T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diverse => Emne startet af: Jesper efter 07. Januar 2008 kl: 17:39:54
-
Hej hej og godt nytår alle sammen :D
Ved næste service (hvor den lange lange liste af småting skal udbedres) skal jeg eftergå boltene på trækakslerne (dem ind mod gearkassen) Der var et par løse sidst, men allesammen helt smadrede inden i, så de blev defor spændt fast med en rørtang :oops:
Nu skal de skiftes - der er lidt knurren ved skarpe sving, så jeg tror det hele skal gåes efter.
Er der forskellige kvaliteter af boltene - gider ikke sætte de forkerte på. Og... er der en vej udenom VW hvis det skal være de rigtige?
Jesper
-
Køb dem hos kaefer og ko, så får du den rigtige kvalitet til den rigtige pris (jeg får ikke procenter for at reklamere) og så skal du bruge en slags torx-bit til dem, jeg ved ikke lige hvad den hedder.
/Mads
-
Køb dem hos kaefer og ko, så får du den rigtige kvalitet til den rigtige pris (jeg får ikke procenter for at reklamere) og så skal du bruge en slags torx-bit til dem, jeg ved ikke lige hvad den hedder.
/Mads
det er en xzn top/ bits mener det er en str.8 eller 10!
det er meget sjældent at jeg har set trækaksel bolte på en vw som unbracho, toppen passer i men ødelægger boltens kærv! derfor rens kærven godt og bank en xzn top i bund og løsn forsigtigt med en skraldenøgle (ingen luft værktøj før den er løs).
sidst jeg købte en trækaksel-manchet hos vw var der nye bolte und alles med :D
men den kostede så også lidt mere end en uorg, men var i tidspres mht. syn :roll:
-
Hvor mange bolte skal du bruge??
Jeg har omkring 200 stk. liggende i den stærke 12.9 kvalitet...
-
Kanon!
Det ligner godt nok ikke alm Torx?
ANyway, gad vide om de også har knækbolte til ratstammen - kan ikke finde dem. Mit tysk er eldndigt desværre...
Jesper
-
Hvor mange bolte skal du bruge??
Jeg har omkring 200 stk. liggende i den stærke 12.9 kvalitet...
cool... er det med XZN eller HEX????
-
Men du kan også købe dem i ethvert velassorteret reservedelslager. De er M8 x 48, og uoriginalt får du sikkert et udkast på 50 mm, men det er helt fint.
Hvad kvaliteter angår, så vil du formentlig høre mange forskellige overbevisninger. Jeg skal nedenfor kort give en lille oversigt, som du så kan forholde dig til eller ignorere:
Generelt kan man sige, at jo lavere tallet er, jo blødere er bolten. Det er imidlertid ikke altid skidt, at noget er blødt - det afhænger helt af formålet. Skal man tøjre to supertankere, der ligger og vugger i bølgerne, sammen, står man sig bedre med en blød line end med en hård forbindelse. Metaforisk sagt: En kogt spaghetti holder - en "rå" knækker. Andre gange er det hensigtsmæssigt med en hård bolt, der har en megatrækstyrke.
4.6 bolte er byggemarkedskvalitet. Udemærket til alt skruen i træ, men duer ikke i biler. Blødere end spaghetti!
8.8 er std. bolte og din bil har originalt 8.8 på trækakslerne. Et godt kompromis mellem styrke og elasticitet
10.9 er hårde bolte, der anvendes, hvor belastningen er stor, og hvor der samtidig er brug for nogen elasticitet. Typisk anvendt til motorophæng, bremseophæng osv.
12.9 er meget hårde bolte, der anvendes, hvor der er små krav til elasticitet, men store krav til trækstyrken. De kan tilspændes med meget store momenter, og anvendes på kritiske steder, så som takthjulet på krumtappen.
14.9 er glashårde bolte, der pga. deres hårdhed risikerer sprængning ved temperaturudsving eller chokbelastninger. Anvendes typisk som pinolbolte, hvor der ikke er krav til elasticiteten.
Og så er der alle de rustfaste - A2, A4 og alle undergrupperne. Styrkemæssigt er de ikke på niveau med gode alm. bolte. Populært sagt kan man hævde, at de bedste rustfaste matcher et styrketal på 7.7.
Vær også opmærksom på at overfladebehandling påvirker en bolts styrkeegenskaber betragteligt. Derfor anvender man f.eks. ikke varmgalvaniserede bolte på biler - de er simpelthen for bløde - enhver kender irritationen med varmgalvaniserede søm, der bøjer uafladeligt.
Efter denne (alt for) lange udredning kan du derfor se, at hensigtsmæssige bolte til dine trækaksler er enten 8.8 eller 10.9, og da jeg er lidt en hårdboltsfetishist, vil jeg anbefale de sidstnævnte. 6 på hver flange - køb en kasse med 50, så har du til næste gang også, og selv på Sjælland bør sådan en kasse ikke koste over en hund.
-
hvad skal du bruge knækboltene til oppe ved rat stammen ? du kan skifte både rataksel, tændingslås og bundstykke uden at røre de bolte. jeg har lavet et sådan skift på en små 10 min, incl. en cola undervejs
-
Skal man tøjre to supertankere, der ligger og vugger i bølgerne, sammen, står man sig bedre med en blød line end med en hård forbindelse. Metaforisk sagt: En kogt spaghetti holder - en "rå" knækker.
.............
køb en kasse med 50, så har du til næste gang også, og selv på Sjælland bør sådan en kasse ikke koste over en hund.
*LOL* jeg er helt vildt med dine svar Jarl :D
Takker for den meget fine udredning.
@Casper
Knækboltene skal ud da jeg skal have skiftet blæsermotoren. Stort set alt skal ud. Blæseren bliver monteret lige efter vangerne tror jeg...
-
er det med XZN eller HEX????
Ja :D
Kender ski da ikke universitets betegnelsen :D
Det er ganske almindelig unbraco der er i "hovedet" på dem :)
De ville ikke udlevere mindre antal end 200 da jeg skulle ordne gearkasse og hev en flok godt rustne af trækakslerne :D
Så jeg har RIGELIGT til et par gearkasseskift endnu :D
-
@Casper
Knækboltene skal ud da jeg skal have skiftet blæsermotoren. Stort set alt skal ud. Blæseren bliver monteret lige efter vangerne tror jeg...
Du kan også bare bruge almindelige bolte, der er nok alligevel ikke nogen som kommer rendende med en ny ratstamme for at stjæle din bil. Eller måske...
/Mads
-
Du kan også bare bruge almindelige bolte, der er nok alligevel ikke nogen som kommer rendende med en ny ratstamme for at stjæle din bil. Eller måske...
/Mads
Njaaa - det skal du nu ikke sige. Jespers er jo en diesel, skal du tænke på Mads :P
-
Du kan også bare bruge almindelige bolte, der er nok alligevel ikke nogen som kommer rendende med en ny ratstamme for at stjæle din bil. Eller måske...
/Mads
Njaaa - det skal du nu ikke sige. Jespers er jo en diesel, skal du tænke på Mads :P
JAAAH -og endda med den fede motor. Den rigtige.....
-
Du kan også bare bruge almindelige bolte, der er nok alligevel ikke nogen som kommer rendende med en ny ratstamme for at stjæle din bil. Eller måske...
/Mads
Det er den eneste grund til at det er knækbolte? Her gik jeg og troede der lå noget sikkerhedsmæssigt i det...
-
Du kan også bare bruge almindelige bolte, der er nok alligevel ikke nogen som kommer rendende med en ny ratstamme for at stjæle din bil. Eller måske...
/Mads
Det er den eneste grund til at det er knækbolte? Her gik jeg og troede der lå noget sikkerhedsmæssigt i det...
Jeg har i hvert fald kørt to år uden dem. Det er ganske almindeligt gevind, og der er jo heller ikke noget hokus pokus med hovederne andet end de knækker når de er blevet strammet nok.
/Mads