T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: Mads2600 efter 20. Maj 2008 kl: 12:01:06
-
Hej drenge
Har jeg skudt helt skævt når jeg siger man ER NØDT til pille tandremmen af for at løsne knastakslen får at lægge andre shims i??
-
Jeg kender en der fik lavet det med en stor skruetrækker, den var bøjet som et kojern. Han hævede lidt på den der "Nockenwelle" eller andet sted med dette kojern med vinkelkraften, så kunne han skifte de der små dimser til ventiljusteringen.
Jens
-
Jeg kender en der fik lavet det med en stor skruetrækker, den var bøjet som et kojern. Han hævede lidt på den der "Nockenwelle" eller andet sted med dette kojern med vinkelkraften, så kunne han skifte de der små dimser til ventiljusteringen.
Jens
Det lyder godt nok spændende...Men også meget farligt..?
-
perfekt link - perfekt justeringstip!
den dims hedder ventiltrykker - ahhhhhh - sådan laves det. Det er ikke spor farligt, såfremt man ikke ligner en HULK i underarmen ...
Jens
-
Mange tak.. Kanon..
Hvad gør det ved motoren om de sidder stramt eller slapt. Min motor en en del raslen/klapren ved lave omdrejninger. Kan dette afhjælpe det??
-
Hvilket varenr har den sjover der til at skubbe ventilerne ned??
-
Hvis du ikke lige har lyst til at lave en, kunne du jo spørge et værksted i nærheden, om de har en du kan låne.
ellers er det ikke så slemt at justere tandremmen ind igen, hvis du skruer knasten af. den skal jo bare løsnes, ikke helt af. Så du slipper for at afmontere det nederste skold.
men husk du skal måle ventil spillerummet inden du piller noget af. skrive målene op, på hver ventil. måle gerne flere gange for at være sikker.
så piller du knasten af, og piller schims'ene op en for en, ser på bagsiden hvor tykke de er. ( Husk at holde styr på hvor de hører til)
Så pludser og minuser du ud fra de mål du har, for at finde ud af hvad der skal bruges på de forskellige ventiler.
Sansynligvis kan du genbruge 4-5 af dem ved at plasere din på en amden ventil. Men du skal så ud og købe dem du mangler.
Når du har samlet det hele. skal du lige for en sikkerheds skyld kontrollere ventil spillerummet igen,
Og kontrollere om mærkerne på pumpe-knast-krumtap passer. dreje motoren rundt med uret 3-4 gange for at være sikker på at den kan køre rundt, og endelig tjekke mærkerne en gang til.
DET VAR DA LET IKKE: 8)
Poul
-
Og på spørgsmålet "hvad gør det ved motoren, om ventilerne sidder stramt eller løst", kan der svares:
Allerførst skal vi begribe, hvorfor der i det hele taget skal være spillerum ved ventiler. Vi starter ved materialelæren. Materialer - herunder metaller - der bliver varme, udvider sig. Sådan er det naturligvis også med ventiler og deres stammer. Hvis ventilen har et spillerum på 0,00 mm i kold tilstand, og den så bliver varm, så "forlænger" den sig, og bliver så lang, at ventilhovedet ikke kan lægge sig tilrette i ventilsædet. Med andre ord - ventilen kan ikke lukke, og kompressionen fiser ud. Det er i sig selv ikke så slemt - lige bortset fra, at motoren kører ad h til, som du har oplevet. Værre er det, at der opstår en strøm af varm udstødningsgas, der passerer bag om ventilhovedet, og varmer dette ekstremt. Tilmed kan ventilhovedet ikke "aflevere" sin varme til ventilsæder, og derfor overopheder ventilen. Ventilens kant brændes og ventilsædet får det også hot. Grundlaget for en brændt ventil er lagt.
Naturligvis bliver udstødningsventiler varmere end indsugningsditto. Derfor er der forskel på spillerummet. Indsugningsventiler indstilles til et spillerum på 0,20-0,25 i kold tilstand og udstødningsditto til 0,40-0,45 også i kold tilstand. Men stadigvæk bliver udstødningsventilerne - særligt på TD-maskiner - ekstremt varme. VW har afbødet det problem ved at lave udstødningsventilerne natriumkølede. Det vil sige, at ventilhovedet er hult, og indeni er der natriumpulver. Når natriumpulveret når drifttemp., så smelter det og "skvulper" op og ned i ventilen. Når det lander på indersiden af ventilhovedets brede flade, optager det en masse varme og når det så klasker op mod ventilstammen, så afgiver det varmen igen. Ventilstammen er jo i vedvarde metallisk kontakt med resten af topstykket, så det afgiver sin varme den vej gennem ventilstyret.
Omvendt - hvis ventiler står for løse - altså med måleværdier, der overskrider ovenstående tal, så klaprer de. De tikker og støjer, og er det helt slemt, så reduceres ventilens åbningshøjde og -tid også. I sidste instans kan de være så tåbeligt justerede, at smimsen kan hoppe ud af sin tallerken.
Som hovedregl er det god latin at man hellere skal stille for løst end for stramt, men hvorfor ikke justere dem, så de står på målet?
Om du justerer ventiler med det rigtige værktøj, eller du adskiller det meste af motoren er for selve justeringen rygende ligegyldigt. Men hvis man regner sin egen arbejdstid til mere end 3 kr/timen, så skal der ikke justeres særligt mange topstykker, før det rigtige værktøj forekommer rasende billigt.
-
I følge min logik, så bliver mellemrummet mindre og mindre, efter hånden som ventil, og ventil sæde slides. selvfølgelig er der et teoretisk slid på schims- ventilløfter-top af ventil og knast. (som modsat rettet) Men da det hele på den side er smurt af olien, kan det højest dreje sig om 1000 del mm pr 1 mil km.
Hilsen Watson :lol: :lol:
-
I følge min logik, så bliver mellemrummet mindre og mindre, efter hånden som ventil, og ventil sæde slides.
Hilsen Watson :lol: :lol:
Og din logik holder også i virkeligheden! Sådan er det.
-
Mange tak for alle de gode svar.. Bestemt det fra Jarl.. Men dette specielle værktøj/kobben/ventilindstillerværktøj, Hvor kan det købes henne??
Kan altid bedst lide at købe den slags ting.. Jeg har forhåbentlig mange år endnu, og det kunne jo ske man skal bruge det igen..
-
:lol: :lol:
Ja Ja okay da.
http://www.dieselkontor.de/product_info.php?cPath=33_38&products_id=2509
Skal du bestille, kan det god være jeg vil være med i en bestilling. Dog ikke ventil løfter,( den har jeg da selv lavet :lol: )
Kan ikke finde den tang til at fiske shims med. blæser gerne med luft, så hopper de op selv.
Hilsen Poul
-
Hvilken en af dem skal jeg have til min motor??
Poot: Skulle du have noget med??
http://www.dieselkontor.de/product_info.php?cPath=33_38&products_id=55
http://www.dieselkontor.de/product_info.php?cPath=33_38&products_id=2509