T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diverse => Emne startet af: jankjerbye efter 28. November 2007 kl: 15:47:58
-
Min vogn er begyndt at knalde pæren i venstre forlygte. Jeg har nu skiftet to gange inden for en måned. Sidst min gamle lada havde det problem skiftede jeg to relæer til en 20 kroneseddel i motorrummet.. Er jeg så heldig det bare er et relæ der skal skiftes eller er der andre gode ideer?
Hvad skal jeg måle med multimeteret? og hvor sidder relæerene, hvad hedder de og hvor køber jeg nye til en god pris?
mvh
Jan
-
Overspænding dræber pærer.
Men nu inden vi begiver os ud i lange udredninger, så skal vi lige tage misteltenen i ed: Du har ikke erstattet den første sprungne pære med en tilfældig brugt af ukendt alder fundet på en reservedelsbil - vel? - En pære, som måske var udtjent, og som derfor springer af helt naturlige årsager?
Spændingen bestemmes af laderelæet/spændingsrelæet/kulbroen med indbygget relæ (kært barn...), som sidder bag på generatoren. Hvis det virker korrekt, skal den lade godt 14 V målt på generatorens +, når den går lidt friskt - måske et par tusinde omdr. Er spændingen væsentligt over 14,6, så er der en fejl.
Men belært af alt for mange år med T3, så siger erfaringen, at spændingstabet frem til forlygterne - på grund af manglende relæstyring og tynde lange kabler - er ganske stort. Man skal derfor være dybt taknemmelig, hvis der når 12 V igennem. Problemet er altså typisk det modsatte af dit. Se evt. tidlligere tråd om relæstyring.
Spændingen i systemet kan ikke være "punktvis" forhøjet. Hvis der er for høj spænding, så er der det over det hele. Dette styrker antagelsen om, at du simpelthen bare har været uheldig med et par sølle pærer - for - hvis spændingen er så meget forhøjet, at den springer pærer - hvorfor går f.eks. højre forlygte så ikke?
-
Bare en hurtig strøtanke - Kan det være vand der siver ind i lygten?
-
Bare en hurtig strøtanke - Kan det være vand der siver ind i lygten?
Det kan det godt, men det ville give et andet resultat! Det hele ville blive vådt...
Hvis vandet skulle kortslutte pæren, ville sikringen springe og ikke pæren.
/Mads
-
du skifter vel pærene i par ikke ?
-
Jeg tænkte ellers at en nisse med en vandpistol kunne have gjort det, men så er det jo nok en strømnisse...
Øv!
:wink:
-
Begge gange er pærerne selvfølgelig skiftet i par og til Osram Silverstar der er anmeldt flere steder som dem med bedste forhold mellem pris og holdbarhed. Alle gummiforseglinger er blevet renset og silikoneret ved hvert skift.
Dårlige pærer.. hmm med mit held måske men virker det ikke usandsynligt?
Samme side hver gang???
hmm..
Jeg måler lige på generatoren og på stikket ved lygten.. ellers er jeg tom for ideer..
-
Hvis du begynder at finde multimeteret frem, så husk at måle over en lysende forlygtepære.
Resultatet vil være ganske anderledes hvis du måler på ledningen mens den er ubelastet.
Men hvis du ikke har forsynet kareten med lysrelæer, vil jeg godt vædde på, at spændingen næppe ligger meget over 12 volt, snarere under.
Stik den et par relæer og et sæt nye pærer.
Så kommer der blus på.
:D
-
Hmm.. nu ligger jeg ikke inde med særligt meget værktøj til at bygge sådan et relæsysystem selv.. Er der noget at invende på at køre op til Biltema og købe det de har til ekstralygter og så forsøge at montere det?
http://www.biltema.dk/products/product.asp?iItemId=75847
Er det så simpelt som at finde de spadestik på sikringsboksen det drejer sig om og så trække relæsættet imellem dem og lygterne? Jeg læste lidt på Jarls tråd og bestemte mig for at det ikke var noget jeg kunne lave på en weekend selv.. Og det er jo en daily driver.. INGEN driftspauser :roll:
Jeg er fandme fristet til bare at købe nogle møgbillige H4 og skifte dem når de ryger.. men det er altid på et ubeljeligt tidspunkt.. og det er kommet lige her den sidste måned.. før det har den kørt med de samme pærer i 10 måneder.
-
Du skal købe det her sæt i biltema
Kabelsæt til forlygter
Erstatter bilens almindelige kabler og relæer ved brug af stærkere pærer, 100 W eller mere. Enkel montering i bilens almindelige pærefatninger. Leveres med kabler, 2 relæer (30 A) og monteringsanvisning.
Art nr Pris Antal
42-680 159,00 kr
-
Og nu er der ikke noget med fedtfingre på pærerne hvis det er H4, Vel :?: :D
Det der sæt ser da ellers smart ud DT63
-
Jeg køre selv med et sæt der er nem at monterer der
skal ikke klippes i ledningsnettet
-
Som FarT3 siger - INGEN fingre på pærerne og tjek lige at din lygte sidder urokkelig fast. T3'ere er jo ikke ligefrem kendt for minimale rystelser :lol:
-
Jeg tænker også vibrationer.
Da jeg kørte lastbil, skiftede vi pærer meget tit. Simpelthen fordi hele maskineriet står og ryster. Hvis du har en løs lygte, vil den sidde og vippe.
Det er rigtigt man ikke sætter fingre på pæren, men det er vel for ikke at nedsætte lysudbyttet. Den skal være grattet noget ind, før varmen bliver forhindret i at slippe væk.
Kurt
-
hmm det må være de oliebrændere der ryster min boxer går silkeblødt???
-
du skifter vel pærene i par ikke ?
Hvorfor, er det vigtigt? Jeg skiftede én forlygtepære i januar og nøjedes bare med den ene (venstre). Det blev vist også til en Osram Silverstar forresten.
Man kan godt se forskel, men det var fx. ikke noget synsmanden kom ind på, da han målte på lyset.
-
Jeg har haft Hawaiibussen i snart 5 år og jeg har kun skiftet en forlygtepære i dens levetid og en baglygte.
Jeg skifter kun en ad gangen - men der er også lidt forskel når jeg ser lygterne lyse ind i en rude. Jeg kan ikke se forskel når jeg sidder og skal orientere mig på en mørkvej!
-
Alle pærer har en vis levetid / brændetimer.
Når de skiftes samtidigt vil levetiden / brændetiden være omtrentligt den samme i begge lygter.
Derfor må man antage, at når først den ene takker af, vil den anden gøre ligeså indenfor overskuelig fremtid. Derfor skifter man normalt sætvis.
Lysudbyttet nedsættes også gradvist efterhånden, omend det ikke altid er synligt for det blotte øje.
En anden faktor i forhold til levetiden er spændingen.
Hvis spændingen er lavere end 12 - 13 volt forlænges levetiden, men "prisen" er så også, at man ike kører med maksimalt lysudbytte.
:shock:
-
Nå... så kom jeg lidt videre..
Jeg har haft meget arbejde så trin 1 blev den nemme løsning.. 2 nye Osram super duper pærer Night@s-day (ja det hedder de altså) og holdafast der er lys i sånen fætter! MEN der er ikke lys i den venstre.. så det var altså ikke pæren... (til gengæld lyser højre nu næsten ligesåmeget som egge to gjorde før)
Andre observationer:
Der er langt lys i begge lygter! ??!? Og det kan "sidde fast" når man slår det til.
Der er lys i begge baglygter og alle sikringer ser ok ud.
Jeg har længe troet at en T3 havde parkeringslys med lys kun i den højre lygte når lyset var tændt og nøglen ikke drejet... Er det korrekt? (sådan var det også da der var lys i begge to)
Jeg måler i stikket i morgen.. men forventer ikke at finde strøm.. Og så må jeg skrue sikringsboksen ned og se om So wirds gemacht kan komme med nogle gode ideer...
Hvad siger i herinde.. nogle tips?
-
Du må da vist have en defekt ledning i selve stikket :!: :?:
Mht. parkeringslyset, på min virker det sammen med blinklysarmen. Når nøglen er ude, lyser parkeringslyset i den side som jeg slår blinklysarmen over til :idea: genialt tænkt :D men det forvirrede mig i starten, hvis jeg havde skubbet til armen uden at opdage det :wink:
Tony
-
Der er p-lys i begge lygter- lille 5w pære seperat fra H4 pæren. Disse styres af samme system som baglygterne. Du kan sætte lys i enten den h eller v side når du stiller bilen ved at vippe blinkerarmen.
Det kunne være et problem i din lyskontakt. Mener der kører to seperate systemer til nær og fjernlys. Et andet tip kan være at kontrollere om dine stik ved ratstammen sidder ordentligt, da strømmen løber fra lyskontakten op gennem blinkerstilken (høj/lav lys) og ud i lygten (en af grundene til det generelt dårlige lys på vw'er fra 80-90'erne
Ellers er der kun at måle baglæns i systemet til du finder spænding og dermed fejlen - evt knækket ledning...
-
ok - ikke helt så hurtig på tasterne som Tony :lol:
men enig
-
Nå.. så fik jeg prøvet min nye uundværlige julegave, en haboørhabit!! 8)
Alle sikringer til lygter skiftet, pærer skiftet både positionslys og H4. "Jarl" tricket med sprit og demineralisret vand og efterfølgende optørring. -> http://t3nettet.dk/viewtopic.php?p=37767
Stik rengjort med messing børste og smurt med lidt kobberfedt. Kabler rengjort og silkonerede.
Relsultat:
Min ene lygte afslørede at den var utæt ved "Jarl vasken" og alle mine ekstralygter har de gamle sokler .. æv.. Efter vasken kunne man også se noget uldent rust i kanten på den lygte.. Hvis nogen har en pæn tæt højrelygte (eller et sæt) med sokkel til H4 liggende til ikke alt for mange penge kunne jeg godt være interesseret.
Nåmen de kom på igen og nu virker lortet sku! Til gengæld virker parkeringslys tingen med blinkerarmen ikke længere.. men det kan jeg ikke lige gennemskue om den måske aldrig har gjort. Et par af sikringerne kunne med lidt nulren godt bringes til at knække.. og det skader vel aldrig at skifte..
Bil-el er ikke min stærkeste side så jeg kan ikke rigtigt konkludere på det.. men går ud fra at fugt i lygten og gamle sikringer o.s.v. har været en del af årsagen. (hvorfor der så hele tiden har været lys i begge baglygter forstår jeg ikke helt.. hmm..)
Efter sikringsskift, "kabelvask" og rengøring af poler steg det jeg kunne måle i stikkene foran fra 9,8 ca. til 11,7 volt.. eller deromkring.. så der er også sket etellerandet gavnligt der :)
Nåmen .. nu er der lys på.. og MEGET mere lys på end før.. så slipper jeg for en bøde i morgen på turen til familiejulefrokost...
Håber i alle har haft en god jul og får nogle fredelige dage herop til nytår.
Nåja.. i får da lige et billede med det lange lys lige i bøtten på kameraet... efter operationen...
-
Til gengæld virker parkeringslys tingen med blinkerarmen ikke længere.. men det kan jeg ikke lige gennemskue om den måske aldrig har gjort.
Den funktion tror jeg ikke er tilstede på en no-nonsens-85'er-model, så at den ikke virker har helt naturlige forklaringer.
Håber i alle har haft en god jul og får nogle fredelige dage herop til nytår.
I lige måde.
-
Jeg tror jeg har et sæt lygter liggende du må få for at hente dem....men jeg har læst tidligere i en anden tråd at du vist har en bagkofanger siddende på en bil som du aldrig fik pillet af,så en byttehandel måske ????
Tjekker lige standen på lygterne i morgen.