T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: Kkrogsgaard efter 16. Februar 2008 kl: 09:03:37
-
Hvad er jeres erfaringer mht. moment og økonomi?
JX har 138 Nm ved 2500 omdr
1Y har 124 Nm ved 2400 omdr
Kan 1Y hamle op med JX ved lavere omdrejninger?
Min teori er at den kan, da JX henter moment i form af turboen og den sætter jo først ind ved ca. 1800 - 2000 omdr.
Og det er under de omdrejninger jeg er interesseret i at høre om jeres erfaringer.
Er der en momentkurve et sted for de to motore?
-
JX henter moment i form af turboen og den sætter jo først ind ved ca. 1800 - 2000 omdr.
Ja, den sætter ind, men yder ikke fuldt tryk før omkring 3100 omdr. (i hvert fald ikke min :D)
-
Man bestemmer næsten selv hvornår man vil have turbotrykket i en JX. Skru lidt friskt på pumpe og turbo, så er der godt tryk ved 2000 omdr.
Rent effektmæssigt tror jeg ikke, at en 1Y som sauger kan hamle op med JX ved kørbare omdrejningstal. Det er klart, at 1Y har mere naturligt bundtræk ved helt lave omdr før der overhovedet er opbygget tryk, men i daglig kørsel befinder man sig jo ikke meget i området under 1500 omdr. - med mindre man kører Scania...
Til gengæld kan en 1Y i en Golf sikkert overleve en to-tre JX-blokke i en T3... :(
-
Det vil da ikke give ret meget at skrue på turboen når den ikke når 0.65 bar før ~3000-3100 RPM, eller har jeg misforstået et eller andet?? :D
-
Nej, du har ike misforstået noget - du har ret - isoleret set.
Men hvis man justerer pumpen til at levere mere saft, så bliver der tidligere mere udstødningsgas til turboen at leve af og turboen sætter altså ind tidligere.
Men når man så speeder yderligere op, så stopper turboen sin dosering ved 0,65 bar, mens pumpen fodrer noget mere end før. Så kommer røgfanen. Derfor får turboen også lige lidt "skru", så pengene passer igen.
Man risikerer godt nok at få nogle flere hk ud af det, men dem kan man jo bare lade være med at bruge.... :wink:
-
ja. overskud af hk er godt at have. Lige som penge i banken.
-
Arh, okay...Lettere misforstået så :)
Skal lige have hjernen op i gear igen...
4 dage i Rønbjerg ferie center uden nogen kontakt til omverdenen, alle mobiler lå her på matriklen alle 4 dage ;) Det er altså noget der skulle gøres lovpligtigt :)
-
Nu har jeg jo læst med i diskusionen om CN, AAB, AAZ osv...
Jeg har ikke et kæmpe behov for en topfart på 110 km/t bare jeg kan holde den på 90 på motorveje, så er jeg tilfreds.
Måske har den skide turbo alligevel betydning, men det er som sagt bundtrækket jeg er ude efter, men man kan jo altid sætte en turbo på senere, når jeg finder ud af at den er for tam, eller montere en kompressor (er det forsøgt på diesel?)
Hvor belastende for motoren er det at skrue mængden op på en D, i forhold til en TD?
Indtil der kommer nogen herinde, der har tegninger over adapterplader, så spekulerer jeg ikke engang i AAB og CN motore, så det er enten 1Y, AAZ eller KY, der i øvrigt også skal have turbo på, har jeg ladet mig fortælle.
Men stadig, er der nogen, der har momentkurver på 1Y, AAZ, AAB og alle de andre?
-
Hvor belastende for motoren er det at skrue mængden op på en D, i forhold til en TD?
Det giver god mening at skrue op for dieselmængden i en TD, fordi man i den samtidig kan skrue op for ilttilførslen (ladetrykket). Derved kan man bevare det nødvendige luftoverskud, der sikrer en tilstrækkelig fuldkommen forbrænding.
Det giver mindre mening at skrue op for mængden i en SD - til gengæld giver det nogle spektakulære røgfaner. Problemet er jo, at man tonser mere diesel ind, men man har ikke rigtig mulighed for at øge ilttilførslen.
Kan I huske de gode gamle dage, hvor vi kørte på 3 gears Puch? Den, jeg havde, havde justerbar strålespids. Det var fandme fedt! Når man havde lirket ved plumben og snittet lidt i stemplet og nappet storebrors effektpotte, så behøvede man ikke bruge en halv dag på at dyse karburatoren om lige som de der Yamaha-tabere, der kørte med fast dyse. Nej man kunne bare dreje lidt indtil man havde det rigtige mix.
Hvad var der nu sket, hvis man havde givet den lidt ekstra på strålespidsen, så den fik lidt mere benzin? Så må den da få ekstra hk - eller? Nix. Nada. Den går dårligere! Den firetakter og mister effekt. Hvorfor? Jo, fordi barrieren ligger ikke i at pøse tilstrækkelig med benzin ind - det kan vi sagtens - det er bare at skrue på strålespidsen. Nej barrieren ligger i at få tilstrækkeligt med ilt ind, så vi kan afbrænde brændstoffet.
Nøjagtig det samme problem har en sugediesel (og ja, jeg ved godt, at en diesel har kvalitetsstyring og alt det der). Det er den mindste kunst at få en masse diesel ind, men hvis ikke der er tilstrækkelig ilt, så bliver det til sort røg, nedsat effekt og sure medtrafikanter, der vil gøre alt for at få gamle dieselbiler af vejene snarest.
Derfor er der kun én vej og det er mere ilt ind! Det kan så til gengæld gøres på mange måder: Man kan lave mere volumen, så der naturligt suges mere luft ind, man kan gøre adgangsvejen nemmere at passere (polere kanaler, tilpasse manifolder til topstykket, high-flow-luftfilter etc.) eller man kan bide i det sure æble og sætte hårtørrer på.
-
Ok.
Helt ærligt er 1Y lige så død som CS og KY?
Nogen der har erfaringer de vil øse ud af...?
Ellers hedder det vel AAZ, Oliekøler og LLK med blæser på?
Er nu også ret tiltalende :-)
-
Ok.
Helt ærligt er 1Y lige så død som CS og KY?
Nogen der har erfaringer de vil øse ud af...?
Ellers hedder det vel AAZ, Oliekøler og LLK med blæser på?
Er nu også ret tiltalende :-)
1Y har også oliedyser under stemplerne, så man kan uden problemer montere turbo på 1Y. Bare toppen er med turbo ventiler :?
Er det ikke Jan Påske der har en 1Y med hårtørre?
-
Jo, og mon ikke også Jan Kjærbye har en, der var planlagt til turbo, og Palm kører vist også med en.
Eneste interne forskel på 1Y og AAZ er krydspindens diameter, som i 1Y er 24 mm (som alle 1,6'erne) og i AAZ er 26 mm. Tager man derfor en 1Y med AAZ-stempler og AAZ-plejlstænger, så har man de facto en AAZ og tilmed slipper man for at sætte en prop i AAZ'erens turbooliereturhul i siden af blokken.
-
Så kommer 40.000 kr. spørgsmålet:
Hvad er krydspindende og hvilken betydning har det at de ikke er samme dimension?
-
Godt 5000 svar :wink: :
http://www.google.dk/search?hl=da&q=krydspind&meta=
-
Hvordan donerer jeg 40.000 til Google?
Jeg havde på fornemmelsen at krydspinden var det som google fortalte, men havde ikke overvejet de uanede muligheder søgemaskinen har at byde på.
Vil det så sige at der også er forskel på dimensionerne i krydspindsgangen (eller hvad man nu skal kalde den)i stemplet på AAZ og 1Y? Og hvilket formål har det, holdbarhed eller lign?
-
Jeg har nu kørt 36000Km med min 1Y med turbo på 14 måneder
og har ikke haft nogle problemer med den
-
Så kan jeg jo overtge den , når den anden er klar til at komme i din bil ;-)
-
Hvordan donerer jeg 40.000 til Google?
Du kan bare sende dem til mig, så skal jeg sørge for den videre sagsgang.
Jeg havde på fornemmelsen at krydspinden var det som google fortalte, men havde ikke overvejet de uanede muligheder søgemaskinen har at byde på.
Vil det så sige at der også er forskel på dimensionerne i krydspindsgangen (eller hvad man nu skal kalde den)i stemplet på AAZ og 1Y?
Ja
Og hvilket formål har det, holdbarhed eller lign?
Kan tage mere power rent teoretisk, men slidte/bøjede krydspinde er vist ikke et tema. Som sagt, så kan man jo bare kyle AAZ-stempler og -krydspinde og plejlstænger i, hvis det letter nattesøvnen.
-
Jeg tager dem med næste gang vi mødes ;-)
Det vil så sige at det ikke er noget at spekulere over om det er 1Y eller AAZ stempler?
Har jeg ret i at 1Y har bedre moment end JX under 2000 omdr.?
Jeg kigger tit på min omdrejningstæller, når jeg kører og en sjælden gang kommer jeg over 3000 omdrejninger og så er bilen jo ligesom i bevægelse.
-
Hm....
Drop turboen, sådan en fin syncro skal ikke ligge og baldre rundt på motorvejen med 120km/t, den skal ud og yde i terrænet. Jeg har en (endnu udokumenteret) teori om at det er skide ligegyldigt med turboen når man kører offroad. En lækker 1,9 sauger, hvor motorens output følger fodens stilling tror jeg at man har mere glæde af der. Turbo har det med at sætte ind lige pludseligt og der er ingen der har glæde af for hurtig gas når man er offroad.
Offroad bevæger man sig også ofte i den lave ende af omdrejningsskalaen og der er turboen jo ikke engang begyndt at yde (undtagen når den som nævnt pludselig sætter ind og hviner hjulene rundt, til at man har gravet sig uhjælpeligt ned)
Jeg stemmer på 1y uden turbo, der er stadig moment nok i den til at slæbe en Nissan Patrol sidelæns op på himmelbjerget.
-
Sådan KomandoJønne
Det var det svar jeg ville frem til, min teori om turboen holder altså stik.
Så skal der altså (sideløbende med andre små og store projekter, ikke alle T3 relateret) findes 1Y stumper...
Mon fruen bemærker hvis jeg bytter motoren ud i hendes?
-
snakker man offroad og økonomi er noget banken ordner, skal man ikke afskrive kompressoren (supercharger) ....
http://www.google.dk/search?hl=da&q=offroad+supercharger&meta=
Der findes forskellige typer, men ifm offroad er det roots typen der er mest aktuel - mange australske toyota landcruisere skulle efter sigende have fået denne type eftermonteret.
Den giver fuldt ladetryk stort set fra tomgang og flad tryk kurve hele vejen op.
Tilgengæld er den mest effektiv ved lave omdrejninger og er derfor ikke velegnet til en bil der som hovedregel benyttes på landevejen (98 % af bilerne på T3nettet). Dårlig effektivitet giver højere brændstofforbrug.
Ved høje omdrejninger har den en tendens til at varme luften op (tænk på en gammel cykelpumpe - den bliver også varm under brug) derfor kan en ic (som altid) med fordel indskydes i rørføringen.
En anden mulighed er turbo med variabel geometri, men heller ikke det er bare lige, da der skal noget til at styre bladene i turbo'en... men det får jeg vel styr på inden den på hylden bliver monteret på min aaz'er til sommer :twisted:
-
Ja, det kunne være skæg med en kompressor, men det kommer ikke på tale.
Jeg skal have en 80 % vej og 20% terræn motor, så jeg kan leve med den lave hastighed og det overkommerlig moment.
Der er ikke noget seriøst offroad over min Syncro og jeg vil allerhelst undlade turboen, den kan altid komme på bagefter.
Forresten hyggelig tilbageholdelsesmøde du blev udsat for!
Jeg tror vi har gået i parallelklasse, kan det ikke passe, du gik klasse med Dennis eller Peter (slagterens)? eller er jeg helt lost???
-
Nope - du er ikke helt lost :D
Jeg gik i klasse med Dennis Jepsen og render stadig sammen med både ham og Franne :lol: [size=18]small world[/size]
Kan dog ikke helt gøre til hvilken klasse du gik i... :?
og ja absolut sjovt, omend man tænker sit med sådan et hold up midt på en Nørrejydsk landevej :shock: 8)
Man kan alternativt vælge at bygge en roots kompressor på (sc14 fra toyota ca 3500,-) med magnetkobling og kun have den aktiveret i terræn. For 100% perfekt effektivitet bør der dog bygges et bypass rør, men det skulle ikke være nødvendigt for en daily driver!
-
Jeg gik i klasse med Annich, Pia Petersen os ude fra Hjortdal.
Du så godtnok også lidt vægelsindet ud, da du åbnede vinduet :-D
Det lyder sq meget spændende med en kompressor og ikke specielt dyere end turbo, har faktisk tænkt tanken før.
Måske det kommer engang, men hvordan arbejder det sammen med diesel?
-
hehe så ved jeg sgu da vist godt hvem du er :lol:
DET kunne jeg IKKE se i tusmørket!
Prøv at grave lidt i emnet på google
nyttige søgeord: roots, supercharger, offroad, toyota, diesel, 4x4
Der er flere der har gjort det før, dog ikke hørt om det på T3 - endnu.
solgte en sc14 til en engang, der monterede den på hans citroen bx19 diesel - den blev frisk! Han lånte den ud til en der så tabte den i et sving, væltede et træ og totalskadede den mod en stor sten.
-
Og her er der en tysk tråd, hvor nogle relevante synspunkter kommer til udtryk vedr. ombygningen:
http://f1.parsimony.net/cgi-bin/topic-indent.cgi?Nummer=165&ThreadNummer=731113
-
Hm....
Drop turboen, sådan en fin syncro skal ikke ligge og baldre rundt på motorvejen med 120km/t, den skal ud og yde i terrænet. Jeg har en (endnu udokumenteret) teori om at det er skide ligegyldigt med turboen når man kører offroad. En lækker 1,9 sauger, hvor motorens output følger fodens stilling tror jeg at man har mere glæde af der. Turbo har det med at sætte ind lige pludseligt og der er ingen der har glæde af for hurtig gas når man er offroad.
Offroad bevæger man sig også ofte i den lave ende af omdrejningsskalaen og der er turboen jo ikke engang begyndt at yde (undtagen når den som nævnt pludselig sætter ind og hviner hjulene rundt, til at man har gravet sig uhjælpeligt ned)
Jeg stemmer på 1y uden turbo, der er stadig moment nok i den til at slæbe en Nissan Patrol sidelæns op på himmelbjerget.
Er der nogle flere der har spændende meninger om overstående ?
:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D