T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: TONY efter 08. Januar 2008 kl: 23:02:20
-
Er der nogen som har erfaring med tandrems-sættet fra Howdi....
Tilsyneladende deres "eget" mærke : CONTITECH CT513 (made in Mexico)
Har lige modtaget et sæt, og syntes bare lige at remmen ser lidt tynd ud i forhold til den som sidder på bilen i øjeblikket :? og ville bare lige høre andres meninger/erfaringer inden montering :wink:
Tony
-
ingen erfaring med denne rem.
ved at t.hansens tandrem er Goodyear. så denne skulle ihvertfald være i orden.
-
Jeg har da kørt med en uden problemer,
Og nu nu vi er ved det....... så kalder Continental (dem der laver dæk), deres drivremsprogram for CONTITECH ;-)
-
Det er et Continental-produkt. Jeg har kørt med masser af de remme, Hovwdiaudi har, og det har altid været fuldt tilfredsstillende. Men tynde??? Er det den rigtige, du har fået? Tandremme skulle da meget gerne have std.-størrelser.
-
Du kom først Casper! :oops:
-
:P
-
Tjaee.... når det er Continental´s, så skulle det jo gerne være OK :D .. og tynd ? nææh måske ikke, måske det bare er indtrykket af at have en ny og lidt stiv tandrem mellem fingrene, udpakket her foran computeren :roll:
Efter jeres svar monterer jeg uden bekymringer :D
Takker for lynhurtig respons :D :D
Tony
-
Kaefer-Co leverede også en Conti til mig, selvom de skriver de "kun" har Borsch! Men jeg synes kvaliteten er 1a!
-
Er der nogle dårlige tandremme til T3 på markedet?
Jeg tror Haaber har en i Vejle, hvis du er interesseret. :wink:
Kurt
-
Er der nogle dårlige tandremme til T3 på markedet?
Nej, ikke mig bekendt. I øvrigt er vores diesel tandremme jo identiske med Golf 1 og 2 diesel. Af Golf 1 og 2 er der produceret godt over 20.000.000, hvoraf en meget væsentlig del er dieselbiler + i et i denne sammenhæng forsvindende lille antal T3'ere, Passater, Jettaer, Audi 80'er der dog samlet set når nogle millioner.
Når man på det statistiske grundlag kan konstatere, at der aldrig har verseret historier - heller ikke i bilernes fødeland - om dårlige tandremme, så tør jeg godt konkludere, at det ikke er et problem, og som nævnt har jeg altså heller aldrig stødt på det selv, selvom jeg vil påstå, at jeg har set temmelig mange tandremme i min tid.
Til gengæld findes der monteringer i svingende kvalitet. Mest ødelæggende er den overdrevent strammede rem. Den spolerer forreste mellemakselleje, dieselpumpen får slør, og hvis man virkeligt har strammet til, så fræses der flotte dybe spor første lejebuk på topstykket.
Næsten lige så risikabel er den alt for løse rem, hvor der er fare for at remmen skrider en tand på krumtappens takthjul. Bliver det kun én tand, så kan maskinen overleve det - bliver det flere, så taler vi om kapital Motorschaden med smadrede ventiler, ventilstyr og dybe mærker i stemplerne.
Prisen for utilgivelig tåbelighed tager remskiftet, hvor man undlader at skifte strammerhjul. Et strammerhjul er en sliddel - i bund og grund to skærmede kuglelejer med en rulle udenpå. Når kuglelejerne pga. ælde ikke længere snurrer frit, så blokerer hjulet, remmen skrider med "ryggen" hen over hjulet - det begynder at ryge og lugte af gummi, men vores motor ligger jo bekvemt langt væk, og til sidst er der ikke mere rem....
Moralen for dette her er i min optik, at tandremmen og strammehjulet er noget, man skifter rutinemæssigt, når man alligevel er på de kanter. De få basører et udskiftningssæt koster er simpelthen for lidt at spare set i lyset af risikoen ved at lade være. Jeg skifter selv min rem senest for hver 50 Tkm, hvis jeg da ikke har haft ærinder i nærheden forinden, men hånden på hjertet - det har man jo næsten altid...
-
Jeg kan kun være enig: Rem og remstrammerhjul hører begge til de dele, der ikke skal spares på.
Havde engang en kunde med en Fiat, der absolut ikke ville ofre et nyt remstrammerhjul. Han kørte ikke engang 500 km før Falck kom med den: Smadret topstykke, bukkede ventiler og et nedsmeltet fiber remhjul.
Sparede han noget ved det ???? NIX.
Har lært af det. Nægter at skifte tandrem, hvis ikke det er komplet med remstrammerhjul - uanset bilmærke og model.