T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => Diverse => Emne startet af: Herr_Jensen efter 12. Maj 2008 kl: 21:43:05

Titel: Forbremser - Nej vent: Trækaksler
Indlæg af: Herr_Jensen efter 12. Maj 2008 kl: 21:43:05
Hey alle

Intro:
 Efter at have brugt det meste af denne afslappende dag paa at laese i Bentley og Haynes om forbremser maa jeg jo konstatere at det ikke bare er 2 gamle nisser som sidder og presser paa en skive med deres skaeg (hvilket jeg ellers var sikker paa var tilfaeldet).

Forbremser er lidt mere kompliceret end det.

Hvorfor?:
 Jeg har en rumlen fra h0jre forhjul som bedst kan h0res naar jeg accelerere. Den forsvinder naar jeg har naaet 4 gear (altsaa +80km/t) men dette kan jo ogsaa skyldes at den bare drukner i alle de andre sjove lyde. Jeg pillede hjulet af og hev og dunkede lidt i det hele og der var ikke noget som sad l0st eller kunne rokkes. Jeg hev ligeledes i traek akslen og den har under 1mm sl0r op/ned. Jeg foretog en overfladisk inspektion af det hele og sammenlignede med den anden side og der er intet som ser kriminelt ud - paa overfladen.
Hjulet kan ikke rokkes op/ned, det larmer ikke naar man k0rer det rundt ved haandkraft, der er ingen vaade pletter eller andet suspekt omkring fort0jet.

Hvordan:
 Min plan er at skille bremserne ad og se om der er noget indeni som skulle vaere slidt/defekt. Hvad skal jeg specielt kigge efter? Jeg havde taenkt mig at checke caliprene, bremseskiven, bremse klodserne og den der beskyttelses plade.
Hvordan lyder en skaev bremse caliper? Ville dette banke maerkbart i rattet (jeg kan ikke maerke noget)?

Hvad ville i s0ge efter hvis i havde en rumsteren i fort0jet?

Traekakslen er mistaenkte nr. 2 simpelthen pga. det vil vaere meget mere besvaerligt og dyrt at skaffe en ny af dem : ). Dette skal forstaas som at jeg til at starte med at kigge paa bremserne og hvis dette ikke giver resultat saa vil pr0ve traekakslerne.
Det kunne vel ogsaa vaere et leje som er gaaet - men dette ville vel larme hele tiden saa?


Alle fif modtages (som saedvanlig) med kyshaand.

 : )

PS: Jeg aendrede overskriften.
Titel: Forbremser - Nej vent: Trækaksler
Indlæg af: Mølle efter 12. Maj 2008 kl: 22:54:39
jeg tror ikke at dine bremser giver rumlen. Hvis lyden ændrer sig, når du kører med jævn hastighed ud ad landevejen, og slingrer let fra side til side så er det hjullejet den er gal med. Er der rumlen når du accelerer og forsvinder lyden når du slipper gassen kan det meget vel være trækakslerne.

Du skal ikke løsne den midterste møtrik, som sidder i enden af trækakslen. Den skal kun ud, når du skifter hjullejer eller trækaksler. Der falder ikke noget ud hvis du gør det. du skruer kun trækakslen løs. Du må dog ikke køre uden møtrik på trækakslen, da trækakslens ende holder hele hjulophænget sammen i hjullejet.

adskillelse af bremser foregår uden at løsne midtermøtrikken.

Det kan aldrig skade at adskille bremserne og give dem lidt fedt på spindlerne og der, hvor klodserne hviler på bremseågene.

held og lykke.
Titel: Forbremser - Nej vent: Trækaksler
Indlæg af: Herr_Jensen efter 12. Maj 2008 kl: 23:37:52
Aev. Jeg haabede at det ikke ville vaere traekakslerne.

Hvor laenge har man typisk naar de begynder at give lyd fra sig?

Ved godt det er et lidt teoretisk sp0rgsmaal. Det jeg vel mener er om det har omsiggribende konsekvenser hvis det ikke bliver skiftet med det samme?

De skal vel skiftes parvis?

Pis - Hvis det er dem bliver det ca. EUR 700 + det l0se : (
Titel: Forbremser - Nej vent: Trækaksler
Indlæg af: Mølle efter 13. Maj 2008 kl: 09:52:11
Hvis det er trækakslerne, så vil de bare begynde at skramle mere og mere, ved skarpe sving og ved belastning.  Du kan sagtens nøjes med at skifte den defekte.

Hvis du er i tvivl, så kan du få en tur i brandbilen. Højre trækaksel fik dødsstødet i Niels Eriks grusgrav. DET kan høres. (jeg havde selvfølgelig ekstra med på turen, hvis det blev helt skidt).
Titel: Forbremser - Nej vent: Trækaksler
Indlæg af: jankjerbye efter 13. Maj 2008 kl: 10:23:52
Hvis det forholder sig sådan at din viscose er helt blød og dermed ikke kobler forhjulstrækket til.. så er der kun det minimale slid på akslerne som der kommer ved skarpe sving f.eks.

Jeg ved ikke om de forreste trækaksler er lige så nemme at renovere som de bageste men det er vel de samme på en 14" som en 16" når vi snakker fortøj? De bageste er snydenemme at husmandsrenovere siger min erfaring mig..

mvh

Jan
Titel: Forbremser - Nej vent: Trækaksler
Indlæg af: Jens Flensborg efter 13. Maj 2008 kl: 11:37:28
I 2002 havde jeg besøg hhv. fik et nødråb fra Stefan fra Bullikartei med hans T3 Westfalia Atlantic Syncro JX ... som stod i Lyksborg på en parkeringsplads pga. af samme fejl ...

Samme problem, endnu mere farligt ... endte i min garage ... der var lyde, der var det kendte problem med tørre trækaksler.

Trækakslen var løbet tør, det var umuligt for os at løse møtrikken for at fedte på skidtet, den der Gearkasse i fronten blev helt koblet fra. Fejlen kunne ikke engang repareres med fedt, masser og fedt i trækakslens lejer. Vi prøvede enda en rigtigt medicinisk sprøjte ind gennem gummiet af trækakslen, men det hjalp ikke.

Han skiftede trækakslen ud på et senere tidspunkt. Bussen kom hjem med autotrailer og den tyske ADAC.

Værktøjet brækkede (min knarre?!) og nødden slog bule i skærmen på min cabbi :-( Nå men scheisse mit das, håber i retter fejlen omgående. Det ser ikke ud til at hjullejerne?! er defekt, bremserne tror jeg ikke på.

Jens
Titel: Forbremser - Nej vent: Trækaksler
Indlæg af: Herr_Jensen efter 13. Maj 2008 kl: 15:45:04
Tak for jeres svar.

Tak for praecisionen M0lle. En lettelse at jeg kun skal rumstere rundt med den ene.

Renovere siger du Jan... Hmm... Det ville da vaere sk0nt. Jeg har siddet og kigget paa VagCat. Hvad er det egentlig som kan gaa i stykker paa saadan en traekaksel?  Kunne maaske vaere som Jens skriver at den er k0rt t0r for fedt? Hvordan checkes det?

Hvordan renovere man saadan en faetter? Kan det g0res paa en dag?

Der er vist st0rrer bolte og lidt andet som forskel paa 14" og 16".


 : )
Titel: Forbremser - Nej vent: Trækaksler
Indlæg af: Mølle efter 13. Maj 2008 kl: 16:29:47
du skal bruge nr. 18.
Titel: Forbremser - Nej vent: Trækaksler
Indlæg af: dokajønne efter 13. Maj 2008 kl: 18:44:37
Med fare for (atter) at blive hængt ud som fusker 8) :

Prøv at bytte dine trækaksler altså højre til venstre og venstre til højre så slider begge aksler på den anden side end de hidtil har gjort og de kommer til at føles som spritnye.
Jeg syntes ikke at operationen er klamphuggeri det er en operation i stil med at skrive på begge sider af papiret før man smider det ud.
I dit tilfælde kan du for 00,00kr få undersøgt om det vitterligt er trækakslerne eller om du skal se et andet sted hen.
Titel: Forbremser - Nej vent: Trækaksler
Indlæg af: Jarl efter 13. Maj 2008 kl: 19:05:54
Klamphugger! :wink:
Titel: Forbremser - Nej vent: Trækaksler
Indlæg af: verner efter 13. Maj 2008 kl: 19:23:51
det kan jo være fint nok at bruge det som fejlsøgning at bytte trækakslerne, men funktions mæsigt tror jeg det vil vare kortvarrigt, men det koster jo ik andet end din egen tid og to splitter :)
Titel: Forbremser - Nej vent: Trækaksler
Indlæg af: verner efter 13. Maj 2008 kl: 19:25:57
okaj det ser ud som om der ik er splitter på en syncro, jeamen så er det bare igang 8)
det eneste der kommer af sig selv er rust og lommeuld :lol:
Titel: Forbremser - Nej vent: Trækaksler
Indlæg af: Mølle efter 13. Maj 2008 kl: 19:29:44
Citat fra: "dokajønne"
Med fare for (atter) at blive hængt ud som fusker 8) :

Prøv at bytte dine trækaksler altså højre til venstre og venstre til højre så slider begge aksler på den anden side end de hidtil har gjort og de kommer til at føles som spritnye.
Jeg syntes ikke at operationen er klamphuggeri det er en operation i stil med at skrive på begge sider af papiret før man smider det ud.
I dit tilfælde kan du for 00,00kr få undersøgt om det vitterligt er trækakslerne eller om du skal se et andet sted hen.


Det gad jeg ikke at bruge tid på. Lad os i stedet køre en tur, og se om ikke vi kan lokalisere lyden. Det skulle være til at høre. Jeg har en gang prøvet ovenstående råd og kommet til den konklution, at en defekt trækaksel er en defekt trækaksel.
Titel: Forbremser - Nej vent: Trækaksler
Indlæg af: Mølle efter 13. Maj 2008 kl: 19:31:00
Citat fra: "verner"
det kan jo være fint nok at bruge det som fejlsøgning at bytte trækakslerne, men funktions mæsigt tror jeg det vil vare kortvarrigt, men det koster jo ik andet end din egen tid og to splitter :)


ingen splitter her tak.....
Titel: Forbremser - Nej vent: Trækaksler
Indlæg af: opelhaj efter 13. Maj 2008 kl: 19:54:27
fuld regulator rundt i rundkreds venstre og højre om på en park platz og så se hva der sker.. sorry fuldt spjæld... det jo ikk en oliebrænder 8)
Titel: Forbremser - Nej vent: Trækaksler
Indlæg af: dokajønne efter 13. Maj 2008 kl: 21:32:37
Jeg tror at det forholder sig med drivaksler som med:

Grillpølser
pandekager
timeglas
meninger
kvinder
kajakker
bogsider

De skal vendes engang imellem for at opnå ensartet slid, og dermed forlænge levetiden.
Titel: Forbremser - Nej vent: Trækaksler
Indlæg af: verner efter 13. Maj 2008 kl: 21:48:39
:lol:  :lol:  :lol:
Titel: Forbremser - Nej vent: Trækaksler
Indlæg af: jankjerbye efter 13. Maj 2008 kl: 22:00:37
Jensen: http://t3nettet.dk/viewtopic.php?t=4201

Snydenemt.. hyggeligt.. lærerigt...

dokajønne: Klamphugger!!!!!
 :twisted:
Titel: Forbremser - Nej vent: Trækaksler
Indlæg af: PARKHAVE efter 13. Maj 2008 kl: 23:11:40
Tjaaa, jeg synes nu ikke det er klamphug, men en realistisk indgangsvinkel til at holde et antikveret køretøj rullende, indtil man har skrabet mammon sammen til 2 flunkenes nye originale trækaksler mit alles  :lol:  :lol:
Titel: Forbremser - Nej vent: Trækaksler
Indlæg af: Jarl efter 13. Maj 2008 kl: 23:28:57
For det første:

Hvor langt har Bergwacht kørt? Under 40 tkm? Hvis det er rigtigt, så er der meget lille sandsynlighed for at de homokinetiske led er slidte. I min verden holder de tæt på evigt. Der er kun én lyndræber: Ikke rettidigt skiftede manchetter. Er manchetterne revnede, så der kan komme grus og havmåger ind, så har man jo ligesom bedt om det.
Selvfølgelig kan en stiv visco gøre sit til festen, men alligevel - vel ikke så hurtigt?

For det andet:

Jeg deler fuldstændig Mølles synspunkt. Viser det sig, at de er døde, så er det i min verden spild af tid at  begynde at fifle med at bytte dem rundt.
At skifte homokinetiske led på en Syncro kræver afmontering af øverste bærekugle, styrekugle, caliber og hvis tingene skal foregå uden vold - så også krængningsstabilisator. Alle, som har prøvet det tilstrækkelig mange gange, ved, at det er ikke noget man gør for sjov i en frokostpause. Det er ikke en Fiat Uno - det er en rigtig herrebil, vi snakker om, og den er ikke sat sammen af italiensk spaghetti. Derfor er mit bud på strategi: 1) Stil en sikker diagnose - gerne ved en køretur med onkel Mølle. 2) Er det trækakselleddene, så hav nye klar inden operationen. Vær også bevæbnet med 2 stk. nye styrekugler og 2 stk. nye øverste bærekugler. Kuglerne koster næsten gratis, og da man ikke gider at skille sit fortøj ad flere gange end højest nødvendigt, så er de fine at have i baghånden. Er der det mindste tvivl om klodserne, så hav også sådan et nyt sæt i lommen - du får alligevel brug for dem før eller siden.

Og så lige ang. det der med at vende de homokinetiske led: Klamp! Når de begynder at knase, så er det fordi kuglerne er for små til deres løbegange. Vender man dem, så har man bare fornøjelsen af, at det knager og brager, når man bakker, og samtidig er det så forudprogrammeret, at man skal skifte igen i løbet af det næste år. Det kan I sgu da ikke mene seriøst, at man skal gøre på sådan en fin bil som Bergwacht, hvad?
Titel: Forbremser - Nej vent: Trækaksler
Indlæg af: verner efter 14. Maj 2008 kl: 00:55:38
er det ik bare sådan et sæt her der skal til?
det er spidan der laver det, det kan fåes hos den lokale pusher :)

http://www.kaefer-co.de/index.php?view=details&path=0.191.233.234.236.&size=large&id=3002
Titel: Forbremser - Nej vent: Trækaksler
Indlæg af: Herr_Jensen efter 14. Maj 2008 kl: 10:34:57
Jeg taenkte egentlig at jeg ville bytte dem rundt velvidende det ikke vil 'reparere' noget - men bare for at komme af med lyden ind til jeg fik min nye del hjem (Tak for linket Verner!). Noget endnu vigtigere for mig var ogsaa at jeg herved kunne 0ve mig inden jeg skiftede den 'for alvor'.
 Efter at have laest Jarls beskrivelse t0ver jeg dog en kende: Hvis en mand som renovere motorer for rekreation siger det ikke er skide nemt at hive en traekaksel af en Syncro saa er jeg ikke super ivrig efter at g0re dette un0dig mange gange...
 Det er sikkert klogt at have alle de extra stumper klar som du beskriver Jarl men det er lidt for 'spredhagl' for mig. Jeg er utaalmodig af natur saa at vente paa alle de dele skulle komme hjem inden jeg kan kaste mig over dette her ville vaere lidt af en pr0velse : ). Jeg haaber paa at kunne engagere M0lles 0rer her en af dagende.

 Der er ikke nogen maerkbar forskel paa h0jre og venstre traekaksel (det er den h0jre som den er gal med). Der er ikke noget slup i dem og den ser ikke beskadiget ud. Kan jeg checke den der manchet uden at pille ved noget?

 At d0mme efter hvad jeg har oplevet med lydens symptomer og laest mig til er jeg ret sikker paa det er traekakslen. Men. Jeg kunne jo ikke en gang lokalisere min maerkelige lyd i motoren ordenligt saa jeg skal fa'me ikke nyde noget af at sige jeg er 100% sikker paa noget som helst hvad biler angaar. Jeg holder alle muligheder aabent : ).

 Er det egentlig ikke maerkelig at nogle forholdsvis solide dele i min bus beslutter sig for at d0 allerede nu? Den har kun lige rundet de 40.000km men vandpumpen og 'noget' med fort0jet er staaet af...
Selvf0lgelig er mit k0rselsm0nster meget mere aggressivt end hvad Berg er vandt til (jeg k0rer mange flere km. end da den var i Alperne) men alligevel...

Tak allesammen.
Titel: Forbremser - Nej vent: Trækaksler
Indlæg af: BlackChart efter 14. Maj 2008 kl: 19:39:18
Ting kan blive trætte af bare at stå stille, specielt på en T3 (det vil jeg godt skrive under på ;)), og når nu Bergwachten ikke har kørt mere så kunne man foranlediges til at tro at den har haft længere perioder med stilstand...

Ikke at det løser dit problem, men det kunne da være en forklaring :)

Men ud fra dine forklaringer hælder jeg også til dine trækaksler, jeg kan dog ikke helt se hvorfor man skal have styre og bære kugler af for at skifte dem...

Er det ikke bare at løsne boltene på flanchen på diffen, og så den store i center ved skiven, så burde man vel kunne lirke den nedenud?! Nej, jeg har ikke prøvet, og det skulle ikke undre mig om det ikke skal være så let :D
Titel: Forbremser - Nej vent: Trækaksler
Indlæg af: Jarl efter 14. Maj 2008 kl: 19:59:28
Citat fra: "BlackChart"
Ting kan blive trætte af bare at stå stille, specielt på en T3 (det vil jeg godt skrive under på ;)), og når nu Bergwachten ikke har kørt mere så kunne man foranlediges til at tro at den har haft længere perioder med stilstand...

Enig! Fedtet kan stivne og blive surt, så det ikke fordeler sig ordentligt

Men ud fra dine forklaringer hælder jeg også til dine trækaksler, jeg kan dog ikke helt se hvorfor man skal have styre og bære kugler af for at skifte dem...

Nej, men det er jo så fordi, du ikke er helt skarp på, hvordan din egen bil ser ud :P  Kig her:

(http://i30.tinypic.com/a2915s.jpg)

Der er én og kun én vej til at tage trækaksler af en Syncro - det er udad - ja med mindre man da har lyst til at tage fordiffet af..., men i den sammenhæng er det vist småting at tage et par snollede kugler...

Titel: Forbremser - Nej vent: Trækaksler
Indlæg af: verner efter 14. Maj 2008 kl: 20:09:58
skal den syncro ik snart ud at køre jarl?
inden den også får tørre kugler :wink:
Titel: Forbremser - Nej vent: Trækaksler
Indlæg af: Jarl efter 14. Maj 2008 kl: 20:19:22
Den kører skam næsten dagligt ... når den skal flyttes rundt fra sted til sted for at IM ikke skal begynde at brokke sig og sende mig yderligere i ufrivilligt cølibat...  :wink:

Og jeg har netop trimmet det sidste færdigt på motoren - som bekendt en JX'er trimmet til KY-stempler, med gavmildt justeret JX-åndedræt, og KY-knast. Jeg siger dig... :shock:  Det sparker røv! AAZ, eat shit!

Nå undskyld Sune - vi skal nok lade din tråd i fred :oops:
Titel: Forbremser - Nej vent: Trækaksler
Indlæg af: verner efter 14. Maj 2008 kl: 21:59:17
Citat fra: "Jarl"
Den kører skam næsten dagligt ... når den skal flyttes rundt fra sted til sted for at IM ikke skal begynde at brokke sig og sende mig yderligere i ufrivilligt cølibat...  :wink:

Og jeg har netop trimmet det sidste færdigt på motoren - som bekendt en JX'er trimmet til KY-stempler, med gavmildt justeret JX-åndedræt, og KY-knast. Jeg siger dig... :shock:  Det sparker røv! AAZ, eat shit!

Nå undskyld Sune - vi skal nok lade din tråd i fred :oops:


jamen så mangler vi jo bare nogle testresultatter fra landevejen, så du begynde at starte en jx/ky produktion op 8)
har i ik et rullefelt på skolen du kan smide den på, så vi kan få graf på effekten, det ku være nice :D
Titel: Forbremser - Nej vent: Trækaksler
Indlæg af: Hawaiibussen efter 14. Maj 2008 kl: 22:10:07
Citat fra: "Jarl"
Den kører skam næsten dagligt ... når den skal flyttes rundt fra sted til sted for at IM ikke skal begynde at brokke sig og sende mig yderligere i ufrivilligt cølibat...  :wink:

Og jeg har netop trimmet det sidste færdigt på motoren - som bekendt en JX'er trimmet til KY-stempler, med gavmildt justeret JX-åndedræt, og KY-knast. Jeg siger dig... :shock:  Det sparker røv! AAZ, eat shit!

Nå undskyld Sune - vi skal nok lade din tråd i fred :oops:


er knasten fra en KY mere aggressiv end JX´erens?
Titel: Forbremser - Nej vent: Trækaksler
Indlæg af: Jarl efter 14. Maj 2008 kl: 22:22:14
@Verner:

Det fandens ved de rullefelter (jo selvfølgelig har vi da et - hvordan skulle vores lærlinge ellers få deres tid til at gå... :wink: ) er, at sådan en Syncro ikke rigtig blive i dem...

@Hawaiibussen:

Også i den grad!
Titel: Forbremser - Nej vent: Trækaksler
Indlæg af: jensjakob efter 14. Maj 2008 kl: 22:27:19
Hej Sune

Send Casper en PM - han har for et stykke tid siden haft "glæden" af at afmontere trækaksler på en Syncro - såhan har nogle tips (bande skumle svovle) om does and donts.

JJ
Titel: Forbremser - Nej vent: Trækaksler
Indlæg af: Jens Flensborg efter 14. Maj 2008 kl: 23:27:15
I de tyske forer er trækakslerne på SYNCRO kendt for at løbe hhv. "stå" tør, det fænomen kender man allerede i flere år. I flere tilfælde døede VISCOEN bagefter.

Fedt ... smøring, demontering , rensning, på med rigeligt fedt igen ... defekte dele skiftes ...

Derfor var jeg aldrig interesseret i en SYNCRO, enkelte VISCOER blev i tidens løb handlet med mellem 4.000 og 7.000 Euro.

Stefans SYNCRO TD Altantic med hævetag havde kun kørt 70.000 KM, så pludselig kom problemerne på hans ferietur til DK. Jeg husker tydeligt, at vi ikke kunne klare reparationen med det sædvanlige værktøj i min garage, der var for meget modstand på møtrikerne. Jeg nåede mine grænser med mit fine grej.

Ellers en fin bil, men detaljerne var afskrækkende for mig.

Jens
Titel: Forbremser - Nej vent: Trækaksler
Indlæg af: verner efter 14. Maj 2008 kl: 23:55:17
Citat fra: "Jarl"
@Verner:

Det fandens ved de rullefelter (jo selvfølgelig har vi da et - hvordan skulle vores lærlinge ellers få deres tid til at gå... :wink: ) er, at sådan en Syncro ikke rigtig blive i dem...

@Hawaiibussen:

Også i den grad!


ja det er sku os træls at de skulle spare et sted og kun købte et 2wd-felt :wink:
du må må da ha en plads i indkøbsudvalget :wink:

men nu er det jo en tråd om trækaksler, så du har jo selv svaret på hvordan du får den målt :wink:  :lol:

men kunne man ik bare pille kardanen af? :roll:
eller er det os mega træls :lol:
(det ku sku være fedt med sådan en målling 8) )
Titel: Forbremser - Nej vent: Trækaksler
Indlæg af: Hawaiibussen efter 15. Maj 2008 kl: 09:11:11
Citat fra: "Jarl"


@Hawaiibussen:

Også i den grad!


fortæl lige mere om det i en anden tråd....... :twisted:
Titel: Forbremser - Nej vent: Trækaksler
Indlæg af: christian efter 16. Maj 2008 kl: 01:20:05
HEJ SUNE , PRØV AT SKRUE de inderste led af klumpen, og hiv selve leddet af . det sidder m. en låsering ,skil dette ad, rens i bremserens x 2, ny fedt ( tryk det gerne ned mellem kuglerne, leddets altså så alt er fettet ind og saml. Det burde afhjælpe dine lyde, hvad med sporingen ? også bagakslen.