T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: BlackChart efter 06. April 2008 kl: 19:31:39

Titel: Problemer ved tandremsskift
Indlæg af: BlackChart efter 06. April 2008 kl: 19:31:39
Nogen der lige kan sige mig om det er mig der fejler noget eller om det er bilen?!

Skal have skiftet tandremmen, har indtil nu med success fulgt vejledningen i wiki, men - da jeg skulle fixere knastakslen ved den sprække bagpå kunne det ikke lade sig gøre...

Sprækken er under niveau med kanten på topstykket...
Hvordan pokker griber jeg det an??

Og så lige en mere...

Jvf. wiki skal, når OT er fundet på knasten og svinghjulet, pumpehjulet fixeres vha. det dertil indrettede 15mm hul i hjulet og bagpladen...Hullet i hjulet står så bare ~180 grader modsat, altså ca. lige overfor istedet for lige over :(
Titel: Problemer ved tandremsskift
Indlæg af: PARKHAVE efter 06. April 2008 kl: 19:35:09
Du siger det næsten selv :lol:  :lol:
Det hele står en omgang fejl


Ja, det vil sige en ½ omgang på krumtap= 1 hel omgang på knastaksel
If i'm not wrong
Titel: Problemer ved tandremsskift
Indlæg af: BlackChart efter 06. April 2008 kl: 19:40:17
Kan se at det muligvis ville hjælpe på pumpen, men hvordan vil det hjælpe på at sprækken på knasten er under niveau?? Sidder den ikke i midten??
Titel: Problemer ved tandremsskift
Indlæg af: Jønne Ukendt efter 06. April 2008 kl: 19:46:01
Nej ,sprækken sidder ikke i midten.

 Mvh Jønne Ukendt
Titel: Problemer ved tandremsskift
Indlæg af: BlackChart efter 06. April 2008 kl: 19:52:40
Okay, så må jeg ud og efterprøve om det passer på min også ;) Ja, hvorfor skulle det egentligt ikke det?! :D

Tak for hjælpen, rart at have den lige ved hånden når lortet er ved at brænde på :)
Titel: Problemer ved tandremsskift
Indlæg af: Jarl efter 06. April 2008 kl: 19:56:19
Din knastaksel vender 180 grader forkert. Det gør pumpen også. Det korrigerer du ved at dreje krumtappen 360 grader.

Basic knowledge for 4-taktsmotor:

Krumtapakslen roterer med dobbelt hastighed af knast og d.pumpe. (Derfor har den et lille takthjul, mens knast og pumpe har store.) Årsagen til dette er - som nogen måske har bemærket, at hver takt koster 180 grader, og da vi har 4 af dem, så er regnestykket 4*180 = 720 eller på dansk to omdrejninger. Der er altså kun en arbejdstakt i en cylinder for hver anden omdrejning. Arbejdstakten igangsættes af knast og pumpe, og de skal netop derfor kun rotere halvt så hurtigt som krumbassen.

Altså kan man godt komme ud for, at krumtappens markering ved svinghjulet viser at den er i OT, men knast og pumpe vender 180 grader forkert. Snurrer du krumtappen en hel omdrejning, så vil den altså igen "vise" OT, og da knast og pumpe kun har roteret en halv omdr. (husk den med det lille og de store takthjul), så vil de nu også stå i OT.

Kærven i enden af knasten går ikke gennem knastens centerlinie - den er forskudt (temmelig klogt gjort!) - derfor kan den kun "vise" OT ét sted på rundturen. Pumpens markering giver sig selv.

Held og lykke
Titel: Problemer ved tandremsskift
Indlæg af: Hawaiibussen efter 06. April 2008 kl: 20:04:00
vil den ikke have kontakt med ventilerne når den står så forkert........?
Titel: Problemer ved tandremsskift
Indlæg af: Jarl efter 06. April 2008 kl: 20:09:42
Den står ikke forkert i den forstand, at tandremmen sidder forkert, tror jeg. Manden har sikkert bare kørt motoren til OT (check på krumtappen), og så kan han ikke forstå, at de andre 2 elementer ikke passer med deres markering. Men han har ramt den OT på krumtappen, hvor de to andre er 180 grader forsat, så hvis der stadig sidder tandrem på, så er det bare at snurre krumtappen en hel omdr. videre. Gør der ikke det, så er det bare at sætte krumtappen lidt efter elkler før OT, så knasten kan snurre frit, og så stille den og pumpen i OT og tilstdst sætte krumtappen i OT igen.
Titel: Problemer ved tandremsskift
Indlæg af: BlackChart efter 06. April 2008 kl: 20:38:32
Så ramte jeg det hele i OT, men jvf. wiki står der at man skal løsne hjulet på knasten, desværre har jeg kun et topnøglesæt og derved også kun en 19mm top, umiddelbart kan jeg ikke lige finde andet jeg kan få fat med, hvor meget betyder det i dette tilfælde at jeg ikke kan løsne det hjul??
Titel: Problemer ved tandremsskift
Indlæg af: BlackChart efter 06. April 2008 kl: 20:38:49
PS. Den gamle rem sidder der endnu..
Titel: Problemer ved tandremsskift
Indlæg af: poot efter 06. April 2008 kl: 20:53:38
Nu ved jeg godt det ikke er mig du spørger :)  Men hvis du kan få den nye tandrem på, og det hele stadig står i OT. så er alt i orden.

Det er derfor, man skal huske at løsne den møtrik der holder tandhjulet til knastakslen inden man piller tandremmen af. Det kan nemlig give det modhold der skal til for at løsne den.  altrnativt kan dette vel også gøres, med den nye rem monteret.

Den indbyrdes forskel mellem tænderne, ændres jo ikke fordi man sætter en ny rem rem på. Så jeg kan ikke se hvorfor  det ikke skulle kunne lade sig gøre uden at løsne noget.

husk korrekt spænding af tandremmen. og prøve rotation af motoren med hånden. hellere en gang for meget, eller for lidt. og står det hele stadig i OT . --- SÅ KØR :lol:

Poul
Titel: Problemer ved tandremsskift
Indlæg af: PARKHAVE efter 06. April 2008 kl: 20:58:52
Som du siger poot, det burde ikke være nødvendigt at løsne remskiven.
Det må være noget der har sneget sig med i en gennemgang af topstykkeskift eller andet hvor man ønsker at bibeholde rem og ot mærker så det passer nogenlunde bagefter.

Det er vel det vi har en remstrammer til, nemlig at give det slæk, der gør at remmen kan skiftes uden at afmontere hjul m.m.
Titel: Problemer ved tandremsskift
Indlæg af: Jarl efter 06. April 2008 kl: 21:03:42
Som Poot skriver, så er det ikke nogen katastrofe, hvis du ikke løsner bolten på knastens takthjul.

En gammel rem er længere end en ny og nye remme kan også have minimale afvigelser fra hinanden. Derfor kan der ske marginale forskydninger i knastens position. Hvis man er feinschmecker, så lægger man jo søgerblade ind under den retlineal, du tjekker knasten med for at sikre, at den står 100 % i OT. I det tilfælde kan man så få brug for at trimme knasten en grad eller to. Hvis du kan fornemme, at knasten med den nye rem står i OT, så er det jo fint. Hvis den ikke står helt optimalt, og du ikke har noget luftværktøj, så kan du tage modhold på knasthjulet på 1000 måder - bl. a. med remmen - ny eller gammel - du må bare IKKE bruge kærven i enden til at lave modholdet.
Titel: Problemer ved tandremsskift
Indlæg af: BlackChart efter 06. April 2008 kl: 22:04:25
Fik den skiftet, alt holder OT efter et par omgange, spændingen på tandremmen er så jeg lige knap kan dreje remmen 90 grader med to fingre...

Så mangler jeg bare at samle det hele igen (skal lige have spændt snoretrækket til generatoren op da der er skiftet rem til den og vandpumpen), men nu vil jeg smutte i seng :)

Må vente med at få udløst spændingen til imorgen om det hele springer i luften :D
Titel: Problemer ved tandremsskift
Indlæg af: BlackChart efter 07. April 2008 kl: 18:00:15
SUCCESS!!

Den startede og kørte lige så fint som inden :)

Eneste PLUS, olietrykket er MÆRKBART højere med den nye pumpe, den kan banke manometret helt ud ved kold olie (den går til 7.5 bar) den gamle kunne lige lave 6 bar ved kold olie...

Efter 10 minutter med motoren slukket måler den stadig 1 bars olietryk med tænding på, det kunne den gamle heller ikke præstere...

Nu mangler jeg så bare at få tætnet gearkassen, har planlagt at tømme den for olie og fylde nyt på selvom det kun er knap 1½ år gammelt det der er deri...
Titel: Problemer ved tandremsskift
Indlæg af: Hawaiibussen efter 08. April 2008 kl: 15:30:24
du huskede at time pumpen igen ik?
Titel: Problemer ved tandremsskift
Indlæg af: BlackChart efter 08. April 2008 kl: 16:25:21
Skulle det være nødvendigt?? Den står jo samme sted...
Titel: Problemer ved tandremsskift
Indlæg af: Jarl efter 08. April 2008 kl: 17:21:15
Det er simpelthen to forskellige måder at lave bil på, der mødes her:

Perfektionisten tænker: Den nye tandrem er marginalt forskellig fra den gamle. Det forrykker positionen af både knast og pumpe lidt - derfor stiller jeg begge dele igen.

Praktikeren tænker: Én tandrem erstatter en anden. Tandremme er ens, derfor står alt som det skal, når den nye er kommet på. Der er ingen grund til at gøre andet end at sætte strammerhjulet, så remmen er tilpas stram.

Jeg skal ikke gøre mig til dommer, men jeg er sikker på, at begge dele virker. Jeg er selv i den første gruppe, men jeg erkender, at det giver noget ekstra arbejde. I bund og grund handler det mere om mavefornemmelse end om biler. Hold op, hvor sover jeg godt, når jeg med egne øjne har set, at uret viser det, jeg ønsker - det er langt bedre sovemedicin end at håbe, at pumpen cirka står som, jeg gerne vil. Kald mig bare neurotisk... :wink:
Titel: Problemer ved tandremsskift
Indlæg af: KHSalvesen efter 08. April 2008 kl: 17:35:34
Jeg ville nu hellere have hørt om du nogensinde har set det ændret/forrykket ved tandremsskift.  :?:

Bevares kan en ældre rem være trukket lidt. MEN sålænge tænderne på skiverne ikke bliver færre eller flere bør det jo da passe. To der deles om en tand, ingen ændringer i antallet af tænder.

Kurt
Titel: Problemer ved tandremsskift
Indlæg af: Jarl efter 08. April 2008 kl: 17:55:54
Nu leger vi, at den gamle rem af uafklarede årsager var en anelse længere end den nye, og det var motoren justeret efter.

Vi har kun ét strammerhjul. Dvs. at vi optager alt "sluppet" mellem krumtap og knast/dieselpumpe på medløbssiden (husk, motoren drejer rundt i uret retning).

Scenarie 1: Lang rem

Vi trækker det store slup over til strammerhjulet. for at kunne det skal knast og pumpe dreje sig lidt baglæns (senere timing) mens krumtappen vil dreje sig lidt fremad (endnu senere timing)

Scenarie 2: Kort rem

Der er kun et lille slup at optage med strammerhjulet, så i forhold til før drejer vi knast og pumpe fremad (tidligere timing) og krumtappen baglæns (endnu senere timing)

Så, jo det betyder noget - spørgsmåelt er blot, hvor meget.

Du spørger, om jeg har målt forskel. Det måleur man bruger til det er så følsomt, at det er påvirket af, om der er 5 eller 20 grader i luften.

(Lille anekdote (kan udemærket springes over!): Når jeg har borer en blok, skal jeg f.eks. ramme 77,51 mm sharp. Det står jeg og gør hjemme i værkstedet og lader blokken køle af til 20 grader inden jeg måler endeligt efter. Måske er jeg så heldig, at den ligger helt perfekt i målet. Så samler jeg svinet og lægger den ind i reolen. Næste morgen er det koldt, og jeg kan måle, at hullet nu er nogle hundredele mindre. Pis tænker man og skiller den ad igen fordi man skal jo have den ordentligt boret. Mens man har skilt den ad har den stået inde i det stuetempererede værksted. Så tager man lige et kontrolmål inden man stikker honeren i. What??? nu holder den målet præcist igen... Jo i det er et følsomt instrument.)

Derfor kan man garanteret sagtens måle forskel før og efter et remskifte. Spørgsmålet er så, om det betyder noget som helst, om den står 0,91 eller 0,92, når nu tolerencen er +/- 0,07. Det gør det sikkert ikke, men du ved - min nattesøvn... :wink:
Titel: Problemer ved tandremsskift
Indlæg af: BlackChart efter 08. April 2008 kl: 18:39:14
Man sørger da bare for at sætte den stramt på "mod uret" altså så sluppet helt automatisk kommer om til strammerhjulet, uden at noget skal drejes...

Med det sagt kan jeg egentligt godt følge dig Jarl...
Og ja, jeg vil godt skrive under på at uret man timer med er ULTRA følsomt :D Man skal næsten kun puste til det for at få en anden måling...
Titel: Problemer ved tandremsskift
Indlæg af: Jarl efter 08. April 2008 kl: 19:07:48
I forhold til den forskydning, der sker mellem knast/pumpe og krumtap, er det græsk-katolsk ligegyldigt, om man strammer strammerhjulet den ene eller den anden vej.
Sluppet optages under alle omstændigheder på strækningen mellem krumtap og knast med mindre man da custommonterer et ekstra strammerhjul et andet sted.
Titel: Problemer ved tandremsskift
Indlæg af: BlackChart efter 12. April 2008 kl: 18:22:59
Så blev timing også tjekket og finjusteret...

Timing er placeret så den lige humper et par gange (3 cylinder lyd ;)) ved kold motor med koldstart, trykker jeg koldstarteren ind med koldmotor har den yderst svært ved at holde sig igang...