T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: lagoni efter 07. December 2007 kl: 15:32:05
-
Jeg vil sætte nye lejer i forhjulene, og vil lige høre om det er svært at få de gamle lejer ud?
Skal jeg bruge kulde eller varme? Mukkert eller pincet? Voodoo eller Karma? Eller er det som medicinmanden sagde til missionæren; dén der falder af af sig selv!?
Og nu spørger i sikkert hvorfor jeg vil skifte...
Nåeh men det er såmænd bare fordi at da jeg kørte til arbejde onsdag, kom der en grim lyd af metal mod metal nede fra, jeg tror(!) det var venstre forhjul. Det underlige var, at når jeg stoppede bilen, så forsvandt det, og kom igen efter nogle kilometer. Det er ved lige-ud-kørsel, ikke ved sving, og den bremser som en engel putter sig i skyen. Jeg listede de sidste kilometer til arbejdspladsen med 30 km/timen.
En forhistorie findes måske her...
http://www.t3nettet.dk/viewtopic.php?t=4004&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=
Nye lejer kom med posten idag, og jeg regner med at tage bussen til jobbet imorgen og lave det på værkstedet der. Håber at jeg bliver klar til adventstræf søndag!
-
Hej Lagoni
Det kan være en god ide at skifte lejerne, hvis de trænger.
Dine symptomer tyder dog mere på bremseproblemer end på defekte lejer. Lad os gennemgå et par scenarier:
Første hypotese:
Dine bremseklodser er slidt ned til sokkeholderne -> der er ikke mere belægning -> klodser og skive har jern-til-jern-kontakt. Alle hjullejer har lidt slør. Sådan skal det være, så der er plads til varmeudvidelse, den stegende sommerdag, du krydser Kasselbakker med 1100 kg i bilen. Dette slør afstedkommer, at skiverne i visse kørselssituationer er nærmere klodserne end ellers. Det kunne f.eks være ved drejninger eller ligeudkørsel. Derved kan skiverne berøre klodserne (helt normalt og uden betydning), men hvis der ikke er belægning på klodserne, så lyder det metallisk. I dette scenarie burde det også støje, når du bremser.
Anden hypotese:
Ankerpladen, der sidder bagved skiven er MEGET tæt på skiven. Når lejesløret i visse situationer tillader det, så kan der opstå metallisk kontakt mellem ankerplade på skive. Ankerpladen er noget tyndt pladepis, som fungerer glimrende som en kraftig 10" membran. Tjek lige, at der HELE vejen rundt (og erfaringsmæssigt især forneden) er god plads (2-3 mm) mellem skive og ankerplade. Er det problemet, så giv ankerpladen et lille men bestemt bøj det pågældende sted.
Hvis det faktisk er lejerne, så er det HELT galt! Dårlige lejer rumler - især når de vægtbelastes. Kør forsigtigt og drej hurtigt fra side til side, så vægten forskyder sig. Så kan du høre, om én side siger mere end den anden. Vær opmærksom på at det kan være vanskeligt at afgøre, om det er et defekt for eller bagleje - til det formål benytter man sædvanligvis en hjulspinder (også kaldet en "scooter"), der spinder de individuelle hjul op i høj fart og derved frembringer evt. lejestøj.
Hvis et defekt leje lyder metallisk, så er det som sagt HELT galt. Det sker kun, hvis lejet er sønderknust inden i navet. Så er der rigtig meget slør, og hjulet roterer ikke frit. Det sker typisk, når nogle genier, har spændt lejet slørfrit op. Så er der nemlig ikke plads til udvidelse, og så gnaver lejet sig i stykker. Derfor: Fuck, hvad synsmanden sigere - han er nemlig sikkert så ung, at han ikke har forstand på dobbeltkeglerullelejer, som vi har foran. Den slags SKAL have slør, og hellere for meget end for lidt!
Skal du skifte lejer, så er processen relativt enkel: Af med caliper og klodser. Af med fedtkoppen på navet og løsne møtrikken. Af med hele skiven og dens indmad (lejerne) Af med shimmerringen forinden og ud med begge keglelejer. Så sidder der lejeskallerne tilbage inden i skiven. De slås ud med en passende dorn. Så skal navcentrum og akselstub på spindelleddet gøres 100% rene. Vi vil ikke have grus i de nye lejer vel? Så skal de nye lejeskaller ind i skiven igen. Har du kuldespray? Ellers kan du bruge en dybfryser. Er du den brutale type, så kan du undlade nedfrysning af skallerne før du presser dem i. Ja, man kan godt slå dem i, hvis man ønsker sig en T-shirt med påskriften "Uforbedrelig amatør". En presse er nr. 1. Du skal bruge en passende drivdorn til at få dem i med - her kan du evt bruge de gamle lejeskaller - de passer jo lige, men pas på, at du kan få dem ud igen, og husk, at vende lejeskallerne rigtigt - den største diameter udad i begge sider. Og lyt lige til et gammelt mekanikerråd inden du fænger an: Rullernes løbebane må ikke berøres af noget, der er hårdere end en øreflip - vi vil jo ikke lægge ud med grater i lejerne vel?
Så skal det hele bare samles som det logisk kan, og pumpes med nyt fedt. Lewjerne skal derefter tilspændes forsiiiiigtigt og med en anelse slør.
Held og lykke med det!
-
Glemte lige hypotese tre:
En lille fandens sten har sat sig i klemme mellem skive og caliper eller ankerplade. Det sker fra tid til anden, og så kommer den slags lyde vilkårligt indtil stenen er atomiseret.
-
Hej Jarl
Som altid et kompetent og udfordrende svar :D Tak for det!
Lad mig lige tage det fra en ende af...
Det kan være en god ide at skifte lejerne, hvis de trænger.
Bremser og lejer er helt nye. De blev skiftet i sommers efter jeg havde tabt hjulet på motorvejen. Men så havde jeg bilen på værksted, og efterfølgende en løs verstemmutter jvf. linket i mit indlæg. Jeg tænker så, at det kan have ødelagt lejet.
Dine symptomer tyder dog mere på bremseproblemer end på defekte lejer. Lad os gennemgå et par scenarier:
Første hypotese:
Dine bremseklodser er slidt ned til sokkeholderne
Det kan selvfølgelig være dårligt fremstillet klodser. Det finder jeg ud af i morgen når jeg får skilt tingene ad. Men den bremser som nævnt godt og lydløst og klodserne er helt nye.
Anden hypotese: Ankerpladen...
Jeg tror ikke det er ankerpladen, simpelthen fordi lyden var for "grov" til at kunne stamme fra så tyndt et materiale. Men man skal jo aldrig sige aldrig.
Hvis et defekt leje lyder metallisk, så er det som sagt HELT galt. Det sker kun, hvis lejet er sønderknust inden i navet. Så er der rigtig meget slør, og hjulet roterer ikke frit. Det sker typisk, når nogle genier, har spændt lejet slørfrit op. Så er der nemlig ikke plads til udvidelse, og så gnaver lejet sig i stykker.
Den med tilspændingen vender jeg lige tilbage til om et øjeblik..
Ja, man kan godt slå dem i, hvis man ønsker sig en T-shirt med påskriften "Uforbedrelig amatør".
Hva' koster så'n en T-shirt? Jeg skal bruge et par stykker!
:lol:
En presse er nr. 1.
Sådan en har jeg ikke, jeg bliver nødt til at bære T-shirten.
Lejerne skal derefter tilspændes forsiiiiigtigt og med en anelse slør.
Tilspændingen, jeg er nødt til at spørge, er det verstemmutteren du mener? :?:
-
Hurtigt spørgsmål:
Er det muligt at tage bremseklodserne ud uden at afmontere kalibrene?
Jeg kan simpelthen ikke få de kalibre af (160nm) selv med rigeligt varme.
:evil:
-
Du skal have kalibren af, hvis det er Girling du har (glide kalibre)...
Jeg har lige taget mine af, og ja, de SIDDER fast :D
Klodserne piller du ud ved at skille glidelejerne fra hinanden, en 13'er nøgle på bolten bagpå og en 17'er som modhold på selve lejet, så er det hurtigt klaret...
Til at få selve bøjlen til kalibren af (den med de 2 meget stramme bolte) tog jeg en T-nøgle (forskydelig midterstykke) og satte på toppen, og så en god kraftig værksteds donkraft under til at løfte (der var ikke plads til at jeg kunne få en moment stang på) og det var nok til at løsne dem...
Jeg er kommet til at skulle have den sk*de møtrik i midten løsnet, kan ikke skifte de forreste hjulbolte uden at skulle have navet pillet af, og den møtrik har jeg en fornemmer af at skulle have løsnet med hjulet på jorden...
Nogen der ved hvor hårdt den skal spændes på en Syncro??? Kan ikke finde nogen angivelser for en Syncro i Haynes eller Bentley...
-
Yep det er Gierling.
Det trick med donkraften vil jeg lige prøve!
:twisted:
-
husker jeg helt forkert, eller skal der kun løsnes en enkelt bolt på bremseåget for at dreje caliperen op, så klodserne kan skiftes. -eller blander jeg den sammen med en anden model??? Hvis jeg har ret, så er der ihvertilfald ikke nogen grund til at gå i krig med de store bolte på caliperen.
-
Han skal vel have hele kalibren af for at få skiven af så han kan skifte lejet??
Men det er rigtigt at det er nok med den nederste af boltene til lejet hvis du bare skal skifte klodserne...
-
Cowboytricket med donkraften virkede på den øverste bolt!
:D
Ahem, men ikke på den nederste (af dem til kalibrene). Vinklen er for spids. Har vi andet i godteposen :D
-
Forresten, grunden til at jeg spurgte om jeg kunne tage klodser af uden at afmontere kalibre, var fordi jeg ikke kan få kalibren af. Hvis jeg nu er lidt heldig (det skulle være første gang, men hvorfor ikke) så er det "bare" en sten der sidder fast i klodserne og så behøver jeg jo ikke skifte lejet.
-
Update:
Jeg fik den anden bolt af ved at bruge varme! :D
Nå, første indtryk er at klodserne ser pæne ud. Glatte flader osv. Er jeg nødt til at have dem helt ud for at tjekke ordentligt?
:?:
-
Update:
Det VAR lejet som var smadret. Jeg stod med noget flået metal i hånden og havde frit udsyn ind til selve lejerne som ligger løst.
Næste udfordring:
Bremseskiven sidder mindst lige så hårdt spændt fast som alt det andet. Har i et trick til at få den af når jeg nu ikke lige har en aftrækker?
:?:
-
Det eneste, der holder skiven fast er sikringsmøtrikken udvendigt på lejet. (Og så tilsyneladende også nu et ukendt antal fragmenter af lejegods.)
Det er fandme da surt, at sådan et spritnyt leje døde en så uværdig død. Lad os håbe, at spindelleddet lever endnu.
Skiven skal af. Basta! Og det så bliver med muggert og vinkelsliber. Men prøv med en træklods som mellemlæg at give den nogle dask bagfra - så tæt på centrum, som muligt.
-
Det prøver jeg!
Og så kan i godt begynde at se frem til nogen ubehagelige fotos når jeg engang kommer hjem! Det er ikke for børn!
:wink: :lol:
-
Jeg fandt sgu en aftrækker i et hjørne og så røg skiven af! Nu har jeg renset fedt af og jeg tror at alle spåner er med. Så skal der "bare" samles!
-
Så kom jeg sgu hjem, og i ét stykke!
:D
Men okay, jeg kørte heller ikke over 60 på noget tidspunkt :wink:
Eneste minus, lige 2 km før jeg var hjemme lavede jeg lidt bremseprøvning, og bagefter var der en høj hyletone, lissom om noget gik på... måske er det ankerpladen... måske var det ikke noget...
Imorgen, vil jeg lige tjekke at møtrikken sidder som den skal!
-
Det blev desværre nogen elendige uskarpe fotos.
I får lige et enkelt...
(http://lagoni.blackchart.dk/hjulleje/forhjulsleje01.jpg)
-
Fy for Sa*** da! Hvad har der da været gang i her? Må vi få den autentiske historie om, hvor hårdt lejet har været spændt? Vi vil også gerne se billeder af rullernes løbebane på lejeskallen.
-
Må vi få den autentiske historie om, hvor hårdt lejet har været spændt? Vi vil også gerne se billeder af rullernes løbebane på lejeskallen.
Autentisk ligefrem... hmmm....
Det var en mørk og stormfuld aften!
:lol:
Nej, okay, som jeg husker det...
Et par dage efter at den autoriserede mekaniker havde efterspændt sine fejltagelser, hørte jeg lyde fra hjulet, og konstaterede at spændbolten, die verstemmutter, var løs.
Jeg efterspændte efter følgende procedure...
Stram til bremseskiven er fastlåst.
Løs til skiven er løs.
Stram lidt igen.
Bank med en dorn møtrikken så den passer i udhulningen.
Efter et par dage gik lejet så i smadder. Det store spørgsmål er, om det allerede var ødelagt, eller om min procedure er ukorrekt.
Fotos af løbebane på lejeskallen kan jeg ikke skaffe uden at skille hele møjet igen. Det eneste jeg har skiftet, er selve lejet. Alt andet var i fin form.
Ak ja... gad vide hvad det næste blir...
-
Øhhh :?: Har du så skiftet et halvt leje - altså sat ny indmad i og kører videre med de gamle lejeskaller? Den lurer jeg godt nok noget på, om den holder i længden. Nå, - det må tiden jo vise.
Tilspændingsproceduren forklarer det hele!
Den må ikke spændes til bremseskiven ikke går frit rundt. Det er aaaalt for hårdt. Det er rigtigt, at man taler om en skive i forb. med lejejustering, men der er den lille låseskive, der sidder umiddelbart bag ved møtrikken. Den lille skive skal kunne bevæges med en skruetrækker uden at tage modhold. I praksis er det dog nemmere at sætte hjulet på, om fornemme sløret mens man spænder lejet til. Når der er et par mm slør på hjulets periferi, så er det godt.
Men igen: Nye lejer og gamle skaller... Den går altså ikke, hvis du spørger mig. De gamle skaller er formentlig helt matte af tilspændingen og har måske også grater efter kollapset. Løbebanerne skal være spejlblanke. Er de ikke det, så er de nye lejer snart væk igen, frygter jeg.
-
Som Jarl er inde på, så ligner det et leje, som er blevet spændt for hårdt, og derved har lidt varmedøden. Ikke at det har været rødglødende, men ved kørsel har lejet udvidet sig, så der ikke var plads til rullerne. Tilholderne har som de første givet fortabt. Underlige lyde??? ikke så sært.
-og jeg ville helt sikkert også have skiftet yderringen i lejet. Stor sandsynlighed for at den også har skiftet form -og ikke til det bedre.
Er du nu sikker på, at du ikke har fået spændt det nye for hårdt. Der må efter min opfattelse gerne være en smule slør i hjulet ved samling. Når jeg spænder lejet til, foregår det som regel med fingrerne uden brug af værktøj.
-
Så lærte jeg da noget igen! :lol:
Akke ja akke ja, jeg må jo så på Hovwdi og bestille hele sættet istedet for kun lejet... og så på den igen...
:roll:
Nå, men i første omgang vil jeg imorgen forsøge tilspændingsproceduren efter jeres anvisninger, og så se om det ikke kan holde til nyt leje kommer. Evt. Mølle hvis du kommer til Roskilde imorgen kunne vi måske gennemgå proceduren?
-
P.s.
Da jeg skiftede hele møjet i sommers, spændte jeg efter den procedure som jeg har beskrevet, og det var først efter at mekanikeren havde været på, at jeg fik problemer...
:shock:
-
Ja, det kan jo kun blive gisninger, om hvor hunden ligger, men et overspændt leje dør jo ikke dag ét, men allerede der starter nedbrydningen. Et leje er umådeligt stærkt og kan modstå store belastninger gennem hele dets levetid på estimeret 2-300.000 km, men forudsætningen er, at der hele tiden er plads til udvidelse og fedthinde.
-
Så lærte jeg da noget igen! :lol:
Akke ja akke ja, jeg må jo så på Hovwdi og bestille hele sættet istedet for kun lejet... og så på den igen...
:roll:
Nå, men i første omgang vil jeg imorgen forsøge tilspændingsproceduren efter jeres anvisninger, og så se om det ikke kan holde til nyt leje kommer. Evt. Mølle hvis du kommer til Roskilde imorgen kunne vi måske gennemgå proceduren?
Uanset hvad, så skal vi nok få sparket lidt på det dæk i morgen!
/Mads
-
Jeg plejer at buge følgende metode:
Spænde roligt til, mens hjulet drejer rundt for at få fedt og lejer til at være hvor det skal være.
Når det så begynder at tabe fart er lejet spændt for hårdt....
Dernæst løsnes det forsigtigt til skiven under møtrikken kan bevæges med et let vrid med en stor skruetrækker. Bevægelsen skal minde om når man skruer - ikke som brækstang.
Håber du får held af det