T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: elmo efter 13. Marts 2008 kl: 13:45:23
-
Hastemøde i forbindelse med job... drøner 40 km sydpå, og 8 km før destination står der en sky efter bilen... ind til siden, slukke motor, flytte alt skrammel bag i bilen, så man kan komme til... kølervæske overalt, begge beholdere er tomme. Shit!
Ringe til autohjælp, praje en taxi - jeg nåede det!
Bilen holder hjemme på værkstedet, så jeg får kigget til den senere.
Nogle bud? Jeg håber det bare er en slange der er stået af... men kan jeg være så heldig. I skal ikke spørge til temperaturen, da min måler er stået af. :oops:
-
Fy for sa... en forskrækkelse :shock: Håber det bedste for dig og ratlooksurfervan´en og krydser fingre for at det var en slange :?
-
det må være en kølerslange. Håber ikke at motoren har været for varm.
-
så har jeg fået svar fra svigerfar der lige har kigget lidt på vognen. Heldigvis ser det ikke ud til at der sket større skade.
Der er sprunget en køleslange. Vi skal have fat i en ny, men ved ikke helt hvad man kalder den del - så jeg har brug for lidt hjælp.
Har endnu ikke selv set bilen, så her kommer hans forklaring:
Sidder på topstykket i freamdgående retning - 25mm i den ene ende og 16-18 i den anden - ialt 12-15 cm langt. Går til nogle kølslanger, som fører videre til varmeapparat?!?
Siger det jer noget? Evt. et reservedelsnummer? Hvad skal jeg være opmærksom på når vi har fået skiftet slange og fyldt ny væske på?
Tror jeg skal have skiftet det instrumentpanel snarest... :oops:
-
Ja, det er en klassikker.
Oprindeligt er den slange meget længere, end du beskriver. Den fortsætter nemlig om bag starteren, over gearkassen og ned under bunden af bilen. Men den knækker altid på stykket lige ved topstykket. Derfor er en udbredt reparationsmetode, at man cutter det defekte stykke af og erstatter det af et andet stykke standartkølerslange - eller rettere varmeapparatslange, som det jo retteligt er.
Din mekaniker skal altså bare gentage tricket. Der findes intet reservedelsnummer for det er bare slange i metermål. Han skal have cuttet slangen så langt fremme at han kommer til noget frisk gummi, og så erstatter han bare resten.
Udfordringen består i at slangen skal være let trompet formet, da studsen på toppen har større diameter end slangen ellers har. Jeg bruger altid et lidt alternativt trick for at få det til at gå om. Jeg tager en slange med den diameter studsen har, og så sætter jeg den udenover den eksisterende slange, der hvor de skal splejses. Allerinderst - altså forinden i den tynde slange lægger jeg så en "bøsning" af noget rustfrit metal, så jeg har et modhold, spændebåndet kan klemme omkring.
Alt i alt en 10 minutters operation med et udgiftniveau svarende til ½ m. std.-kølerslange, et fint nyt spændebånd, tre cm tyndt rør og lidt kølervæske.
Her er et billede af mit set-up - du skal ikke lade dig forvirre af T-stykket - det er ikke normalt, at det er der - det skyldes bare økobevidste eksperimenter.
(http://tinypic.com/dfca2o.jpg)
Held og lykke
-
Jarl - igen har du reddet min dag ;o)
tak for hjælpen.
-
Pssssssssssssst... :-D
-
sig til hvis du ikke finder noget du kan bruge på tangen.