T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: Carsten efter 14. Februar 2008 kl: 08:14:16

Titel: pis - den starter ikke!
Indlæg af: Carsten efter 14. Februar 2008 kl: 08:14:16
når jeg drejer tændingsnøglen går starteren igang (kører rundt) men det er som om at den ikke får fat i noget.....den stakkels syncro hverken harker eller andet der kunne tyde på at motoren drejer rundt. Tilgengæld er det som om en hårdtører tændes i "turbo-området" - er det normalt? Og plejer jeg bare ikke at høre denne lyd fordi motorlarmen overdøver den?

Er der nogen der har en ide til hvad jeg skal gøre, og evt kan beskrive sådan ca hvor starteren sidder :oops: og hvad skal jeg evt gøre?

Den har ellers altid strtet skide godt! Ikke de mindste problemer til imorges.

Carsten
Titel: pis - den starter ikke!
Indlæg af: Mølle efter 14. Februar 2008 kl: 08:33:26
Kan det være fordi starteren ikke slår ud, så startmotoren kører rundt uden at få fat i svinghjulet???? Så skal du nok se dig om efter en starter-pusher.
Titel: pis - den starter ikke!
Indlæg af: casper efter 14. Februar 2008 kl: 08:38:18
skal vi ikke tage et link, til et link til et link ?   jo da :-)

http://www.t3nettet.dk/viewtopic.php?t=4526&highlight=m%F8lle+starter
Titel: pis - den starter ikke!
Indlæg af: Jarl efter 14. Februar 2008 kl: 08:52:11
Jeg er helt enig i diagnosen. Der er probs. med det drev, der sætter starterens lille tandhjul ind i startkransen på motrens svinghjul. Altså ud med starteren og renover den eller i med en ny.

Hårtørreren ved turboen er turbokølingen. Det er bare fint, at den starter - det viser, at sagerne dur.
Titel: pis - den starter ikke!
Indlæg af: Carsten efter 14. Februar 2008 kl: 08:53:59
ah - ja det lydder da som en god ide.

hvis jeg nu feks gerne vil have den til at køre idag - kan jeg så give starteren et mindre gok med en hammer for ligsom at slå et-eller-andet løst? eller er det hul i hovedet?


mølle - hvis jeg nu alligevel skal ned til dig efter en diff, så vil jeg gerne bytte starteren ud også
Titel: pis - den starter ikke!
Indlæg af: Hawaiibussen efter 14. Februar 2008 kl: 08:59:19
Citat fra: "Carsten"
ah - ja det lydder da som en god ide.

hvis jeg nu feks gerne vil have den til at køre idag - kan jeg så give starteren et mindre gok med en hammer for ligsom at slå et-eller-andet løst? eller er det hul i hovedet?


mølle - hvis jeg nu alligevel skal ned til dig efter en diff, så vil jeg gerne bytte starteren ud også


jeg har lige haft det samme med min, ganske periodisk nogle gange kunne den godt starte og andre ikke! - det hjalp at gi den et gok......men det er der ikke fremtid i og det er ret fustrerende i længden.

Køb en nyrenoverede..............
Titel: pis - den starter ikke!
Indlæg af: Carsten efter 14. Februar 2008 kl: 14:17:14
starteren.....er det den man kan se hvis man kigger oppefra motorrummet - den ligger så lige over gearkassen sådan ca der hvor drivakslerne går ud...(så hvis man ligger nede på jorden og kigger op - så kan man ikke se den for gearkassen?

hvorlet er den at skifte - er det bare at løsne de store skruer (str 19-22 stykker tror jeg nok) hive den af og erstatte den med en renorveret udgave fra mølle?
Titel: pis - den starter ikke!
Indlæg af: Hawaiibussen efter 14. Februar 2008 kl: 14:34:43
Jep det er den og den er super let at skifte. det er en 17 eller 19´er til de to store bolte og en 13´er til kablet på bagsiden.

husk at demontere - polen på batteriet.
Titel: pis - den starter ikke!
Indlæg af: Carsten efter 14. Februar 2008 kl: 14:40:45
fedt. tak
Titel: pis - den starter ikke!
Indlæg af: T3Anders efter 14. Februar 2008 kl: 15:12:31
sidder starteren sammesteds på min diesel 1,6 td 2wd?
Titel: pis - den starter ikke!
Indlæg af: Mølle efter 14. Februar 2008 kl: 15:23:45
Starteren sidder samme sted (for oven) på ALLE diesel maskiner, og samme sted (højre side i kørselsretningen) på ALLE benz-er.  Alle Benz. startere er ens og alle Diesel-startere er ens. (variationer kan forekomme, men ikke som påvirker monteringen).
Titel: pis - den starter ikke!
Indlæg af: Herr_Jensen efter 14. Februar 2008 kl: 20:24:13
Citat fra: "Carsten"
hvorlet er den at skifte - er det bare at løsne de store skruer (str 19-22 stykker tror jeg nok) hive den af og erstatte den med en renorveret udgave fra mølle?


 Jeg skiftede min men maa sige at det var r0v besvaerligt. Jeg skal klart melde ud af jeg er total gr0n saa hvis du er mekaniker eller saadan noget saa er jeg sikker paa du har set det som var vaerre : ).

 Det kan godt vaere der er mere plads paa en Diesel hakker men hvis det kniber med pladsen saa hiv din vakuum daase af (den blaa plastic box) - det hjaelper.

 Det er en sjov og tilfredsstillende opgave saa held og lykke med den.

Husk at skifte den b0sning som sidder inde ved motoren. Den kan godt vaere svaer at traekke ud - men du bliver glad for at du gjorde det.

 : )

 - Jensen

PS: Hov laeste lige hvad M0lle skrev. Hvis den sidder for oven saa er der ikke meget mening i at pille vakuum daasen af. Oh well...
Titel: pis - den starter ikke!
Indlæg af: casper efter 14. Februar 2008 kl: 20:31:01
ja, pladsen er ikke et problem på en diesel syncro. Jeg har som tidligere nævnt skiftet starter på en syncro på under 10min første gang
Titel: pis - den starter ikke!
Indlæg af: Mølle efter 14. Februar 2008 kl: 20:35:33
Citat fra: "casper"
ja, pladsen er ikke et problem på en diesel syncro. Jeg har som tidligere nævnt skiftet starter på en syncro på under 10min første gang


Ja. På en diesel skal man ikke ned og kravle. Det kan gøres oppefra. Hvis man insisterer på at kravle kan man løsne befæstigelsen til slavecylinderen. Det giver endnu mere plads.
Titel: pis - den starter ikke!
Indlæg af: FarT3 efter 14. Februar 2008 kl: 22:32:54
Ja man skal jo lige vide hvor meget man kan brække i slavecylinderbeslaget på en diesel. Det syntes jeg sidder lidt i vejen. Er der et trick jeg ikke kender ? :roll:
Titel: pis - den starter ikke!
Indlæg af: poot efter 17. Februar 2008 kl: 12:07:39
Citat fra: "Mølle"
Kan det være fordi starteren ikke slår ud, så startmotoren kører rundt uden at få fat i svinghjulet???? Så skal du nok se dig om efter en starter-pusher.



Mølle

  Jeg kommer til på en ommer.   Min nye starter har netop dette syndrom.    Ikke hver gang, men hver tredie ca, og så 4-5 gang den tørnes, griber den fat.      Pisse irriterende

Poul
Titel: pis - den starter ikke!
Indlæg af: Jarl efter 17. Februar 2008 kl: 12:45:29
Jeg aner selvf. ikke noget om det konkrete problem og den konkrete starter, men jeg har lige et generelt pip ang. startere og renovering af dem:

VW T3 D/TD findes med to typer. Begge Bosch. Den ene er tyk i motordelen og har ikke noget gear, men trækker direkte. Den anden er tyndere i motordelen og trækker via et planetgear, der sænker omdr. og hæver momentet. Denne sidste type har ofet problemer med selve planetgearet, der er lavet af plast og derfor indimellem revner. Det er ikke så dramatisk - et nyt gearhus koster 40 kr hos autoelektro.

Et andet og mere almindeligt problem er startdrevet. En startmotor fungerer sekventielt. Først gives strøm til startrelæet. Så trækkes startdrevet frem, så starterens lille tandhjul går i indgreb med startkransen på svinghjulet. Endelig sluttes hovedstrømmen fra batteri til startmotoren.

Når man nu står med en starter i hånden, som man er ved at lave, så vil man gerne gøre det så godt som muligt. Derfor tænker man måske, at den skal sgu lige have lidt smørelse på akslen, hvor startdrevet rykker frem og tilbage. Det er forsåvidt meget godt tænkt, men det giver desværre problemer meget hurtigt. Starteren sidder inde i koblingshuset, hvor der hele tiden hvirvles støv og snask fra koblingspladen rundt. Dette støv sætter sig, hvor der er fedtet - eksempelvis på en nysmurt aksel. Derver dannes en hård "kage" af smørelse og støv, der forhindrer startdrevet i at rykke frit frem og tilbage på starterens aksel. I starten er symptomet, at starteren "ikke vil slippe", når motoren starter, og gradvist bliver det sværere og sværere at få den til at gå i indgreb, når man prøver at starte. Startmotoren snurrer med en million omdr., men der sker ikke noget.

Derfor: Når man renoverer en starter, så er smørelse forbudt på startdrevet og starterakslen. I stedet for tørrer man lige delene af i acetone, så man ved, at der ikke er noget fedtstof, skidtet kan hænge fast i.

Naturligvis optræder samme symptomer, hvis der på anden måde ledes olie/fedt ud i koblingshuset. Det kan evt. stamme fra en defekt shimmerring ved gearkassens aksel eller krumtappens ende. Det kan selvf. også være en overdreven smøring af pilotlejet.

MEN igen: Jeg ANER intet om den konkrete situation, eller hvad der er på færde. Jeg skriver kun med sigte på at kvalificere vores samlede viden om bilerne på dette forum.
Titel: pis - den starter ikke!
Indlæg af: Aran efter 17. Februar 2008 kl: 19:11:59
Og deri har Jarl så evig ret.
Og har man ikke lige acetone eller cellulosefortynder ved hånden, kan man vaske drevet af med diesel, og efterfølgende tørre efter med en fnugfri klud.
Titel: pis - den starter ikke!
Indlæg af: verner efter 17. Februar 2008 kl: 22:43:28
min starter hang længe nok til at tandhjulet på starteren blev slidt, så det ik kunne gå i indgreb :(
et nyt kostede vistnok 150-200kr (jeg fik vist ingen kvitering :wink: )
og starterrelæet skulle bare skildes ad og renses.

men om det er det som er galt i dette tilfælde skal jeg ik kunne sige...