T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diverse => Emne startet af: Mads2600 efter 28. April 2008 kl: 23:58:07
-
Hej drenge.
Jeg har sat topstykket på min motor nu men efter forskrifterne skal det spændes 40nm-60nm og derefter 90*, hvilket var nemt nok, men derefter 90grader igen. Men føler jeg er ved at smadre gevindet. Kan det virkelig passe at man SKAL spænde dem yderligere 90*??
PFT
-
Hej du,
Ja... 40 Nm derefter 60 Nm og så en halv omdrejning... eller 180 grader som de matematisk begavede plejer at sige..... Hvis den er med 12 mm bolte... der var vist noget om der var en tidligere model med lidt tyndere stænger der ikke skulle ha´så meget.....
Mvh. Rollenlager
Leif
-
Går de ikke over gevind??
Det føles virkeligt sådan... :cry:
-
Nej.... men det virker helt absurd.... jeg ved det.... men de skal altså strækkes... det er strækbolte.... Husk at vi taler om nye bolte her.... de kan kun strækkes en gang. Ikke genbruge de gamle.... SLET IKKE
Rollenlager
-
Så jeg skal bare trække til??
De går ikke i stykker..
Hader det med bolte der skal OVERspændes
-
Hvis det er nye bolte der ikke har været brugt før er du langt inden for rammerne.... der sker ikke andet end at de knirker lidt i protest og toppen kommer til at sidde i spænd som den skal... SPÆND... og bid tænderne sammen.
Leif
-
Husk nu den rigtige rækkefølge.... det er altså bedst.....
Rollenlager
-
Det må jeg gøre så.. Er bare mega bange for der sker noget.. De virker MEGET spændt allerede..
-
Her kommer lige et billede..... Klik på det.....
-
Ved godt det er et pænt tryk 16... men det er altså ikke bolte fra byggemarkedet dem der... de kan tage mosten....
-
Ok.. mange tak.. MEn den tegning der siger ekstra 90 grader..:S..
-
Den siger 180 grader ved montage af toppen... og en kvart omgang mere efter 1000 Km..... Men den sidste kvarte er der nu en del uenighed om, mange spænder den ikke efter 1000 Km. og det ser efterhånden ud til at de kører lige så langt med en toppakning som dem der spænder røven ud af bukserne... :lol: :lol:
-
Jarl beskrev det engang rigtig godt i tråden her...
http://www.t3nettet.dk/viewtopic.php?t=3522&postdays=0&postorder=asc&highlight=moment&start=255
Kig efter indlægget i nederste del af siden.
:)
-
der plejer at stå at det skal være nye olierede bolte!
dvs. giv dem godt med smørekanden med alm. ny motorolie og lad dem så ligge og dryppe af 10-15 min, for der må ikke være olie, vand eller andet under bolten i gevindet når du spænder dem (det virker som en hydraulisk presse så :wink: )
-
Det føles fuldstændigt vildt første gang man skal spænde de 180 grader.. eller 2x90 som der bedre er plads til.
Og det kan blive megeget træls at springe efterspændingen over efter 1000km. Det giver nemt utæt toppkn.
-
jeg troede jeg var ved at smadre min top da jeg skulle spænde mine efter de 1000Km fuck det var hårdt !!! og de lyde skulle man ikke tro skulle komme fra en motor :shock: :shock: :shock: :shock:
-
Ja og nej Mølle....
Hvis du kigger de tyske T3 nørder over skulderen i deres forum på nettet er der faktisk mange der ikke efterspænder efter de 1000 Km. og selv har jeg også prøvet at lade vær´.. den pakning sidder på endnu efter 160 tusinde Km. så det er altså ikke den sikre vej til katastrofe at nøjes med de 90 Nm og en halv omgang.
Julius
jeg fik ikke for mange år siden efterspændt mit og der var tydelige spor efter at vandet havde rendt ind til boltene, det var Toppakningen som var blevet utæt!
-
Olie..
SKAL der olie på boltene??
Hvad sker der hvis der ikke er??
-
Nej der skal ikke olie på boltene. Det skriver verner også at der ikke skal. Men du kan lægge boltene i olie, og derefter tørre dem rene.
-
Nå Mads..... fik du toppen på .... ?
Mvh. Leif
-
JA.. men kan ikke spænde det til før den sidder i bilen.. Der skal godt nok strammes til..
-
Det er en god ting at rense gevinet med en snittap eller en gl. bolt der er skåret snit i først. Så er du sikker på at det er de rigtige kilo du spænder på topstykket.