ~-0.5-0.6 bar ved kørsel op ad :?
er der kun 0,5-0,6 bar i olietryk
eller er det bare mig der ikke fatter hvad du skriver
Mvh Djurs :lol:
-
Nu kan jeg ikke dy mig længere Morten.
Hva med at rykke de instrumenter ud af bilen?
Den kører garanteret bedre uden... 8) :lol:
-
Er kommet til at tænke på idag, at jeg aldrig har kigget så meget på dem som efter de store udsving, så det den har nu er nok meget normalt :)