T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diverse => Emne startet af: BlackChart efter 01. Juni 2008 kl: 12:11:43
-
Æv æv...
Muligvis det slet ikke er trækakslerne foran der siger lyde, men måske fejlen skulle tænkes at være den på billederne her...
Se om i selv kan se den, et billede pr. side og samme fejl er tilstede i begge sider :(
-
Det er sgu' da nok et par dage siden de skulle have været skiftet :lol: :lol:
Nu er det som sådan "kun" en krængningsstabilisator og bilen kan såmænd køre uden den, omend den har tendens til at vugge sideværts engang imellem.
Du skal ihvertfald ikke kaste dig ind i en dobbelt undvige manøvre uden :P
-
Vi snakkede faktisk om forleden at den var blevet temmelig sidevindsfølsom, mere end den plejede at være...
Men ja, årsagen ligger nok der, men kunne det tænkes at det "bare" var fordi de pinde svingede imod trækaksler el.lign. at den siger lyde i skarpe sving??
Og skal hele stabilisatoren skiftes, eller kan man nøjes med de 2 arme??
-
Det er derfor den siger meget underlige lyde, det er jeg næsten 100 på.
Det er kun nødvendigt at skifte de 2 arme incl. nye bøsninger øverst og nederst. Men nu du har ved den, så skift de 2 gummibøsninger der sidder på karossen også. Det ser ikke ud som om de gør noget, men du vil sikkert kunne mærke forskel.
OT, men alligevel - jeg har lige skifte samtlige bøsninger i fortøjet på min bimmer til en opgraderet powerflex, samt nye kugleled og styrestænger
Det gør en verden til forskel på vejbelliggenheden på sådan en fætter, og lidt kan det vel også gøre med den rep du skal lave her.
(http://i30.tinypic.com/16kwgfq.jpg)
-
De to der holder bøjlen mellem siderne blev skiftet for et par mdr. siden da der var slør i stabilisatoren (de var slidt helt ovale i hullet)...
Fandt lige prisen på 2 nye arme :( 123 EUR stykket :( AV! Og så skal der gummibøsninger til også :(
Det bliver noget der kommer til at vente i noget tid, med mindre jeg kan finde 2 gode brugte...
Men ja, har overvejet at prøve de der lilla bøsninger istedet, har hørt meget godt om dem...
-
Har du reservedelsnumre på de forskellige ting? Evt. forhandler?
Jeg tror desværre osse jeg kommer til at skulle skifte mine indenfor kort tid...
:cry:
-
Tjaeh, Kaefer & Co har delene til min syncro, Busschmiede har kun nogle af dem...
Numrene kan jeg da få ved Onkel når jeg snakker med ham igen...
-
Ah ja, det er rigtigt, du kører jo syncro... det er jo lissom noget andet.
Nå, men så snakker jeg lige selv med onkel :wink:
-
tjaah. uden stabilisator bliver den vel lidt ustabil.
Men de knækkede m8 gevindstykker i bunden skal da bare svejses på igen. find nogle bolte med passende længde, og svejs dem på i forlængelse af kødbenet. så er du vel kørende igen.
Eller små jeg vel sende dig nogle andre kødben.
-
Har du et par stykker i god stand??
I så fald, send mig lige en PM med pris og kontonummer :)
-
Har du et par stykker i god stand??
I så fald, send mig lige en PM med pris og kontonummer :)
Jeg har et sæt på skovdokaen, som ser ok ud, MEN jeg har overhovedet ikke tid til at skrue dem af i kommende uge.
sorry
-
svejs nogen nye gevindstykker på.... :D
-
Er sq ikke meget for at skulle svejse i sådanne dele...
-
de bærer ikk noget :D hop ud i det... om ikk andet bare indtil du får andet rep mulighed :D
-
Er sq ikke meget for at skulle svejse i sådanne dele...
Eller gør som jarl foreslår. Bor et hul.
I med en M8 el. M10 snittap og så et par gevindstænger i. evt. med lidt locktite.
Du skal ikke væer så bekymret. Du er ikke alene om at køre rundt med den skade.
-
Jeg fik mine svejset og det holdt fint.
-
Nogen der sådan lige hurtigt kan give et tip til at få de arme af??
Har forsøgt at hive lidt i dem, men er ved at hive bilen ned af bukkene istedet :D
Har besluttet mig for at gøre som i siger, borer et hul i dem (håber at jeg kan ramme midten), skærer gevind og skruer en stump 10mm gevindjern i begge sider, kan se at den originalt også er 10mm i gevind enden...
Så må jeg se om jeg beslutter mig for at sætte min lid til Locktite eller om gevindstykkerne bliver sikret med et par små svejseklatter...
Fik også lige banket stumpen ud sammen med gummibøsningerne i bunden, de gummifætre skulle da vist alligevel skiftes meget snart, de smuldrede stort set væk...
Men det ender nok med at det bare bliver de normale gummibøsninger der kommer i, kan ikke finde dem alle i powerflex, og gider ikke kun skifte det halve af dem :D
-
Af er klart det nemmeste. På med en MF'er af en aftrækker, der griber om hver side af stabilisatorarmen, og tager modhold på midten - altså selve stabilisatoren.
Mens du så trækker den af, så kan du jo sidde og hygge dig lidt ved tanken, om hvor umådeligt fornøjeligt det bliver at få den på igen - endda med en ny og derfor mere stram bøsning... Jeg vil sige dig, at begrebet glidecreme får en helt ny betydning :wink:
-
Skal den så være vandbaseret eller silikonebaseret?? :D
-
Hvad med at smide gummi dimsen i en spand varmt vand inden den skal tvinges på - kan ikke lige huske hvordan det er med udvidelseskoefficient for gummi, men mener den er rimeligt høj.
Evt kan man køle armen lidt inden (ved godt den ikke kan være i en std fryser :) )
Og ja lidt smøremiddel er nok ingen skade til!
-
Tænkte på om jeg ikke bare kunne gøre som da jeg satte vinduer i?! Tynd Dinitrol smurt godt ind i bøsningen og på stabilisatoren...
-
læser og lærer..
men er der ikke en der kan give mig en lille hånd, så jeg også kan se hvor det er at fejlen er
(er helt nybegynder i det med at rode biler, så jeg suger alle små fif til mig, men det er lidt lettere hvis jeg ved hvad det er for en del i skriver om)
mvh belinda
-
Jo da :)
Klik på et af de 2 første billeder, så får du det i stor størrelse, så skulle det være til at se...
Ellers har jeg taget det ene og sat en rød ring om det knækkede, det er det samme på begge af de første billeder...
-
15mm bid i gevindjernet, ned i "kødbenet", det er vel helt fint?!
-
Alle biler har fjedre. Forskellige slags - bladfjedre (gamle konstruktioner, primitive 4wd'ere, gamle lastbiler, damplokomotiver etc.), skruefjedre (næsten alle nulevende biler inkl. T3), torsionsstænger (VW bobler og masser af franske Renault'er, Peugeot'er), luftfjedre (moderne lastbiler, busser, moderne Rovere etc.) eller hydropneutiske gaskugler (Citroën, Rolls Royce)
For de tre første typer gælder, at de ikke er i stand til at afbøde bilens krængning i kurver. Når man kører gennem en kurve, så sker der en vægtforskydning, og de yderste hjul i kurven belastes med ekstra vægt, mens de inderste hjul aflastes. Enhver, der har set en 2CV passere en kurve, kan genkende kræfterne.
Krængning er ubehageligt og kan forringe køreegenskaberne, da bilens styregeometri ændres ved stærk krængning.
Det kan vi jo ikke have! Derfor monterer vi en krængningsstabilisator. Som navnet siger skal den stabilisere bilen under krængning - med andre ord modvirke krængning. Det sker ved at en U-formet bøjle fastgøres på karosseriet med et ophæng i hver side. Vi laver den så bred, at bunden af U'et når hele vejen fra den ene side til den anden. De to ben fører vi så ud til hvert hjul. Her forbinder vi stabilisatoren via en arm (den som er knækket på Blackcharts) med hjulenes bærearme. Bærearmene bevæger sig jo op og ned under fjederbevægelser. Nu bliver logikken, at hvis bærearmen forsøger at tvinge et af krængningsstabilisatorens ben opad, (ved fjedernedbøjning) så vil krængningsstabilisatoern stritte imod, for den kan jo mærke, at det andet hjul prøver at gøre det modsatte. Derved medvirker den altså til at nedsætte fjederbevægelserne på begge hjul, og krængningen reduceres.
Men en krængningsstabilisator er lavet af torsionsstål (fjederstål). Derfor tillader den nogen asymmetri i bevægelserne. Det er nødvendigt - ellers ville bilen ikke kunne bryste sig af individuel affjedring ved hvert hjul - og de fordele, der følger deraf.
På T3'ere findes der forskellige tykkelser på krængningsstabilisatoren. Jo tykkere jo stivere, som vi siger... :shock:
Der er også nogle - bl.a. ambulancer og Berlintaxaer, der har krængningsstabilisator bagved, men det er ikke noget, man skal begynde at lege med på amatørbasis, da det er et voldsomt indgreb i bilens køreegenskaber og påvirker den voldsomt på skalaen understyring-overstyring, som på en T3 er et ret ømfindligt punkt.
-
Renovering undervejs...
ca. 15mm dybt 8,5mm hul boret i begge kødben, M10x1,5 gevind skåret ned i, en stump 10mm gevindstang skruet i, godt snasket ind i Locktite, og derefter sprayet med Dinitrol :)
-
sådan! do it yourself self
-
seje dig :D ses på rømø
-
hej..
mange tak for den gode forklaring jeg følger med fra side linien og ber' til at raketten ikke er en af de der berliner taxa'er som jarl skriver om... den har været taxa på et tidspunkt men vist nok bare her i landet..
men har helt sikkert lært lidt..
Er der en der vil være så venlig at sende et billede så jeg kan se hvordan det skal se ud..
på forhånd tak...
mvh belinda
-
så vidt jeg har forstået det er Berliner taxi'erne hvis noget man gerne vil have under neglene - hvis man er til lukket lad :P
Udstyrs modeller. Når ting er installeret ab fabrik er det sjældent negativt for bilens egenskaber.
-
Helt enig! En Berlintaxa er det eneste objekt, der kan fortrænge Caraten fra carporten.
Og også ja, til det andet. Ingen tvivl om, at VW har trimmet deres originale krængningsstabilisatorer til perfektion. Det jeg advarede imod var bare, at man selv begynder at blive kreativ med montering af børnenes aflagte gyngestativer og lignende mellem bagsvingarmene. Det giver ikke automatisk en forbedring af køregenskaberne...
-
Er der en der vil være så venlig at sende et billede så jeg kan se hvordan det skal se ud..
Ud og stik hovedet ind foran forhjulet på din egen bil :)
Den er magen til, bortset fra at du ikke har trækaksler foran på din :)
-
okaj jeg prøver...
tror det hele bliver meget nemmere når jeg endelig får skilt forsøgsbilen ad.. :lol: