T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: Carsten efter 31. Maj 2008 kl: 22:53:44

Titel: trimning af diesel motor
Indlæg af: Carsten efter 31. Maj 2008 kl: 22:53:44
Hejsa,

Syncro'en kører under 10 km/l. Er det ikke lidt lidt når man kører som en morfar?

Den bruger hverken vand eller olie og kører sgu egentlig pisse godt. Jeg har hørt noget om at man kan få dieselmotorer "trimmet" - går udfra at det betyder "indstillet rigtigt"...Kan det betale sig? Og er der nogen der kender en der er god til det - altså et værksted de kan anbefale?

Har fået nye vinduslister fra tyskland i forgårs - de skal på i morgen - sweet

carsten
Titel: trimning af diesel motor
Indlæg af: casper efter 31. Maj 2008 kl: 23:43:25
Hvilken dæk dimention kører du med ?
Hvornår er der sidst skiftet dyser ?
Titel: trimning af diesel motor
Indlæg af: Carsten efter 01. Juni 2008 kl: 22:32:47
Hej Casper,

Dækkene er 205 X 70 og dyserne blev skiftet for et år siden - Bosch af en slags

Carsten
Titel: trimning af diesel motor
Indlæg af: casper efter 01. Juni 2008 kl: 22:50:54
205/70 men på hvilken fælg ? 14 eller 15 tommer ?

Jeg går udfra af dyserne der blve monteret var nye(var de det?)
Hvornår er der sidst blevet timet pumpe?, og er der skiftet tandrem uden dieselpumpen er timet ?

Hvor mange km har motoren kørt ?

Hvem har monteret de dyser?, er dieselpumpens mængdejustering korrigeret ved monteringen af de dyser.?

Det kan altid betale sig at sørge for at brændstof systemet er i top, et skift fra dårlige til nye dyser kan hurtigt betyde 1 km/L
Titel: trimning af diesel motor
Indlæg af: Carsten efter 02. Juni 2008 kl: 08:21:13
Hej Casper,

Det er 14" fælg. Dyserne var nye da de blev monteret (har kørt 15.000 siden - mest langtur på motorvej). Motoren har kørt ca 140.000.

Jeg aner ikke om eller hvornår nogen af de andre ting er blevet lavet.

Kender du et sted i KBH/Nordsjælland hvor de kan indstille den slags uden at det koster en bondegård?

Carsten
Titel: trimning af diesel motor
Indlæg af: casper efter 02. Juni 2008 kl: 12:10:03
205/70-R14 er endnu mindre end de i forvejen små 185-R14 dæk som 2wd modellerne kører med.

Du har derfor sikkert en fejlvisning på mindst 10% på dit speedometer, hvilket jo direkte påvirker km/L. (desværre i den forkerte retning når km/L er for lavt)

De 10 km/L du har målt er det med afstanden beregnet via GPS eller speedometeret ?

Hvem har monteret dyserne, og har de justeret på indsprøjtningspumpen samtidigt ?
Titel: trimning af diesel motor
Indlæg af: verner efter 02. Juni 2008 kl: 14:30:01
de er 2,49% mindre end org. :wink:

http://www.toyotaextreme.dk/daekregn.asp
Titel: trimning af diesel motor
Indlæg af: casper efter 02. Juni 2008 kl: 19:47:16
Rigtigt nok, og jeg har heller ikke set en T3 endnu der ikke viste 10% forkert allerede med std. hjul. Så når han kører med hjul der er 2,5% _mindre_ end std så er det nok rimeligt konservativt at regne med 10% totalafvigelse

185R14 er SMÅ på en 2wd, hvor ser endnu mindre dæk ud på en syncro ? mon vi kunne få lov at se et billed ?
Titel: trimning af diesel motor
Indlæg af: Carsten efter 03. Juni 2008 kl: 20:46:44
Hej Casper,

Det er en mekaniker der har sat dem i - aner ikke om de har indstillet noget efterfølgende.

Har tjekket speedometeret med GPS - det viser som du har gættet ca 10Km/t for højt.

Jeg syntes at have hørtnoget om at der fandtes specielle værksteder der kun trimmede diesel hakkere - er det rigtigt?

Carsten