T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: Hawaiibussen efter 18. Maj 2008 kl: 20:59:36
-
turen går til Sardinien d. 20. juni.....puha langtur 1700km og en mindre færgetur på 7timer :D
Derfor skal automobilet være tip top.......
Havde lige gang i at kontrollere timingen og fandt desværre ud af at jeg har kørt med 1,01, men hvis jeg trykkede koldstarten yderligere ned med en skruetrækker stod den på 0,98, øv pis, der er et lille slup i koldstarts trækket der gør den ikke kan komme helt ned! Men det tog jeg så forbehold på da jeg timede den om igen så nu står den på 0,985 og hvis nu den hopper helt ned 0,95.
Kontrollerede også luftfilteret som kun har kørt 10.000km og jeg synes det var blevet lidt sort, men det bliver i! Jeg prøvede at suge i det lille hul mens jeg blokerede ved gummibøsningen og jeg kunne intet modstand mærke.
Næste omgang er at jeg tager dyserne ud og poptester dem og tjekker gløderør. Og afmontere ØK....hva skal man med den...... :roll: .......nej fis - jeg skal montere en ny 25 rækkers....... :wink:
Hva er mere nøjvendigt at kontrollere før en langtur?
-
har du tjekket undervogn (støddæmpere, fjedre og bøsninger), lejer, styre/bære-kugler, bremser, dæk, lys/lygter?
og til sidst skift olie/filter og hvis bremsevæsken er over 2år skift den.
nå jo og nu du er igang nye viskerblade og sprinkleren fyldes op :D
-
TEST dine luftventiler om de er møre :( dem knækkede vi 2 af sidste sommer det er så pisser surt :(
vrik godt rundt i dem og lyt om der kommer luft ud :D
vi fik sat nogen i af metal sidste sommer de ser nice ud og holder Meget langtid :)
har tænk på at få sat nogen på den rødes fælge ;P
læs om pære regler i de lande man skal til :D
i Kroatien kan man blive holdt tilbage at politiet, hvis ens pære sprunget, ind til man har fået den skifet.
:P
-
Husk endelig listen over T3 nettets hjælpeservice. Rigtig god tur!
Mvh Jønne Ukendt
-
har du tjekket undervogn (støddæmpere, fjedre og bøsninger), lejer, styre/bære-kugler, bremser, dæk, lys/lygter?
og til sidst skift olie/filter og hvis bremsevæsken er over 2år skift den.
Jeg er meget fortrolig med undervogn og alt det andet - den er lige nysynet! men den med bremsevæske som er over to og den så skal skiftes har jeg aldrig hørt om......For 2 år siden fik jeg nye bremserør så den er vel 2 år gammel!
Jeg har kun hørt det med kølervæsken som skal skiftes hver 2. år!
-
Husk endelig listen over T3 nettets hjælpeservice. Rigtig god tur!
Mvh Jønne Ukendt
er der andre som er i Europa på det tidspunkt........eller skal man vente til Backmobilen rykker fra Suldrup til det sydlige Europa...... :D
-
hej morten
0,98 siger du
køre du raps
hvad køre du med af tryk i dyser
hvis ikke ville jeg stille den ned på de 0,90 ca for den skal stå mellem 0,85 og 0,94 hvis jeg husker rigtig og 155 bar i dyser på en turbo diesel
Mvh Djurs :lol: :lol:
-
Husk endelig listen over T3 nettets hjælpeservice. Rigtig god tur!
Mvh Jønne Ukendt
er der andre som er i Europa på det tidspunkt........eller skal man vente til Backmobilen rykker fra Suldrup til det sydlige Europa...... :D
Hvor langtid skal i være afsted ?
-
Husk endelig listen over T3 nettets hjælpeservice. Rigtig god tur!
Mvh Jønne Ukendt
er der andre som er i Europa på det tidspunkt........eller skal man vente til Backmobilen rykker fra Suldrup til det sydlige Europa...... :D
Hvor langtid skal i være afsted ?
3 uger!
-
hej morten
0,98 siger du
køre du raps
hvad køre du med af tryk i dyser
hvis ikke ville jeg stille den ned på de 0,90 ca for den skal stå mellem 0,85 og 0,94 hvis jeg husker rigtig og 155 bar i dyser på en turbo diesel
Mvh Djurs :lol: :lol:
så er du ganske forkert på den :D nej det er optil en selv!
optil 0,98 er forskrevet af VW til en TD´ere med standart 155 dyser.
Jeg kører på raps om sommeren med dette setup, Kører meget hårdt i starten - men efter 30 sek er det fint.
-
har du tjekket undervogn (støddæmpere, fjedre og bøsninger), lejer, styre/bære-kugler, bremser, dæk, lys/lygter?
og til sidst skift olie/filter og hvis bremsevæsken er over 2år skift den.
Jeg er meget fortrolig med undervogn og alt det andet - den er lige nysynet! men den med bremsevæske som er over to og den så skal skiftes har jeg aldrig hørt om......For 2 år siden fik jeg nye bremserør så den er vel 2 år gammel!
Jeg har kun hørt det med kølervæsken som skal skiftes hver 2. år!
ja hvis du lige har haft bremserne skildt ad burde der ikke være noget problem, men hvis du bare har kørt den til syn og de har sagt god for den ville jeg nu skille bremserne ad for og bag for at se om belægningen er løs, hjul cyl er tætte og om caliberne kan glide godt i bøsningerne, samt rense og smørre dem, det er sku træls ellers :wink:
jo normalt skifter man bremsevæske hvert andet år, ligegyldigt km-antal.
det er bga af at den mister nogle af sine egenskaber, og bremsevædsken suger fugt til sig ligemeget hvormeget bilen kører.
og det koster vel ik mere end 50-100kr så det ville jeg skifte hvis du skal ud at køre i bjerge :)
btw. jeg gider sku ik skifte køler væske hvert andet år, det blir kun efterfyldt og skiftet når kølersystemet er adskildt, jeg ved godt den gamle smøre om at koagulere, men det er kun hvis man blander ethylen og prophylen............ :)
-
det er rigtigt man ikke må blande de to typer kølervæske, det bliver noget tykt i det. Grunden til man skifter kølervæsken er noget af det samme som med bremsevæsken - med tiden mister det nogle af sine egenskaber.
Bremsevæsken suger fugt og får dermed et markant lavere kogepunkt - ved mange / hårde opbremsninger er der risiko for luftbobler i væsken = fading
Kølervæsken kan stadig undgå at fryse, så en test af frostsikring er ikke til megen hjælp her. Men der er nogle antikorrision stoffer deri der bliver "brugt op". De er specielt vigtige i forbindelse med alu topstykker.... Jeg har set op til flere topstykker hvor kanalerne var blevet så store at de næsten gik ud til o-ringene ved diverse studser = risiko for utæthed. Dette skyldtes at kølervæsken ikke var blevet skiftet i tide.
De helt kloge vil endda mene at man bør blande med demineraliseret vand for at undgå mineralerne til at gøre vandet agressivt. (vand under tryk og på over 100° kan være super agressivt selv mod værktøjsstål.)
Nogle sværger til at bruge de nye longlife kølervæsker G11-G12 (rød - violet) Hvis man skifter skal hele systemet skylles godt igennem med rent vand flere gange. Specielt G11 skulle arbejde meget dårligt sammen med den grønne/blå G10. G12 skulle kunne blandes med G10 uden den store problemer, men det må stå for egen regning....
De har en levetid på op til 5 år og skulle være specielt fremstillet med henblik på biler med alu top. Mht køler og sprinkler væsker er det et sted hvor jeg tror pris / kvalitet er nært forbundet. Igen ikke noget jeg har belæg for :roll:
-
Det virker lidt modstridende at Additiverne bliver slidt op, men vandets aggresivitet forbliver der.
Kurt.
PS.: Jeg holder på vandet :lol:
-
slidt op er måske heller ikke det rigtige ord, men kunne ikke komme på bedre :roll:
Med hensyn til det helt præcise scenario må der nok komme en fagmand på banen.
Men måske er det noget med at der er flere mineraler i vandet end der er hæmmende aditiver i kølervæsken. Eller noget med de forskellige materialer vandet kommer i kontakt med: aluminium, jern, kobberforbindelser, zinkforbindelser, plast, gummi, osv
-
turen går til Sardinien d. 20. juni.....puha langtur 1700km og en mindre færgetur på 7timer :D
rigtig god tur!
bilen kan jeg ingenlunde hjælpe med, men vi var på Sardinien for 7 år siden, ikke i t3, bare en lejet Fiat Punto…
gode bekendte kommer der hvert år, fordi han har familie der, så jeg spurgte naturligvis (ok, indrømmet: det var ikke så præcist) hvad skal vi, når vi er på Sardinien? – i håb om et kulturelt indput. Fruen svarede efter en mindre tænkepause: husk brækposer – og masser af vand! :shock:
rådet være hermed givet videre… :?
1700 km lyder som at I lander nordpå. vil I mon køre øen rundt? Cágliari kan klart anbefales, og kører I derned ad østkysten, så ta' en pause i Muravera – der har (eller havde i 2001 :? ) de den bedste isbar! :D
igen: god tur, og held&lykke med bussen!
bedste hilsner
-elise
ps. vi fik nu aldrig brug for poserne, men det skader jo aldrig…
-
turen går til Sardinien d. 20. juni.....puha langtur 1700km og en mindre færgetur på 7timer :D
rigtig god tur!
bilen kan jeg ingenlunde hjælpe med, men vi var på Sardinien for 7 år siden, ikke i t3, bare en lejet Fiat Punto…
gode bekendte kommer der hvert år, fordi han har familie der, så jeg spurgte naturligvis (ok, indrømmet: det var ikke så præcist) hvad skal vi, når vi er på Sardinien? – i håb om et kulturelt indput. Fruen svarede efter en mindre tænkepause: husk brækposer – og masser af vand! :shock:
rådet være hermed givet videre… :?
1700 km lyder som at I lander nordpå. vil I mon køre øen rundt? Cágliari kan klart anbefales, og kører I derned ad østkysten, så ta' en pause i Muravera – der har (eller havde i 2001 :? ) de den bedste isbar! :D
igen: god tur, og held&lykke med bussen!
bedste hilsner
-elise
ps. vi fik nu aldrig brug for poserne, men det skader jo aldrig…
Tak for input!
Ja det er på nordøen, Olbia sejler vi til, vi er på primært pga af windsurfingen. Paia og porto Pollo. Men der skal ud og opleves på øen! Om vi kører helt til Cágliari ved jeg ikke det er langt!
-
Tak for input!
Ja det er på nordøen, Olbia sejler vi til, vi er på primært pga af windsurfingen. Paia og porto Pollo. Men der skal ud og opleves på øen! Om vi kører helt til Cágliari ved jeg ikke det er langt!
ingen årsag!
Cágliari kan bedst beskrives som 'Rom i lommeudgave' – cute lille hovedstad.
vi har en Rough Guide, som I kan arve, hvis det har interesse – men den er altså fra 2000 og måske ikke så aktuel…
-elise
-
Tak for input!
Ja det er på nordøen, Olbia sejler vi til, vi er på primært pga af windsurfingen. Paia og porto Pollo. Men der skal ud og opleves på øen! Om vi kører helt til Cágliari ved jeg ikke det er langt!
ingen årsag!
Cágliari kan bedst beskrives som 'Rom i lommeudgave' – cute lille hovedstad.
vi har en Rough Guide, som I kan arve, hvis det har interesse – men den er altså fra 2000 og måske ikke så aktuel…
-elise
vi har en visuel guide fra politikken - men det kunne være godt med anden også :D
-
vi har en visuel guide fra politikken - men det kunne være godt med anden også :D
fortsættes på pm…
-elise
-
Alghero er et klart hit.
-
Har startet uden funktion af gløderør det sidste stykke tid - grunden var at 3 gløderør var røget sig en tur efter kun 25000km og forgløderelæet sad ikke ordenligt i. Men starte kunne den - med en kæmpe røgsky....
Men jeg skiftede alle gløderør igår aftes, dog var jeg nød til at tage en dyse ud for at plads og se hvor fint det ser ud nede i efter 25000km :D Selve dysen var lidt lys røgfarvet, men det tager jeg bare som "slid" Ellers var der ingen slid spor omkring nålen.