T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => Diverse => Emne startet af: BlackChart efter 06. Marts 2008 kl: 19:24:19

Titel: Studs Ø på olie/vand køleblokken og lidt om raps
Indlæg af: BlackChart efter 06. Marts 2008 kl: 19:24:19
Nogen der lige kan Ø på studserne på olie/vand blokken på motoren??
Titel: Studs Ø på olie/vand køleblokken og lidt om raps
Indlæg af: Jarl efter 06. Marts 2008 kl: 19:41:37
Vi snakker om temperatoren, right? Hvis min rainmanhjerne ikke tager fejl, så er den 16 mm i Ø.
Titel: Studs Ø på olie/vand køleblokken og lidt om raps
Indlæg af: BlackChart efter 06. Marts 2008 kl: 20:13:27
Hmmm...Kan finde slange på 15mm og 18mm, så mon det er 15mm den er??

Med de dieselpriser der er i vente fra imorgen har jeg sat gevaldigt skub i konverteringen til raps, er ved at lave indkøbsliste over dele jeg mangler...

Kan det egentligt svare sig at montere en elvarmer på filtret??
Der går jo alligevel en rum tid inden kølevandet er oppe i temperatur...
Så kunne man evt. lave en eller anden anordning der slukker for elvarmen når kølevandet er lidt oppe i temperatur...

Mener at have set en elvarmer med ca. samme udseende som den vandvarmer der sidder på det filter sæt jeg har i kiggerten: http://cgi.ebay.de/Eckes-Poel-Waermetauscher-kpl-Filterkopf-Filter-Huelse_W0QQitemZ370029700151QQihZ024QQcategoryZ42604QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem
Titel: Studs Ø på olie/vand køleblokken og lidt om raps
Indlæg af: Jarl efter 06. Marts 2008 kl: 21:09:38
Næ - jeg tror ikke, at elvarme på filteret er særlig relevant. Faktisk tror jeg heller ikke, at jeg ville gide at lave "Eckes", hvis jeg skulle konvertere idag. Fede slanger, rent dieselfilter, gode dyser, veljusteret pumpe - så går det over stok og sten. Men, jo Eckes har da en funktion - de tre timer hver sjette år, hvor temperaturen er under -15...

Måske skal du overveje, om du gider besværet med at montere den indtil du har reelle indikationer på, at den faktisk er nødvendig. Min vurdering er i hvert fald, at den er overflødig - men det er jo selvfølgelig let at mene, når man har den på...
Titel: Studs Ø på olie/vand køleblokken og lidt om raps
Indlæg af: BlackChart efter 06. Marts 2008 kl: 22:01:59
Er det først ved -15 det bliver et problem med raps??
Titel: Studs Ø på olie/vand køleblokken og lidt om raps
Indlæg af: Jarl efter 06. Marts 2008 kl: 22:12:53
Det er selvf. upræcist af mig at påstå et tal helt firkantet, for biobrændstoffer er jo varierende i kvalitet, så noget vil sikkert give problemer ved højere temp. og andet ved lavere, men i hvert fald kan jeg sige, at jeg har meget nært kendskab til en, som har kørt gennem de to sidste vintre uden forvarmning på, og det har på intet tidspunkt givet anledning til problemer. Den største fordel ved Eckes er nok, at man kan køre længere med et halvstoppet brændstoffilter, fordi olien bliver tyndere og derfor nemmere at få gennem filteret.
Titel: Studs Ø på olie/vand køleblokken og lidt om raps
Indlæg af: casper efter 06. Marts 2008 kl: 22:32:31
Mine tanker omkring Eckes, gik nu mere på at det var et middel til at hurtigt få pumpens højtryksdel op på en acceptabel arbejdstemperatur, således at kørslen ikke var begrænset til maks 2500 rpm for at skåne den skrøbelige rotorpumpe.

Ellers er den eneste opvarmning af pumpen jo varmetransport gennem pumpebslaget.

Men det er måske ikke en reel bekymring ?
Titel: Studs Ø på olie/vand køleblokken og lidt om raps
Indlæg af: Jarl efter 06. Marts 2008 kl: 23:07:12
Hmm - ja, sådan har jeg også anskuet det, men jeg har egentligt forladt det synspunkt til fordel for det modsatte.

Hvis man teoretiserer lidt over, hvad der skaber "grobunden" for en kolbenfresser i højtryksdelen, så kan man se det sådan som du skitserer. Rationalet er så, at den varmere tyndere olie hurtigere får mulighed for at finde ind i den ultrasmalle smørespalte mellem stempel og cylinder, samt at den medvirker til opvarmning af godset.

En anden forståelse af problematikken vil kunne hævde, at det kritiske er, at stemplet opvarmes forholdsmæssigt hurtígere end cylinderen og derved - pga det lille stempels hurtigere udvidelsestakt -  katalyseres den ovennævnte mangel på smøring. Hvis man hælder til den teori, så vil man jo for enhver pris søge at holde stemplet koldt længst muligt for ikke at svække smøringen. Og da man må forudsætte, at nytilkommen varm olie i højere grad er i stand til at opvarme det lille stempel end den store massive klump, der udgør cylinderen, ja så kunne man faktisk anstille den teori, at Eckes ikke beskytter mod kolbenfressere, men snarere bevirker dem.

Jeg ved ikke, hvad man skal mene. Jeg anser olie for at være en elendig varmetransportør, og de få kalorier, der bliver tilført godset i dieselpumpen via lidt opvarmet olie, tror jeg, betyder forbløffende lidt sammenholdt med den varme det skabes af det mekaniske arbejde i pumpen i form af friktion, caviation og kompression. Derfor tør jeg ikke udtale mig skråsikkert på et teoretisk niveau, men fra den praktiske empiri har jeg som sagt kendskab til at no-nonsens-løsninger uden filtervarme fungerer fint, men som sagt måske med en anelse mere følsomhed overfor tilstoppede filtre.
Titel: Studs Ø på olie/vand køleblokken og lidt om raps
Indlæg af: KHSalvesen efter 07. Marts 2008 kl: 13:53:41
@Jarl.: Har du snart samlet dig sammen, til det preliminær seminar om Raps.?

Lokalerne er vel snart varme nok.!

Kurt
Titel: Studs Ø på olie/vand køleblokken og lidt om raps
Indlæg af: Jarl efter 07. Marts 2008 kl: 14:36:53
Jeg har ikke lige nogle aktuelle planer, men det er måske heller ikke mit indtryk, at efterspørgslen er så stor.

Man er jo meget velkommen her http://www.jarlpaulsen.dk/rapskonvertering.html og hvis man vil vide mere, så vil jeg gerne prøve, om jeg kan svare.

I bund og grund er det jo ikke raketteknologi. På den anden side er der mange, der må sande, at man i endnu højere grad bliver driftleder på egen bil, når man konverterer. Er man ikke frisk på ½ år, hvor man har konstant sorte fingre og hyppigt ringer til jobbet med en forklaring om, at man lige bliver forsinket et time pga. luftindtag i sugekredsen, ja så skal man bare køre ned til Shell og købe sig noget fremmedgørende V-Power diesel og en pose bølgechips.
Titel: Studs Ø på olie/vand køleblokken og lidt om raps
Indlæg af: KHSalvesen efter 07. Marts 2008 kl: 14:54:48
Det ligger lidt i det preliminære at der ikke skal bygges om, men blot undervises (her var det så Jarl tændte) i Muligheder, Visioner, Teorier, Fakta, Fup, Erfaringer, Nordsøen, Kødaffald. O.S.V.

Skulle der falde en øl og en pandekage på plads imens, er det vel heller ingen skade til. !

Backmobilen er ikke på vej på raps endnu, men på den anden side går jeg heller ikke amok ude i skovene, fordi jeg har set en film med Rambo, men lysten er da større. :lol: .

Kurt