T3nettet og T3Klub Danmark forum

Vores biler. => Dine Projekter... => Emne startet af: Hinze efter 27. Januar 2008 kl: 22:58:39

Titel: Motorskift
Indlæg af: Hinze efter 27. Januar 2008 kl: 22:58:39
Der skulle ny udstødning på HinzeBussen (DG). Nu ender det med, at en fin DJ får lov at blive bygget om til den det gamle simple kølesystem og en karburator; en mekanisk benzinpunmpe og strømfodeler bliver det også til og så for jeg se hvordan det går.
Nogen vil måske mene, det en skam for en DJ; Måske mere "retrokitch" :D  

(http://fragreve.dk/bus/IMG_2029.JPG)
(http://fragreve.dk/bus/IMG_2030.JPG)
(http://fragreve.dk/bus/IMG_2031.JPG)
(http://fragreve.dk/bus/IMG_2032.JPG)
(http://fragreve.dk/bus/IMG_2033.JPG)
(http://fragreve.dk/bus/IMG_2034.JPG)
(http://fragreve.dk/bus/IMG_2035.JPG)
Titel: Motorskift
Indlæg af: verner efter 27. Januar 2008 kl: 23:13:47
det bliver da spændede hvordan den performer (hk/nm) 8)

er det ny plade alt det der er malet hvid i motorrummet?  :?

ps. er det ik en punto 1 man kan se ved siden af :wink: (jeg har ik tal på hvor mange jeg har lavet... er udlært i dem 8)  )
Titel: Motorskift
Indlæg af: Mølle efter 28. Januar 2008 kl: 08:18:36
Nej hvor du går og hygger......

det ser fedt ud. :lol:
Titel: Motorskift
Indlæg af: Hinze efter 28. Januar 2008 kl: 08:44:08
Ja takker, vi glæder os (har også lokket IM til at glæde sig)  :D

Det er ikke blevet til ny plade endnu, selvom den trænger på "Hylderne" i motorrum, så det er blevet til en stålbørste på vinkelsliberen til det værste og så lidt grunder og maling. Nok for denne gang, vi skal ud at køre snart.

Oh jo, det er en punto I, fruen har glæde af at køre i, mens jeg må reppe på den. Rart at vide der er en kender jeg kan rådføre mig med hvis det bliver svært.

Ved ikke med hk/Nm, vi får se.

Hinze
Titel: Motorskift
Indlæg af: Hinze efter 05. Februar 2008 kl: 00:03:45
Lidt nyt fra garagen.

DJ ombygget og færdig samlet, manglede en nyrenoveret starter.. Den fiksede "Mølles Starter Service". Også en jomfru tur til lokal tanken, den går okay sådan en bastard motor.

Hinze

Et lille klip med den første opstart
http://fragreve.dk/bus/djcarb.wmv

(http://fragreve.dk/bus/IMG_2072.JPG)
(http://fragreve.dk/bus/IMG_2073.JPG)
(http://fragreve.dk/bus/DSC00217.JPG)
(http://fragreve.dk/bus/DSC00218.JPG)
Titel: Motorskift
Indlæg af: jensjakob efter 05. Februar 2008 kl: 01:13:23
Hvorfor droppe sprøjt?

JJ
Titel: Motorskift
Indlæg af: Hinze efter 05. Februar 2008 kl: 08:12:35
Citat fra: "jensjakob"
Hvorfor droppe sprøjt?

JJ


Tænkte nok spørgsmålet ville dukke op :D

The KISS principle (acronym for "Keep It Simple, Stupid")

Bussen skulle ud og køre, den var forberedt til det gamle kølesystem og karburator, så det gav lidt sig selv. PT var det nemmest at ombygge DJ til gl DG "look".

Det betyder bestemt at jeg kun sværger til karburator. Har leftovers liggende til en anden god gang.

Hinze
Titel: Motorskift
Indlæg af: Hinze efter 05. Februar 2008 kl: 22:21:58
Jeg havde monteret DG strømfordeleren også, men opdagede at vacuumdåsen var utæt (ved at suge lidt i den) så jeg skiftede "tilbage" til DJ fordeleren.

Du midle hvor den trækker; I må sgu meget undskylde, men der var dog en fryd at køre i. Husker ikke min "gamle" MV'er havde så meget moment; og nu her med en "sølle" 2E3 karburator.

Den ombygning kan godt anbefales, hvis der ikke lige står sprøjt højst på listen.

Hinze
Titel: Motorskift
Indlæg af: opelhaj efter 06. Februar 2008 kl: 18:10:17
deeeejlig ombygning jeg havde luret på det samme og nu ligger det jo lige til højre benet
 8)
Titel: Motorskift
Indlæg af: WBX Manden efter 06. Februar 2008 kl: 22:53:10
Citat fra: "Hinze"
Jeg havde monteret DG strømfordeleren også, men opdagede at vacuumdåsen var utæt (ved at suge lidt i den) så jeg skiftede "tilbage" til DJ fordeleren.
Hinze


Det er nok en rigtig god ide at bruge DJ fordeleren!   
Pga. DJ'ens høje kompression kan den ikke rigtig klare DG’ens mere aggressive tændingskurve.
Du kan se forskellen på tændingskurverne på en DJ og en GW (en 1,9 med samme CR som DG) her:


1.9(http://www.members.shaw.ca/ragnarhairybreeks/technical%20articles/WB19/WB19fig6.jpg)

2.1 DJ
(http://www.members.shaw.ca/ragnarhairybreeks/technical%20articles/WB2.1/WB2.1fig5.jpg)

Som det kan ses er max. avanceringen omkring 33 gr. på DJ og 40 på 1.9' ern dog vil jeg tro dette er lidt højt for en DG, eksemplet er en indsprøjtningsmodel, som kan klare lidt mere

Godt projekt og rart at se nogle vellykkede kombinationer !

Mvh. Rasmus