T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => Diverse => Emne startet af: FarT3 efter 05. Maj 2008 kl: 08:53:21

Titel: Rustfrit stål og rust.
Indlæg af: FarT3 efter 05. Maj 2008 kl: 08:53:21
Jeg har normalt stor tiltro til nordmænd, men har netop læst en der skriver at har man f.eks lydpotte af rustfrit stål korroderer andre metaller i motorrummet hurtigere. Den har jeg ikke hørt før. Har I og hvad er sandheden om dette ?
Titel: Rustfrit stål og rust.
Indlæg af: Jens Flensborg efter 05. Maj 2008 kl: 10:25:20
Hi folks
Såfremt man svejser rustfrit og normal stål sammen, så opstår der kemiske reaktioner i svejsningen. Selveste ar på svejsningen er et kemisk marerudt ... Samtidig er det kendt, at rustfrit stål optæres af syre, ikke af rust.

Jeg har været i gang med denne erfaring på min cabbi 1303 fra 1978 (luftkølet 1600er AS) rustfri udstødning regnede sig ikke ....

---

Syren opstår i forbrændingsprocessen i motoren, man skal aldrig være for sikker...  Pga. de kemiske processer er den der 5 til 10% andel af ethanol også farlig for metallet. Såfremt det hele ikke er behandlet med nickelgalvanisering, så er der fare for optærede tanke og carburatorer.

Jeg har beskæftiget mig i længere tid med problemet omkring de der syrereaktioner i en luftkølet, selveste aluminiummotorblokke, carburatorer og andet var tæret af syrereaktioner.

Samme princip gælder for udstødningen ...

Check this out - brazilmotorer med alkohol:

http://www.sebeetles.com/last_series_86.htm

Er der nogen der har anelser om at bygge en distelle til den her med alk-motor? Jeg er omgående med i projektet!!!!!!



Jens
(http://www.sebeetles.com/last_86_motor.JPG)
Titel: Rustfrit stål og rust.
Indlæg af: Jarl efter 05. Maj 2008 kl: 20:00:47
Men hvordan er det med rustfri og varme og rystelser? Mig bekendt er rustfri ikke nær så mekanisk stabilt som alm., og jeg tror, at rystelser har en stor del af "æren" for vores forrørs korte levetid, mon ikke?
Titel: Rustfrit stål og rust.
Indlæg af: FarT3 efter 05. Maj 2008 kl: 21:32:22
Nååh Exploder, tyv tror hver mand stjæler  :D  :D  :D

Jamen det var jo en masse fine svar. Jeg tror ud fra dem at jeg godt tør lave et lille varmeskjold i rustfrit stål rundt om manifolden der hvor det gamle var rustet væk. Det sker der nok ikke noget ved. Motoren forsvinder nok ikke på grund af det.