T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: poot efter 06. April 2008 kl: 21:46:22
-
Hej alle
Tak for fremmødet til træffet.
Det har været en uforglemmelig weekend.
3 oliekølere monteret
1 stk udstødningsmanifold monteret med 2 ekstra bolte som var faldet af.
1 turbo monteret
Besøg fra fyn's land.
storslået. 8) 8) 8) 8)
Jeg vender tilbage med billeder. Når jeg har fået dem redigeret.
Min turbo var helt sikkert færdig. Meget slør.
Der lå noget snask, i returslangen der forhindrede olien i at løbe frit. pga misforståelse blev det desv, hældt i resten af spildolien, efter en filtrering lå der lidt sort snask (sod partikler ell lign) tror det har ligget i lommen der dannes i retur slangen, den har et svagt svej nedad.
Fremover vil jeg lige afmontere den slange/rør og blæse den igennem, ved hvert olie skift.
Tror dog ikke at det er årsagen til turbo svigtet, men måske medvirkende. Kan se i mine papire, at turboen nok snarere har kørt 45 T km. men det er stadig hurtigt. Og har til hensigt at skaffe et retur rør, med større diameter til næste olie skift. Men der vil stadig, så vidt jeg kan se. Være mulighed for delvis tilstoppelse af røret, uanset diameter.
OLIE KØLERE
spørgsmål til panelet.: Har i andre også problemer med at bunden af olie filteret, trykker på en af de store vandslanger, og hvad har i gjort ved det.
Olie slangerne var i to længder. 4,5m og 4,7 m, det passede med at den ene slange har en lidt større sløjfe rundt om reserve hjulet.
Kreativiter er jo et kendettegn for T3 ejere :lol: .
Problemet med at fylde køleren med olie, løste vi med en af THansens bremseudluftere :)) slanger og køler monterede og samlede vi, de 2 ender ved olie filteret, brugte vi til at fylde olie på med, den ene slange ned i olien, og bremseudlufteren på den anden slange, så sugede vi lige så fint 2,5 l olie ind i oliekøler systemet. :) Så monterede vi den ene slange, den sidste ventede vi lige med at montere, til at vi havde fyldt oliefilteret gennem hullet.
Bremse udlufteren, kan også bruges til at fylde brændstoffilteret med, når man har skiftet det. Brændstof slangen afmonteres ved pumpen, og herfra suger man indtil filteret er fyldt med diesel.
Det eneste jeg ikke rigtig har haft held til at bruge bremseudlufteren til, er faktisk ved bremse udluftning. ( her er det bedre Hanne sidder og træder på bremsen) :wink:
Mange hilsner en meget træt
Poul
-
Tak for en kanon lørdag med mad og olie, og tak for nogen mega hyggelige timer der nede syd på, men troede nu det altid var godt vejret syd på hæhæ :P
vi kom fint hjem, det hele spiller bare :D
MEN jeg synes ikke jeg kan se meget forskel før og efter vi har fået den oliekøler
Den ligger normalt lige på dioden eller lige lidt under den.
men den lå måske hmm 1-2 mm laver nu syens ikke det er så meget, er der en anden måde jeg ville kunne se forskellen ?
-
UUha Det var et godt spørgsmål.
Problemet er, at du ikke har målt din olietemperatur . Det du aflæser er vand temp. og i de fleste tilfælde vil den vise det som din termostat åbner ved. Havde du haft temp måler på din olie, ville du have kunnet se forskel. på før og efter. Det vi skal forlade os på, er at olien bliver kølet direkte,og ikke gennem blokken , som køles af vandet.
Det er som en forsikring - langtids bevaring af motoren. Det kan godt være den kunne have holdt alligevel, men chancerne for at den ikke bliver overophedet er meget større nu.
Især når vi her til sommer skal ud og køre på motorvej, og luft temp er over 30g, Olien har det med at miste sin viskositet(smørre evne), hvis den har været for varm. Her er det at olie køleren gør sin gavn.
Teorotisk skal din olie temp nu ligge stabilt på omk 80g uanset belastning af motoren. hvor den før har svinget alt efter din aktuelle kørsel. Samlet set har vi nu forøget vores motores evne til at køle.
Hilsen Poul
-
okay jeg må have sat de nye måler i bussen asap :D
-
Mine fotos af kølere blev desværre skod :evil:
Men der var da et par stemningsbilleder som blev ok...
Det er altid hyggeligt at se en flok T3'er
(http://lagoni.blackchart.dk/okmontering/01.jpg)
Selvfølgelig er der altid nogen som er sure...
(http://lagoni.blackchart.dk/okmontering/02.jpg)
Men der er da osse nogen som får lavet noget...
(http://lagoni.blackchart.dk/okmontering/03.jpg)
...selv...
(http://lagoni.blackchart.dk/okmontering/04.jpg)
Sidst et billede af Poot's kreative olieindsuger...
Altså, den ene slange i en dunk med olie, og så suges der i den anden slange. Olien suges så gennem slange 1, ud gennem køleren, og ud i slange 2. Genialt!
(http://lagoni.blackchart.dk/okmontering/05.jpg)
-
Jeg vil også lige sige tak for en hyggelig dag hos familien poot,havde smurt en stor madpakke,men den måtte jeg tage med hjem igen,da der blev disket op med den store frokost.Oliekølermontering som jeg var nysgerrig efter at se nåede jeg dog ikke da jeg skulle hjem igen lørdag eftermiddag,det eneste jeg så var to blå ben som stak ud under en t3er,det var noget med en udstødningspakning.
PS. De sagde han hed Kim
M V H Hvenegaard
-
Lidt flere billeder Hvis i klikker på billederne får i fuld størrelse
ER DER NOGEN DER HAR LØSNINGEN PÅ VORES PLADSPROBLEM VED OLIEFILTERET
Poul
-
@poot
jeg har skal have sat en anden vand temperatur sensor i bussen tænke på at skære den slange over som er i vejen også sætte en sensor ind i den slange mon ikke det ville give lidt ?
tænke på sådan en fætter her
http://www.biltema.dk/products/product.asp?iItemId=135328
(http://www.biltema.dk/Archive%5CProduct_images%5C32%5CLarge%5C32-1128_l.jpg)
suk der er bare så langt der ned :(
nå men ville det ikke hjælpe lidt og er det på den rigtige slange ? tænker på frem og tilbage fra kølleren?
-
ER DER NOGEN DER HAR LØSNINGEN PÅ VORES PLADSPROBLEM VED OLIEFILTERET
Poul
Egentligt medsender Busschmeide et kortere oliefilter (Vist nok noget Ford Scorpio), men så freskriver man sig jo muligheden for at købe rørende billige oliefiltre hos Hovwdiaudi (med rabat: 22 kr/stykket, når man tager en hel kasse med 40 stk).
Nu er det jo nok lidt individuelt, hvordan slangerne bugter sig afsted, men jeg har - på bastlermanér - givet mine to strips, og det betyder, at der altid er mindst en centimeters penge mellem filterbund og kølerslange - også når motoren gynger i gummiophængene. Slangen er overhovedet ikke klemt sammen - den er bare holdt tæt sammen med den anden store kølerslange.
-
På min rører filtret kun slangerne når jeg skifter det, der skal jeg lige skubbe lidt til dem for at få filtret i den rette vinkel, når først det er skruet på rører det ikke, og det er et ganske normalt standard T3 filter jeg bruger og altid har brugt...
-
ER DER NOGEN DER HAR LØSNINGEN PÅ VORES PLADSPROBLEM VED OLIEFILTERET
Poul
Egentligt medsender Busschmeide et kortere oliefilter (Vist nok noget Ford Scorpio), men så freskriver man sig jo muligheden for at købe rørende billige oliefiltre hos Hovwdiaudi (med rabat: 22 kr/stykket, når man tager en hel kasse med 40 stk).
Nu er det jo nok lidt individuelt, hvordan slangerne bugter sig afsted, men jeg har - på bastlermanér - givet mine to strips, og det betyder, at der altid er mindst en centimeters penge mellem filterbund og kølerslange - også når motoren gynger i gummiophængene. Slangen er overhovedet ikke klemt sammen - den er bare holdt tæt sammen med den anden store kølerslange.
ja okay det ville sku være kanon med et korter oliefilter.
så må vi jo have fundet sådan nogen til os :D
men er det lige meget hvor jeg sætter denvandtemperatursensor ind ?
-
(http://www.busschmiede.de/bilder/oelkuehler_kit.jpg)
hmm ved sku ik om det er mindre det oliefilter ... :/
-
Nej, det har du ret i, men de filtre han medsender er meget kortere, bredere og tilmed blå... :shock:
MEN WTF skal vi med pisset, når nu de originale passer fint, bare slangerne sidder ordentligt?
-
Ang slangerne prøver jeg lige jarls metode først. Alternativt sætter jeg nok 10 cm slange mere på ved studsen på vandpumpen.
mht temp måler er det vel bedst at måle så tæt på topstykket som muligt. hvad med et T stykke på den føler, der går op til den lille ekstra vandpumpe. På siden af topstykket. Man må kunne få T stykker der passer i gevindet.
Hilsen Poul
-
Nej, det har du ret i, men de filtre han medsender er meget kortere, bredere og tilmed blå... :shock:
MEN WTF skal vi med pisset, når nu de originale passer fint, bare slangerne sidder ordentligt?
Jeg tager lige en masse billeder i morgen så kan i jo se hvordan det sidder :D
jeg kan ikke se hvad vi skulle have samlet forkert :(
-
Nej, det har du ret i, men de filtre han medsender er meget kortere, bredere og tilmed blå... :shock:
MEN WTF skal vi med pisset, når nu de originale passer fint, bare slangerne sidder ordentligt?
De er ikke bredere og heller ikke blå. Ellers er det rigtigt. :lol:
Backmobilen har fået lov til at bruge dem jeg havde på lager. :lol:
Kurt
-
hvad hedder de olie filter du har på og hvor kan vi få fat i nogen :P meget gerne linkz :D
-
hvad hedder de olie filter du har på og hvor kan vi få fat i nogen :P meget gerne linkz :D
Du er ikke helt skarp i diciplinen "SÅ forstå dog" :wink:
[size=18]Du skal bruge almindelige oliefiltre. !!!!!![/size]!!
Kraftige plasictstrips monterer du så de holder vandslangerne fri fra ta gnubbe på filteret.
Mine filtre er fra Maiers busscmiede i Tyskland. Vil du absolut køre med et mindre filter så.: Tag et normalt filter med til reservedels pusheren og sig det skal være kortere, men gevind og anlægsfladen skal passe.
Kurt
-
(http://bigballs.dk/dumper/P090408_11.55%5B01%5D.JPG)
(http://bigballs.dk/dumper/P090408_11.55%5B02%5D.JPG)
(http://bigballs.dk/dumper/P090408_11.57.JPG)
(http://bigballs.dk/dumper/P090408_11.57%5B02%5D.JPG)
Jeg kan ik lige se hvordan jeg skulle kunne få den slange væk fra det olie filter ???
-
sådan ser det også ud på min! jeg har ikke skænket det en tanke.....
-
okay, og der er ikke nogen "slid" mærker på den store slange ?
-
DET SYNES JEG IKKE MEN JEG KAN DA LIGE STIKKE HOVEDET NED I MNOTOREN OG SE EFTER!
-
wee det lyder godt :P
-
Det er sgi godt nok lidt "tight" der omkring slangen.
Er der slet ingen mulighed for lige at trække den lidt væk med nogle bredere strips ( så du ikke klemmer den fladere )?
-
Neej de sidder så de kan hvis jeg trække den lidt ned så "skære" en møtrik på budnen af olie filter mere ind i gummiet, det samme hvis jeg trække lidt på den kan max. give sig 2 cm hver vej.
så hvis den ikke må/ kan sidde sådan så må jeg jo forlænge den tykke slange eller der det noget skidt ?
Hvad kan jeg bruge til at sættet ind i slangen for at forlænge den ?
-
Du skal som minimum sørge for at have et eller andet indeni så du kan spænde på slangen uden at klemme det sammen. Et stykke rustfrit rør, der passer i dimension og ikke er for tykvægget. Eller et stykke af et gammelt plastrør af dem der løber under bunden, det er muligt nogen har et defekt liggende.
-
Hvis du kan finde et byggeri, hvor de lægger nye varmerør, er der måske en mulighed, de er begyndt med en ny tybe tyndvægget rør, som krympes sammen, de findes både i galvaniseret, og rustfri udgave. Har selv "skaffet" 2 45g. muffer på 35mm i udvendig diameter. Skal bare finde ud af hvor jeg kan finde et stykke slange, på ca 10 cm :lol:
Poul
Nåe jo tænk golf 2 THansen har
http://media.thg.dk/DAT/pic/m/501216831330.JPG
-
Så er min i orden.
materialer:
5 cm slange
5 cm 35mm rør med 45g. buk umiddelbart i fortsættelse at studs på vandpumpen.
2 spændebånd
Slangen finder et naturligt leje ca 1.5mm bag oliefilteret, og der er ikke antydning af, at der er nogen steder slangen klapper sammen.
Poul
-
foto poul pots foto
Mvh Onkel rejsene djurs :lol:
-
foto poul pots foto
Mvh Onkel rejsene djurs :lol:
Det var mørkt. skal tage nogle i dag 8) 8)
Poul
-
foto poul pots foto
Mvh Onkel rejsene djurs :lol:
Det var mørkt. skal tage nogle i dag 8) 8)
Poul
er der stadig mørkt den nede syd på hehe ?
-
Hmm har jo et halvtags projekt. det er så klaret nu.
Her kommer billederne 8)
-
oaky så må jeg jo på jagt efter et stup rør :P
har få lavet lidt el til det nye LED loft belysning :P
så nu kan vi snart få den himmel på plads suk