T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: TONY efter 05. Juni 2008 kl: 01:26:36
-
Så er der vist igen blevet brug for lidt ekspertbistand og gode råd herinde fra... :idea:
Jeg har lige flyttet en komplet JXér med gearkasse og alle ophæng, over i min 82´bus, hvor der før sad en CSér med den helt gamle model gearkasse.
Problemet er at motor og gearkasse med et trylleslag nu sidder ca. 3 cm. længere tilbage, end den gamle... :shock: .. den var let at montere, og alle ophæng passede tilsyneladende fint, men kablerne til pumpen var pludselig blevet for korte, og der er kun lige plads til at tandremsdækslet kan komme ned på plads.. :?
Kabler m.m. kan sikkert flyttes, men jeg er bekymret over hviken virkning det vil få på f.eks. trækakslerne, når de bliver monteret længere bagude.. :?:
Er der nogen som har lignende erfaringer, og skal jeg arbejde på at flytte motoren fremad igen.. :roll: .. og er der én som ved hvor forskellen på ophængene skal findes... hvis der en forskel.. :roll:
Jeg må i gang med målebåndet i løbet af dagen, men håber meget at nogen herinde måske kender forklaringen og løsningen på denne ufrivillige motorflytning.
Tony
-
hvordan faen er det gået til :wink:
kan man vende motorbøjlerne forkert :roll:
-
da jeg i sin tid skiftede motor på den diesel bus jeg havde tog jeg også ophæng og det hele fra en anden bus
og det endte også med at jeg måtte tage og sætte de gamle ophæng på igen
grunden kan jeg ikke lige huske men jeg ved bare at det er ikke alle ophæng der er ens
tror det har noget med årgang at gøre
-
hvordan faen er det gået til :wink:
kan man vende motorbøjlerne forkert :roll:
Er det ikke noget med at en diesel så hælder den forkerte vej?
/Mads
-
Hvis det foreste gearkasseophæng ikke er det rigtige ligger motoren
forkert.
Mvh Jønne Ukendt
-
hejsa gearkasseophænget er længere til en 4 gear end en 5 gear ku det måske være det der var sket
-
Motor og gearkasse er monteret nøjagtig som den sad i den anden bil, der er ingen beslag som har været afmonteret. :? og det kan ikke lade sig gøre at vende et motorophæng forkert på en TD.
Jeg har en venstre motorbøjle liggende, hvor der sidder et lille ekstra beslag på, men kan ikke se hvilken forskel det gør. Gearkasseophænget må være en af årsagerne, for der er plads til en flad hånd mellem gearkassen og den udvendige lydisolering, hvilket der ikke var før. :?
Mål fra midt på trækaksel til fjerneste ende af gearkasseophæng er ca 52 cm. på den gamle, og ca. 55 på den nye.. :shock: .. og det er det rigtige ophæng der sidder på. Man skulle tro det passede med at et 4-trins beslag var monteret på en 5-trins gearkasse... men det er kun en 4-trins, så den skal have det lange beslag.
Jeg har kun set 2 typer gearkasseophæng i "nyere" modeller, hhv. til 4 og 5 trins, som er meget forskellige. Både den nye og den gamle gearkasse på bilen, er 4-trins, men beslaget til den gamle er en 3. type og den kørte også med et helt andet skiftesystem bagerst.
Jeg må hellere i gang med at montere skiftesystemet, inden jeg flytter på noget. Det ville sq være surt at få det hele flyttet, og skiftesystemet så ikke passer... :roll: .. det sad jo på samme bil... :?
Hvis der er en venlig sjæl som hygge sig under sin TD-T3 en af dagene, vil jeg blive glad for at høre målet fra midt på trækakslen til fjerneste ende af gearkasseophænget.. hvis der kunne listes et målebånd med ind under bilen.... :wink:
Tony.... meget forvirret lige nu.... :wink:
-
Jeg har oplevet lidt det samme, der er forskel i hvor langt bagude motoren ligger i f.eks. Højben og The Dude's stridsvogn...
Om det så er fordi min er en syncro at der er forskel er så en anden sag...
Jeg bandede og svovlede hans motor langt væk da jeg skulle time den, der var næsten ingen plads til at kunne dreje krumtap osv. for at finde OT, i hvert fald ikke i forhold til i min...
På The Dude's skulle vi have den bageste vandtank afmonteret for at kunne få tandremsdækslet pillet af, det skal man ikke på min...
-
... :shock: har kun prøvet at sætte dækslet ned, UDEN vandtanken på plads.... endnu en ting at tage højde for.. :idea:
Tony
-
Ville gerne prøve at tage nogle mål til dig, men jeg har jo ikke ophæng i snuden af gearkassen, af helt åbentlyse årsager :D
-
.. så måler du da bare fra forreste side af tværvangen, det er vel det samme selvom din er en ½ 8 wd... :wink:
Tony
-
Forreste side??
Sidder ophænget ikke på bageste side af vangen på en 2wd (tættest på motoren)??
-
.. Det er skruet op på undersiden af vangen, jeg har bare målt til fjerneste punkt fra midten af trækakslerne = forside af vangen.
Tony
-
Aha, kravler lige ud under bilen med det samme :)
-
Der er ca. 56 cm på min...
-
Det lyder mærkeligt. Jeg har lige været ude og måle på min gamle 83 d og den nye 90 TD og der er ingen forskel på målene i motorophængene. Hvis motorophængene passer og ikke vrider i gummiophængene så skal motor og gearkasse ligge samme sted i motorrummet i min verden.
Det der vækker min opmærksomhed er din bemærkning om et helt andet skiftesystem. Hvor sidder skiftearmen på gearkassen ? Sidder den på højre side set fra motoren eller sidder den oven på gearkassen ? Jeg har engang set sådan en og den stammer muligvis fra modellen før T3.
-
.. super .. :D .. Jeg satte lige ophæng på en 5-trinsbox og en 4-trins 40% box og de viser begge ca. 55 - 56 cm. så jeg må vist hellere lade motoren sidde som den er indtil jeg har fået monteret gearskiftet..
Takker foreløbig... der kommer sikkert mere.. :wink:
Jeg fikser lige et billede af den gamle, som er fra 82´ ( og som iøvrigt kører fint ) Så kan man bedre forstå/se den store forskel.
Tony
-
@Tony
Der er absolut intet overraskende i det. I biler frem til modelåret 83 ligger motoren simpelthen længere bagude. Det skyldes forskel i gearkasseophængene og tilsvarende hænger ophængene på motorbøjlerne længere bagude. Det er helt naturligt. I øvrigt har du måske bemærket, at der er tale om en helt anden gearkasse, samt at motorbøjlerne bagtil har en gummibøsning ved anlægsfladen til karrosseriet.
@Blackchart
Måske har du - da du skiftede bremserør bagved - bemærket, at Syncro og 2wd er totalt forskellige i gearkasseophængene. Derfor hænger Syncroens motor og gear mere nedad. Lyse hoveder vil bemærke, at det skyldes, at Syncroen modsat 2wd'eren har behov for at sende en kardanaksel fremad, og den skal jo helst kunne passere under tværvangen...
-
@Blackchart
Måske har du - da du skiftede bremserør bagved - bemærket, at Syncro og 2wd er totalt forskellige i gearkasseophængene. Derfor hænger Syncroens motor og gear mere nedad. Lyse hoveder vil bemærke, at det skyldes, at Syncroen modsat 2wd'eren har behov for at sende en kardanaksel fremad, og den skal jo helst kunne passere under tværvangen...
Nårh ja :roll:
Men nu også jeg skrev lidt om at min trodsalt var syncro :D
-
@Tony
Der er absolut intet overraskende i det. I biler frem til modelåret 83 ligger motoren simpelthen længere bagude. Det skyldes forskel i gearkasseophængene og tilsvarende hænger ophængene på motorbøjlerne længere bagude. Det er helt naturligt. I øvrigt har du måske bemærket, at der er tale om en helt anden gearkasse, samt at motorbøjlerne bagtil har en gummibøsning ved anlægsfladen til karrosseriet.
@ Jarl
..nu mener du forhåbentligt fra modelåret 83... ellers er jeg endnu mere på skideren... :? den er jo allerede kommet længere bagud, og jeg har i forvejen meget svært ved at få speederkablet til at nå ud til den "nye" motor.. :?
Motorbøjlen i højre side har ingen gummibøsning, men den i venstre side har til gengæld gummibøsninger i begge ender... :shock: .. det er forhåbentligt ikke en klon-ombygger-motor jeg har fået fat i... :roll:
Gearkasserne er der rigtigt nok en kæmpe forskel på.
Motoren skal jo også kun ligge i imens ombygningen bliver lavet helt færdig, og den "rigtige" motor kommer færdigjusteret hjem... :wink: (jeg mangler dog stadig også at finde en pumpe til den, så der er tid nok endnu) og til den tid skal monteringen helst være plug´n play med de rigtige beslag på de rigtige steder.. :D
Tony