T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diverse => Emne startet af: Brutus efter 10. Januar 2008 kl: 16:28:30
-
Ms. grey har nu stået stille siden den 21. december, næsten alt er afprøvet:
der er skiftet relæ, tændspole, styreboks, bundstykke i tændingslåsen
Der er ingen tænding og benzinpumpen bliver ikke aktiveret :?
-
slet ingen tænding.?
Har du overhovedet strøm foran i bilen.
Kurt
-
Og samtlige sikringer er intakte ?
Kan du måle spænding ind / ud af tændingslåsen ?
Der må jo mangle en plus eller to i motorrummet.
Er der de spændinger der skal til styreboksen ?
Og influerer den på tændingen ? Ellers burde der være spænding på den ene side af tændspolen.
Du kan jo evt. forsigtigt prøve, at sætte et ekstra batteri til stel og føre en + til tændspolen - og lytte efter om benzinpumpen vågner til live.
(Det må godt være et halvfladt batteri, HVIS du har en kortslutning et sted )
-
Alle sikringer og relæ er ok, der er hul igennem alle steder og skiftet ledninger.
Troede først det var benzinpumpen men ak, konstaterede manglende signal til et relæ, så er det nok tændingslåsen, men nej- tænkte det var styreboksen men ak, opdagede så der ikke var tænding og lyste op "det er sgu tændspole eller tændingsmodul" men igen nul putte.
har haft adskilt karburator og målt alle stik igennem det er heller ikke her - er satme ved at blive vanvittig
Motoren er fra en golf lll 1,8 i abs fra 95 - nu må jeg nok ignag med at lede efter noget over ledningsnettet
helved pg patter - prøver sgu at sætte strøm til spolen i morgen - batteriet er fuldt opladet og har været det under hele processen
-
Er der noget med tomgangsregulatoren på de der ABS motore?
Eller hva er det nu det er, der er en sygdom med dem, prøv www.vagcars.dk eller www.clubgolf.dk
-
Jeg havde engang noget bøvl med min bus - der kom ikke spænding nok på relæet til starteren - drejede nøglen - lys over det hele, men død starter...
Jeg lavede en fusket løsning med et nyt relæ (fik vist lidt skæld ud af Jarl) men det virker stadig...
http://www.t3nettet.dk/viewtopic.php?t=115&highlight=rel%E6
Jesper
-
Jeg fatter intet.
Ingen tænding- MEN - Hul igennnem. QUE
Er der liv i dine kontrollamper. ?
Har du en karburator med indsprøjtning.? ? :?: :roll:
Drejer starteren rundt.
Jeg forstår ikke. !
(Prøv at stikke tungen i en tændrørshætte)
Kurt
-
Den er med monopoint indsprøjtning ikke?
Jeg kan heller ikke læse om den tørner eller ej.?
Jeg har lige linket til tråden her, inde på clubgolf, der er også nogle hardcore personer derinde á la Mikael Thøgersen.
-
er der batteri spænding på tændspolens plus? er der batt spænding ved pumpen? hvis man gir den strøm direkte fra batteri feks med et startkabel kører pumpen så? tomgangs regulator gør ikk andet end og regulere gasspjæld i tomgang...
-
det er en golf 3 1,8i abs - aner sgu ikke om det er noget mono. har lagt en symptom beskrivelse på vag-forum
ingen aktivering af pumpe - ingen tænding - ingen gnist så tror ikke den hoster igang.
har gået og tænkt på om der er en sikring ved pumpen men kan ikke finde nogle sikringer der er i stykker
bilen havde inden renovering problemer med tomgangen - jeg syntes benzinpumpen larmede meget efter renoveringen - men den starter når den får direkte strøm hmmmmmmmmmmm
-
Øh? kan den starte hvis du gir den direkte plus på pumpen?
-
ps. der er lys i alle kontrollamper og kommer strøm til tændspolen men ingen gnist til tændrørene - er sålangt ude jeg overvejer om det er fotocellen i strømfordeleren, men det har jeg sgu aldrig hørt om
-
Jeg tror det er ABS syndromet, prøv at søge på vagcars, der må være noget at finde derinde, min gamle golf havde også problemer engang imellem.
-
Hall giveren kan måske være en mulighed (vist den du omtaler som fotocelle) hvis styreboksen ikke ved hvor motoren står giver den ikke gnist.
Nogle biler giver heller ikke gnist før der er benzintryk :!:
Har du kontrolleret benzintrykket med manometer - omkring 3-3,5 bar så vidt jeg husker. Hvis ikke pumpen kører - så tvangsstyr den med direkte strøm så er den fejl ude mens resten prøves.
Hvis motoren er fra '95 er der chance for der er diagnosestik - hvis du har ført det med over ? Ellers burde en manual kunne fortælle dig til hvilke i ben i styreboksstikket en fejltester kan tilkobles. Mener det er i '96 det bliver standard med 16 polet obd stik, så enten det eller 2x2 stik.
Find en i lokal området med vag-com og få læst fejl ud.
-
Der er nogen i Aalborg med Vagcom. Jeg tror det Wilson skriver mht Hallsensoren er det jeg forvikler med tomgangsregulatoren.
-
tomgangs regulatoren er en cylindrisk stempel- udv Ø 35 med to studser og 2-3 ledninger i enden. Det er en magnet spole og et stempel der lukker luft ind i indsugningsmanifolden når gasspjældet er lukket. også kaldet tomgangsmotoren.
De kan blive dårlige, men der burde være gnist osv selv om den ikke virker. Den er konstrueret således at motoren kan gå, omend dårligt, selv om den ikke virker.
-
hej har selv en vento med 1,8 abs motor, jeg har en ekstra monopoint til at ligge, men jeg tror nu næppe det er det!
har du fået fat i et ledningsdiagram? (ellers har jeg noget liggende i gemmerne :roll: )
for så ville jeg prøve at måle alle ud og ind data til boksen(især stel), ellers rodder du bare i blinde :shock:
har du tjekket alle dine stelforbindelser?, målt modstand og spændingstab?
har du haft indsprøjtningscomp. åbnet for at se om den er brændt af eller lign?
jeg har selv haft hele mit ledningnet ude og gået alle ledninger efter, og loddet dårlige samlinger og rep knækkede ledninger mm!
ledningerne bliver hårde og knækker nemt med tiden, især hvis de har fået olie :cry:
-
Jeg har en haynes over Golf 3 og Vento liggende. Den må du gerne låne.
-
Jeg har en haynes over Golf 3 og Vento liggende. Den må du gerne låne.
det har jeg også, men den er ikke ret uddybende i motorstyringen!
jeg ringede bare til vw, også printede de ledningsdiagrammet ud til mig :D
og i kombination med autodata, joba, tolerancedatas eller lign. fejlfindings diagram er man rigtig godt på vej... :)
-
jeg har joba på computeren :) og har lige kigget lidt på det der er en sikring til benzin pumpen! men det er jo svært at sige hvordan det er lavet da motoren blev flyttet over i din t3 :?
jeg ville gerne maile diagrammet, men det kan jeg ik da det er noget interaktivt noget! det kan kun printes! og jeg har ik en scanner! desværre :cry:
-
Kan dukke lave et printscreen billede og maile?
-
hmmm det har jeg sku aldrig prøvet.. er det noget med højreclick eller? :?
-
her er lidt at måle ud fra, håber at det kan bruges :?
KOMPONENTPLACERING: Trekantsymbol + nr. fra diagrammet.
A: Styrebox placeret i vandkassen foran forruden, i venstre side.
B: Vandtemp.føler: Blå føler på forsiden af topstykket (sammenbygget med føler for køletermometer).
C: Lufttemp.føler: Indbygget i dysen.
D: Tomgangskontakt: Ved siden af spjældpotentiometer.
E: Sikring 15 i sikringsboxen.
H: Pumperelæ: Placeret som relæ nr. 12 i relæboxen.
I: Pumpesikring: Sikring 18.
J: Pumpe: Monteret i tanken.
K: Diagnosestik: 2-polet stik, placeret under midterste drejeknap i varme/ventilationsbetjeningen.
OBS-Henvisninger: Ovalt symbol + nr. fra diagrammet.
2: Dyseformodstand, 3-4 ohm.
3: Stelpunkt på ventildæksel. Ben 18 er systemets hovedstel.
4: Til a/c. Med tænding tilsluttet og klimaanlæg tændt skal på ben 15 - 25 kunne måles batterispænding
5: Til a/c. Med tænding tilsluttet og klimaanlæg tændt skal på ben 16 - 25 kunne måles batterispænding
6: Stelpunkt ved udstødningsmanifoldet.
7: Stelpunkt ved sikrings- / relæboxen.
8: Signal fra vognens speedometer.
15: Fra tænding klemme 15.
30: Batteri + (klemme 30)
MÅLEHENVISNINGER: Firkantsymbol + nr. fra diagrammet.
1: Strømforsyning til styrebox: Mål med voltmeter på ben 04 - 18 = batterispænding.
2: Signal fra Hall-giver.
3: Vandtemp.føler: Mål med ohmmeter på ben 10 - 18 = Se værdien i nedenstående skema:
Temp.: Modstand i ohm:
0 5000-6500
10 3000-4250
20 2000-2800
30 1500-2000
40 1000-1500
50 700-900
60 500-700
70 350-500
80 250-350
90 200-250
4: Lufttemp. føler: Mål med ohmmeter på ben 27 - 18 = Samme værdier som for vandtemp.føler.
5: Tomgangskontakt : Mål med ohmmeter på ben 30 - 18 = 0 ohm ved sluppet speeder, og uendelig modstand når speederen aktiveres
6: Spjæld potentiometer : Mål med ohmmeter på ben 24 - 18 = 520 - 1300 ohm.
Mål med ohmmeter på ben 25 - 18 = 600 - 3500 ohm; Fra gasspjæld lukket til 1/4 åbent, øges modstanden liniært, derefter konstant modstand.
Mål med ohmmeter på ben 26 - 18 = 600 - 6600 ohm.; Fra gasspjæld lukket til 1/4 åbent, konstant modstand, derefter øges modstanden liniært.
7: Lambdasonde: Mål med voltmeter på ben 28 - 18, med gående motor.
Spændingen skal ved opgasning variere mellem 0,1 - 1,0 volt.
Mål med ohmmeter på ben 18 - måleledningens skærm = 0,1 - 0,5 ohm.
9: Pumperelæ: Afmonter relæet og mål i relæsoklen:
Ben 30 - stel =Batterispænding.
Ben 86 - stel = 12 volt med tænding tilsluttet.
Ben 87 - styrebox ben 35 = 5,2 - 9,6 ohm (måling gennem formodstand og dyse).
Ben 87 - sikring 5 = gennemgang.
Ben 85 - styrebox ben 12 = gennemgang.
10: Dyse: Mål på ben 35 - pumperelæsoklens ben 87 = 5,2 - 9,6 ohm
11: Spjældstiller: Mål med ohmmeter på ben 16 - 34 = 4 - 200 ohm.
12: Kulbeholderventil:- Mål på ben 17 - 18 = ca 12 volt.
-Takte signalet fra styreboxen kan kontrolleres med multimeter, duty-cykle funktion.
Med alle stik tilsluttet og gående motor, måles på bagsiden af ben 17 - 18 = taktesignal (størrelse varierer ved opgasning).
14: Styreboxens stelforbindelser: Find en god stelforbindelse på bilens karosseri.
Mål på bagsiden af styreboxstikket, med gående motor, spændingsfald over forbindelserne:
Mål fra stel, til h.h.v ben 1, 8, 11, 18 og 21 = max. 0,5 volt.
15: Styreboxens + fra klemme 15: Mål på ben 18 - 09, med tænding tilsluttet = ca. batterispænding.
Samme måling foretages fra klemme 19 -18.
-
nu har jeg printet diagram og måleanvisning, jeg skal til århus i morgen for at se håndbold danmark vs tyskland kl. 14.15!
jeg ku jo tage det med i bilen, så hvis jj ku tage det med nord på?!
det var bare et forslag for at komme videre med fejlsøgningen...
jeg ved dog ikke hvornår jeg ankommer til århus endnu :roll:
-
Næ, du trykker på tasten PrtScn, når du har det diagram du vil vise og åbner derefter paint og trykker på ctrl og V samtidig, så skulle du gerne få et billede ind i paint, så er det bare at gemme det og maile det afsted.
-
Hej igen
Har ikke været ude ved Ms. grey i dag, jeg har ikke haft en bil tilrådighed. Men suser derud i morgen eftermiddag, med et print fra Verner og håber jeg finder fejlen.
Det er en fornøjelse med dette forrum on the road eller ej, tak for det :D
Vender tilbage imorgen med dagens resultat
-
jeg kan ikke få printsc til at virke, men hvis jj kan få udskriftet i århus kan du få det i suldrup :)
-
Det sgu service Verner, jeg sender lige en pm med mit mob nr.
-
Hej,
Jamen, gerne medtage diagrammer. Mit mobil er 28260167, jeg er med førgen 1130 fra Odden til Århus - dvs jeg er i Århus 1245 - og skal op af Randersvej. Kan du være f.eks ved Yamaha ved Nørreport - eller oppe ved shelltanken på randersvej, lige ved sidenaf Macdonalds?
Giv mig et ring imorgen ved færgetid (12 ca) - og lad os lave aftale.
Alternativt, sig mig hvilket diagram det er i Haynes/Bentley, og jeg sørger for et scan/email stryger til Brutus på mandag?
/JJ
-
hej jj
det lyder godt, jeg er ik sikker på hvor i århus det er men det er jeg næsten sikker på at fruen gør :oops: så det skal vi nok finde ud af :)
det er ikke fra haynes/bentley, det er fra JOBA autodata som er et program til autoværksteder, der er data på næsten alle biler fra 1967 til 2002 8)
jeg har kodet dit nummer ind og sendt dig en pm med mit :)
-
diagrammer blev overleveret til jensjakob omkring kl. 13.15 i århus (sikke en trafik, med vejarbejde nede ved havnen :evil: ) idag, så jeg håber at de er nået til suldrup og videre til brutus :)
-
De ligger klar til afhentning i Carporten. :idea:
Hvis de ikke er hentet når vi skal ud at køre senere, så poster jeg dem hos Brutus.
Kurt
-
Hej Kurt
Kommer forbi og afhenter diagrammerne omkring kl. 15.00, hvis du er hjemme. Skal først ud til Ms. grey i morgen, den har fået lov til at stå og tænke her i weekenden.
-
Hvis jeg mod forventning ikke er hjemme, så er jeg på vej til dig. :lol:
Kurt
-
Dokumenter er nu overdraget.
Sat.. synd at den bil laver vrøvl, jeg troede lige det var sådan et setup konen skulle have til alle børnene :lol:
Men på den anden side er det fint Brutus samler erfaringerne, så kan vi andre høste af dem. :)
Kurt
-
Efter lang tid og næsten mavesår - sååå er Ms. grey on the road again, tak til Verner, JJ, KHS og alle andre for bistand og støttende indlæg.
Med hælp fra diagram blev der fundet en knækket lednig og et dødt relæ, straks efter brølede benzinpumpen og der var gnist - Ms. grey satte igang med et brøl :D :D :D :D
Kørte straks en tur på ca. 100km uden problemer, kun spinderi og godt vejgreb 8)
-
weeeeeeeeeeeha :P
-
Hvor fedt... tillykker og nu skal du jo så landet rundt, så vi kan få syn for sagen. Det er du selv ude om, du kunne bare have fundet den ledning noget før. afsted det gik :-D
-
Det var godt at høre at der kom liv i kværnen.. Så er det ud på vejene og nyde! Håber vi ses snart nu du er standsmæssigt kørende!
-
jamen jeg kommer da lige forbi, der var vist noget med junior hentede en bagkofanger. Hvordan ser din søndag ud :?:
PS.
vi skal da også lige ha´ et grundigt kig på Lada´en
-
Jeg har jo også lidt godter liggende Brutus...
-
kanon :D
så var det jo slet ik så alvoligt (læs DYRT) alligevel, men jeg kender godt den hovedpine det kan give :cry:
men indrøm nu hvor fedt det er at selv finde fejlen, via systematisk fejlfinding :wink: