T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => Syncro Fora => Emne startet af: BlackChart efter 29. Marts 2008 kl: 18:26:29

Titel: intercooler
Indlæg af: BlackChart efter 29. Marts 2008 kl: 18:26:29
Husk endeligt billeder af din montering...
Hvor stammer IC'en fra??

Nu er der jo ikke vildt meget tryk i T3 systemet (med mindre du vold skruer turboen), men normal bruger man jo "trykslange" hvor man lige får det og til hvilken pris ved jeg ikke lige...
Titel: intercooler
Indlæg af: verner efter 29. Marts 2008 kl: 20:07:11
det er bedst at bruge noget 1 1/2 - 2" rør eller hva man nu kan få fat i, du vil forstå det hvis du har prøvet at holde om en turboslange når den puster sig op  :shock:
Titel: intercooler
Indlæg af: wilson efter 29. Marts 2008 kl: 20:32:02
Her er et par link:
http://www.vae.dk/silikone_slanger_35_da/


http://www.samcosport.com/home.asp

og den danske forhandler: http://www.slangespecialisten.com/
Titel: intercooler
Indlæg af: Jarl efter 29. Marts 2008 kl: 20:53:24
Ja, siliconeslanger er state of the art, når det angår LLK. Men når du kigger på priserne for sådan nogle bøjninger, så vil du også se, at du hurtigt kan koste mere end resten af bilen.

Derfor er der grund til at tænke alternativt, og det er der allerede gjort. Hvad kendetegner alm. kølerslange? Jo, at det er en slange, der er beregnet til at huse et overtryk på ca. 1 bar (kan vi bruge det? Ja, vi kan), at det er beregnet til temperaturer på 90-110 grader (kan vi bruge det? Ja, vi kan) og at det er beregnet til at sidde i et oliesnasket motorrum (kan vi bruge det? Ja, vi kan).

Sådan tænkte hunden selv for 6-7 år siden, da han satte LLK på sin sika, og derfor svejsede han nogle fine rør af nogle lige stykker og nogle bøjninger (50 mm), som han købte for en slik hos Sanistål, og overgangene blev lavet af helt almindelig kølerslange. Det fungede perfekt i 4 år, indtil han solgle bilen, og da han tog kittet af for at sætte det på sin Carat (hvilket han af dovenskab aldrig fik gjort), der var slangerne stadig friske som nye. Som den sidste overgang mellem 50 mm rørene og til manifolden, hvis studs er 45 mm, kan man med fordel bruge det oprindelige slangestykke - det har nemlig præcis den reduktion.

Forøvrigt kører vores Astra også med LLK lavet med samme slangesystem, og det holder fint.

Held og lykke med projektet - og husk nu, at med mindre du finder en rigtig godt vindomsust sted, så vokser træerne ikke ind i himlen selvom man får en LLK på. Én ting er nemlig at sætte en madkassestor køler på, men hvis ikke den er udsat for strid kold blæst, så nytter det jo nada. Har du overvejet nogle gode steder?
Titel: intercooler
Indlæg af: dokajønne efter 29. Marts 2008 kl: 21:06:33
Vi har gået og luret lidt på hullet bag batteriet. På en kassevogn er der jo fremadrettede gæller og under kørsel må der da stå en strid blæst oppe fra gællerne---forbi batteriet----ud under motoren.

Spærrer batteriet for meget?

er der så meget vind nedefra at selv de fremadrettede gæller ikke kan blæse luften denne vej?

Hvordan finder vi ud af det? Videokamera? Vindmåler? en kop varm kaffe?
Titel: intercooler
Indlæg af: Kkrogsgaard efter 29. Marts 2008 kl: 23:02:31
Jeg er også med på en lytter her, jeg har tænkt på at svejse gællerne fra en kastenwagen i, ovenover turbokøleren og så påmontere en 12v blæser på llk´en, men der er godtnok trang plads i Dstolpen i forvejen.

Alt hvad der indebærer montering med åbning nedaf mod hjul, undervogn osv er vist noget skidt, da min har en tendens til at bliver mudret lidt til overalt.

En anden løsning kunne være i skillevæggen foran Dstolpen under bagerste siderude og så trække rør ned gennem motorrumsloftet, ikke dækpladen.

Under alle omstændigheder vil en god blæser gøre gavn.
Titel: intercooler
Indlæg af: jankjerbye efter 30. Marts 2008 kl: 10:09:47
Ak ja.. .alle de genvordigheder hårtørrer folket må bøvle med  :twisted:

Det er min opfattelse at på en bus/kasse er det bedste sted til venstre i stolpen med en termostatstyret blæser.. kig lidt på Jaegers monteringer... de har kørt MANGE km i Afrika.. tror det er noget der virker..

http://www.syncro-bernd-jaeger.de/ENGLISH/Ladeluftkuhler-TD/ladeluftkuhler-td.html
Titel: intercooler
Indlæg af: BlackChart efter 30. Marts 2008 kl: 11:34:54
Jeg hælder også til en montering alá Jaegers, skal bare have fundet en LLK der passer derned ;)

Bliver dog alligevel spændende at følge din model, hanspeter :)