T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: Claus N. efter 14. Maj 2008 kl: 01:22:48
-
Dvs. at i kan dreje nøglen, trække den og så tænder forvarmer lampen??
-
tjek alle dine forbindelser - det kunne lyde som at der er løse forbindelser!
Og man skifter ikke motor uden at skifte gløderør og andre gode sager når det er lige til at komme til! :roll:
-
det hedder et voltmeter også igang!
-
og husk at tjekke den pladesikring (troe jeg nok den hedder) som sidder ude i motorrummet
evt skift den selv om den ser ok ud
-
Et glødesystem er snotdumt. Det aner ikke, om bladskiringen eller gløderørene er gået eller ej. Du kan tage og klippe den tykke røde ledning fra relæet til gløderørene over med en skævbider, men glødelampen vil troligt lyse i det antal sekunder, som sensoren fortæller gæøderelæet, at den skal. Glødelampen aner ikke, om der er forbrug eller ej - på samme måde som man på et almindeligt arbejdsrelæ ikke kan afgøre ved hjælp af styrestrømmen, om der er flow igennem på arbejdsstrømmen.
Derfor skal du ikke i første omgang fejlsøge på gløderørene og bladsikringen. Jeg siger ikke, at de ting er i orden, men det giver bare nogle andre symptomer.
Du skal søge på sensoren, på strømforsyningen til relæet og på overgnavede kabler.
Dine symptomer lugter af, at ledningen fra sensoren til relæet tager "falsk" stel et sted.
-
Tjeck gløderørene.. glem lampen.. det er bare en lampe..
Skift lækolieslangerne.. det er nemt og skal alligvel gøres en gang imellem i et overophedet turbodiesel motorrum.
Prøv lige at bruge søgefunktionen (selvom den kræver lidt tålmodighed og tilvænning) på forsiden, der er MANGE tråde om startproblemer, dieselsystemet, gløderør o.s.v.
mvh
Jan
-
Hvis du bare drejer nøglen, drejerstartmotoren så?
-
Hvis du ikke har en værkstedmanual/reparationshåndbog, så start med at købe en og læs den.
Der kan du læse svar på alle de spørgsmål du stiller, og du vil også se at det du kalder gløderør, ikke er gløderør, men derimod indsprøjtningsdyser.
Start med at få noget basal viden omkring maskinen, det vil helt sikkert være en god investering i din tid, og tålmodigheden hos dem her på sitet der skal svare på de samme spoørgsmål igen og igen.
-
acker...
hvor er du fra?
du kunne jo høre om der ikke bor en diesel kyndig i nærheden der ville have en kop øl over en dieselmotor snak....
et rigtig godt udgangspunkt....
-
:arrow: Vi har fundet ud af at olietrykssensoren som giver signal til forvarmeren giver konstant strøm så bilen IKKE ved den skal aktivere forvarmeren.
Så er der da ged i dine tilslutninger :D
Olietrykket har INGEN indflydelse på din forvarmer hvis dine ledninger sidder korrekt...
Og af de 2 olietryks kontakter SKAL den ene give konstant strøm når motoren er slukket eller der ikke er olietryk, den afbryder for strømmen ved et givent tryk, modsat den anden af de 2 olietrykskontakter, den slutter strømmen til ved et givent tryk...
Kan ikke lige huske tallene for de 2 sensorer og hvor de sidder, men det kan du finde ved at søge lidt...
Det korte af det lange er at dine ledninger sidder forkert...
-
: :!: dog blinker min røde olielampe i instrument brættet og den blinker i temperaturmålerlampen når temp.målernålen kommer op i midten....hmmm har du vand nok på?
jeg tror der er nogle tilslutninger der ikke sidder rigtig eller også er det fordi min temp sensor/olietryksmåler ikke er de korekte
-> Low_and_slow - jeg tjekker lige om de sidder som du skiger de skal ;)
-
det ville jeg gøre meget hurtigt!
Jeg håber ikke for dig selv at du køre uden vand i dit topstykke........ :cry:
-
Udluftning er ret enkelt.
Hælder du "masser af vand" på den inderste beholder eller bare den bageste ved lågen?
Sørg for at der ikke er/kommer luft i den inderste, masser slanger, start motoren og lad køre ved ca. 2000 omdr så vandpumpen laver noget og hav vand og kølevæske parat.. Du kan mærke og høre om der er luft i slangerne..
For at lufte ud alle steder så fuld drøn på varmeapparat og løsn skruen på køleren, hæv evt. næsen på bilen så skruen er det højeste punkt.. mere massage.. stadig omdr. på motoren.. mere kølevæske og når der kun kommer rent vand ud oppe foran skulle luften gerne være ude.
Sådan gjorde jeg da jeg skiftede vandpumpe.
Man kan også vælge at tage den inderste vandbeholder af og hvis slangerne er lange nok have den hævet så DEN er der højeste punkt.. Det gælder bare om at få pumpet luften ud af systemet til et sted hvor det kan slippe ud...
Har du ikke rodet med kølervæske mens i har kørt i den og det er flere år gammelt væske så tag og skift det hele når nu du er i gang..
-
altså der er masser af vand på, dog ved jeg når man fylder vand på skal man også lufte stystemet ud jo som også der står beskrevet her i forummet :) og det sidste har vi ikke gjort efter vi sidst hældte vand på
hvor tit gør i det???