T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => WBX/LBX Fora => Emne startet af: kaizer efter 06. Januar 2008 kl: 16:53:51
-
... Da haynes desværre er uden for min rækkevidde pt, vil jeg høre eksperterne her om gode råd til skiftning af pakning, formoder jeg.
- vil nemlig bestille reservedel (nogen som kender nummeret?) inden jeg tager til GDS imorgen.
Symptomer: ufrivillig vanladning! kan forhåbentlig nå til GDS med ekstra påfyldningsvand med i bilen.
Ved ikke om dette er tilløb eller fraløb fra moteren og spørgsmålet er hvor omstændigt det er at skifte pakningen. Skal al vandet f.eks aftappes først?
Alle gode råd er velkomne :)
-
Hvis det kun er den flange, ville jeg bare give den en gang flydende pakning, et must i en hver DIY værktøjskasse :lol:
-
motor kode og årgang skal jeg gerne kigge efter nr
-
Med en flydende pakning, menes der så en gang silicone, påført på rengjorte overflader - og så derefter ikke gøre videre?
mht motorkode må jeg være svar skyldig ind til jeg får fundet stedet hvor det læses?! Alt jeg ved er at det er en 2,1 benziner fra 87.
-
motor kode og årgang skal jeg gerne kigge efter nr
Motorkode er ikke nødvendig, den er ens på alle WBX'er fra 86 og frem
-
mail er sendt med billede - kan ikke lige gennemskue hvilken der er tale om.
-
Med en flydende pakning, menes der så en gang silicone, påført på rengjorte overflader - og så derefter ikke gøre videre?
Jah, ikke andet end udluftning og efterfyldning af kølesystemet :D
Du kunne benytte lejligheden til at skifte til syntetisk kølevæske, hvis du ikke allerede køre på det !?
-
vil mene det er nummer 19: 025 121 160 D pakning: N 901 685 02
(http://aycu29.webshots.com/image/39508/2004787528724957976_rs.jpg) (http://allyoucanupload.webshots.com/v/2004787528724957976)
-
eller rettere nr. 20, som formentlig er en o-ring til maks 30 kr. hos VW (og 5 kr. hos en forhandler af lejer og pakninger). Jeg ville nok skifte o-ringen og spare den flydende pakning i første omgang.
-
Super wilson. Og tak til I andre. Jeg var lige af nettet en stund og kommer tilbage til din fine tegning :D
Jeg mener også det må være o-ringen (nr. 20) - selvom fatningen (nr. 19)sidder fikseret lodret på min maskine (se foto) og ikke horisontalt som på tegningen. men der må vel være plads til lidt forskelligheder... den forbinder ihvertfald via nr 28 op til nr. 30 (der schelle)...
Jeg tror jeg følger Mølles råd og skaffer den o-ring! :)
Nu jeg alligevel skal til at tømme hele systemet overvejer jeg iøvrigt at flytte de rør, som forsyner centervarmeren. De er blevet ført frem til midt i gulvarealet (fra ambulancens tid) hvilket jeg finder upraktisk og overflødigt i min nuværende multivan-aptering.
I en original (almindelig) rørføring føres slangerne vel direkte fra motorkassen og ind under bagsædet til varmeren?... Denne forgrening kan jeg til gengæld ikke lige finde på tegningen, men jeg ved jo hvor mine slanger sidder i virkeligheden.
-
tegning er hentet fra vagcat.com - opret dig som bruger og adgang - har ikke haft probl med spam eller andet.
hvis du skal igang med at tømme systemet vil jeg foreslå dig at give det engang kølerrens først og skylle med rent vand et par gange. evt skifte termostat og vandpumpe (ved ikke hvor besværlig de to ting er på wbx'ere med og uden vand) Så skal du ikke tænke på det de næste par år.
-
...hov, hov! nu får jeg sved på panden! skifte termostat og vandpumpe!
Men jeg vil jo gerne gøre tingene ordenligt, og det er sikkert ikke blevet skiftet de sidste 20 år! I al fald ikke indenfor det år jeg har ejet den! Så...
Så må jeg nok til at få kigget i den HAYNES imorgen.
Men tusind tak for rådet:-)
-
Det er ikke en o-ring, men en pakning, følg Rasmus' råd. Vandpumpe og termostat er sikkert fint at skifte, men for vandpumpensvedkommende er det ikke sådan lige til, og den pakning kan du sagtens skifte uden at tømme systemet helt. Sæt evt. klemmer på de andre slanger som går til topstykket, og så skal du lige vide at hullet bagved den flange som er utæt er noget størrere end det umiddelbart ser ud.
/Mads
-
Tak Mads for dit indlæg...Tørrer lige sveden af panden - hvorfor udskifte ting som iøvrigt fungerer fint? - Det er selvfølgelig en prioriterings/temperaments-sag. Og et invisteringsanliggende i fremtidige reperationer, forstår jeg. men, men...
Om jeg tømmer hele køleranlægget bliver afhængig af om jeg alligevel vil flytte rundt på mine slanger. Og så kan jeg jo kigge på termostaten. Hvor tit skifter i den iøvrigt?
Og var der noget med at der findes en nyere slags med to følere, eller... (erindre jeg noget om det fra en anden tråd?)
- Ellers nøjes jeg blot med at sætte klemmer og en ny pakning.
-
Det med de to følere er ikke noget med termostaten som sådan, men der sidder to termo-følere i termostathuset og dem skifter man kun hvis man har mistanke til at de ikke virker. Du kan derimod skifte til en termostat med en lavere temperatur-følsomhed, men det er kun aktuelt hvis du har oliekøler.
Husk at udlufte systemet efter forskrifterne når du er færdig.
/Mads
-
Jeg har sku' nok mere end en af de pakninger i overskud du kan afhente U/B...
Der er ikke nødvendigt at tømme kølevæsken af for den lille operation, du skal blot efterfylde, MEN DET ER MEGET VIGTIGT FOR LEVETIDEN AF DINE TOPSTYKKER, AT DU KØRER PÅ DEN RIGTIGE KØLEVÆSKE OG ALDRIG MED GAMMEL KØLE VÆSKE ELLER KØLEVÆSKE MED FOR MEGET VAND I :!: :!: :!:
Det er ikke for sjov caps lock tasten er brugt !!
Mvh.
Rasmus :P
-
Tak Morten, det ville jeg gerne, Hvis de ikke lige har den hos vw. Skal alligevel også ha mere kølervæske at toppe op med
Alternativt jeg kan komme forbi dig imorgen efter arb. 5-6 stykker, hvis du bor i rimelig afstand fra centrum. - Dvs den afstand jeg kan nå på det vand jeg har i systemet (15-20 min vil jeg tro)
Jeg har iøvrigt kørt med rød kølervæske siden sidste forår 8)
-
Hov, jeg mente tak Rasmus . hvem er Morten?! :D
-
Jeg er hjemme i morgen aften ..