T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diverse => Emne startet af: biff efter 10. November 2007 kl: 13:16:39
-
De to fangarme (ved ikke om det er det rigtige ord, på engelsk kaldes de shift guides) af plastisk som sidder under gearstangen i huset over reservehjulet, som skal styrer gearvalget, er meget slidte på min bus, hvilket resulterer i at man ikke kan bruge bakgearet (som jo nogen gange kan give lidt ekstra udfordring når man skal bruge bilen..) Er det muligt at skifte dem, eller hænger de sammen med resten? Hvis det kan lade sig gøre hvordan gør man så, det er vist plastik, så ekstrem vold duer vel ikke..
Desuden syntes jeg ikke mit hus ligner det på diagrammet, er kun et hul der hvor der muligvis skulle sidde noget til at styre bakgearet, men i stedet et langt styr.
-
Hi ,Fangarm comes under the profiel in the backgear (push down)
m.v.h.
Henk :lol:
http://www.t3nettet.dk/viewtopic.php?t=2908&highlight=
-
Hej biff.
Jeg vil gerne på egne vegne rose dig for at du allerede har fanget princippet med at smide et par billeder ind af det du roder med.
Tak.
kurt
-
Henk@
THanks for the link, but still havnt quite figured out, if its possible to change the guides alone or if i have to exchange the hole rod..
Kurt@
Jo tak har jo faktisk været her længe, men har mest bare prøvet at suge til mig, uden at have haft de store bilproblemer selv, men jeg ved at det gør det meget lettere for en novice som mig at fatte hvad det handler om hvis der er billeder med.
-
Du er med på at gearstangen skal trykkes ned, når du vil vælge bak.
Kan du tage bedre billeder af de plasticstykker der sidder på.
Måske dem der faktisk har haft skilt det ad snart vågner.
Din ligner da meget godt Henks.!
Kurt
-
Hi Biff
I don't know what year your car is,but the "Plastic" on the shaft you kan not exchange,only the whole shaft,but not available any more :( :(
You have to look for a good used one.
m.v.h
Henk :wink:
-
jeg er med på at gearstangen skal trykkes ned, (har ikke kørt uden bakgear siden vi fik T3'eren for over et år siden..), problemet opstod i torsdags..Den plastik bøsning fidus der skal fange styret til bakgearet er helt slidt rund, hvilket gør at gearstangen "hopper ud" og ingen af gearerne virker, sålænge man undgår bakgearet er der ingen problemer. Ville gerne tage bedre billeder, men tror det er for mørkt nu, til at se noget som helst..
-
Thanks Henk
Dammit have to look for a hole shaft then( btw 1983 1.9 WBX), seems stupid though to change it all when it's "just" a piece of plastic.
-
hey Henk.
Do you know the exact name of the part im looking for( makes searching and asking a little easier...)
-
hey Henk.
Do you know the exact name of the part im looking for( makes searching and asking a little easier...)
Hi Biff
The part numbers you can see on the first pictures (Link) I posted.
As I understand now you need only the two bushes and the bolt (right??)
You can order those partnumbers at VW,those are availble.
This is a picture from the shaft,only at one side platic.
Hope you understand what I mean??
m.v.h.
Henk
Not more available !!!
(http://img.photobucket.com/albums/v703/Henk4711/VW/Versnschakelgaffel.jpg)
Change this two bushes and the bolt
(http://img.photobucket.com/albums/v703/Henk4711/VW/Schakelstangbussen.jpg)[size=18][size=18][/size]
-
Hmm er det ikke det samme hvadenten det er en diesel eller en benziner?
Er der årgangsforskelle?
Hvis ikke så har jeg med garanti sådan en liggende.. et sted..
/Jan
-
Hmm er det ikke det samme hvadenten det er en diesel eller en benziner?
Er der årgangsforskelle?
Hvis ikke så har jeg med garanti sådan en liggende.. et sted..
/Jan
Hi Jan
4 or 5 gear different.Don,t know about the years.Have to look in "Onkel"
mv.h.
Henk :lol:
-
ja Jan, kastede mig over det, troede problemet lå i selve gearkassen, men viste sig istedet at være ren slitage på den der plastikbøsning, tror jeg ihvertfald.. Ville være virkelig godt at have dine vintagereservedele som mulighed hvis ikke det kan lade sig gøre, kun at skifte det slidte plastik.
@Henk
It's not the bushes and the bolt, but only the plasticthingy on the left part of the shaft(seen from the front of the vehicle), is it really not possible to replace the plastic, without changing the hole shaft??
Tog lige et par aftenbilleder til, ved ikke om det belyser Hahja det bedre men det er altså den venstre lille "krog" (set forfra) på stangen mod gearkassen, der har en plastikbøsning/hætte som er slidt helt skæv, og får bakgearet til at falde af.
-
ja Jan, kastede mig over det, troede problemet lå i selve gearkassen, men viste sig istedet at være ren slitage på den der plastikbøsning, tror jeg ihvertfald.. Ville være virkelig godt at have dine vintagereservedele som mulighed hvis ikke det kan lade sig gøre, kun at skifte det slidte plastik.
@Henk
It's not the bushes and the bolt, but only the plasticthingy on the left part of the shaft(seen from the front of the vehicle), is it really not possible to replace the plastic, without changing the hole shaft??
Tog lige et par aftenbilleder til, ved ikke om det belyser Hahja det bedre men det er altså den venstre lille "krog" (set forfra) på stangen mod gearkassen, der har en plastikbøsning/hætte som er slidt helt skæv, og får bakgearet til at falde af.
Biff Sorry,only self made,theire was never a part number for this.Only compl.with the shaft,but not more availeble for many years.
Just try to find a good used one (from Jan)
m.v.h.
Henk :lol:
:lol: :lol: :lol: :lol:
-
nå efter lidt grundigere gennemgang af tingene, fandt jeg ud af at det slet ikke er oppe foran, så nu er det fedtet godt ind og sat på plads igen. Problemet er at den selector (fra Haynes) er knækket oppe ved gearkassen, problemet er midlertidigt løst med et spændbånd, men kommer jo nok til sætte en ny på. nogen der ved om det er en gangbar reservedel og om det er problematisk at skifte??
-
Jeg ved ikke om man kan få en ny, men den er ikke svær at skifte.
Der sidder en låsenagle i bunden, som du kan komme til efter en grundig rengøring. Det bedste er at vende "koppen" ned mod et stabilt underlag, så kan du slå naglen ind i "koppen"
Derefter skal du bruge noget som passer til skiftestangens diameter, til at lægge imod "koppen" til at slå på. Slå aldrig på selve koppen hvis den skal bruges igen. Det skal din jo ikke, men fremgangsmåden er den samme hvis man skal skifte den bagerste glidebøsning på skiftesystemet. ( ihvertfald på dem hvor jeg har prøvet, men der er jo flere forskellige typer af skiftestænger )
Sørg for at rense godt rent på det bagerste stykke af skiftestangen, hvor "koppen" skal glide ud over. Lad evt. "Koppen" stå med lidt rustløsner i, et døgn´s tid, inden du vender den for at slå naglen ud.
Lyder det som sort-snak så er det bare fordi jeg lige er stået op.....bøvs....juleøl......
Tony
-
næ tak det er da klar tale, men nok sort arbejde..
Men hvad hedder skidtet så, for går ud fra den ikke bare hedder en kop. og er det nok bare at skifte den eller skal resten af løsdelene skiftes med.
-
mon ikke det er det her, står godt nok det er til 85 og frem ( min er jo fra nytår 83-84), nogen der ved om der er sket ændringer? evt. hvad det hedder på tysk?
-
Hvor har du fundet det sæt??
Min gearkasse kunne godt bruge en omgang nye bøsninger osv. de har det ikke alt for godt :)
-
det er fra volkscafe eller van-cafe, som det vist nu hedder.
http://www.volkscafe.com/vanagon_parts.jsp?pa=p&p=1352410444&pct=930251849&ct=1456203596
men det er jo over vandet ikke sandt og så slipper man vel ikke for told og muligvis moms.. :roll:
-
Jeg tror den hedder "selector lever" på englesk og har VW # : 251711973A
Jeg fandt den også her:
http://busdepot.com/details.jsp?partnumber=251711973A
/Jan
-
If you have the part number you can find the "Tysk" name for it and the price.Prices are from july (not updated yet)
I think those parts are availeble from VW (look in "Onkel")
http://www.nininet.de/preise/index.php
m.v.h.
Henk :lol:
-
thanks Henk og Jan, prøver at finde det..
Rasmus