T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: lagoni efter 13. April 2008 kl: 10:49:45
-
Er der nogen der har styr på hvilket topstykke der har dette nr.? Jeg har spurgt min onkel, men han ryster bare på hovedet.
Jeg spørger fordi jeg har fået 3 stk foræret af en der skulle rydde op på sit værksted og havde "rodet med de der Transportere engang". Nu skulle de altså bare væk, så jeg viste mig fra min flinke side...
Som sagt 3 stk., med numrene
Topstykke 068 103 373 F - 63
Topstykke 068 103 373 F - 67
Topstykke 068 103 373 F - 73
-
068 103 373 F/M/E/N/Q er de samme topstykker og de passer allesammen til din bil.
-
Cool! :D
Her er lidt fotos af det første...
(http://lagoni.blackchart.dk/tretoppe/01.jpg)
(http://lagoni.blackchart.dk/tretoppe/02.jpg)
(http://lagoni.blackchart.dk/tretoppe/03.jpg)
5 minutter med WD40 og en svamp...
(http://lagoni.blackchart.dk/tretoppe/04.jpg)
(http://lagoni.blackchart.dk/tretoppe/05.jpg)
(http://lagoni.blackchart.dk/tretoppe/06.jpg)
(http://lagoni.blackchart.dk/tretoppe/07.jpg)
Der er en revne her...
(http://lagoni.blackchart.dk/tretoppe/09.jpg)
(http://lagoni.blackchart.dk/tretoppe/08.jpg)
-
Det ligner ikke en revne, men et fejlskub/slag med en mejsel
-
er det til TD´ere?
-
Det ligner ikke en revne, men et fejlskub/slag med en mejsel
Enig, men mon det har nogen praktisk betydning for topstykkets tilstand?
Om det er til Turbo... det ligner ikke den manifold flange som sidder på min, så vidt jeg husker, men jeg mener at topstykket er ligeglad om der er turbo eller ej...
:? :?:
-
Luftfilteret er ihvertfald nærmest anderledes....
(http://lagoni.blackchart.dk/tretoppe/10.jpg)
(http://lagoni.blackchart.dk/tretoppe/11.jpg)
(http://lagoni.blackchart.dk/tretoppe/12.jpg)
-
det er en sauger
-
det er en sauger
Øhh... okay... :? :lol:
Men de bruger vel så bare samme top som TD?
-
man skal bare lige skifte udstødningsventilen
-
Så er jeg ved at være inde ved det hellige...
Damn'd, det er en ren sandkasse.
(http://lagoni.blackchart.dk/tretoppe/13.jpg)
(http://lagoni.blackchart.dk/tretoppe/14.jpg)
(http://lagoni.blackchart.dk/tretoppe/15.jpg)
(http://lagoni.blackchart.dk/tretoppe/16.jpg)
(http://lagoni.blackchart.dk/tretoppe/17.jpg)
-
Kan man sige at de har fået en smule patina :lol:
Er der ikke noget med, at det ikke betyder så meget med om udstødnings ventilerne er panser ventiler ( nubret), bare den øvrige køling er i orden.
Poul
-
Kan man sige at de har fået en smule patina :lol:
Yep, og det er en go' ting, for så ka' jeg tillade mig at skille og hærge og undersøge og lære!
:lol:
Nu ska' jeg lige ha' fundet ud af hvo'n man udtager en ventil...
-
De ska' da bare ha' en klud og lidt omsorg... :wink: :lol:
(http://lagoni.blackchart.dk/tretoppe/18.jpg)
(http://lagoni.blackchart.dk/tretoppe/19.jpg)
(http://lagoni.blackchart.dk/tretoppe/20.jpg)
Gad vide hvo'n man ta'r en ventil ud...
:?:
-
Ventilfjeder tang.!
Du trykker ned i kanterne af skiven, så kan du fjerne to små koniske paletter.
Kurt
-
Ventilfjeder tang.!
Jeg googlede "ventilfjedertang" for at se et billede af sådan en fætter, men fandt ikke noget.
Til gengæld fandt jeg Jarl's hjemmeside om motorrenovering som link nr. 2.
Ak ja, det ku' jeg jo ha' sagt mig selv...
:oops: :lol:
Jeg vil forespørge på jobbet om vi har sådan en tang, og ellers må jeg finde en værktøjspusher!
Nå, som jeg nu pudser videre så finder jeg 3 markante revner mellem ventilerne. Her er fotos af de 2 af dem.
(http://lagoni.blackchart.dk/tretoppe/21.jpg)
(http://lagoni.blackchart.dk/tretoppe/22.jpg)
Det er klart at det ikke er et top-topstykke i topform, men skidt! Man lærer hele tiden, og så vidt jeg forstod, så er sådanne revner ikke nødvendigvis kritiske?
Og om ikke andet så har jeg da 3x4 dyser klar til når jeg vil lære at renovere sådan nogen.
:D
-
Det er sjældent at de små revner mellem ventilerne har nogen betydning, med mindre der er højdeforskel i godset.
Er det en kritisk revne, kan du muligvis se yderligere revne når ventilerne er ude.
Tony
-
De revner -tror jeg på baggrund af billederne - er aldeles ukritiske. De kommer som følge af den enorme temp.forskel, der hersker mellem den kolde indsugningsluft og den varme udstødningsgas. Bag ved revnen er der 3 cm gods, så no worries desangående.
Vedr. ventilfjedertang, så kan du komme meget langt med et vandrør og en skruetvinge. Tag en 10-15 cm langt vandrør, der har en diameter, der passer nogenlunde med den fjedertallerken, der holder fjederen. Røret skærer du to brede langsgående slidser i, så du kan komme til med en skruetrækker mellem de to tilbageværende "ben", der så skal trykke på fjedertallerkenen. Så anbringer du din skruetvinge på ventilen i den ene ende og ovenpå vandrøret i den anden ende. Når du så spænder den, så trykkes fjedertallerkenen ned og du kan komme til de to små halvkegleformede ventillåse. Du kan med fordel bruge en magnetiseret skruetrækker til at fiske ventillåsene ud. Når de er væk, så løsner du forsigtigt skruetvingen igen, og vupit har du ventilen og de to fjedre ude.
Næste skridt er så at vurdere sløret i ventilstyrene. Det er som regel værst på udstødningsventilerne (med mindre nogle smart asses har kørt uden luftfilter og derved ødelagt styrene ved indsugningsventilerne). Sløret vurderes med ventilen i styret - nedtrykket, så den er 3-4 mm åben. Så må den maximalt have et kip fra side til side på 1,3 mm. Hvis du spørger mig, så skal man skifte dem, når kippet nærmer sig 1 mm.
Bagefter kommer så evt. udskiftningen af styrene, samlingen ventildrevet og justering - det tager vi, når vi kommer så langt... :wink:
-
De revner -tror jeg på baggrund af billederne - er aldeles ukritiske.
Fedt! :D
Vedr. ventilfjedertang, så kan du komme meget langt med et vandrør og en skruetvinge.
Jeg skal måske ned til Poot næste weekend, og det med vandrør og skruetvinge er jo lige efter hans hoved :wink:
Næste skridt er så at vurdere sløret i ventilstyrene. ....
...
...Bagefter kommer så evt. udskiftningen af styrene, samlingen ventildrevet og justering - det tager vi, når vi kommer så langt... :wink:
Det er bare så fedt at have sådan et topstykke, 3 stk. faktisk, og at have ro og tid til at lege! Sidst jeg rodede med toppen i Solvognen, åbnede jeg op, lagde en ny pakning i, og lukkede igen. (Det tog kun en måned og en tråd på 36 sider). Siden har jeg ikke haft mulighed for at prøve andet eller mere, og Solvognen kører jo også som en drøm (motormæssigt). Så lige nu bobler jeg bare af glæde! Det var egentlig planen at jeg ville tage topstykkerne ned til Poot og så sku' vi sammen kigge på det, men jeg ka' bare ikke nære mig :wink: :D
Og behøver jeg nævne, hvor fedt det er at ha' T3-nettet? Nej vel? :wink:
-
:lol: :lol: :lol: Ja du hygger vist i dit lille værksted :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Hvis du tager det med herned, så har jeg noget selvgjort værktøj til at tage ventilerne løs med.
Og jeg har da også noget, der kan blæse med sand, men det er vel kun udvendig det er tilrådeligt, ( sådan noget sand sætter sig alle steder :cry: )
Og du skal nok få lov til at leje med dine dyser, det kan egentligt være interessant, at se om det er til at få liv i dem.
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
DET KUNNE VÆRE SJOVT AT SE DIG PÅ TEKNISKSKOLE; knægtene ville ikke få et ben til jorden.
DEt kan være Jarl kan skaffe et stipendie. 8)
Poul
Tænkte på, er der en måde, man nemt og på værksteds bordet, kan trykprøve sådan et topstykke.
-
Det er fordi du skal søge på ventilfjeder.
Det hedder en ventilfjeder spænder.
139 kr hos biltema.
Kurt
-
jeg har brugt biltemas model flere gange, den fungerer udemærket og til 139 så kan det vel ikke rigtig betale sig at kæmpe adskillige hele og halve timer med opskårne vandrør og skruetvinger.
-
Tænkte på, er der en måde, man nemt og på værksteds bordet, kan trykprøve sådan et topstykke.
Ja - lige på bordet, kan nok blive besværligt, men wir haben andere Methoden...
Du finder et kraftigt stykke flad plan plade - sådan en 4-5 mm. Så tager du et skrottet topstykke som boreskabelon og sætter ovenpå pladen. Så borer du huller til alle 10 topbolte og drejer passende gevind. Dernæst finder du et stykke passende gummi, som du bruger som pakning mellem toppen og pladen. Gummiet forsynes med huller til topboltene og samtidig klipper du huller ud svarende til cylindrenes boring (eller lidt mindre). Topstykket spændes nu fast på pladen vha. topboltene. Så tager du to pladestykker, som du på forhånd har lavet, så de kan dække over toppens kølevandsafgange hhv. på siden mellem cyl. 3 og 4 samt i endegavlen. Én af disse plader forsynes med en ventil, så du kan få trykluft ind i kølevandskammeret. Der skal selvf. også fremstilles nogle fine små pakninger til disse plader.
Nu kommer så selve det sjove: Du går ud og giver dit fyr tæsk, så du kan fylde en lille tønde med skoldende varmt vand. Så sætter du kompressortryk på ventilen, og smider den 100% afmonterede top ned i tønden. Kommer der bobler, ja - så er den død.
MEN i de alt for mange år, jeg har været i VW-dieselbranchen har jeg kun én gang afsløret en revne, jeg ikke på forhånd kunne spotte. 99% af alle fatale revner afslører sig selv tydeligt og er at finde fra ventilerne hen mod forkamrene. Men selvf. det er sgu for ærgeligt at stå og lave en top med nye styr og sager, når man ikke ved 100% at den er tæt.
Der er det at sige til hele denne historie, at med de nuværende priser på rå nye toppe - ca. 200 €, så skal man tænke sig godt om, før man starter på det helt store cirkus med trykprøvning, three-angle-job, ventilstyr og planslibning. Man kan hurtigt ofre det samme + en masse timer, som en ny top ville have kostet.
-
Ventilfjeder tang.!
Kurt
Sådan en lavede man da selv på fileskole :lol: :lol:
-
:) @ Jarl
Tak det var uddybende, og forståeligt ( som altid) :)
Poul
-
en hjemmelavet ventilfjeder løsner
Respekt!
I alleryderste nødstilfælde(!) så har Thansen den her...
[size=9]http://www.thansen.dk/product.asp?c=1743667294&n=1689065929&pn=-1735915097[/size]
"Ventil værktøj, afmontering af ventiler
Varenummer: 99688230010"
KUN 399,- ..... :shock:
-
Tja den se rigtig nok ud, kan bare ikke lide stedet du har fundet den under, Knallert/scooder/dæk /ventiler
ville da lige se den før jeg købte den. :lol: :lol: :lol: Kan jo være den ikke kan gabe over et T3 topstykke
Poul
-
Jeg sagde til min chef at vi var nødt til at købe nogen ting til min buskrydder og min plæneklipper og jeg sneg lige "ventilfjedertang" ind i listen. Han grinede og sagde at han syntes det næsten var synd for mig at han godt vidste hvad det var. Faktisk, sagde han, og fik lys i øjnene, så havde han lavet sådan en da han gik på filskole! Den ku' jeg da låne.
Han havde den med næste dag. Den var såmænd også udmærket udført, men, som jeg nødtvungent måtte gøre ham opmærksom på, så var den ikke duelig til rigtige biler. Jeg forklarede ham forskellen, men han fastholdt stædigt sit forsvar af andre køretøjer end T3. Ak ja...
Heldigvis havde Poot løsningen. Selvfølgelig!
(http://lagoni.blackchart.dk/tretoppe/24.jpg)
(http://lagoni.blackchart.dk/tretoppe/23.jpg)
Desværre, så var der ved nærmere eftersyn tydelige tegn efter tandrems-skader på alle toppene...
(http://lagoni.blackchart.dk/tretoppe/25.jpg)
(http://lagoni.blackchart.dk/tretoppe/26.jpg)
Løfteren til venstre er fin. Den højre har fået tæsk.
(http://lagoni.blackchart.dk/tretoppe/28.jpg)
Slør var der også, næsten alle ventilerne vippede et godt stykke over milimeteren.
Men efter at ha' lagt lidt kræfter i...
(http://lagoni.blackchart.dk/tretoppe/29.jpg)
...så var der alligevel en pæn bunke til amagerhylden.
(http://lagoni.blackchart.dk/tretoppe/30.jpg)
Hyggeligt var det! Og det var virkelig fedt at ha' de forskellige dele i hånden. Det giver mig en langt bedre fornemmelse af hvo'n det hele er sat sammen!
En vinterdag, eller hvornår det bliver, vil jeg kaste mig over noget dyserenovering! :D
-
Den ser interessant ud, mon den har kræfter til
at presse ventilstyr ud og ind?
Det er jo egentlig bare messing ned i aluminium.
Nu kan jeg i sagens natur ikke have nogen mening om, hvad Poots fine søjleboremaskine kan præstere. Til gengæld kan jeg oplyse, at viseren på værkstedspressen siger ca. 5 tons, når ventilstyrene skal presses ud af topstykket.
-
Nu kan jeg i sagens natur ikke have nogen mening om, hvad Poots fine søjleboremaskine kan præstere. Til gengæld kan jeg oplyse, at viseren på værkstedspressen siger ca. 5 tons, når ventilstyrene skal presses ud af topstykket.
Så skal man nok være to om det...
:lol:
-
Så skal man nok være to om det...
:lol:
Ja, to, som hver især har fortæret en blyakkumulatorsektion fra en mellemstor ubåd... :wink:
-
:lol: Der er vel noget der hedder vægtstangsprinsippet :lol:
Et 5 m rør i enden, så skal i bare se. 8) men det kan godt være jeg er færdig med at bore med maskinen :(
Men er en presse ikke bare en ramme, hvorpå der er monteret en dunkraft, --- i sin mest enkle form.
Men med den timeløn, jeg plejer at tage, er det nok mere fornuftigt at give de 1600 kr en sådan en koster hus biltema.
problemet er bare alle de bøsninger, og profiler, der også skal til. for at den kan bruges fornuftigt.
Hilsen Poul
-
Er det samme procedure når nye ventilstyr skal i en ny top?
:?:
-
Biltemas kan fint gøre det. Den har jeg selv stående ude i garagen.
Som pressedorn - både i og ud - bruges f.eks. en 8 mm umbrachobolt, hvor hovedet slibes lidt smallere. Et ventilstyr er 12 mm i udv.Ø, så en alm 13 mm nøglevidde, der passer til et 8 mm gevind, går altså ikke.
Når styret skal i, kan man med fordel give de nye styr et par timer i dybfryseren, så de krymper. Derved nedsættes pressebehovet dramatisk.
Men lad være med at forsøge at slå styrene i! Topstykket revner! Tro på min erfaring, eller gør det selv, og lær af det.
-
Lad os lige få et expertsvar på hvad forskel der er på Turbo og sauger topstykkerne helt konkret, har de samme sæder og samme ventiler, for når man ser et topstykke til T3 på feks. Ebay er det altid til både sauger og turbo... Samme sag. og res. nr.
Leif
-
Du spørger om topstykker og nævner ventiler.
Topstykkerne er ens. Ventilerne forskellige.
Sådan kan man blive ved.
Kurt
-
OK så må jeg omformulere mit vrøvl....
Er en alm. 1600 saugers topstykke det samme som på en Jx Turbodiesel ?
for jeg kan ikke rigtigt finde nogen difference i mål og vægt på ventiler og sæder eller knast. Samtidigt anbefales de topstykker der sælges på Ebay i reglen til begge motorer... hvis der er forskel på ventilerne må det jo så være turbo ventiler der sidder i alle de toppe der går på ebay ?????
Mvh. Leif
-
OK så må jeg omformulere mit vrøvl....
Er en alm. 1600 saugers topstykke det samme som på en Jx Turbodiesel ?
for jeg kan ikke rigtigt finde nogen difference i mål og vægt på ventiler og sæder eller knast. Samtidigt anbefales de topstykker der sælges på Ebay i reglen til begge motorer... hvis der er forskel på ventilerne må det jo så være turbo ventiler der sidder i alle de toppe der går på ebay ?????
Mvh. Leif
Exactly! Lige præcis sådan er det.
I de gode gamle dage - dengang T3 var dyrt og fint, da skelnede man mellem topstykker og stempler til hhv. D og TD.
D-toppene havde almindelige svagelige udstødninmgsventiler og stemplerne havde ingen udsparring til oliesprøjtedysen.
TD-toppene havde natriumkølede ventiler og fine stempler med plads til oliesprøjt.
Nu om dage, hvor T3 er blevet mere menneskelig, der propper man TD toppe og stempler både i TD og D.
-
OK... jamen det er da klartekst...... kunne heller ikke se nogen forskel her i bibelen Jarl.
Mvh. Leif