T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diverse => Emne startet af: Herr_Jensen efter 13. November 2007 kl: 11:21:10
-
Hey alle
Har en kammerat hvis bil ikke vil starte. Vi (og Falck) tror det er en defekt starter... Men. Hvordan lyder den egentlig hvis det er starteren som er defekt? Bilen siger bare den karakteristiske 'syg bil' lyd naar n0glen drejes. Dvs. man kan h0re der sker noget men der kommer ingen fobraending eller decideret motor lyd. Vil den overhovedet sige noget som helst hvis det er starteren som er d0d?
Er dette en starter?
http://howdiaudi.dk/product/default.asp?mode=showproduct&id=197198
(vare no. 091911023)
Jow der staar det er en 'starter motor' men er det den som bilen bruger til at starte motoren med?
Hedder det jeg er paa jagt efter egentlig en 'taendspole'?
Undskyld det lidt svaevende (det er svaert at besrkive lyde : )) og uber nybegynder sp0rgsmaal men det ville jo vaere sjovt at pr0ve at skifte den selv. Den linkede start motor dims koster dog paa den anden side af 1000,- saa jeg vaager pelsen og sp0rger f0r vi k0ber.
Tak alle
- Jensen
-
hmmm...hvis motoren drejer rundt, så burde starteren være fin. Hvis den derimod ikke drejer rundt, men I bare kan høre en klikkende lyd når I drejer nøglen er det muligt at det er starteren!
Find først ud af om motoren drejer, og er der strøm nok på batteriet til at den drejer så hurtigt som den plejer?
Der næst skal I sikre jer at der er gnist til tændrørene, ud med et og hold det mod et stelpunkt. Så skal der gerne komme gnist på tændrøret. Hvis ikke kan det være tændspolen :wink:
Hvis ovenstående virker er det tid til at checke benzin-tilførslen. For en indsprøjtningsbil skal man have dyserne ud og checke om de sprøjter (som en prostata-patient vil Jarl mene...)! Husk det er brændbart benzin som kommer ud!
/Mads
-
:D Takker Sune, for din foretagsomhed, mens jeg ligger her i sygesengen :D
Ja, det er min ambulance den er gal med. :(
Moteren drejer, men ikke så hurtigt som den plejer, eller som da jeg startede med startforsøgene. Heller ikke når falckmandens boostere var tilsluttet! (Han måtte tilkalde en anden, fordi han troede at hans kabler evt var i stykker. Men heller ikke nummer 2 kunne få hastigheden op på moteren!) Den var bare ikke modtagelig for mere strøm, virkede det som!
Derimod var tændrørene sjask våde! Det med gnisten fik vi ikke tjekket. Vi forsøgte at holde speederen nede et stykke tid, uden tænding for at lukke evt. benzin ud af systemet... ingen effekt.
Jeg mener at motoren er en indsprøjtningsmodel. De prøvede at skubbe igang, men heller ingen effekt. !!! Er der iøvrigt ikke noget med, at det må man ikke med katalysator på?!?! ...blev jeg opmærksom på efterfølgende.
Altså, moteren drejede, dog langsomt! så starteren kan det vel ikke være... eller? Så bør jeg tjekke om tændrørene gnister. Hvis ikke; Hvordan kan jeg se om tændspolen virker?
...
-
Okay, så er det altså i første omgang et spørgsmål om at få starteren til at komme op i omdrejninger! Det kan godt være der skal en ny starter til, men det er nok en fordel lige at checke om der er strøm på batteriet!
Og så lige to ting til:
Katalysator og skubbe er et no go! Der kommer benzin ind i kat'en, som kan antænde og beskadige den! Der burde dog ingen grund være til at springe ud og investere i en ny kat.
Indsprøjtning og det med at holde speederen nede er der ingen grund til, systemet regulere selv mængden af benzin det skal bruge til opstart!
/Mads
-
Og i forlængelse heraf: Stelforbindelse:
Tjek om motor og gearkasse har ordentlig stelforbindelse. (Evt et tykt startkabel fra en god stelforbindelse på karrossen til motoren )
Skulle det ikke være der hunden ligger begravet, har jeg en ekstra starter liggende (ukendt tilstand )
men det koster kun en pm + afhentning, at prøve.
-
tak for råd og tak for tilbuddet om en startmotor, Aran :)
- at sifte en startmotor er vist ikke lige til. Gearkassen skal ud først! Er der nogen der har erfaring med det?
-
tak for råd og tak for tilbuddet om en startmotor, Aran :)
- at sifte en startmotor er vist ikke lige til. Gearkassen skal ud først! Er der nogen der har erfaring med det?
Neeeej skal den det på en syncro benziner........det tror jeg ikke!
På en diesel om det er en 2wd eller en WD40 :wink: kan man skifte den uden at afmontere gearkassen! Man gør det oppe fra.
-
Indsprøjtning og det med at holde speederen nede er der ingen grund til, systemet regulere selv mængden af benzin det skal bruge til opstart!
/Mads
Nu ved jeg ikke hvordan standart computeren er programmeret, men megasquirt har den funktion der hedder "flod", hvor du netop kan holde speederen nede når start motoren turner i forbindelse med den er druknet og computeren slår dyserne fra.
Jeg ved ikke om det er en særlig funktion for megasquirt, eller om det er normalt computere er udstyret med den ? :roll:
For at løse dit problem ville jeg også tjekke ALLE ledningsforbindelser !
-
tak for råd og tak for tilbuddet om en startmotor, Aran :)
- at sifte en startmotor er vist ikke lige til. Gearkassen skal ud først! Er der nogen der har erfaring med det?
Neeeej skal den det på en syncro benziner........det tror jeg ikke!
På en diesel om det er en 2wd eller en WD40 :wink: kan man skifte den uden at afmontere gearkassen! Man gør det oppe fra.
Samme for 2WD benzin... tror ikke på man skal ha den af på en syncro !?
-
Neeeej skal den det på en syncro benziner........det tror jeg ikke!
På en diesel om det er en 2wd eller en WD40 kan man skifte den uden at afmontere gearkassen! Man gør det oppe fra.
Thing mener at man ligeså godt kunne starte med at løsne gearkassen, istedet for at rode med andre veje... men ender alligevel altid med at skulle nedeom! - siger han.
Jeg er nok meget tæt på at få slæden på værksted, selvom jeg principielt helst ville lave det selv. Men jeg mangler erfaring og også lidt tid :(
-
På en diesel om det er en 2wd eller en WD40 :wink: kan man skifte den uden at afmontere gearkassen! Man gør det oppe fra.
Har dog aldrig set en T3 med 40 hjul ..... :D
ej heller en dåse WD40 med hjul .... :D
-
Det var lige en stikpille til syncron folket....
Fra Bo´s Hannover billeder
(http://www.t3nettet.dk/download.php?id=1771)
-
Neeeej skal den det på en syncro benziner........det tror jeg ikke!
På en diesel om det er en 2wd eller en WD40 kan man skifte den uden at afmontere gearkassen! Man gør det oppe fra.
Thing mener at man ligeså godt kunne starte med at løsne gearkassen, istedet for at rode med andre veje... men ender alligevel altid med at skulle nedeom! - siger han.
Jeg er nok meget tæt på at få slæden på værksted, selvom jeg principielt helst ville lave det selv. Men jeg mangler erfaring og også lidt tid :(
?????????????????????
Ja ja bevares da, hvis jeg skulle tjene penge på din vogn så ville jeg nok foreslå noget lign. måske endda ville jeg foreslå at motoren skulle pilles ud, og venstre hjulleje skulle skiftes, for at kunne komme til starteren.
(Det ville så være hvis jeg ikke havde nogen samvittighed ;-))
Jeg havde et starter problem indtil der røg en ny starter på. Indtil da havde jeg starteren af og på 5 gange. Til sidst kunne jeg klare det på 5-10 min alt incl. Og det var i kraftig frost, snevejr og uden vanter.
Jeg har aldrig skiftet starter på en benzin T3, men jeg har da set deres klokker i forbindelse med min AAP ombygning, og jeg kan ikke forstille mig at det skulle være meget sværer.
-
Tror nu ikke du skal have gearkassen ud for, at skifte en starter. Men start med at tjekke stelkablet ved gearkasseophænget.
Vil næsten garantere, at du kan komme til starteren hvis du afmonterer højre baghjul. (buk under bilen )
Husk at frakoble batteriet, så du ikke kommer til, at lave kortslutninger uforvarret.
-
Tror nu ikke du skal have gearkassen ud for, at skifte en starter. Men start med at tjekke stelkablet ved gearkasseophænget.
Vil næsten garantere, at du kan komme til starteren hvis du afmonterer højre baghjul. (buk under bilen )
Husk at frakoble batteriet, så du ikke kommer til, at lave kortslutninger uforvarret.
Jeg kan kun være enig !
Og som Casper skriver, hvis du skulle være så heldig at skruerne til starteren ikke er så rustne, tager det ikke meget mere end 10-20 min at pille starteren af.
-
OK, ok i lyder så overbeviste om opgavens beskedne kompleksitet at jeg satser på selv at få lavet og lært det, på gds sydhavnen...!
(Niels Erik ville nu aldrig komme til at tjene på min bil, men han mente det kun som et godt råd så jeg ikke skulle betale dobbelt for en mekanikers forsøg!)
@Aran; jeg har efterladt dig en PM angående din starter, men har i mellemtiden også fået bestilt en til imorgen på gds. TORSDAG D. 15.Du er STADIG super velkommen til at komme forbi med den, hvis du har tid lyst osv... :)
Hr. Jensen ville også gerne være med, så måske der mulighed for et mindre træf! -hva siger du WBXmanden - Jeg giver en god dusør for gode råd mht. starteren; Vino, eller anden lækker flaske:-)
anyway; kryds fingre for mig
-
Måske kigger jeg ud og kommer med spydige kommentarer, det er jo lige i baghaven!
/Mads
-
Jeg kan desværre ikke.. har lovet at hjælpe min svigerfar med at skifte hans benzintank på hans Astra :roll:
Held og lykke !
Mvh.
Rasmus
-
super Mads! spydige råd kan man vel stadig lære af!!! :D - det bliver vel hen under aften, efter kl. 17-18 stykker, tænker jeg.
-
...jeg kommer også lige forbi gds imorgen ved 5 tiden og kigger med... har du fået dit reservehjuls ophæng? jeg fik nye hjul på idag :P gs skal lige checke om de sidder ok , synes der var lidt slør i venstre baghjul... det hjul hvor jeg skiftede trækaksen for 14 dage siden.
-
@ FRTZ, ja jeg har nemlig stativet med i baggagen. Kom og se! :) Hvis du er der kl. fem har jeg måske en ekstra hånd til at skubbe min bil indenfor?
-
Top... jeg skubber gerne med.