T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diverse => Emne startet af: dokajønne efter 18. Marts 2006 kl: 18:59:51
-
Nu stod motoren så af i vores(min og "4x4") sidste(ud af tre) kørende syncro så ny maskine må der jo til.
Det skal ingen hemmelighed være at vi har set os fælt lun på en 1.9td aaz. De kan jo anskaffes i tyskland. Jeg har tidligere her på forumet spurgt om man uden videre kan skråtstille en motor med hydrauliske ventilløftere (for det har den vel?) det skulle ifølge dette super forum ikke være noget i vejen med.
MEN
Nu ser jeg så på busschmiede at den aaz de forhandler er med et udboret 1.6TD (altså JX) topstykke. deres argument er at ved skråstillingen bliver de øverste ventiler ikke så godt smurt. Jeg troede at en aaz var lige til at putte i.
Og jeg vil nødigt betale mellem 1 og 2 kilo euro for at stå med busted motor igen om et år.
Hvad gør en klog mand nu??
-
jeg tuner lige indlæget 8)
-
Vi tager lige et lille tysk-kursus, og så er der vist mere klarhed bagefter :wink:
Dabei handelt es sich um einen 1.9 Turbo Diesel Rumpfmotor der speziell für die 52° Schräglage im T3 konzipiert wurde. Der Zylinder-
kopf ist auf JX Ventildeckel abgeändert dadurch wird Ölaustritt über die Kurbelgehäuseentlüftung vermieden, was bei den Serien AAZ- bzw. auch TDI-Motoren vorkommen kann.
"Herved drejer det sig om en 1,9 TD nøgen motor som er specielt tilvirket den 52 grader skråposition i T3. Topstykket er tilpasset ventildækslet fra JX for at undgå oliespild gennem krumtaphusudluftningen, hvilket kan forekomme ved standard AAZ og TDI-motorer"
Med andre ord: Det ER et AAZ-topstykke (med hydrauliske løftere), der er fræst lidt på topfladen, så man kan montere ventildækslet fra JX. Oliespildet kan også undgås ved at lukke AAZ'erens standard udluftning i siden af blokken og så montere JX'erens oliefælde på AAZ topstykket. Så vidt jeg husker, har jeg "skudt" billeder af min - prøv at kigge i gamle indlæg. Jeg har aldrig haft olieforbrug på min.
Ellers held og lykke med projektet - det er en FED motor at køre med - sørg for rigelig gearing.
-
Tak Jarl (jeg vidste at jeg kunne regne med dig)
Jeg skal overveje det med tyskkurset. Pudsigt som tiden, hvor man sad og kastede med viskelæder og sendte sedler til klassens lækreste pige, kommer dårligt igen.
Nu er jeg imidlertid mere rolig. Og ja der skal en opgradering til og forhåbentlig finder vi en aaz til rimelige penge(og kilometer) i nødfald kunne jeg finde på at lave jx-ky hybriden, men det er kun hvis aaz´erne er for dyre. Problemet med aaz er jo at man skal konkurere med alle de satans golf-ejere, der også vil have fingre i dem. Desuden har jeg et meeget fint jx topstykke.
Mht gearing er der ikke så meget at gøre da den skal siddde i en syncro, dog er der planer om at klyne de største hjul jeg kan finde på. (sårn lidt a la en fake 16´´) (og så op i r**** med de 5% dækforøgelse, jeg skifter når den skal til syn)
-
hej jarl,,
jeg skal til at lave en 1,9 helt fra bunden af.. dvs.. opboring og nye stempler og ringe, turbo, topstykke skal nok også ha en stor tur hvis det kan bruges..
det skal siges at den har smidt tandrammen og der er stor skade på den :cry:
men det er sån nogte som det du oversatte fra sønderjysk til dansk der er godt at få et vide..
er der mere men skal vide ??????
Mvh Flemming :lol:
-
jeg er sandelig også lutter øren.
Jeg har hørt løse rygter om at man skal bruge sin jx dieselpumpe og at det kun er en bestemt årgang (vistnok´92) der passer på en prik, om det har hold i virkeligheden ved jeg ikke.
-
Hej igen
Mht. oliepumpen, så skal der bruges en hybrid. Selve tandhjulspumpen skal være fra en AAZ (den har lidt større tænder end de andre) og "sugesnablen" skal være fra en CS/KY/JX. Den kombination er i øvrigt også gangbar til alle de andre dieselmotorer, hvis man gerne vil have lidt ekstra olie rundt.
Selve motorblokken forandres ganske rigtigt i løbet af '93, og derefter passer bundkarret ikke. Det er ret umuligt at fastlægge den præcise skilledato - det er også afhængig af, hvor motoren kommer fra - Vento, Golf Audi 80, Passat osv. Men kig på det sving motoren har der hvor oliepumpen sidder. det skal være det samme som på en 1,6'er.
Og hvad skal man vide? Tja jeg kan ikke love, at listen er komplet - jeg skal nok vende tilbage med mere, når tømmermændene har lagt sig... :x
En del af ændringerne skyldes, at blokken er 11 mm højere pga. den større slaglængde
Mellemaksen, mellemaksel & vacuumpumpe SKAL være fra AAZ. De er forskellige fra de andre.
Tandremmen har 137 tænder mod de andres 135.
Støttebeslaget til turboen (fra motorblokken) skal forlænges 1-2 cm.
Ventildækslet risikerer at gå lidt på ved luftfilteret - lav lidt tilpasning.
Brug svinghjul & kobling fra JX. (-Husk at sætte pilotleje i krumtappen - det har Golferne jo ikke).
Dyserørene skal bøjes lidt for at nå "op" til dyserne.
Der skal muligvis laves lidt tilpasning ved dieselpumpen. Man kan køre med AAZ-pumpen (den bliver lidt "høj" - det kan give problemer i en bus/kassevogn). Der er flere hk i en JX-pumpe og den passer i højden. Hvis man har en motor fra 92-93 passer JX-pumpen i monteringsflangen - ellers skal der fifles lidt med at slibe nogle bolthuller aflange. Vær 100% sikker på at tandremshjulene flugter!
AAZ-tandremsdækslet passer, hvis motoren er 92-93.
Forrøret skal vrides lidt nedad - vær sikker på at gummiophængene i udstødningen er nye - ellers river den dem i stykker.
Olietryksindikatorerne har andre trykværdier i AAZ. Brug dem, der hører til motoren.
Brug gummipakninger både ved ventildæksel & bundkar - så slipper man for oliepletter på bagklappen.
Begge manifolder fra JX Bruges. Også gerne turbo fra JX.
Ja, det var hvad jeg lige kunne komme i tanke om - nu må jeg altså ind og lægge mig :?
-
Mellemaksen, mellemaksel
jeg mente selvfølgelig mellemakslen, memmelakselhjulet og vacuumpumpen...
-
Mellemaksen, mellemaksel
jeg mente selvfølgelig mellemakslen, memmelakselhjulet og vacuumpumpen...
-
hej hej med jer...
blæret
men der er ikke andet for end at jeg må ha den hentet og komme igang
PS.. jeg har en guide til ombygning af en AAZ på PDF men jeg ved ikke lige hvordan jeg ligger den her ind...
Mvh Flemming :lol:
-
Også måbende beundring herfra (og så endda med tømmermænd!!)
Og djurs du må hjertens gerne sende pdf´en til
johasor@hotmail.com
-og så skal der i øvrigt først lige spildes en dag på at hælde en 1.6D i syncroen så jeg har noget at køre i indtil vi får fingre i aaz´en :roll:
-
hej hej med jer..
hej jønne så er den sendt.. :lol:
Mvh Flemming :lol:
-
Hvis man nu undlader at tune bæstet til 90 - 100 hk er det så nødvendigt med en ladeluftskøkler, hvis man monterer en ekstra oliekøler. de 75hk er mere end rigelig for mig
-
Først tak for de pæne ord - det kommer af at "bo" under en Transporter i alt for mange år.
Du kan sagtens undvære ladeluftkøleren, hvis du ikke presser motoren til mange hk. Jeg havde 85 hk på hjulene på min uden LLK - og der var ingen termiske problemer. Ladetrykket var 0.75 bar. Oliekøleren er derimod et must. Mangler den, er der en olietemp.på 140 grader ved alm. bedstefarkørsel. - Det går bare ikke.
-
Først et lille citat:
KY+JX = skøn motor. Ca. 85 hk og betydelig bedre temperaturforhold end JX. Du bruger kun blok, top og pumpekonsol fra KY og resten fra JX. Det passer plug'n'play og ryet er meget bedre end JX'erens (som i øvrigt er helt urimelig negativt - jeg ville gerne se andre 1,6 td maskiner flytte 1,5 ton bil med en cw-værdi som en mejetærsker)
KY'eren har ekstra kølekanaler i blok og top og har de samme oliesprøjtedyser under stemplerne som JX - så bare igang - det´er en superombygning
Nu har jeg så surfet en del på de tyske hjemmesider og man kan rent faktisk købe en nyrenomalet ky blok til 7-900 euro. Kan man leve med en der har gået 100-150k kan man sgi nærmest få en hel t3 til samme pris. Nu er spørgsmålet så: Hvis man laver hybriden ky/jx og ønsker sig de 80-85 hp, er man så ikke nød til at montere IC. Jeg er ikke bange for intercoolere, jeg prøver bare at holde udgifter og arbejdstimer nede, men dog ikke på bekostning af holdbarheden. Og ja, så skal der jo også spenderes mønt på nye fjederbolte mv.
Enden på historien må være følgende dilemma:
aaz er ca dobbelt så dyr som ky/jx.
ky/jx giver noget mere arbejde.
Er fordelen ved aaz så overvældende at det er værd at spendere mersummen
Tja så kan I jo skrive hvad I mener
-
Og lige en ting til Jarl...
Nu skriver du at motoren (aaz) ændrede sig i løbet af ´93 betyder det at det er umuligt at tilpasse en motor fra feks ´94, eller kan det sagtens lade sig gøre hvis man kender en der er lidt ferm med en svejser. Som jeg har forstået det er det kun bundkaret der ikke lige passer. Og det kan vel modificeres? Bliver der også ballade med oliepumpen og sugerøret?
-
I øvrigt er planen at vi leder efter en komplet aaz der har gået under 150.000 og koster under 1000euro. Eventuelt med en skadet bil udenom. Lykkes det ikke købes en nyrenomalet ky blok og de gamle jx dele monteres.
-
Jeg ved ikke om det kan gøres med de nyere, men mon ikke? Problemet med bundkarret er jo bare, at T3-bundkarret er støbt alu, og det er ikke pissenemt at ændre faconen på.
-
Nu har jeg sgu budt på en aaz, købt som beset uden at kende årgang. :roll: hvis ikke jeg kan få smedet et bundkar må jeg jo videresælge til en golf-ejer.
-
...tis
Jeg fik den ikke vinderen (ebay) løb med den til 566 euro. Stadigvæk billigt, hvis den er i orden. Havde kun gået 110.000, men så ved jeg jo at jeg skal op omkring de 600 euro næste gang
-
Kan godt være det virker som en dumt spørgsmål, men hvorfor skifte til en aaz ? 75hk mod 70 for en jx. Selvfølgelig kan den skrues op i effekt med en intercooler, men det kan man jo også med en jx, på jx´en er der jo også mulighed for at smidde en ky blok på.
Det vel sikkert fordi der er noget andet ved en aaz der er interessant, men hvad ? bedere moment ? levetid? eller noget helt 3. ?
Og er 556 EUR ~ 4k kr. ikke billigt for en motor ? hvad koster en brugt jx med samme km. stand ?
-
hej casper..
grunden til at en AAZ motor er bedre er at den har det moment som en jx mangler
den er også bedre kølede en en jx (en olie køler er et must for dem begge)
i og med at den er koldere er leve tiden også længere
den er bare bedre
jx er for lille til sån en tung bil som en T3 er den skulle være født med en 1,9 TD som den mindste motor og en 2,4 TD som det højeste..
men det er bare min mening ,,,
jarl har du noget at tilføje..
Mvh Flemming :lol:
-
Og er 556 EUR ~ 4k kr. ikke billigt for en motor ? hvad koster en brugt jx med samme km. stand ?
Det er svinebilligt, HVIS den var ok, sælger (fra Dresden) Ville ikke garantere at den var i form, han konstaterede bare at den virkede før han kørte galt i bilen.
Og 200 kg jern til omkring 4000 kr er så igen liiiige i overkanten. Men hvis den er operationel er der sparet ???? 10.000kr ?????
jx er for lille til sån en tung bil som en T3 er den skulle være født med en 1,9 TD som den mindste motor og en 2,4 TD som det højeste..
Jeg læste en artikel engang om t3 ´ernes motorprogram. Forfatteren mente at det dummeste vw nogensinde havde gjort, var at underdimentionere motorene i t3. Havde de leveret en pænt indrettet caravelle med ordentlig motorkraft i løbet af ´80erne, havde de bevaret føringen på såvel mpv markedet som hos varevognskunder, ingen ville nogensinde have skelet til Japan og givet deres biler en chance. .........................Nu var det jo også en vw-nørd der skrev.........Men VI forstår ham.....
-
Jeg er helt enig med Djursland. AAZ har det moment der gør alle andre gear end 5. overflødige :D
-
Når vi nu taler om oliekøler, så taler vi om frontmonteret luftkølet oliekøler og ikke om den vanddrevne oliekøler der sidder der i forvejen.....ikk´
Har nu en ny aaz i kikkerten nyrenoveret:
honet
nye stempler
nye lejer
nyt topstykke
8500 kr
Lyder det billigt?