T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Syncro Fora => Emne startet af: verner efter 23. Januar 2008 kl: 00:16:19
-
det kan du vel godt, men hva effekt det har ved jeg ik, jeg tror at den skal være voldsom stor hvis du vil have fartvinds-effekt! har du set dem de bruger til biler på rullefelt? tror sku ik den kan være i motorrummet :?
men ideen var nu god nok :)
-
Kommunalt ansatte og håndværkere i mesters bil, er også meget vidt fra de fleste private bilister. :lol:
En af grundene til at de ikke kan holde er rigtig mange timer i tomgang, mens folkene varmer sig og holder pause i bilen.
Eller prøv at holde trit med et sjak jyske håndværkere på vej hjem fra 4 dages arbejde i københavn - der er kun 1 stilling og det er Vollgas :lol:
Det er jo ligemeget med bilen, virker den ikke må mester jo bare komme med en anden :roll:
-
har du elektrisk blæser på turboen. Ellers kunne det da være en start.
-
nej det har jeg ikke men jeg ved ikke det er nok bare noget pjat det er nemlig min kone der kører i den til daglig og det med fart ja kvinder men det ku ad værer sjov og prøve :lol: det gør jeg sku jeg ville tage en køle ventilator og føleren fra den den ville jeg monterer nede på motoren et sted så skulle det jo kører automatisk jeg er en lille fusker ha ha
Nogle TD motorer er født med den nævnte køler originalt. Den blæser ned på westgatens køleribber. Du kan altså være heldig at findet noget der er plug and play.
-
Jeg tror det mest effektive vil være at køre med nedrullede vinduer og så fjerne motorklappen - med andre ord - der skal super meget luft uden på din vand og oliekølede motor for at få temperaturen ned.
Når det er sagt er der flere der taler for at fjerne bundpladen (hvem kører med den) da det giver en smule, men i sidste ende er det jo nok mest fordi det er nemt at komme til motoren...
Jesper
-
Jeg har kun hørt min den ene gang jeg korsluttede stikket i køleren for at teste om den overhovedet virkede :D
I normal drift har jeg ikke hørt den, ikke engang da den fik lidt prygl på Fyn sidste år :)
-
Mon ikke Ing. Schultz hos VW har regnet lidt på det inden de smed den type motor i rumpen af en blik kasse. :)
Peder
Nok ikke forfærdeligt meget hvis målet var en lang levetid.........
Smæk en oliekøler på i front, så har du køligt olie og vand.
Alulegeringen der benyttes er ikke smeltet før 600 grader, men det skal nok bliv for blødt til kompressionen længe før det. Den er skam ikke smeltepunktet der er problemet, der er varmeudviklingen der resulterer i et revnet topstykke, og så står den på et "lagoni-projekt". Kørsel med for varmt kølevand og ingen oliekøler er basis for at betragte topstykker som en sliddel på JX motoren
-
Det her er jo et emne, der har været diskuteret syvhundrede gange.
Jo, Schultz har regnet på det. Og han fandt ud af at det passer fint - motoren får masser af køling pga. den direkte fartvind, der tvinges ind på siden af blokken og på bundkarrets bredside. Ingen problemer her! - Så længe motoren ligger frontmonteret på tværs i den lille lette og aerodynamiske Golf, den blev bygget til den gang i midten af halvfjerdserne.
Men så fik Schultz vredet armen om på ryggen i startfirserne. "Alle de andre har en dieselvarevogn - so ein Ding müssen wir auch haben." Schultz pippede lidt om, at der jo allerede var en varevogn med frontmotor på tegnebrædtet, men Herr Obersturmbahnfürer rømmede sig og sagde til Schultz: "Jetzt, sage ich, JETZT du dummkopf - nicht während die nächste 20 Jahren!"
Schultz knalede hælene sammen med et højlydt knald, som kun en gammel dritte-Reich-loyalist kan gøre det. Derfor kom Golfmotoren i T3eren, men denne gang uden frontmontering og uden fartvind - til gengæld med 2 tons bil og en aerodynamik, der kun findes dårligere blandt mejetærskere.
Fakta er, at selv med morfarkørsel, så præsterer en JX en olietemp. på 130 - 150 grader. Om så man kørte uden termostat, så ville temperatoren ved oliefilteret ikke have kapacitet til at køle olien tilstrækkeligt. Derfor er der intet alternativ til en frontmonteret oliekøler, hvis man mener det alvorligt. Drop tankerne om allehånde fantasifulde løsninger - det er oliekøleren, der duer. Læs gerne om mine cylindermålinger ved mit 75.000 km jubilæum med min nuværende motor. Jeg er af den opfattelse, at tallene taler for sig selv.
Igennem min tid som VW-dieselmand har jeg set utallige motorer inden i Topstykker og blokke i massevis. Og mønsteret er entydigt: Dem, der har kørt varmt (uden oliekøler) de får honeren i, og bliver boret op. Dem, der har haft oliekøler, de får nye ringe, og så er det fint. Man vælger selv, hvilken gruppe, man vil være i.