T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => WBX/LBX Fora => Emne startet af: KHSalvesen efter 06. Maj 2008 kl: 18:15:58
-
I motorrummet på en WBX sad et filter.
Bedste gæt er det er et "miljø" filter, der tager underkompressionen, fordi man ikke vil have det tilbage i indsugningen. (sikkert fordi det er en skrøbelig motor med alle de sensorer)
Hvad er det og hvorfor. :?:
Selve filterdelen ligner en rulle toiletpapir. Den er sluttet til blokken med en sort olieslange, lige ved siden af strømfordeleren.
Filteret luktede klart af benzin.
Der så ikke ud til at være andre tilslutninger.
Kurt
-
øøøøh hmmm er det en kaffe maskine ? det ser sku skummelt ud hehe
-
Det har jeg godt nok ikke set før ! :roll:
hvad er filteret lavet af papir og hvilken motor er det ? SS ?
Slangen går ned der hvor den mekaniske benzinpumpe sidder på karburatormodellerne, men kan ikke lure hva benzin skal der på en insprøjtningsmodel med elektrisk pumpe :roll:
-
Jeg kender til eksempler på at der på Agr/Egr systemet er monteret et filter som du selv er inde på.Dette er dog ikke den type som på din.
Det undrer mig at filteret er så rent - hvilket ikke hænger sammen med oliedampe,og som andre påpejer burde der ikke være benzin til stede.
Som jeg ser det er det også et lukket filter ( kun en slange ind og ingen afgang) og det virker også lidt underligt da det ser ud som om dampene
skal komme ind i midten af filterkonsollen og eventuelle olierester så skulle løbe ud af alle de små huller udenom - men hvorhen ???
-
Er det ikke en aktivkulbeholder?
-
http://www.triple-r-europe.com/index.php?navigation=products&item=elements&selector=1
Oliefilter af en slags er mit bud, men det ser godtnok lidt underligt ud at der kun er en slange...
-
Er det ikke en aktivkulbeholder?
Godt bud ,men på blokken ??? og hvordan tømmes den for dampe ??
KURT: Er der en studs der er blændet af.
-
Olieskift for hver 100.000 km!, ikke tosset, BlackChart har jo helt ret. (http://www.triple-r-europe.com/index.php?navigation=technology&item=idea)
-
Gad vide om der sidder noget i den stil på lastbilen...
101kkm er nu tilbage lagt i den og den har ikke bedt om olie/filter skift endnu...
Jvf. instruksen skal det ske for hver 150kkm :D
-
Og ja, det filter der ligner sq til forveksling det på Kurt's billeder...
-
Det er et papirfilter, der mindede om toiletpapir.
Det lugtede af benzin, men kommer der ikke rester af uforbrændt benzin, eller måske bare lugten ned/ud i krumtaphuset.
Jeg fik ikke rigtigt set det nedenunder, men snappede bare billedet med mobilen.
Filteret er flot forseglet i toppen med gummipakning.
Det er ham gutten, der havde købt den billigt. WBX (var han ikke fra KBH)
Det er da et ikke fuldt monteret anlæg som det Blackchart linker til.
Kurt
-
Jeg kender lignende fra den gamle AJ motor på min cabbi 1303 (bobbel). Den havde en amerikansk motortype AJ til Californien med aktivkulfilter til benzindampe. Det er dampene der skal opfanges iflg. den amerikanske lovgivning der var meget streng i 1978, da min cabbi blev eksporteret fra Karmann Osnabrueck til Californien USA.
Jeg har sparket til denne motortype, den er ude af boblen. Systemet er for sensibel, for mange fejlmuligheder, for meget forbrug. Nu kører jeg en original AS eller AD - kommer an på solskin, garagelyst og andet.
Henrik fra ww.herbie.dk har samme cabbi med originalmotor, han har filter på efter det jeg kender til. Altså tal med ham, såfremt der er brug for snak.
Filteret skal opfange dampene fra benzinen i AJ 1600er systemet i boblen - iflg. håndbogen.
Jens