T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: PARKHAVE efter 19. December 2007 kl: 17:57:40
-
Tjaaa, ligefrem frasige sig at man er kommet til at dreje den anden vej engang imellem kan man vel ikke :oops:
Men det har altid været god motorlatin kun at dreje den rigtige vej og siær ved tandremsskift, timing af pumpe og ikke mindst stramning af remmen/remstrammer m.m.
Prøv at lægge mærke til hvor stram remmen er lige før krumtap når du har en fastnøgle på og hvor løs den er lige på den anden side
-
Ja det er måske en længere udredning eller forklaring.
Hvis man nu har en tandrem der skal skiftes og skal have den på mærkerne ( hvilket jeg er vant til at skulle) inden man piller tandremmen af, vil man få en fejlvisning på op til en tand hvis man drejer lidt for langt ( over mærket) og så liiige vil køre den lidt tilbage.
Jeg er også vant til når man nu har sat den nye rem på at man lader remstrammeren ligge til og ikke ret meget mere. Så drejer man motoren et par gange rundt med fastnøgle på krumtappen og stopper præcis på mærket, så kan remstrammeren uden besvære lige tage et lille nøk mere, fordi remmen har lagt sig til rette. HVIS man nu derimod var kommet lidt for langt og drejede lidt baglæns ville den største spænding på remmen være lige ved strammer hjulet og den kan derfor ikke give mere.
Resultatet kan være at efter lidt kørsel, passer timingen ikke mere og din rem er lidt for slap.
Det er fandme ikke nemt at skulle forklare fingerspitzgefühl med ord :lol: :lol: :lol:
Man skal nok have gjort det nogle gange før man ser fidusen, eller også er jeg bare waayyy off her :lol:
-
Der er mekanisk set - hverken i krumtap, plejlstænger, stempler, mellemaksel, oliepumpe, vakuumpumpe, vandpumpe, generator, knastaksel, ventilmekanisme, strammerhjul, tandrem eller dieselpumpe - noget som helst til hinder for at dreje motoren baglæns. Man kan dreje den baglæns indtil tandremmen er slidt op eller armen er udtrættet uden den tager skade - så længe det sker pr. håndkraft.
Selvfølgelig er der en grund til at strammerhjulet sidder på tandremmens "slappe side" (set i forhold til drevet=krumtappens takthjul), men det betyder intet så længe det foregår med håndkrafthastighed.
Men, når man stiller timing, så undgår man helst baglæns rotation af den simple grund, at den "slappe side" af remmen derved flyttes over på den anden side af drevet, og derved påvirkes visningen på måleuret i dieselpumpen marginalt.
Så bare drej løs!
-
Der er sågar et par af de gamle små fiat'er ( 2 cyl tror jeg eller var det de 4 cyl) der kunne tænde så motoren løb baglæns - resultat: 3-4 bakgear og et enkelt fremadgående. :lol:
Eller var det renault gordini ?? :roll:
Eller var det bare ammestuesnak?? :wink: