T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: Jarl efter 20. November 2007 kl: 14:52:16
-
Jeg forstår ikke helt det her "ophæng" til bærearmen.
Er det et leje?
For mig at se, så er det bare stort rør med et mindre inden i
adskilt af gummi. Det gummi er ret blødt, og rørene som
jeg har set, er altid så rustne, at det er umuligt for det
mindre rør, at bevæge sig inden i det store.
Resultatet må så være, at rørene gnaver ind på siderne af
de der skiver, der ikke har huller i midten.
Jeg kan ikke forstå konceptet.
Kan nogen hjælpe?
http://www.hovwdiaudi.dk/product/default.asp?mode=showproduct&id=209600
Det er, hvad man kalder et "gummimetalleje". Det fungerer som beskrevet ved at to metalrør er vulkaniseret/presset inden i hinanden vha. gummi. Hvis du oplever dette gummi som blødt, så er det anbefalelsesværdigt at prøve at røre ved objektet i virkeligheden. Hverken du, jeg, Rambo eller os alle tre tilsammen kan vride det inderste rør i forhold til det yderste. Tilgengæld er det en meget hensigtsmæssig løsning til hjulophæng, hvor der forvaltes meget store kræfter f.eks ved styreudslag og nedbremsning. Rust er ikke et funktionsmæssigt problem i denne slags lejer/bøsninger. Tilgengæld sker der forældelse på gummiet, og med tiden forvitrer det. Så kører man "rør-mod-rør" og får derved ubehagelige klonk-klonk-lyde og upræcision i hjulophænget.
Afslutningsvis kan jeg oplyse, at den type lejer anvendes meget konsekvent i hjulophæng på næsten alle personbiler og varevogne. På stående fod kan jeg faktisk kun komme i tanke om VW type 1 og Moris Minor, der ikke har gummimetallejer, så der er vist ingen grund til at betvivle princippets kvaliteter.
-
Undskyld, men er der her tale om den tværgående øverste bærearmsbøsning, den man justerer Camper med?
Og kan det passe, der skal sidde to i hver side og at de koster 240 pr stk? :roll:
-
De kan findes billigere på Ebay : http://cgi.ebay.de/4-Querlenkerlager-Querlenker-Lager-VW-Bus-T1-T2-T3-TOP_W0QQitemZ370042583638QQihZ024QQcategoryZ61897QQcmdZViewItemQQ_trksidZp1742.m153.l1262
Eneste minus er, at firmaet er svært/umuligt at komme i kontakt med hvis man har spørgsmål/brok. Men priserne er gode.
Ellers kan man prøve hos go'e gamle Käfer & Co : http://www.kaefer-co.de/index.php?view=details&path=0.191.271.274.&size=large&id=3449
-
De har dem sikkert også andre steder, jeg havde bare ikke tid til at lede efter i morges.
-
Og så sørg for at have vinkelsliber, hydraulisk presse og svejseapparat i nærheden når du skal skifte - og køb evt også bolten som går igennem - nogen siger at du kun får den ud ved at save den over med bajonetsaven du har klar også.
Mener at der er et gammelt indlæg her i forum om at skifte de bøsninger - giver en rigtig god forberedelse til det.
Jeg hørte dog også at nogle VW værksteder skifter dem relativt billigt.
JJ
-
Og så sørg for at have vinkelsliber, hydraulisk presse og svejseapparat i nærheden når du skal skifte - og køb evt også bolten som går igennem - nogen siger at du kun får den ud ved at save den over med bajonetsaven du har klar også.
JJ
det er da standard værktøj 8)
-
Jeg vidste det jo. Der var den.
http://www.t3nettet.dk/viewtopic.php?t=3355&highlight=b%F8sning
Det kan lade sig gøre. Lagoni ved alt om det, men han er vist opslugt af topstykker lige i øjeblikket :D
-
Jeg tror mine i begge sider er gået, det lyder lidt som noget der giver sig, istedet for en desideret "klonk" lyd.
Og det skralder løs når jeg kører på ujævnt underlag og klikker når man retter op efter et skarpt sving.
-
Der er jo en der skal sige det, men er hjulene spændt ordentligt :D :?:
-
Jeg har strammet bolten, det hjalp en tid, men er værre nu end før.
Jeg kan få lyden frem ved at pumpe bremsen, når jeg triller afsted.
-
Det er til at forstå, jeg har nemlig været igennem samme problem med at spænde osv.
Min mekaniker har sagt han engang har svjset dem fast, måske det er løsningen?
Hvad sker der ved at køre med det?
-
Ja, vi må lige have nogle af specialisterne på banen ;-)