T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: Bo efter 03. Januar 2008 kl: 13:34:37
-
Jeg ved godt at det nu er blevet lidt koldere i vejret, men aligevel....
De sidste par dage har jeg observeret at syncroen har været meeegeet længe om at at blive bare en smule varm. Der går lang tid før nålen begynder at bevæge sig, og den kommer kun lige 1 mm. forbi det hvide felt. Normalt står den lige i midten.
Er det noget andre også oplever, eller skal jeg være urolig - og i så fald for hvad?
-
du kører naturligvis motoren varm med alle varmeappararter slukket og lukket ikke ? ;-)
-
du kører naturligvis motoren varm med alle varmeappararter slukket og lukket ikke ? ;-)
Naturligvis... :wink:
-
jeg har gennem de sidste par måneder også observeret at nålen ikke altid kommer så højt.
Specielt når man kører motorvej =masser af kold fartvind, så daler den nogle gange til lige før det hvide felt, måske endda i toppen af det. Når man så drejer af eller holder ind til siden, så kravler den langsomt op til dioden, hvor den også oftest står om sommeren.
Af samme grund lader jeg så helst motoren snurre i tomgang lidt for at trække kølevandet rundt, på en rasteplads eller andre gange man pludselig går fra max til ingenting, det er vel rigtig tænkt :roll:
Jeg må så tilstå at jeg lukker varmen ind i kabinen så hurtigt den kan komme det, der går typisk en 3-5km når det er godt koldt, bilen er til for mig, ikke omvendt!
I Caspers hierarki står han under motoren virker det som, men han har så også selv lagt den i....... :wink:
-
I går f. eks. kørte jeg turen Køge - Sigerslev = ca. 20 km. på landevej med ca. 75 i snit, uden at nålen kom mere end 1 mm. over det hvide felt. Det synes jeg altså ikke jeg har oplevet før :?
-
Jeg havde noget lignende symptom.. En temperaturnålen på kølevandsmåleren viste temperatur lidt som vinden blæser...
Jeg har et infarødt termometer som jeg købte i forbindelse med udskiftning af vandpumpe og konvertering til 1 rems system.
Det har jeg målt med og der var altså helt stabil temperatur på trods af en del forskellige visninger på uret....
Jeg endte med at købe et par nye temperaturfølere (de koster ingenting og så ved jeg da at føleren til gløderør også er rimeligt ny) Jeg var heldig at få et par af dem der ikke knækker bare man kigger på dem, ligesom de "originale" vw.
Nu svinger min temperatur under drift ikke mere en 1 mm lige under dioden og det passer med mine målinger på køleslanger i motorrummet.
Skal man være en 100% sikker mand der har totalt styr på temperaturen i motorrummet er der ikke nogen vej uden om et par ekstra kvalitetsure med skala(vdo f.eks) og følere til olie og vand.. men det kan godt være en større investering og der er lidt arbejde i det.
Håber i kan bruge mine kommentarer til noget...
-
Det kunne være temostaten sad fast i åbnet tilstand.
kommer der varm luft ud af varmeapp.?
mvh Peter
-
Termostaten er billig og snydenem at skifte.. og hvis man har en turboplaget JX kan man jo ved samme lejlighed skifte til en 80 graders...
-
Det kunne være temostaten sad fast i åbnet tilstand.
kommer der varm luft ud af varmeapp.?
mvh Peter
Det var jeg ude for med min røde bil før motorskift. Jeg kunne ikke få varme på om vinteren! Den stod altid på max varme, også selv på motorvej. Når det var rigtigt koldt og jeg holdte i kø (det gør man ofte her i Kbh især når det sner) sad jeg med handsker på :?
-
Det kunne være temostaten sad fast i åbnet tilstand.
kommer der varm luft ud af varmeapp.?
mvh Peter
Nej det har det faktisk også knebet med, så det var måske en diagnose der rammer plet.
Og hvis Hawaii har været ude for det samme, tror jeg det er der jeg vil kigge først.
Tak til jer alle ....
-
Indkøbsliste ved howdiaudi:
Pakning for termostat
Varenr: 059121119 4,96 Kr
Termostat, 80C
Varenr: 056121113A 66,42 Kr
2x
Temperaturkontakt
Varenr: 175919501 34,79 Kr
Og så lige lidt mere kølervæske til at erstatte spild og en eftermiddag under vognen..
Så er der 2 mindre fejlkilder.. det er billigt og så ved man da at de er skiftede.
-
Tak for det Jan :D
-
Indkøbsliste ved howdiaudi:
Pakning for termostat
Varenr: 059121119 4,96 Kr
Termostat, 80C
Varenr: 056121113A 66,42 Kr
2x
Temperaturkontakt
Varenr: 175919501 34,79 Kr
Og så lige lidt mere kølervæske til at erstatte spild og en eftermiddag under vognen..
Så er der 2 mindre fejlkilder.. det er billigt og så ved man da at de er skiftede.
HOV HOV holdt........... de temp kontakter kan du ikke bruge - du skal have den nye slags. Hvor det er et 2 polet stik, som man stikker ned i den! Er det ikke denne slags du kører rundt med? og husk 2 nye o-ringe til dem - de er oftes færdige efter 16 år i din bil!
http://www.hovwdiaudi.dk/product/default.asp?mode=showproduct&id=209681
-
Tak for det Morten, men du havde ikke behøvet råbe så højt, havde ikke bestilt endnu :D :wink:
-
Ah?
Er det noget efter 1990 noget? Eller hvad? Løber der så to ledninger ned til dem?
Er kabeltræet så anderledes på det punkt?
Jeg havde den nye type sikringsboks i Syncroen og den var vist 1989 men stadig den gamle kabelskos model... Jeg troede ikke der var så mange forskellige "træer"
Spændende hvad der er på Tristaren.. hmm..
-
Ja man skal være glad for at motoren udnytter en stor del af brændstoffet til fremdrift, og en mindre til spildvarme. :)
I tomgang (kø) kan der ikke komme varme frem da der ikke cirkuleres nok. Gas op.
Ved fart køles hele anlægget kraftigt, men motoren arbejder og der skal være varme.
Det forudsætter at begge jeres termostater lukker helt, HELT. Bare forestil dig en lille sjat olie ryger gemmen oliekøleren, den kommer frossen tilbage. Med de lange rør og slanger er det ikke engang sikkert kølerne bliver varme.
Skal først på arbejde Mandag morgen så må vi se saugeren uden oliekøler.
Kurt.
-
Selvom jeg kører wbx og termostaten er i orden, kan jeg også mærke, at det tager noget længere tid at nå op i midten af feltet. Før jeg udskiftede termostaten kom den aldrig i nærheden af dioden og varme var lige så sjælden som solen på denne årstid.
-
I betragtning af at Bo rent faktisk har empiriske oplevelser af manglende varme i bilen, så er der vel ikke umiddelbart grund til at mistænke termoføleren, når den blot underbygger hans oplevelse.
Forudsat, at Bos temperaturfornemmelse er retvisende - og ikke blot et symptom på en tidligt indsættende overgangsalder... - så samler mistanken sig om termostaten.
Det er almindelig kendt, at termostater ved alderssvækkelse får tendens til at åbne for tidligt. Endvidere ses det, at der sætter sig fremmedlegmer i klemme i termostaten, der derved forhindres i at lukke, og drifttemp. bliver derfor svært opnåelig i vintertiden.
Og så er der spørgsmålet ang. termostattypen. Min bil er også til for mig og ikke omvendt. Altså er min startprocedure, at den får fuld skrue på begge varmeapparater + sædevarme. Om så blokken skal køre indhyldet i en isblok, så skal jeg sgu have varmen. For at der er lidt varme både til mig og blokken, så mener jeg, at det er optimalt med forskellige termostater sommer og vinter. Derfor kører jeg - altså af hensyn til mine kolde frysende baller - med varm termostat nu, og når jeg så kommer til foråret, så kommer den kolde i igen.
Nu er jeg - glimtvis - realistisk nok til at vide, at ikke alle synes, det er rasende vidunderligt at skifte termostat flere gange om året. For dem, vil et forslag lyde på en "kompromis-termostat". Hvad med f.eks 85 grader? Så er der lidt til ballerne om vinteren, og samtidig et rimeligt sikkerhedsloft (i kombination med ÖK) om sommeren.
(BTW. Bo: Var det Sisimiut, I var i? Har lige fået besked om at jeg skal derop en uge som censor på HTX i uge 5 :D :D )
-
Hej Jarl og tak for dine betragtninger omkring temostaten - dem omkring overgangsalderen kan du forhåbentligt glemme de næste 20 - 30 år :wink:
Og ja det var Sisimiut vi boede i. Du kan glæde dig rigtigt meget. Det er en rigtig grønlandsk by, med godt 5000 personer og 6000 hunde, historiske bygninger tilbage til 1700 tallet og en hel del udannelsesinstitutioner. Se mere her: www.sisimiut.gl
Faktisk er sanaartornermik ilinniarfik (bygge og anlægsskolen, hvor HTX-udannelsen ligger) en super skole i meget fine lokaler. se mere her: www.sanilin.gl Min kone var rektor på HTX udannelsen i 2½ år af de 3 år vi boede der.
I uge 5 er der nok stadig rimeligt mørkt, men der burde alligevel være basis for at komme med ud på en slædetur, og jeg har stadig en del kontakter deroppe, så sig til hvis du vil vide mere. :D
-
Selvom jeg kører wbx og termostaten er i orden, kan jeg også mærke, at det tager noget længere tid at nå op i midten af feltet. Før jeg udskiftede termostaten kom den aldrig i nærheden af dioden og varme var lige så sjælden som solen på denne årstid.
Irk... Jeg laeser dit indlaeg som at din 'cruise' temp. ligger i midten af feltet?
Min er rimelig frisk med varmen fra kold-start men maaske for frisk naar jeg laeser hvad du skriver. Min pil ligger saa den er over halvt inde paa dioden. Den stiger ikke over dette men her synes den at ligge stabilt'ish naar jeg k0rer. Jeg bemaerkede at efter jeg skiftede til r0d k0levaeske saa var bussens 'cruise' temp. h0jere. Med blaa vaeske laa pilen lige under dioden - uden at r0re den. Med r0d ligger den som sagt 1/3 del inde paa dioden.
Skal en WBX'er helst ligge i midten af temp. skala'en?
Hver vores problemer ser det ud til : ).
- Jensen
-
Måske misforstår jeg dit indlæg, men nærmer vi os ikke en mild form for fluekne...ri her :wink:
Hvis vi antager at den lodrette centerlinje på dioden er midten af spektret, er der jo ikke så stor forskel på om den ligger lige uden for dioden eller 1/3 del inde på den eller 1/2 inde på den. Det kan vel ikke være mere end en grad eller to til forskel. :?:
Hvor præcis er temperaturmåleren egentligt, og kan nålens placering på diodens centerlinje tages som udtryk for "driftvarm" motor, eller er der forskel på dette fra bil til bil :?: :?: :?:
-
Måske misforstår jeg dit indlæg, men nærmer vi os ikke en mild form for fluekne...ri her :wink:
Hvis vi antager at den lodrette centerlinje på dioden er midten af spektret, er der jo ikke så stor forskel på om den ligger lige uden for dioden eller 1/3 del inde på den eller 1/2 inde på den. Det kan vel ikke være mere end en grad eller to til forskel. :?:
Hvor præcis er temperaturmåleren egentligt, og kan nålens placering på diodens centerlinje tages som udtryk for "driftvarm" motor, eller er der forskel på dette fra bil til bil :?: :?: :?:
Da jeg pissede k0lervand pga. mine r0r var pilen i midten af dioden og der begyndte den at blinke (dioden altsaa). en klog mand fortalte mig at hvis pilen kommer over dioden saa koger din motor. Flueknepperi - bevars' men saa vidt jeg forstaar er det ganske faa milimeter paa dioden der viser om motoren er fin eller lige ved at koge.
: )
- Jensen
-
Måske misforstår jeg dit indlæg, men nærmer vi os ikke en mild form for fluekne...ri her :wink:
Hvis vi antager at den lodrette centerlinje på dioden er midten af spektret, er der jo ikke så stor forskel på om den ligger lige uden for dioden eller 1/3 del inde på den eller 1/2 inde på den. Det kan vel ikke være mere end en grad eller to til forskel. :?:
Hvor præcis er temperaturmåleren egentligt, og kan nålens placering på diodens centerlinje tages som udtryk for "driftvarm" motor, eller er der forskel på dette fra bil til bil :?: :?: :?:
Da jeg pissede k0lervand pga. mine r0r var pilen i midten af dioden og der begyndte den at blinke (dioden altsaa). en klog mand fortalte mig at hvis pilen kommer over dioden saa koger din motor. Flueknepperi - bevars' men saa vidt jeg forstaar er det ganske faa milimeter paa dioden der viser om motoren er fin eller lige ved at koge.
: )
- Jensen
Hvis motoren koger skal den et stykke over 2/3 af hele skalaen og så vil din diode også blinke.
-
Hvis motoren koger skal den et stykke over 2/3 af hele skalaen og så vil din diode også blinke.
Lyser den saa ikke konstant og siger 'BZZZZZXX!'
Har heldigvis ikke selv pr0vet. Men har pr0vet den blinker. Dette er vist bare en warning.
- Jensen
-
Hvis motoren koger skal den et stykke over 2/3 af hele skalaen og så vil din diode også blinke.
Lyser den saa ikke konstant og siger 'BZZZZZXX!'
Har heldigvis ikke selv pr0vet. Men har pr0vet den blinker. Dette er vist bare en warning.
- Jensen
den blinker hvis der mangler vand - det er sgu en god feature!
Den som siger bzzzzzzz er olien og dens diode blinker også!
-
Sisimiut
Ja hvis det var mig, så ville jeg tage et stjernekort med. Det siges at himlen er dejlig mørk og at lysforureningen fra bygninger og veje, er en del mindre end i DK.
:D
-
Sisimiut
Ja hvis det var mig, så ville jeg tage et stjernekort med. Det siges at himlen er dejlig mørk og at lysforureningen fra bygninger og veje, er en del mindre end i DK.
:D
Ja det er korrekt at der er en fantastisk stjernehimmel og så er der jo nordlys, som er en nærmest religiøs oplevelese første gang man ser det og det nærmest eksplodere på nattehimlen 8)
-
Man kan iøvrigt følge nordlysaktiviteten her
http://www.swpc.noaa.gov/pmap/pmapN.html
Det er jo ikke mere end... hmm.. lad mig se... nå, et par år siden eller så, at vi så nordlys i DK. Det var STORT!
:!: :D
...og så tilbage til studiet! Vi skal beklage de atmosfæriske(!) forstyrrelser.
Idag taler vi om driftstemperaturer...
:oops:
-
Vandlampen blinker hvis der er lav vandstand i den første ekspansionsbeholder.
Olie"buzzeren" lyder når der er for lavt olietryk.
Er det ikke korret? På både diesel og benz?
-
@Bergwacht. Nålen kan gå meget langt op før du er rigtigt varm.
Benz eller diesel er vel samme systematik.
Backmobilen kan godt have 1-2 mm mellem diode og nål, når vi forcerer bakker. I frost holder nålen sig på dioden.
Kurt
-
Jo, nålen står ca. midt i dioden når motoren er driftsvarm. Der bliver den stabilt stående - også med trailer på slæb. (Har dog endnu ikke slæbt mere end 500 kg efter )
Dioden blinker ved vandmangel og hvis temperaturen når op i den kritiske ende af skalaen.
Har (Heldigvis ) aldrig oplevet, at olien har summet eller blinket.