T3nettet og T3Klub Danmark forum

Vores biler. => Dine Projekter... => Emne startet af: BlackChart efter 24. April 2008 kl: 18:42:13

Titel: Rapskonvertering
Indlæg af: BlackChart efter 24. April 2008 kl: 18:42:13
Så oprandt dagen hvor alle de resterende dele til min rapskonvertering blev bestilt.

Skattefar sendte mig en "lille" godtgørelse for sidste års strabadser, så der blev lige overskud til delene og diverse andre ting og sager :D

Billeder vil følge under processen :)
Titel: Rapskonvertering
Indlæg af: KHSalvesen efter 24. April 2008 kl: 22:09:19
Citat fra: "BlackChart"
Så oprandt dagen hvor alle de resterende dele til min rapskonvertering blev bestilt.

Skattefar sendte mig en "lille" godtgørelse for sidste års strabadser, så der blev lige overskud til delene og diverse andre ting og sager :D

Billeder vil følge under processen :)

Her vil jeg godt protestere, Pengene har de taget fra mig :-(

Kurt
Titel: Rapskonvertering
Indlæg af: BlackChart efter 24. April 2008 kl: 22:28:02
Heh :D ~21k kom der lige ind på kontoen idag :D

Og et par dage mere så går der nok omkring 17-18k mere ind, dog er det så denne gang løn :D
Titel: Rapskonvertering
Indlæg af: BlackChart efter 25. April 2008 kl: 22:46:50
Så lykkedes det mig ski også at finde en billig pumpestation, vel at mærke helt ny :)

(http://vvebspace.de/ebay-bilder/10150m.jpg)

Skal så bare lige omkring den lokale krejler og have pruttet lidt om prisen på 2 palletanke, og så have fyldt noget i ;)
Titel: Rapskonvertering
Indlæg af: Palm efter 26. April 2008 kl: 12:21:58
Hej Morten

Lidt nysgerrig...
Hvad regner du med sættet kommer til at koste?
Hvad nu hvis man fx køber flere sæt?  :wink:
Mangler også et.

MVH

Jesper Palm
Titel: Rapskonvertering
Indlæg af: Palm efter 26. April 2008 kl: 12:22:31
Hej Morten

Lidt nysgerrig...
Hvad regner du med sættet kommer til at koste?
Hvad nu hvis man fx køber flere sæt?  :wink:
Mangler også et.

MVH

Jesper Palm
Titel: Rapskonvertering
Indlæg af: Aran efter 26. April 2008 kl: 13:15:57
Der var så forklaringen på, hvorfor en anden hårdt arbejdende slave ikke får del i overskuddet. De har ved en fejl sendt det hele til Morten. Argh!
 :D  :D  :D
Titel: Rapskonvertering
Indlæg af: BlackChart efter 26. April 2008 kl: 17:15:32
@Palm: Sæt hvad??
Titel: Rapskonvertering
Indlæg af: Palm efter 26. April 2008 kl: 18:01:28
Et "sæt" pumpestation.
Titel: Rapskonvertering
Indlæg af: BlackChart efter 26. April 2008 kl: 20:47:37
Det kommer til at koste omkring 700,- med fragt...

Det er fundet på eBay, så du må bare ind og kigge om der skulle være flere :)
Titel: Rapskonvertering
Indlæg af: babyraketten efter 26. April 2008 kl: 21:14:57
hvor stort et arbejde er det at konvetere til raps fra diesel... har nemlig lige fundet ud at at raketten skal strippes for pladerne og så gennemgåes fra a til z for ellers tager de squ livet af den til syn...
plus at vi har en anden stakkels sølle misvedligeholdt lille t3'er der også lige skal bygges helt på igen..
så hvis det ikke er det allermest besværlige så kunne det jo være at man skulle prøve på den ene eller begge to..  

( :roll:  hvis det skal gå galt så går det nok galt enten når vi skiller motoren ad eller skal lære at svejse alligevel.. :roll: )
Titel: Rapskonvertering
Indlæg af: BlackChart efter 26. April 2008 kl: 21:25:00
Diesel filtret skal muligvis skiftes til en anden type, alt afhængig af hvilken type du har på nu, tilførselsslange, helt fra tanken og frem, skal skiftes til en tykkere (ø10mm), dyserne skal justeres op i tryk, returløbet skal kobles sammen med overløb fra dyserne og pumpen skal times...

Egentligt synes jeg ikke det virker vildt for at få den til at køre på raps...

Tror faktisk nok jeg har husket at skrive alt der skal laves, ellers melder Jarlen nok ind på et tidspunkt :)
Titel: Rapskonvertering
Indlæg af: Jarl efter 26. April 2008 kl: 22:38:37
Inden jeg kastede mig ud i rapskonvertering, så ville jeg nok lige undersøge forsyningssikkerheden. Den er vist ikke, hvad den har været. Jeg tror også lige, at jeg ville tjekke det politiske klima vedr. biobrændstoffer - det er vist ikke særligt gunstigt pt.

Og så lige en kynisk økonomisk analyse:

Ved høst 2007 var noteringen på raps 220 kr/tønde. Der medgår 3 tønder til at fremstille 100 liter olie. 220*3=6,60 kr/l minus den fortjenste der kan hentes fra den tilbageblevne rapskage plus omkostninger til presseanlæg, strøm, slitage og afhentning = de facto literpris pt på ca. 6,75.
Noteringen for raps anslås til at blive 330-350 ved høst 2008. Hvad gætter I på, at literprisen før afgift bliver i oktober?

Lyseslukkerjarl
Titel: Rapskonvertering
Indlæg af: Bo efter 27. April 2008 kl: 08:56:24
....+ det faktum at et par hundrede millioner mennesker i d. 3. verden ikke længere har råd til de mest basale fødevarer, fordi flere og flere marker plantes til med biobrændsel for øje  :shock:  Bare for også lige at sætte det i en mere global sammenhæng :?
Titel: Rapskonvertering
Indlæg af: babyraketten efter 27. April 2008 kl: 09:55:11
det lød da ikke så galt igen...
det kunne være at det var noget man skulle tænke på...
når man nu skal skille det hele ad alligevel..
Titel: Rapskonvertering
Indlæg af: Bo efter 27. April 2008 kl: 10:00:00
Citat fra: "Jarl"
Inden jeg kastede mig ud i rapskonvertering, så ville jeg nok lige undersøge forsyningssikkerheden. Den er vist ikke, hvad den har været. Jeg tror også lige, at jeg ville tjekke det politiske klima vedr. biobrændstoffer - det er vist ikke særligt gunstigt pt.

Og så lige en kynisk økonomisk analyse:

Ved høst 2007 var noteringen på raps 220 kr/tønde. Der medgår 3 tønder til at fremstille 100 liter olie. 220*3=6,60 kr/l minus den fortjenste der kan hentes fra den tilbageblevne rapskage plus omkostninger til presseanlæg, strøm, slitage og afhentning = de facto literpris pt på ca. 6,75.
Noteringen for raps anslås til at blive 330-350 ved høst 2008. Hvad gætter I på, at literprisen før afgift bliver i oktober?

Lyseslukkerjarl


340*3=10,20 kr/l.  :shock:  Så er det ihvertfald ikke det økonomiske aspekt der trækker længere :?
Titel: Rapskonvertering
Indlæg af: BlackChart efter 27. April 2008 kl: 10:24:17
Så længe det er billigere end diesel og benzin kan jeg godt se det økonomiske aspekt i det ;)
Titel: Rapskonvertering
Indlæg af: wilson efter 27. April 2008 kl: 10:25:38
hvis diesel prisen fortsætter til 15,-  :shock:  er det jo stadig mere rentabelt med raps.

mht fødevare situationen så jeg forleden en udsendelse der tog problematikken op.
Konklutionen var at det selvfølgelig havde indflydelse på fødevarepriserne at en del af jorden idag bliver brugt på biobrændsler, men den smule blev i store træk opvejet af at mere brakjord blev opdyrket samt overdrev og mere effektivt landbrug. Dog desværre på bekostning af omlægning til økologisk drift, da fortjenesten til dette ikke er så stor i forskel længere.

De afgørende grunde var at flere mennesker rundt om i verden har fået flere penge og dermed højere levestandard. Dette gør at de har ændret deres kost opbygning til mere kød i måltiderne. Det koster foder at fede svin og kreaturer og dette er medvirkende til at priserne stiger + en ikke uvæsentlig detalje at en del er begyndt at spekulere i fødevarer på samme måde som olie. Dette har også været medvirkende til en øget pris på verdensmarkedet.

Personligt tror jeg mere på Biodiesel end raps olie. Specielt 2. generations teknikkerne ser interessante ud. Jeg er på Grundfos og har haft følerne lidt ud mht det projekt som vi er blandet ind i sammen med DAKA og et par stykker mere - kan med tiden blive et af mange alternativer.

Raps er heller ikke nødvendigtvis den bedste plante i fremtiden til at udvinde olie fra, da den kræver en del arbejde. Men det er en helt anden problematik.
Titel: Rapskonvertering
Indlæg af: Jarl efter 27. April 2008 kl: 10:44:26
Jeg tror måske også at raps vedbliver med at være lidt billigere end diesel når der sammenlignes hhv. uden og med afgift. Det skal så sammenholdes med de uundgåelige driftproblemer, man kommer ud for i det første år.
Man skal ikke forestille sig, at man bare konverterer og så kører det. Sådan fungerer det desværre ikke. Det første år er én lang fejlsøgnings- og læringsperiode. Man bliver knippelgod til at adskille dieselpumper og rekonstruere motordødsscenarier. Alle, jeg kender, som har leget med brændstoffet har betalt lærepenge. Nogle har betalt rigtig mange, andre har været mere heldige.
Derfor hedder regnestykket ikke: "Jeg kan spare en daler pr. liter, ergo er det en god forretning."
Regnestykket lyder snarere: "Det er muligt at brændstoffet er lidt billigere. Til gengæld sætter jeg besparelsen til i havarerede motorkomponenter og jeg må forvente 10 årlige opringninger til min arbejdsgiver, hvor jeg bekender, at jeg pga. rapsolie igen idag ikke møder til tiden."

Har man lyst at prøve, så er det bare at kaste sig ud i det, men forvent ikke det er uproblematisk.

Og ja, jeg ved det - sortseer, lyseslukker og tværing - men samtidig også lidt erfaren og temmelig ærlig.
Titel: Rapskonvertering
Indlæg af: opelhaj efter 27. April 2008 kl: 10:46:51
hudløs ærlig realist.. Positivt 8)
Titel: Rapskonvertering
Indlæg af: BlackChart efter 27. April 2008 kl: 12:29:44
Heldigvis står min arbejdsplads under 500 m fra min indkørsel ;) (Altså kun på de dage hvor arbejdspladsen ikke ligger beslag på hele indkørslen ;)) Så om bilen kører hver dag eller om den står stille i nogle uger er et fedt for mit vedkommende :)

Indrømmet, NÅR det kommer til at køre nogenlunde ordentligt er planen da at Højben skal erstatte noget af den kørsel som konen pt. foretager i vores Kia, men det er kun på sigt.
Titel: Rapskonvertering
Indlæg af: opelhaj efter 27. April 2008 kl: 12:56:31
men det var nok oz mere ment til dem som tror at det gør man problem frit fra den ene dag til den anden.. det gør man ikk kan jeg ligesom fornemme 8)
Titel: Rapskonvertering
Indlæg af: wilson efter 27. April 2008 kl: 15:52:33
En anden ting der er ved svo drift er vel at dyserne skal renoveres oftere pga flere aflejringer på disse. Plus det har været oppe og vende i nogle amerikanske fora at der er flere aflejringer i motor, stempelringe, olie osv ved kørsel på Straight Vegetable Oil - men jeg har ikke kunnet finde konkrete beviser på dette udover nogle test af motorer i bænk / stationær drift, hvilket ikke er 100% sammenligneligt med motor i normal drift.

Men har man en smule motor teknik gefühl kan der helt sikkert være lidt at spare og erfaringer at blive rigere på.