T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diverse => Emne startet af: ThomasG efter 28. Marts 2008 kl: 23:00:06
-
Hej alle
Et simpelt men dog relevant spørgsmål som nogen måske har
stillet før. Hvordan finder jeg ud af, hvilken gearing jeg har på
min t3'er. Det er en 5- trins. Er der flere gearinger (til busser eller til varevogne)bestemt af årgang
eller står der en kode et sted på selve gearkassen?
-
Her finder du gearkassekoden:
(http://www.t3-infos.de/images/Getriebe-KB_Position.jpg)
og her kan du finde ud af hvad det betyder for gearingen:
http://www.t3-infos.de/t3-infos_j.html#mglisten
/Mads
-
Her finder du gearkassekoden:
(http://www.t3-infos.de/images/Getriebe-KB_Position.jpg)
og her kan du finde ud af hvad det betyder for gearingen:
http://www.t3-infos.de/t3-infos_j.html#mglisten
/Mads
Tak for hjælpen, Mads
Så vil jeg finde ud af det herfra
-
Gearing handler jo også om dækstørrelser:
http://t3nettet.dk/viewtopic.php?p=45601
Lidt tal...
215 R14 82 (Commercial eller fuldprofil) Rullediameter: 2160.
Rammer 100 ved 3300 omdr med 3H og ved 2750 omdr med AAP
Teoretisk topfart med ovenstående bereifung:
JX/3H med 69HK: 133km/t (ved 4350omdr)
AAZ/AAP med 90HK:142km/t (ved 4250omdr)
Cruise fart 110km/t: AAP: 3290omdr. 3H: 3400omdr.
Dette kræver selvfølgelig at HK er til stede ved omdr. tal. så der skal kigges på en momentkurve med udnyttelsesgraden plottet ind for at kunne sige noget reelt.
Skal man lave en rigtig motorvejscruiser T3 er der ganske simpelt igen vej uden om at sætte en 0.78 slutgearing fra en 4 trins i en AAP, eller skifte til en helt anden gearkasse.. Renault-UN1, Porsche G50 og lign.
Hvis man er lykkelig 15" ejer og vil matche rullediameteren på R14-82 skal man op i enten lidt under med 225/70 (2122mm) eller lidt over med 225/75 (2192mm).
Med 17" kan man som Casper skriver "nøjes" med 205/65 eller /70. (Henholdsvis 2129mm og 2192mm)
Så skal vi have gummimændene på banen med priseksempler på de forskellige dæk!
Og gearkassemændene på banen med en forklaring på HVILKE gearkasser med 0,78 4. gear (A**) der kan bruges om 5. i en AAP.. for det er vel ikke alle fortandinger der passer?
-
gummimændene henviser til www.daekonline.dk billige priser og hurtig levering :D
-
Nice..
http://ssl.delti.com/cgi-bin/reifenbestellen.pl?typ=D-103488&dsco=23
Billige sutter
-
Og gearkassemændene på banen med en forklaring på HVILKE gearkasser med 0,78 4. gear (A**) der kan bruges om 5. i en AAP.. for det er vel ikke alle fortandinger der passer?
Ja, det kan man jo selv studere i gearkassetabellerne, men f.eks. sidder 0,78-gearet i den meget gængse ABH-kasse, som sidder i masser af 4 trins TD'er.
-
Det er jeg klar over.. .spørgsmålet gik på...
Går ALLE 0.78 4. gear som 5. en AAP?
/Jan
-
På følgene link (hvis det virker)kan man få et overblik over hvilken gearkasse den kunne være interesant
http://syncro.org/FinalDriveRatios.htm
hilsen Søren
-
Jeg kan godt finde ud af at slå op i en tabel og kigge efter 0,78 i et felt... :lol:
Prøver lige igen...
Indeholder ALLE kasser med 0.78 4. gear et 4 gear som jeg kan bruge som 5. gear i min AAP? :D
Jeg læser videre...
/Jan
-
Lidt tal...
215 R14 82 (Commercial eller fuldprofil) Rullediameter: 2160.
Rammer 100 ved 3300 omdr med 3H og ved 2750 omdr med AAP
Teoretisk topfart med ovenstående bereifung:
JX/3H med 69HK: 133km/t (ved 4350omdr)
AAZ/AAP med 90HK:142km/t (ved 4250omdr)
Cruise fart 110km/t: AAP: 3290omdr. 3H: 3400omdr.
Tallene passer meget godt med mine, jeg har justeret omdrejningstælleren efter speedometeret. Speedometeret er målt med GPS til at afvige 0,5% mellem 80-120 km/t.
Jeg har justeret så jeg opnår følgende, der er beregnet ud fra "gereiberechner":
80 2500 rpm
105 3000 rpm
120 3500 rpm
Efterfølgende har jeg kontrolleret ved 60 km/t.
Jeg kørte igår 450 km stortset i træk ved 110 i cruisefart og ved den fart er motor støjen ok. Jeg har fuld motoreffekt op til 3500 rpm i 5. (120) derefter ryger jeg ned på ca. 75% effekt. Det skyldes at jeg kører med en sauger pumpe og en forkert stillet wastegate.
Jeg er overbevist om at i det korrekte trim trækker motoren godt helt op til 140 km/ ~ 4000 rpm der er maksimalt for en AAZ.
Der skal jo ske noget MEGET drastisk med gearingen i en veltrimmet AAZ, og AAP gearkasse + 215/82-R14 går langt i den retning.
Men ser man på gearkassen, så ligger gearene meget godt indbyrdes, og 1. er for lavt til alt under 10-15 km/t.
Det der derfor skal til for at lave den ultimative gearkasse er en AAP med en 4,14 diff. ofte benævnt som et TDI diff. på tyske sider. Prisen er ca. 600 EUR, men så ville man have et reelt 1. , super indbyrdes fordeling mellem gearene, og 110 km/t cruise ved 2800 rpm istedtet for de 3300 som idag.
Motorstøjen er meget lavere ved 2800 end 3300 rpm, og 2800 er ret tæt på ÁAZ motorens optimale udnyttelsesgrad af dieselolien, hvilket løst regnet vil give ca. 1 km/l når man regner på g/kWh tallene for AAZ maskinen.
-
Jeg kan godt finde ud af at slå op i en tabel og kigge efter 0,78 i et felt... :lol:
Prøver lige igen...
Indeholder ALLE kasser med 0.78 4. gear et 4 gear som jeg kan bruge som 5. gear i min AAP? :D
Jeg læser videre...
/Jan
Det korte svar........... ja ;-) 5g. gearkassen blev lavet ved at kaste et lavere 1. på en 4g. gearkasse. Derfor er 2,3,4,5 det samme som 1,2,3,4 i en 5g./4.g gearkasse.
Men jeg mener en andet diff er hvad der skal til, kig ovenfor.
-
Ah.. så et ENDNU lavere diff.. det lyder frækt... Men 600 Euro.. av av.. Kan man ikke finde det i nogle brugte gearkasser? Hvilken bil kommer det fra? Eller er det et helt custom diff??
4. til 5. teknikken er immervæk næsten gratis hvis man selv giver sig i kast med at ombygge kassen.
-
Det er et custom diff lavet specielt til TDI konverterings folket
-
Føj for den lede.. jeg har sku ikke 600 eurobananer til et diff.
Jeg må nøjes med et højere 5.
/Jan
-
arrrr hold nu op jan du sælger nogen gamle fælge og så er custom diff in da house :D
-
http://www.t3nettet.dk/viewtopic.php?p=45680#45680 :-)
-
Føj for den lede.. jeg har sku ikke 600 eurobananer til et diff.
Jeg må nøjes med et højere 5.
/Jan
UN-1 gearkassen vil løse alle jeres problemer ! :P
højere 1 gear og højere slut gearing og gearkasserne kan man være heldig at finde til omkring 2000 kr.
tilmed er støbgodset så hårdt så man skulle tro det var lavet af flint og tandhjulene kan klare både moment og omdrejninger.
Med lidt over std. hjulstørrelse kører jeg 120 ved 3000 o/min
-
fælg pusher no1
-
Jeg tror bare ikke jeg har evnerne til at lave UN-1 swappet..
-
Jeg tror bare ikke jeg har evnerne til at lave UN-1 swappet..
Det er da heller ikke let at modificere T3 kasser og bytte rundt på dele mv. :roll:
-
Føj for den lede.. jeg har sku ikke 600 eurobananer til et diff.
Jeg må nøjes med et højere 5.
/Jan
ja alt her i livet handler jo om priotering :)
jeg har selv tænkt på at skifte mit 5gear til et 4. fra en ABH 8)
udover dækonline kan jeg også anbefale autothek, har handlet der en del gange, gode priser men de er lidt langsome til at registre ens bankoverførsel, men har altid fået mine dæk indenfor 4-14dage :)
http://www.dk.autothek.com/