T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diverse => Emne startet af: Jarl efter 19. Januar 2008 kl: 08:11:29
-
Der skulle vel ikke være nogen her, der tilfældigvis kender den farvekode, som Aarhus Amts gule vejbiler havde?
-
Uden at vide det med sikkerhed, så kunne jeg forestille mig, at det er en RAL kode.
Hvilken farve er det? Grøn??
-
Den er gul - så rigtig vejvæsensagtig.
-
Er det Syncroen?
Står der ikke farvekode på datasedlen?
-
Ja, det er Syncroen.
Jo, der står farvekode på sedlen - koden for den fine hvide farve (L90D), som bilen blev født med og stadig har indvendigt, men den passer ligesom ikke rigtig med den gule vejvæsensfarve, som bilen er efterlakeret med udvendigt...
-
Nej, jeg er med.
Har prøvet Google, men ingen resutater.
Kan du være så heldig at faktisk er en original farve?
-
Jeg har købt en Esbjerg emalje, 79108 Ford MF industrigul, som jeg vil pynte Solvognen med når vi får lidt varme og tørt vejr. Jeg ved ikke om det er relevant for det du søger, det er det sikkert ikke, men "industrigul" kunne da godt have en efterklang af noget amtsligt farvepoesi.
:lol:
-
Kunne man ikke kigge forbi Vej&Park afdelingen og spørge dem om de kendte RAL farven på deres biler. Eller eventuelt hvis de kører med noget bestemt udstyr, fx. epoke saltspredere i samme farve, så ringe den den producent. De kender sikkert RAL farven.
-
Jo, det er nok den rigtige vej at gå. I morges købte jeg (med tilbageleveringsret) en dåse af den nævnte MF-industrigul, men den forekommer mig for mørk. Til gengæld kiggede jeg længe på en lidt lysere, der hedder "entreprenør-gul", og det er sgu nok den, der kommer tættest på.
Hvilke erfaringer er der vedr. hærder eller ikke hærder. På dåsen er det beskrevet, at hvis der males under "ugunstige betingelser" (dvs. under 20 grader), kan man med fordel benytte hærder. Har nogen prøvet det? Jeg kan nemlig huske fra min Lada-tid, at Esbjerg Maskinemalje kan være århundreder om at tørre...
-
Har engang malet en Mazda i ca.10 -12 graders varme, uden at bruge hærder. Efter et halvt år blev der stadig jeans-mærker i lakken hvis man satte sig på forskærmen. :shock: :(
Men jeg kan ikke huske om det var industrilakken. :?
Tony
-
Jeg plejer at køre forbi det lokale lakcenter, enten med bilen, eller en stump fra den som jeg har poleret.
De plejer lynhurtigt, at kunne fastslå farvekoden og blande en halv eller en hel liter reparationslak.
Der følger gerne en lille bøtte fedtet stads (Hærder) med, og såvidt jeg husker er det en trediedel hærder til to trediedele lak.
Ved ca. tyve grader tørrer det for et godt ord - navnligt hvis man skal "picasso lakere" med pensel.
En gang glemte jeg i forbifarten hærderen, og l..... var tre døgn om, at tørre op, så man kunne røre ved det.
-
Nyt spørgsmål:
Hvordan er det med overgange, når man maler med Esbjerg maskinemalje med rulle?
Det er jo ulige meget nemmere, at male i "etaper" - altså f.eks. lige nu er jeg færdig med pladearbejde, spartling, slibning og sealing på fronten, og så er det fristende, at rulle svineriet færdigt, men risikerer jeg ækle overgange, når jeg så vil rulle videre derfra på en senere tidspunkt? Hvad siger erfaringen? Kan man f.eks. finslibe "overgangskanten", og så rulle ubekymret videre derfra?