T3nettet og T3Klub Danmark forum

Off topic => Generelt => Emne startet af: TONY efter 29. Oktober 2007 kl: 23:58:50

Titel: Motor-udtagning
Indlæg af: TONY efter 29. Oktober 2007 kl: 23:58:50
Der var en herinde, som i sidste uge spurgte til hvordan man lettest fik motoren ud.
Nu havde jeg lige et par timer "fri" her til aften,
så kunne jeg jo lige så godt, lidt forenklet, vise hvordan  :wink:
Jeg vil tro det er lettest på den måde, hvis man som jeg, ikke har ret meget plads  :?
Nu er det vist også ved at være slut med garageprojekter, indtil der kommer en port i,
det er sq godt nok ved at være for koldt ........  :roll:

Tony
Titel: Motor-udtagning
Indlæg af: DT63 efter 02. November 2007 kl: 13:34:52
Du skal løfte så højt at motoren kan komme ud
jeg bruger 2 dunkrafte til at løfte bilen med
Titel: Motor-udtagning
Indlæg af: jensjakob efter 02. November 2007 kl: 14:14:20
Advarsel - VW donkraften er IKKE strk nok - jeg lavede stuntet med 2 stk VW donkrafte, og den ene knækkede midt over i spindelen og bilen faldt halvvejs ned - vi havde så en traktor og løftegafler vi brugte til at få den på ret kurs (det var den blå bil under skrotning)
Titel: Motor-udtagning
Indlæg af: Mads-kaa efter 02. November 2007 kl: 15:00:55
Citat fra: "ctange"
Dejlig illustrativt.

Hvor langt er det nødvendig at løfte bilen op?

Hvad bruger du til at løfte bilen op?
Jeg ser en værkstedsdonkraft på det ene billede,
hvor sætter du den?
og er den det eneste du bruger?


Det nemmeste er jo i virkeligheden at smide motoren ned på jorden(eller som her på en palle) og så løfte bilen til man kan få motoren ud!
En god værkstedsdonkraft og nogle ordentlige bukke(højere end dem fra thansen/harald nyborg), så skulle det ikke være noget problem!

/Mads
/Mads
Titel: Motor-udtagning
Indlæg af: TONY efter 02. November 2007 kl: 15:06:11
Jeg ville nu ikke turde bruge de originale donkrafte til det  :shock:  de er sq for ustabile.
Jeg bruger en alm. 2 ton garagedonkraft, og en 3" tyk træbjælke på tværs af bilen.
Den kan ses på det første billede, og den støtter under længdevangerne.
Baghjulene skal hæves ca. 20 cm. over jorden, og "konstruktionen" er stabil nok til at jeg kan skubbe bilen sidevejs, hvis noget hænger i når motoren rulles ud.
MEN jeg vil ALDRIG kravle under bilen, og jeg lader altid baghjulene sidde på i tilfælde af at den skulle falde ned mens jeg f.eks. har arm/skulder inde for at klippe en slange eller kabel som jeg af og til glemmer inden jeg løfter  :!:
Som ekstra sikkerhed, lægger jeg nogle gange en stor lecablok under baghjulene, men stadig med donkraften under.

Tony
Titel: Motor-udtagning
Indlæg af: Jarl efter 02. November 2007 kl: 15:28:49
Og, hvis man er sikkerhedsbevidst og doven perlegrusmekaniker, så er de små opkørselsramper fra f.eks. HN eller Biltema fine. Så er man ude over alt donkraft tingel-tangel - det er dejligt nemt og bilen står sikkert (med mindre man står på en blød græsplæne) Samtitig er de tilstrækkeligt høje til at motoren kan komme ud under bagpanelet. Så kan man tilgengæld bruge en god stor værkstedsdonkraft til at løfte motoren ind og ud med.
Titel: Motor-udtagning
Indlæg af: Aran efter 12. Februar 2009 kl: 18:45:46
Eller hvis man tilfældigvis har et par fede fælge liggende (jo bredere des bedre ) kan de udmærket anbringes under baghjulene. Og en T3 kan løftes med en værkstedsdonkraft direkte på gearkasse beslaget (Har gjort det masser af gange ) - selvfølgelig forudsat, at boltene stadig sidder i.
Træk håndbremsen, men husk også, at kile et par klodser ind foran og bag mindst et af forhjulene (gerne dem begge ) SIKKERHED frem for alt!
En god værkstedsdonkraft kan uden problemer sænke motor og gearkasse næsten ned til gulvhøjde, og alligevel trækkes ud.