T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: Kkrogsgaard efter 04. December 2007 kl: 22:54:55
-
Hurra, skulle ud at hente spåner til Krikkerne her til aften.
Det hele startede også kanon, mørkt og regnene, men jeg vidste jeg kunne bakke ind i den lade hvor spåneballerne ligger, så jeg var ligeglad med vejret.
Kommer derud og slukker bilen, men vil lige 10 m. længere tilbage, så jeg kunne komme ind i laden, men så vil krapylet sq ikke slå igang!!!!!
Nå, ud og se på sikringer, ledninger osv, der lige falder mig ind. Ingen fejl at finde. (røv) Ringe til DT Døgnservice for et kvalificeret bud: Starteren! hamre hamre ingen reaktion, mere hamren og stadig død motor. kortslutte starter: gnister og ingen reaktion. Kortslutte lidt mere ingen reaktion, men nu med brummen fra forvarmer relæet.?
Jeg ringede til Falck, de kom efter en lille time og vi prøvede at trække dyret igang, den startede jo selvfølgelig og jeg listede hjem med Morfargas.
På hjemturen bemærkede jeg at temperaturdioden, forvarmerdioden og ladelampen blinker på samme tid, når jeg blænder op for det lange lys???
Jeg fik tømt bilen og fundet et andet relæ som jeg satte i, prøvede at starte, men stadig ingen reaktion, udover en summen og brummen fra relæet. I morgen vil jeg lige prøve at skifte starteren, for at se om der sker noget ved det.
Så indtil videre modtages bud på diagnosen og fifs med kyshånd.
Nederen at jeg skal møde kl. 7 i morgen tidlig.
-
Ja, det med låsen har også strejfet mig, men giver det udslag i alle lamperne?
Og burde det ikke være mere periodisk end konstant?
-
Et frisk bud kunne være dit bundstk. i tændingslåsen.
Prøv at vrikke med nøglen når du forsøger at starte.
Ikke sikkert det virker men det er et kendt Vw problem.
-
Vil give doka ret - tændingslåsen.
Specielt pga instrumenternes opførsel - noget med at man når det langelys er på kan trække strøm baglåns igennem forbrugs relæet...
vist ikke helt sundt
Tændingskontakt, 6 ben
Varenr: 111905865L
DKK 36,83
Noget med ratstammen skal ud, der skal vist bores et hul i denne for at få ratlåsen ud og komme til bundstykket. Ikke helt sikker, men absolut til at lave.
Er det ikke det der er galt, er det ingen skade til den er skiftet da det er et ømt punkt på mange vw'er
-
Dengang min Syncro gjorde det samme brugte jeg en eftermiddag og en aften på at pille rengøre og børste alle stelforbindelser til batteri og starter og skifte et par kabelsko og beskytte det med kobberfedt.
Den starter stadig med det samme.
-
Som Jan siger : Stelforbindelser kan være noget møg.
Prøv evt at sætte et startkabel direkte fra batteri-stel
ned til starteren - nem måde at tjekke stelsiden på
( kan selvfølgelig også gøres på plussiden, men forsigtighed kræves )
Den korekte måde er selvfølgelig at måle et evt spændingstab,
men dette kræver et voltmeter + lidt el-kendskab.
-
Har lige byttet bundstykke i tændingslåsen, det hjalp ikke noget.
Nu prøver jeg starteren.
-
Starteren kører ikke frem og drejer rundt, når den får direkte stel og plus fra batteriet.
Jeg finder en anden starter og ser om den virker.
Men der er stadig tvivl om de blinkene lygter i instrumenterne...
-
Min hukommelse fra andre tråde om samme problem fortæller mig at hvis starteren ikke hopper ind på hjulet skal den renses.. det er der hjælp til et sted herinde.. noget med at nogen brugte fedt og det skulle man ikke..
Den skal desuden bruge ret meget strøm sådan en fyr.. så der skal være rene stelforbindelser alle steder fra batteriet og frem. Men det har du fikset ikke?
De blinkende lygter lyder som en kortslutning af ledninger eller print et sted, fejlfungerende følere eller fugt i systemet. Eller alle 3 ting.
På min syncro var der rust ved forruden og antennen og der førte til det ret almindelig problem med vand med fødderne i førersiden. Der var på enelleranden vis også kommet fugt i fuglerederne bag sikringsboksen. En tur med en hårtørrer derinde og god udluftning bageftere hjalp kortvarigt. Ikke en løsning men en måde at fejlfinde på så man kan isolere fejlen.
Fik du iøvrigt skiftet de gløderør? Eller er fejlen måske kommet efter du har kørt længe og tit med starteren fordi du har forsøgt at starte med 3 eller 4 defekte gløderør?
Min syncro har haft næsten identiske problemer og det blev løst ved at trykluftblæse starteren ren for støv og skidt, rense ALLE stelforbindelser ned og rustbeskytte dem (samt skifte et par kabelsko der så suspekte ud) og skifte gløderørene. Til dato starter dem med det samme også selvom den har stået ude i regnen en måned..
-
Jeg har jo ikke nogen gløderør at skifte med;-) Vel, det ved du vel nok Jan.
Jeg er ikke kommet om til stelforbindelserne over sikringsboksen endnu.
Jeg blæser lige min starter ren med luft, så må vi se om det hjælper.
-
Jeg syntes du sagde du havde 4 rør liggende i forruden? Hmm.. Jeg ville sku købe 4 etellerandet sted og få dem skiftet inden du slider starteren helt op...
-
Mht problemet med at starteren ikke kører rundt skal du huske at den skal have to plus. og en stel.
KL. 31 - stel som den trækker igennem blokken
KL 30 - Fast plus ( det store kabel)
KL 50 - Plus på den lille ledning når du drejer nøglen
Det nytter altså ikke noget at Kl. 30 & 31 er ok hvis den
mangler KL 50. Denne kabelsko er ofte irret.
-
Mht problemet med at starteren ikke kører rundt skal du huske at den skal have to plus. og en stel.
KL. 31 - stel som den trækker igennem blokken
KL 30 - Fast plus ( det store kabel)
KL 50 - Plus på den lille ledning når du drejer nøglen
Det nytter altså ikke noget at Kl. 30 & 31 er ok hvis den
mangler KL 50. Denne kabelsko er ofte irret.
ja eller den tykke ledning der går ned fra relæet (den øldåse hvor du skruer ledninferne på fra batteriet) og ned til selve starteren er iret over så der ikke er forbindelse
men hiv starterern af og kik på den og rengøge den så du kan se noget
det er ikke så svært
og det med trykluft jaaaaaaa det virker sgu ikke mester det svare ca til at slå på fælgen med en hammer når den er pungteret og så håbe på der kommer luft i hjulet igen
Mvh Djurs :lol:
-
Jeg har afprøvet starteren og det fungerer ikke optimalt, den får strøm både på kabelskoen og den 8 mm bolt og stel, med mine startkabler direkte fra batteriet, mens jeg holder på starteren, den kan klikke ud hver gang den får strøm, men drejer ikke rundt.
Desuden er der stadig knas med relæet, det summer endnu, men knap så meget som før.
I morgen skal jeg frem af i bilen med stelpunkter. Hvor sidder de og hvor mange er der?
Tror også jeg skal have fat i en starter, jeg ved der fungerer.
-
Dem returnerede jeg, da jeg bestilte hos dig.
Jeg kan jo ikke bruge min starter, så den bliver nok ikke slidt op...
Jeg syntes du sagde du havde 4 rør liggende i forruden? Hmm.. Jeg ville sku købe 4 etellerandet sted og få dem skiftet inden du slider starteren helt op...
-
Starteren skal over højre skulder (eller venstre) og en anden på.
Den kan renoveres men det kan vel dårligt betale sig.
-
Jeg har ikke erfaring med VW BUS BÖRSE, men hvis forsendelse ikke er for dyr er lidt over en plovmand da rimeligt:
http://cgi.ebay.de/Anlasser-VW-T3-Bus-Diesel-Bj-81-93-Null-Kilometer_W0QQitemZ370002453272QQihZ024QQcategoryZ61502QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem
-
Har lige været ude at måle på batteriet, når jeg slår den til tænding, 4-5 volt, det er jo ikke meget, så spørgsmålet er om ikke der skal et nyt batteri til... Men så tænke jeg jo på at få købt et forbrugsbatteri samtidig, men hvordan er det nu, er de ens batterierne, eller er det to forskellige typer? Og er det ikke rigtigt at det er bedst, de er lige gamle og af samme type osv???
Prøver lige om Fiaten kan levere noget startstrøm i eftermiddag.
-
Har lige været ude at måle på batteriet, når jeg slår den til tænding, 4-5 volt, det er jo ikke meget, så spørgsmålet er om ikke der skal et nyt batteri til... Men så tænke jeg jo på at få købt et forbrugsbatteri samtidig, men hvordan er det nu, er de ens batterierne, eller er det to forskellige typer? Og er det ikke rigtigt at det er bedst, de er lige gamle og af samme type osv???
2 batterier bliver betragtet som 'Lir' paa dette forum : ). Laes evt. min traad:
http://t3nettet.dk/viewtopic.php?t=3991&highlight=batteri
Din viden er uden tvivl st0rrer end min saa der er meget du kan skippe men vaerd at skimme igennem alligevel.
Haaber du faar l0st dit startproblem.
- Jensen
-
Hej
Hvis du kun har 4-5V volt på batteriet vil starteren kun klikke og ikke forsøge at dreje motoren. Sæt evt startkablerne fra din Fiat direkte på starteren (som du prøvede direkte fra dit flade batteri), inden du skifter din, måske virkende, starter ud.
Hvis du har fuld spænding på batteriet, er jeg sikker på, at dit forgløderelæ vil stoppe med at brumme.
-
Jeg skal bruge det ekstra batteri til mit fyr, blæser, lys og radio, når motoren er slukket, så jeg mener det er nødvendigt, selvom det måske ikke skal bruges hver dag.
Minsandten om ikke Fiaten kunne slå dyret igang, plussen på fiaten var overbegroet af ir, men det betød ikke noget ;-)
Så nu henter jeg lige et nyt batteri og sætter i, så skulle den skid være slået (forhåbentligt).
-
hmmmmmm alt det fejlfinding og så ingen strøm.
Faldt mig ikke lige ind da du kom kørende dertil.
Men dejligt at det kun var det.
-
Jeps, så blev det nye batteri monteret, 850 bananer... Men hva, nu starter svinet igen, totalkodylt karsehår.
Tak for råd og vejledning og hjælpen med min stilstand.
-
Jeps, så blev det nye batteri monteret, 850 bananer... Men hva, nu starter svinet igen, totalkodylt karsehår.
Tak for råd og vejledning og hjælpen med min stilstand.
Hva det en "fejl 40" det der??? :D
-
Og så tjekker du jo lige din generator ikk??
Så den ikke kan være årsag til at det gamle batteri "pludseligt" stod af.
-
Det lader til min generator fungerer, men for en sikkerhedsskyld, så må i hellere ridse op hvordan jeg tjekker den.
Har fået fortalt at den minimum skal vise 13,5 volt , på batteriet ved ca. 1500 omdrejninger.
Jeg ved ihvertfald nu, hvor udgangspunktet for fejlfinding er nu... :-D
-
Med et alm voltmeter måler du hen over batteriets poler og der skal med startet motor være ca 14 volt (mener faktisk den lader med 14,2 )
Det viser hvor mange volt den kan smide fra sig,det er straks mere besværligt at tjekke hvor mange Amp. den kan gi' . Dertil skal bruges en Amp.tang og allerbest en tester der kan belaste batteriet for max ladning.
Men giver den 14 Volt er det sikkert ok.
Jeg har testeren til at tjekke det med men der er lidt langt til Skanderborg for den lille operation.
-
Min mekaniker har også en amperetang, så må han lige kigge på det næste gang jeg kommer derned.
-
Hvad med dine lysende instrumenter? Lyser de stadig? Det kunne jo være du havde forbrug på batteriet når motoren var slukket?
/Mads
-
Nej de lyser ikke mere, det må have været noget strømmangel, der har været skyld i lysshowet...
-
fiat power........... :D
-
Fiatagri rykker for Crazy...
-
så sænkede julefreden sig atter over løgstør.. og kristian kunne komme tilbage til den daglige trummerum :D er konen ikk glad for at du er tilbage :D