T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: elmo efter 20. Januar 2008 kl: 14:22:30
-
Hej,
så er den begyndt at brokke sig. Hvis jeg kører 80 og derunder har jeg inden problemer, men så snart den får lidt omdrejninger, begynder den at brokke sig, og det er som om den får for meget diesel eller for lidt...
Nu har jeg søgt her på forummet, og fundet 2 tråde som beskriver mit problem, men jeg har ikke tråden er ikke rigtigt blevet sluttet, og jeg har ikke kunnet læse mig frem til hvad der hjalp.
[size=9]http://www.t3nettet.dk/viewtopic.php?t=2787&highlight=h%F8je+omdrejninger[/size]
[size=9]http://www.t3nettet.dk/viewtopic.php?t=2032&postdays=0&postorder=asc&highlight=h%F8je+omdrejninger&start=0[/size]
Jeg oplevede det kort den anden dag, og så forsvandt det. Har nu været en tur til Holstebro og retur, og syntes jeg mangler trækkraft... Blev faktisk overhalet af en blå T3 TD, og kunne slet ikke følge med - prøvede lidt, men så begyndte den at skabe sig, og så var det ned i fart da jeg helst skulle helt hjem ;o)
Jeg skulle jo gerne til Aalborg på onsdag, og ned til Jan senere, men det har jeg ikke helt lyst til - med mindre I mener det er ok at trille fra Varde til Aalborg med 70 km... - men det har skidtet vel ikke helt godt af?!?
Havde købt en T4 tdi som skulle erstatte T3'eren, men så har flere jo skravet... og nu har jeg sku solgt T4'eren... typisk ;o)
Mvh Lars
-
Er den helt tæt ved alle dyserør?
Hmm.. kommer der sort røg ved vollgaz som der ikke har været før?
For at starte det allernemmeste og billigeste sted ville jeg skifte luftfilter og dieselfilter først og så køre en tur og se.
Derefter få fat i en Hazet 27er dysetop fra Mercedes og forsigtigt lirke dyserne ud og få dem testet for åbningstryk. Derefter tjekke pumpetiming.
/Jan
-
Jamen, du har da fundet nogle ganske relevante tråde, som giver nogle bud på problemet.
Inden jeg kaster mig ud i diagnosegætteriet, så lige et par forbehold:
Jeg forudsætter, at din motor er mekanisk i orden. Det vil sige, at jeg undlader at gætte i vilde retninger så som huller i stempler, løst takthjul, og andre lignende vilde forhold. Vi leger altså, at det er noget rent vedligeholdelsesmæssigt.
Hvornår skiftede du sidst dieselfilter? Er det stoppet? Så vil motoren reagere med svag ydelse ved belastning. Typisk værre om morgenen end senere, da selv kold diesel har en højere viskositet end varm.
Hvad med dit luftfilter? Er det kulsort og stoppet? Så vil motoren reagere med sort røgudvikling og manglende trækkraft - især ved høje omdr., hvor luftbehovet er størst.
Hvornår har du sidst stillet ventiler? Hvis en ventil er for stram, kan den ikke lukke, og derfor komprimerer cylindren ikke ordentligt. Typisk opleves fænomenet i starten kun når motoren presses, da især udstødningsventilerne ved hård belastning pga. varmeudvidelsen bliver "lange", og derfor ikke kan lukke. Motoren reagerer ved meget urolig og rystende gang, og det føles som om den kun går på 3 ben - hvad den jo faktisk også gør.
Der er lidt at kigge på, men som altid: Jo mere beskrivende og præcist input, du giver, jo bedre bliver diagnosesikkerheden - at en motor "brokker sig" eller "skaber sig" er et temmelig tyndt grundlag at gætte på.
-
Hvornår har du sidst stillet ventiler? Hvis en ventil er for stram, kan den ikke lukke, og derfor komprimerer cylindren ikke ordentligt. Typisk opleves fænomenet i starten kun når motoren presses, da især udstødningsventilerne ved hård belastning pga. varmeudvidelsen bliver "lange", og derfor ikke kan lukke. Motoren reagerer ved meget urolig og rystende gang, og det føles som om den kun går på 3 ben - hvad den jo faktisk også gør.
Jeg ville klart gå efter den her. Din beskrivelse lyder meget af min motorgang inden det første T3 træf. Behøver jeg fortælle at det også var Jarl der ramte rigtigt?
Se mere her:
http://www.t3nettet.dk/viewtopic.php?t=1234&highlight=ventiler
Hvor ofte skal man egentlig justere ventiler??
Jesper
-
det anede mig at at der ville komme en masse tillægsspørgsmål :lol:
Da jeg købte bilen var dieselfilteret netop skiftet, men det er ved at være 11.000 km siden... Tror selv på at sælger har vedligeholdt bilen, og det ser også temmelig nyt ud (filteret) - lad os bare gå ud fra at motoren har det godt - det håber jeg da...
Jeg har ikke fået kigget til luftfilteret, da jeg desværre holder i gruset uden lys, og kan se at der er viklet lidt gaffa rundt, der hvor filteret sidder på... hmm. Jeg skulle gerne på arbejde i morgen, så jeg skal ikke lige pille i for meget, uden at kunne sætte det fast igen. - men det kunne da tyde på jeg skulle prøve alligevel.
Ventilerne ved jeg ikke ingenting om! Det kan tyde på det er det der skal kigge på. Er det til at finde ud af, for ener der hverken ved hvad der er op eller ned på sådan en maskine!!!
Jeg har kigget efter sort røg, men har ikke kunnet konstatere noget.
Jeg har helt klart mistet trækkraft - især når motoren er varm, fra 60 og opefter går det meget langsom, og nu prøvede jeg lige at holde klampen i bund, og jeg kom ikke over 90, og så begyndte den at gå meget ujævnt...
Måske skal jeg køre forbi svigerfar i morgen, og få lidt hjælp med ventilerne... Er det forsvarligt at køre rundt i kassen så længe den har det sådan? Det får vel ende...? lurede på om den kunne klare turen til Aalborg, og så der var nogle T3 hajer oppe hos Jan der evt. kunne vejlede i et eller andet.
OG hvis der er en anden der har tid og lyst til at trimme, så kører jeg nord på tirsdag eftermiddag, og kører gerne en afstikker, hvis der er en der vil hjælpe til. - såfremt det er forsvarligt at køre så langt i den i den tilstand. - ellers bliver det vist en lånebil.
Jeg vil gerne selv fikse det, men at rode med ventiler på egen hånd, det må jeg acceptere at jeg ikke skal begynde med :) - hellere betale mig fra.
Hvis der er en der har en idé eller forslag, kan I evt. smide en sms, så ringer jeg gerne op. (tlf 20632567)
Elmo
-
Så har jeg lige kigget til luftfilteret... mener det ser fint ud.
[/img]
-
Nå, jeg satser på at det er ventilerne der skal stilles - har lige haft fat i svigerfar (gammel opelmekker), og vi prøver at skrue på skidtet i morgen.
Jeg har sakset dette fra en anden tråd...
Jarl: Stil ventilerne hellere lidt for løst end for stramt. 0,25 indsugning og 0,40 udstødning er gode værdier.
Kender du tricket med trykluft? Når du skal tage de gamle shims op, vil de gerne "klistre" fast og kan være svære at få op. Hvis du drejer ventilfølgeren så du kan puste trykluft ind under shimsen, så popper den op som en trold af en æske.
Vær omhyggelig med at sætte ventildækselpakningen på igen. Brug en ny og vær sikker på, at den sidder rigtigt.
Er der andet vi skal være opmærksomme på? Noget specialværktøj der skal bruges - undskyld de mærkelige spørgsmål, men her er jeg helt på bar bund. Bilen skal helst ud og køre i morgen aften igen, så jeg suger lige til mig her ;o)
Evt. noget der kan svare sig at fikse, når vi er igang med ventilerne?
Takker
-
en ny topdækselpakning. Hvis du samtidig skifter t-rem er shimmerringen ved knasten, samt gøjs under det yderste knast-overfald en god ting.
-
Efter at have læst Jarls tråd om ventiljustering skal jeg altså bruge følgende:
Shims i alle mulige afskygninger... og en toppakning.
- og det skal jeg sevfølgelig bruge i morgen aften... :shock:
Tandremmen er skiftet for 11.000km siden, så den lader jeg være hvor den er :wink:
-
Ikke toppakning, ventildæksel pakning...Der er en lille forskel ;)
-
Ikke toppakning, ventildæksel pakning...Der er en lille forskel ;)
ahhh, der var jeg lige hurtig nok på knapperne. tak tak :D
-
hvis den blå t3'er du mødte havde tonede ruder og audi fælge på -................................ ja så skal der desv mere motor kraft til end både din og min har , den kører med en 1,8 tdi'er og gearkasse med ekstra lavt 5 gear
-
en 1,8 TDI og et ekstra lavt 5.gear ? kunne man lokke dig til at uddybe lidt mere omkring den bil(hvis det da ikke er tastefejl på tastefejl)
-
hvis den blå t3'er du mødte havde tonede ruder og audi fælge på -................................ ja så skal der desv mere motor kraft til end både din og min har , den kører med en 1,8 tdi'er og gearkasse med ekstra lavt 5 gear
Det var det ikke - ingen tonede ruder og ingen store fælge... men konen vinkede venligt da de trillede forbi! Hentede dem dog senere, da de kom til at køre bag en traktor :wink:
-
en 1,8 TDI og et ekstra lavt 5.gear ? kunne man lokke dig til at uddybe lidt mere omkring den bil(hvis det da ikke er tastefejl på tastefejl)
jo motoren er fra en Passat og gearkassen special købt.................. okay en fejl info det er en 1,9 'er
-
Har du købt en gearkasse klokke, som passer på Passat-motoren???
-
passat motore er da aldrig lavet som 1,8´ere diesel.......
-
Så det er en ganske almindelig 1,9 TDI motor. Denne motor har samme boltmøster som en t3 dieselmaskine, så den del er bare bolt-on.
Og med specialgearkasse mener der nok at den har et ekstra "højt" og ikke lavt gear. Lavtgearede diesel gearkasser er noget folk vader i, ikke noget der bliver specieltfremstillet.
-
hmmm... ventilerne stod således:
ud - 35
ind - 15
ud - 35
ind - 20
ind - 15
ud - 35
ind -15
ud - 30
- nu er de justeret, men det ser da umiddelbart ikke SÅ galt ud?!?
Nå skifter lige brændstof filteret, og så må jeg se hvordan den kører...
Og til JArl: Den beskrivelse var lige i øjet! Det er jo egentligt ret nemt, når bare man ved hvordan det skal gøres!
update senere... krydser fingre :wink:
-
Så det er en ganske almindelig 1,9 TDI motor. Denne motor har samme boltmøster som en t3 dieselmaskine, så den del er bare bolt-on.
Og med specialgearkasse mener der nok at den har et ekstra "højt" og ikke lavt gear. Lavtgearede diesel gearkasser er noget folk vader i, ikke noget der bliver specieltfremstillet.
ja nemli ja samt noget andet knast værk og en anden / større turbo
så den en gang på esbjerg havn
der er bare spark i den T3'er
-
Og skift så også lige det luftfilter.. det koster en fadbamse og så er det gjort og den fejlmulighed elimineret.
-
hmmm... ventilerne stod således:
ud - 35
ind - 15
ud - 35
ind - 20
ind - 15
ud - 35
ind -15
ud - 30
- nu er de justeret, men det ser da umiddelbart ikke SÅ galt ud?!?
Nå skifter lige brændstof filteret, og så må jeg se hvordan den kører...
Og til JArl: Den beskrivelse var lige i øjet! Det er jo egentligt ret nemt, når bare man ved hvordan det skal gøres!
update senere... krydser fingre :wink:
Tak. Med de værdier er jeg desværre ret sikker på, at ventiljusteringen ikke er problemet. Skal de give problemer, så skal værdierne ned i nærheden af 0,05 - 0,10.
Så står den på filtre og jagt på luftindtrængning i dieselsystemet.
-
:D :D :D :D :D :D :D :D :D
skift af brændstoffilter - og så skal jeg dælme da love for at jeg har fået min racer igen!
Kørte de 70 km hjem, og den trak bare... skulle da lige prøve da den var kørt varm - og vupti, så var den på 110...
Tusinde tak for hjælpen, det var ikke gået så nemt uden jeres hjælp!
og dælme det er reart når man selv har stillet på skidtet :D
Vi ses hos Jan i morgen - nu skal den vise sit værd, så jeg smutter mod Aalborg tirsdag aften, og runder Jan på hjemvejen onsdag - havde regnet med at skulle låne mors bil, men det bliver heldigvis ikke aktuelt!
-
He he, så næste gang, så starter du med det nemmeste: Alt det synlige og det der er let at komme til ;-)
Men nu har du jo friskstillede ventiler også :-D
-
måske der havde været rigtigt meget snask i tanken og det så har tilstoppet filteret!
Så kan vi åndelættet op igen efter Jarls afsnit med "hul i stemplerne"...........