T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: Hawaiibussen efter 04. Juni 2008 kl: 11:21:28

Titel: Starter alt for godt om sommeren!!
Indlæg af: Hawaiibussen efter 04. Juni 2008 kl: 11:21:28
Jeg håber ikke jeg har grund til at være bekymret!
Efter jeg skiftede motor på min røde bil i oktober og timede den til 0,98 og tjekkede det 3 gange. Pumpen har jeg skiftet højtryksstempel i da det andet knækkede, dog fra en pumpe af samme slags.

I vinters skulle jeg hive i koldstarteren ved koldstart, men her hvor temperaturen er godt oppe, er det ikke nødvendigt! Moteren går lidt hårdt og mister nogle tændinger i starten, men så spinder den fint! Dog har den en meget lækker lyd hen af TDI motoren....

Skal jeg time den tidligere eller?
Titel: Starter alt for godt om sommeren!!
Indlæg af: Bo efter 04. Juni 2008 kl: 11:43:00
:shock:  :shock: ...Skal man nu også til at være bekymret når det gamle lort endelig har en god dag :?:  :?  :? ....Det er sq da til at blive gråhåret af  :lol:  :lol:  :lol:
Titel: Starter alt for godt om sommeren!!
Indlæg af: Jens Flensborg efter 04. Juni 2008 kl: 12:46:47
read the fuck...ing manuel:

Der står, at man skal trække i koldstarten ... Der står ikke noget om det varme sommervejr ...

Måske skal man blive lidt bekymret, såsnart den ikke starter med koldstarten i den kolde tid ... Generelt det spørgsmål, om timingen af ESP måske ikke er 100%, men hvordan ellers???

Oplever det samme med min JX her i den varme tid, men den løber bedre med koldstart i første minutter. Jeg vil ikke kvæle motoren, den bliver trukket ...

Jens
Titel: Starter alt for godt om sommeren!!
Indlæg af: wilson efter 04. Juni 2008 kl: 17:27:09
Pæn tone ellers....

Selv om vi sveder tran i disse dage er der stadig et stykke op til driftstemperaturen på en motor, så når den er kold, selv om sommeren, kan man stadig med fordel trække koldstarteren ud.

En lille bonus info:
Så snart motor omdrejningerne kommer over 2000 omdr/min avancerer pumpen sig længere frem end koldstarteren har forstillet den. Det vil sige koldstarteren kun har betydning for tomgang og lave omdrejninger.

Koldstarteren er ikke umiddelbart sammenlignelig med en choker.
Titel: Starter alt for godt om sommeren!!
Indlæg af: BlackChart efter 04. Juni 2008 kl: 18:18:08
Jeg har bemærket det samme som resten af jer, nu hvor det er blevet varmere i luften...

Mon ikke det er meget normalt?! Jarl?! :D
Titel: Starter alt for godt om sommeren!!
Indlæg af: Jarl efter 04. Juni 2008 kl: 18:29:53
Jeg tror ikke, der er grund til panik. Varm indsugningsluft og varme omgivelser i godset omkring forbrændingen gør sit til at motoren starter villigere. Kender I tricket til en gammel sur traktor, der har holdt stille i 2 år. Giv den hed luft fra en føntørrer ind i indsugningen, så starter den.

Men dermed har jeg ikke sagt, at der ikke samtidig kan være andre ting på færde, men hvorfor skulle der være det?

Jeg har også selv bemærket hårdere gang i min her i varmen.

@Hawaiibussen: Hvad ligger dit DÖD på? Måske skulle du indspille et lille soundtrack med tomgang, så vi kan høre den og frikende den.
Titel: Starter alt for godt om sommeren!!
Indlæg af: Jesper efter 04. Juni 2008 kl: 23:23:20
Hej Morten,

Hvis jeg forvarmer blot 10 sek behøver jeg ikke koldstarteren, bruger den kun når det er rigtig koldt (under 5-8 grader) Har samme oplevelser som dig at den de første måske 30 sekunder misser en tænding eller to... Pumpetiming 0,90

Mvh Jesper
Titel: Starter alt for godt om sommeren!!
Indlæg af: Fynboen efter 05. Juni 2008 kl: 20:44:58
Min starter perfekt på kold motor, her om sommeren,  uden at trække i "koldstarten", kun forvarve til lampen slukker, men når den er varm og har stået et lille stykke tid (kvarter) så skal starteren køre lidt før den starter.
Pumpetiming  85.

Hilsen Fynboen
Titel: Starter alt for godt om sommeren!!
Indlæg af: Jarl efter 05. Juni 2008 kl: 20:56:37
Hvis det skal give mening at sammenligne pumpetiming, så er det nødvendigt også at opgive dyseåbningstryk.

0,90 er en fin justering af pumpen på en JX - forudsat, at dyserne ligger på 155 bar. Hvis dyserne ligger på 120 er det rasende tidligt - ligger de på 185 er det kritisk sent.

Og så er pumpetimingen jo ikke sammenlignelig mellem JX og AAZ. JX ligger std. på 0,91 +/-0,07, mens AAZ's udgangsmål er 0,80. Det er i bund og grund meget logisk, da AAZ har længere slaglængde, og derfor bliver x grader på krumtappen til flere mm vandring på AAZ end på JX.
Titel: Starter alt for godt om sommeren!!
Indlæg af: Jesper efter 06. Juni 2008 kl: 10:51:33
Hmm mener da at VW bogen foreskriver 0,90 for CS/KY også? 130 Bar dyser?

Mvh Jesper
Titel: Starter alt for godt om sommeren!!
Indlæg af: Jarl efter 06. Juni 2008 kl: 11:22:56
Helt enig. Jeg anfører blot, at der ligger en forskel mellem  de kortslagede motorer (alle 1,6 og 1,7) på den ene side og de langslagede (1,9) på den anden side, samt at dyseåbningstrykket er lige så udslagsgivende for indsprøjtningstidspunktet, som pumpetimingen. Det ville ikke have været et relevant tema for 10 år siden, men nu er det jo nærmest en sjældenhed at finde en bil, der er trimmet til det oprindelige dyseåbningstryk.
Titel: Starter alt for godt om sommeren!!
Indlæg af: Fynboen efter 06. Juni 2008 kl: 12:51:19
Dysseåbningstryk  er 165 bar.

Hilsen Fynboen.
Titel: Starter alt for godt om sommeren!!
Indlæg af: Hawaiibussen efter 07. Juni 2008 kl: 13:47:30
Citat fra: "Jarl"


@Hawaiibussen: Hvad ligger dit DÖD på? Måske skulle du indspille et lille soundtrack med tomgang, så vi kan høre den og frikende den.


Det er 165 bars dyser som kun har kørt 2000km!