T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diverse => Emne startet af: Hawaiibussen efter 17. Februar 2006 kl: 10:11:05
-
Hej
Jeg er nu så træt af min blæser piver når den bliver varm og især når det er koldt uden for nærmest skiger den så jeg er nød til at skrue op for radion for at holde det ud.
Er det svært at udskifte blæseren? og skal man have hele intrumentbrættet af for at få den udskiftet?
Jeg har fået fat i en ny blæser på ebay for 350 kr.
-
Føj! Ja, det er en djævel! Instrumentbrættet skal af. Dvs. 1000 småting, kontakter og multistik, så det er en klog beslutning at montere en spritny - det er ikke et arbejde, man gider hver dag!
-
Puha, jeg føler med dig. Skal selv, i nærmeste fremtid foretage samme indgreb. Er træt af at blæseren kun give et svagt pust, slevom den står på "fuld skrue" (og det er sgu for anstrengende at sidde og hoppe i sædet, for at holde varmen :evil: )
Men hvis du alligevel skal igang, har du så mulighed for at lave en lille "foto-dokumentar" over projektet ? Eller måske en beskrivelse af de erfaringer du får.
Du/vi er sikkert ikke de eneste der bliver nødt til at skille skidtet af, så det ville sikkert være en stor hælp/lærerigt for de af os der ikke er alt for snedige til den slags (....og her skal det indrømmes at jeg især tænker på mig selv :oops: ).
Anyway, så ønsker jeg dig held og lykke med projektet.
-
Og vupti :D
Onkel Dan fandt lige den her http://www.lost-byte.de/bulli/geblaese/geblaese.html ,og nogle andre hvis du er interesseret.
Men stadig : hvis du gør dig nogle erfaringer som ikke er nævnt i linket, så modtages de med glæde 8)
-
Jeg har udført operationen på min bus en gang, og haft instrument bordet af to til tre gange( jeg er en nørd og elsker at der er styr på ledningerne!!!) det er en operation som tager 3-4 timer, og omfatter ratstamme, instrumenter, førerbord og køleanlæg! Hvis den del du har købt på ebay, kun er motoren er der sansynligvis lidt skærer arbejde inkluderet, men ikke noget uoverkommeligt!
Du skal huske at ratstammen sidder fast med knæk-bolte(tror jeg de hedder?) som skal bores ud, jeg har bare erstattet dem med almindelige M8 (tror jeg?), men der er sikkert nogen som mener det er dumt?
Hvis du har brug for hjælp/råd er du velkommen til at ringe 23336984!
/Mads
-
hej hej med jer..
i mine 7 år som BMW mekaniker brugte vi en don og en hammer når vi skulle skifte de knæk bolte i ret stammen og de kan købes nye til ikke ret mange penge.. og som mads siger kan man godt bruge alm 8 mm bolt
det var ikke så svært..
Mvh Flemming :lol:
-
Super mange tak for alle de gode råd.
jeg har ingen garage til at lave min bil i og jeg gider ikke og stå udenfor og lave det i denne kulde jeg venter lige til det er blevet en anelse varmere udenfor.
Men det er komplet enhed jeg har købt så jeg regner med at at skifte det hele!
-
hejsa jeg ska osse ha kikket på min, ka det passe det er den her inde ved hovwdiaudi [/url] http://www.hovwdiaudi.dk/product/default.asp?mode=showproduct&id=97388
-
Ja, det ser meget rigtigt ud, men jeg mener jeg har set den billigere i Tyskland, prøv hos Kafer Co. De kan findes under links!
Jeg vil lige sige at min ikke virkede, det skyldtes at kulene i motoren var slidte og sad fast. Lidt kærkommen rengøring og lidt smøring (med kontaktrens) har fået det til at kører igen.
Og så kan det tilføjes at rengøring af hele varme systemet har hjulpet gevaldigt på indeklimaet i vognen :D
/Mads
-
Det ligner den ihvertfald.
Hvis du går ind på http://www.kaefer-co.de/index.php?view=details&path=0.191.218.&size=large&id=2853 , så har de den til 75 euro (ca. 560 Dkr.)
Hos www.vwbusshop.de har de den til 59 Euro (Kig under T3 -> Elektrische Ausrüstung -> Elektrik).
Jeg aner ikke hvad forsendelsen koster, men det står sikkert et eller andet sted på siden.
-
Varmeapparat komplet til salg.
Jeg har et komplet varmeapparat fra den blå bus (benzin) liggende på lager.
Billigt :-)
Mvh
Jens Jakob
-
Hva bruger i blæseren til???
Åbner i ikke bare vinduerne?
Ej spøg til side... jeg bruger kun min i ekstremt tilduggede tilfælde, ellers er den slukket. Og den varmer fint og holder ruden rimeligt dugfri.
-
Min blæser har vist smidt en "afbalanceringsklods" den brummer ihvertfald FRYGTELIGT når man tænder for den.. SKAL man virkelig have ALT af for at komme ind til den .. ??? Sikke noget lort.. Måske skulle man skære sit instrumentbrædt over i 3 dele :twisted: Så var det da til at komme til!
-
Hej Jan
Jo, så kan du komme til blæseren - glimrende ide :-)
Faktisk - interessant tanke.
Så blev det også nemmere at lave rust under forruden.......!
Ring når du er i Kbh og skal ahve lsiter :-)
Mvh
Jens Jakob
-
Hej Peder
Det er et standrad T3 varmeapparat, forudsætte en vand-bokser.
Så du kommer ikke så langt med det i Madam Blå.
Mvh
Jens Jakob
P.s. Leder stadig efter den anden H4 lygte til dig,
-
hej peder
hvis du nu ikke har noget at gi dig til i vinter så kunne du jo lave et varmt vands system til en vand blæser med et vandfyr til benzin drift
ja ja han er da ikke rigtig klog tænker du nu men men du kunne jo så også lave varmt vand via en varmvands beholder til vandhanen og bad udenfor og så køre køre det varme vand op til varme apperatet
se det var en ide
Mvh Djurs :lol:
-
Det tager max en halv time at hive instrumentbordet ud..
-
Det tager max en halv time at hive instrumentbordet ud..
yep og 4 år at svare på indlægget. :lol:
Deeet gaaaaas :wink:
Jeg ville nok bruge et par timer og være lidt forsigtig og omhyggelig, men vil da mene med lidt iver kan det gøres på en halv time. Det siger konen også hele tiden. :shock: Det gaaaas.
Fanme en stabil tråd, som bliver taget op efter 4 år.
Kurt
-
Har lige haft min blæser ude... Og det er egentligt ikke noget problem, man skal have god tid og tålmodighed... En halv time..? - Jo det kunne man nok godt gøre, men så har man heller ikke passet på tingene ihvertfald. Måske jeg bare er langsom, men jeg tog en eftermiddag om det. Men der sad også stadig knæk-bolte i min ratstamme, varmeapperat-kassen var limet sammen og der blev monteret en cigaret-tænder i instrumentbordet ved samme lejlighed.. Men det er en rar fornemmelse bagefter... 8)
-
Har også klaret den operation for ca. et ½ år siden. Det tog tid, som ved alle reparationer, så er der ting der kræver at man lige ved hvordan.
Sæt et par dage af til det.
I visse situationer vil en hjælper nok kunne gøre nytte, men jeg klarede det selv
Desværre har jeg glemt en del af det.
Ting jeg dog husker drillede mig var:
-Afmontering af handskerummet i passagersiden.
-Afmontering af det plastik i midten, unde instrumentbordet
-Rattet behøver ikke at afmonteres, men er er svært tilgængelige bolte under instrumentbordet, som holder et par støtter.
-Selve plastkassen er skruet fast med vist 4 stjerneskruer, og de er typisk rustet helt fast så de knækker. Jeg måtte bore dem ud.
-Der hænger nogle firkantede klapper ned inde i plastkassen, og her er hængslerne ofte slidt så meget at de har en tendens til at sidde fast, og i mit tilfælde var en af dem faldet af.
Der er lidt fra min kamp her:
http://www.t3nettet.dk/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic&t=9013&postdays=0&postorder=asc
Desværre forsømte jeg lidt at tage billeder.
-
Arh, sådan noget pis.. Howdi audi holder lukket mellem hjul og nytår, hvilket giver lidt problemer, da jeg ville skifte blæser enheden her mellem jul og nytår. Nogen der ved hvor jeg kan få en nu? vil meget gerne have en ny og ikke brugt.
-
Arh, sådan noget pis.. Howdi audi holder lukket mellem hjul og nytår, hvilket giver lidt problemer, da jeg ville skifte blæser enheden her mellem jul og nytår. Nogen der ved hvor jeg kan få en nu? vil meget gerne have en ny og ikke brugt.
Hvis du ikke er afhængig af din T3, så kan du jo bare bruge tiden her mellem jul og nytår til at adskille. Når så butikken åbner igen kan du købe og samle. Det er hurtigere at samle end at adskille, det var min erfaring.
Jeg skiftede iøvrigt ikke min blæser, den fejlede intet. En af klapperne var løs, og den blokerede så blæserhjulet en gang imellem, og så standsede blæsermotoren øjeblikkeligt, og sikringen sprang.
-
Jeg brugte heller ikke ny blæser til min... Den gamle kunne repareres... Så adskil og se hvad der skal til...
-
ok, det vil jeg så gøre, min hyler og springer sikringen...
-
Jeg har tidligere skiftet min orginale til en howdi blæser, det har jeg fortrudt..... Efter maks et halvt år begyndte den at larme (pive) og synes den er mindre effektiv end den orginale ift den støj den laver.... Har også oplevet den har sat sig fast og kørt meget ustabilt hvis den ikke er blevet brugt i længere tid!
Så mit råd er: Køb en orginal hvis det er muligt, selvom den koster en go sjat mere guld.
Efter min mening er der for langt derind til det er en del man gider skifte hvert år.
Jeg kender ikke kvaliteten på de tyske, men en ting er sikkert, min bliver skiftet til en ny orginal næste gang jeg skal derind. :o)
-
Da jeg udførte operationen udskiftede jeg også nogle af 4 skruer der holdt varmekassen til nogle bolte man kan sætte en top på, til næste gang....
Og de to der holder støtterne ved rattet fik en bolt med to møtrikker på, så de nu er så høje man kan tage dem med en fastnøgle næste gang....
Og så fik den lige hulrumsbehandling
hehe men fandt aldrig ud af hvordan man tog starthjælpen ud af instrumentbordet.
-
en halv time er en mild underdrivelse
det tog mig syv timer, hvoraf en af timerne gik med hovedbrud om hvordan fanden man kommer ind i kassen, når først den er ude
min var limet sammen, og jeg måtte skille den ad med hobbykniv, havesaks og skruetrækker
jeg satte den sammen igen ved at bore små huller, og så skrue den sammen, lidt nemmere til næste gang
men mega nice at få varme til fusserne igen, også når man holder for rødt