T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: Jens Flensborg efter 08. Maj 2008 kl: 12:00:30
-
Hi folks
Min kamert Jørg ringede lige på mobilen. Min gamle Bluestar JX med normal TD havde for en times tid på motorvejen i Flensborg med 100kmh pludselig en kæmpe hvid røgsky. Han kørte på sidesporet, ned fra banen og nu står bussen et sted i byen.
Jeg formoder at toppakningen er gået ...
Det værste i det er, at motoren er en splinterny motor fra VAG fra marts 2006, den har kørt 30.000 KM i mellemtiden. Skruerne til topstykket blev finjusteret original hos VAG med NM efter 500 KM ...
Jeg håber faktisk, at det kun er toppakningen. Hvad siger i til det?
I marts 2006 betalte jeg i alt 4.500,- Euro hos VAG i reprationsudgifter til en ny motor, gearkasseskift, renovering af ESP og finjustering af dysserne. Det er lidt grovt ...
Jens
-
Fik lige den tilbagemelding, at motoren stadig kører fint, men der er hvide skyer ...
Jens
-
hvordan er olie standen ?
-
aner intet, ser først på bilen kl. 18.30.
Såfremt oliestand OK, så ingen fare for defekt topstykke?
Jens
-
Lige en kort status efter overståer kæmpesky, såfremt det interesser:
JX 1600 - komplet ny original VAG motor monteret i marts 2006 hos VAG
Motoren start fint efter 6 timers pause kl. 18.00
Der kommer lyseblå røgskyer (koldstart)
den var kun 10 sekunder i gang, så slukkede vi igen
motoren løber meget urolig, mon der er kompressionstab?
olien på pinden virker rimeligt fint, ligger mellem begge markeringer
topstykket ser fint ud (2 1/2 gammel) - ingen pletter og ingen olie
sidste indstilling af topstykke er 2 år siden (inkl.ventiler) - kørt ca. 30.000
Vandet i beholderen i bagenden er på max
Vandet i beholder 2 i motorrummet er på max
Er pakningen af topstykket gået i opløsning?
Ja, nu står den hos VW i Flensborg, der fik jeg lavet den gamle Bluestar Bus fra 1989 til de nævnte 4.500 Euro (ny motor) i marts 2006.
Jens
-
Den er måske hoppet en tand på tandremmen. Er tandremmen meget løs?
-
hmm.. lyder lidt som vores røg fra raketten.. hehe... derfor skal den have en helt ny turbo, have kigget motoren godt efter..
ajjj... spøg til side jeg håber ikke at det er noget alvorligt..
men skriv endelig hvad det er der var galt..
-
Jeg er lidt usikker med JX ... har kun forstand på de luftkølede (med Vollstrahlmodus ...)
Fejlen opstod i denne Bluestar (røgskyen) ved en hyggelig fart på byomfartsvejen med 80kmh nu til morgen uden for meget speed. Den kom pludselig med røgskyen, helt afslappet cruising til arbejdet inden dette scenario, ned fra banen og omgående stop.
Jeg ar ikke kigget på tandremmen, dertil mangler jeg erfaring.
Den står nu hos VAG med bøn om opkald efter første analyse.
Jens
-
Kort tilbagemelding - VAG hottest service:
Første opkald fra VAG mandag:
"tja øøøøøh, altså det vil nok koste 1.700 Euro for at skifte topstykket" ....
plums ... det er 2 år gammelt ...
"mmmh, hva kunne du tænke som limit i omkostninger?"
plums ... maks 1.000 Euro, men helt ærlig ...
Andet opkald torsdag:
"Tja, altså vi kan ikke rigtigt se en fejl i topstykket, der er nok bittesmå revner mellem ventilerne (det er normalt med tiden ...) ... Vi kan ikke rigtigt forklare fejlen, men toppakningen er lidt franset, vi kan heller ikke se, at der er revner de steder, hvor vandet kunne komme ind i brændkammeret, det må kunne lade sig gøre med en ny toppakning" ...
plums ...
-----------
Helt ærligt, jeg har mistet alt om troværdigheden i den sag. Vi har startet en Marshalplan med oplæring af JX håndbogen. Jeg starter med at købe indstillingsskinne og dron til tandrem, ESP og anden justering. Det koster med uhr til ESP kun 50,- Euro på ebay.
Sidste favorit fra min side er en defekt i den såkldte "Vorwirbelkammer", men det tror jeg heller ikke på.
Toppakning, tandrem og spændingsrollen til tandremmen må har været årsagen til denne defekt.
Dybt chokeret over dette underlige trubleshooting en hilsen til det nye kommende ukendte værksted ...
Jens
-
Stor medfølelse og sympati herfra, Jens!
Godt at du tager kampen op!
:!:
-
Det bedste værksted er nu hos en selv :D
-
Det bedste værksted er nu hos en selv :D
Ja for der kan man råbe og skrige og svine mekanikkeren til - uden at det får konsekvenser :wink:
-
Hi folks
Det var toppakningen, den blev ellers fornyet i februar 2006. Efter 30.000 KM gik den op i dampen ... Ingen garanti, ikke noget om kulante VAG folk.
selveste pakningen koster kun 39 euro netto, regningen var i alt på 498 euro inkl 78 euro moms.
Jeg går snart i gang med at lave en JX selv, jeg har mistet trygheden overfor VAG kvaliteten. I februar 02006 ville jeg lave det perfekt, derfor kørte jeg til VW, nu skulle efterfølgeren til min gamle Bluestar alligevel betale gildet, der nu kommer op på 3.990 € (motor gearkasseskift dyssejustering og esp ny pakning etc. uden topstykke) + 290 € (justering og ventiler) + 450 € (nyt topstykke) + 498 € toppakning - en gevaldig mundfuld i løbet af 2 år til en JX ...
Jens
-
Jeg går snart i gang med at lave en JX selv, jeg har mistet trygheden overfor VAG kvaliteten.
Jens
Det har vi gjort i langtid........