T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => WBX/LBX Fora => Emne startet af: POLLE955 efter 23. Juni 2008 kl: 16:46:49

Titel: Færdig med diesel
Indlæg af: POLLE955 efter 23. Juni 2008 kl: 16:46:49
Nu kan jeg ikke mere nu er min afn motor som jeg hentede i Sverige gået død ,tandremshjulet er gået løs og har ødelagt krumtappen ,det var motor nr. 2 den første døde i Frankrig med knækket bolt til samme hjul .
Nu stopper festen nu bliver den bygget tilbage til original 112 hk ,så hvis nogen her på nettet har eller ved hvor der står en donorbil og den skal være hel for mit ledningsnet er total sort snak.Min bil er født som lle fra 92 med en ss motor jeg ved ikke helt forskel på de forskellige vbx ,men
hvis man får en hel bil er det vel ligegyldigt.Hvis nogen kan hjælpe mig har jeg tlf. 20680265
venlig hilsen Poul Springer
Titel: Færdig med diesel
Indlæg af: TONY efter 23. Juni 2008 kl: 17:01:43
Forbandet ærgeligt..  :(  .. forstår godt dine frustrationer,
men jeg ville nu vælge en OJ-motor som løsning.  :wink:

Tony
Titel: Færdig med diesel
Indlæg af: Stetter efter 23. Juni 2008 kl: 17:29:01
Helt sikkert. Jeg ville og spytte i kassen og få en blok i fra Jarl. Det er og bliver en fornuftig løsning!  :)
Titel: Færdig med diesel
Indlæg af: POLLE955 efter 23. Juni 2008 kl: 17:33:09
Ja det lyder jo også som om at de er gode ,men jeg har det også sådan
at bilen er mest værd i original stand ,og jeg kører ikke så mange km.
Den bedste bil jeg har haft var da jeg i 87 købte en sprit ny allrounder 112hk med aut.gear ,og carat skørter og alu hjul ,det bliver ikke bedre.
hilsen poul
Titel: Færdig med diesel
Indlæg af: Mads-kaa efter 23. Juni 2008 kl: 18:16:07
Alt andet lige så vil jeg sige, som du også selv er inde på, at en sprit ny motor (og gearkasse) er at foretrække frem for noget udtjent grej. Om det så er diesel eller benzin er en smagsag! Har du i sin tid selv konverteret bilen? En AFN-motor er det ikke en TDI? Er der så bygget mekanisk pumpe på eller kører den som TDI? Nu skal jeg jo ikke skræmme dig fra at skifte til benzin, og det er måske rigtigt at bilen er mere værd som original???, men jeg tror altså det er nemmere at komme godt ud at køre med en nyrenoveret diesel maskine. Kodeordet er at vide at den er ordentligt renoveret, og Jarls billede dokumenterede maskiner ser overordentligt tilforladelige ud i den sammenhæng.
Naturligvis kan det sagtens lade sig gøre at lægge en god DJ-maskine i, men hvis den er født med en SS er det jo heller ikke originalt, og SS'ere findes der ikke mange af.

Anyways, har slagteren fra Solrød ikke haft en DJ på lager?

/Mads
Titel: Færdig med diesel
Indlæg af: Mølle efter 23. Juni 2008 kl: 19:51:30
Har faktisk haft et par stykker, og de går altså godt de DJer. Men Amagerhylden er desværre tom.
Titel: Færdig med diesel
Indlæg af: Jarl efter 23. Juni 2008 kl: 20:28:33
Citat fra: "POLLE955"
Nu kan jeg ikke mere nu er min afn motor som jeg hentede i Sverige gået død ,tandremshjulet er gået løs og har ødelagt krumtappen ,det var motor nr. 2 den første døde i Frankrig med knækket bolt til samme hjul .
Nu stopper festen nu bliver den bygget tilbage til original 112 hk ,så hvis nogen her på nettet har eller ved hvor der står en donorbil og den skal være hel for mit ledningsnet er total sort snak.Min bil er født som lle fra 92 med en ss motor jeg ved ikke helt forskel på de forskellige vbx ,men
hvis man får en hel bil er det vel ligegyldigt.Hvis nogen kan hjælpe mig har jeg tlf. 20680265
venlig hilsen Poul Springer


Nu er det jo ikke et stort strategisk fund at underghrave sin egen motorgeschäft, men hvorfor ikke bygge på det, der er. Lad os gætte på skadesscenariet:

Den har smidt takthjulet på krumtappen. Det er ikke spor usædvanligt, men samtidig et problem, der kan løses - også så det holder på sigt. Det kommer vi til.

De afledte skader er typisk:
a) 2 eller flere bøjede ventiler
b) muligvis et par deformerede ventilstyr
c) betydningsløse ventilaftryk på stemplerne
d) et sæt defekte ventilløftere

Kuren er at lette topstykket af, væk med de defekte ventiler, styr og løftere og i med nogle nye. Materialeudgift samlet inkl. toppakning og strækbolte under en tudse.
Så er der selve krumtappen:
Den skal drejes af på sternfladen. Hvis det er en TDI-krumtap, så har den den halvmåneformede udfræsning, som ikke går til ved sådan en defekt. Dvs. at du tager en posefuld basser med ned til nærmeste cylinderservice og der låner du deres krumtapfræser i en ½ time. Så har du verdens mest lige krumtap, og så køber du en 12.9 bolt som du giver Locktite på gevindet. Dernæst spænder du den 90 nm og derefter 90 grader. Udføres dette arbejde omhyggeligt, så er der en fair chance for at motoren dør af alderdom i stedet for af defekt næste gang. Sådan ville jeg gøre - jeg tror, at det er både nemmere og billigere end at begynde at kaste en benzinsluger i.
Og inden du nu ser dig sur på alt diesel i denne verden, så kan du jo lige sætte dig og meditere over, at der siden 75 er sendt mere 20 mill. VW -dieseler, og det er altså et meget lille fåtal, der har tabt takthjulet.
Titel: Færdig med diesel
Indlæg af: POLLE955 efter 23. Juni 2008 kl: 20:35:46
Ja det er en 1,9 tdi fra en golf 3 med el speeder og styrebox og startspærre osv.men kloge og tossede har kigget på den så ledningerne er klippet over og samlet forkert ,slanger til intercooler hopper af den starter ikke godt når den er varm og jeg kan blive ved,den har stået 3mdr. på vores lokale tos værksted ( læs Bosch ),så jeg tror det bliver en dj.har lige talt med jan han har nok noget der virker skriver om det når jeg ved mere ,tak for jeres medføelse det viser at hjælpen er her på nettet havde jeg bare vist i var der da jeg købte den
venlig hilsen poul
Titel: Færdig med diesel
Indlæg af: POLLE955 efter 23. Juni 2008 kl: 20:43:22
det er jo det med ledningsnettet som gør mig skør der er ingen i næstved og omegn der kan finde ud af det de spørger bare stel nr . og årgang og fattet ingenting så jeg er kommet til at en hel bil ved siden af min så har man en chance for at lave det rigtigt
hilsen poul
Titel: Færdig med diesel
Indlæg af: jankjerbye efter 23. Juni 2008 kl: 21:26:41
Vi skal nok få dig på vejen igen Poul!

Jeg trækker i nogle tråde som aftalt og så skal det nok lykkes!

mvh

/Jan
Titel: Færdig med diesel
Indlæg af: POLLE955 efter 23. Juni 2008 kl: 22:28:50
Hvis jeg får en dj i er det vel ikke det store kunststykke at sætte en
ss i hvis man sku falde over en ,den skal vel bare have en kat.
hilsen Poul
Titel: Færdig med diesel
Indlæg af: POLLE955 efter 24. Juni 2008 kl: 22:47:27
Stak lige hovede inden for hos synsmanden her til morgen ,og spurgte ham om konvertering til benzin ,han sagde at hvis min bil var fra efter
10 mdr 89 ,skal den have en 3 vej kat det vil sige en med lamdasonde ?
Altså en ss motor el.er der andre muligheder med en dj, den har jo også højere kompresion ,ja spørgsmål er der nok af , jeg må prøve at søge lidt mere rundt på det her dejlige net .
hilsen Poul
Titel: Færdig med diesel
Indlæg af: Haardberg efter 24. Juni 2008 kl: 22:54:42
Citat fra: "POLLE955"
det er jo det med ledningsnettet som gør mig skør der er ingen i næstved og omegn der kan finde ud af det de spørger bare stel nr . og årgang og fattet ingenting så jeg er kommet til at en hel bil ved siden af min så har man en chance for at lave det rigtigt
hilsen poul


Der ligger et værksted i næstved som jeg næsten tror kunne hjælpe dig med det ledningsnet hvis det var. kan bare ikke huske hvad det hedder, Hvis du køre mod Vordingborg forbi vw forhandleren og så drejer til venstre ved skallegården (hedder den ikke det) og så drejer til højre ind i industrikvarteret ser du en mark fyldt med gamle biler, mest vwere og lidt porscher. jeg er næsten sikker på at han kan hjælpe dig.

Lennart
Titel: Færdig med diesel
Indlæg af: Jarl efter 24. Juni 2008 kl: 22:54:53
Din TDI-konvertering - er den synet?
Titel: Færdig med diesel
Indlæg af: Mads-kaa efter 24. Juni 2008 kl: 22:57:01
WBX'ere med kat. findes i flere udgaver, den mest udbredte er MV, en 2.1 med 95hk. Ellers kan en DJ eftermonteres med kat, men det er en bekostelig affære.

/Mads
Titel: Færdig med diesel
Indlæg af: WBX Manden efter 24. Juni 2008 kl: 23:25:15
Citat fra: "POLLE955"
Stak lige hovede inden for hos synsmanden her til morgen ,og spurgte ham om konvertering til benzin ,han sagde at hvis min bil var fra efter
10 mdr 89 ,skal den have en 3 vej kat det vil sige en med lamdasonde ?
Altså en ss motor el.er der andre muligheder med en dj, den har jo også højere kompresion ,ja spørgsmål er der nok af , jeg må prøve at søge lidt mere rundt på det her dejlige net .
hilsen Poul


En DJ med MV styrring (inkl. kat'en) virker meget fint!
Og ja, kat skal have lamdasonde.
Det er efterhånden svært at finde DJ'er i ordenlig stand, så mit råd ville være at renovere en selv og evt. liiiige peppe den lidt op med anden knast og andre lækre sager...
Titel: Færdig med diesel
Indlæg af: POLLE955 efter 24. Juni 2008 kl: 23:26:45
Min afn er kommet fra Tyskland fix og færdig ,den tidligere ejer har betalt afgift og kørt under et år med den ,så købte jeg den og har haft den i godt 3 år og 2 motore, surt.Men det med den lamdasonde er det nemmest med en ss el mv motor , hvornår kom mv motoren ,er det til det amerikanske marked el. har vi nogle i dk
hilsen poul
Titel: Færdig med diesel
Indlæg af: POLLE955 efter 24. Juni 2008 kl: 23:36:39
Jeg henvender mig nok lige til dig når jeg når lidt næmere målet ,Jan har fundet noget til mig , så jeg starter med gear kasse og ledningsnet ,så ser jeg hvor jeg lander med motor ,men jeg er mest stemt for dj så må det koste lidt med kat osv.
hilsen Poul
Titel: Færdig med diesel
Indlæg af: POLLE955 efter 24. Juni 2008 kl: 23:50:50
Hej
Det er rigtigt han er dygtig !
det er Aksels porsche service
Men han er for dygtig med priserne
skulle engang købe nogle gl fuks fælge af ham , dem ville han have 14 tu for , de skulle poleres , males og have dæk,så det blev nej tak.
Det er også grunden til han har så mange gl biler stående han er for dyr
med stumperne .
hilsen Poul
men tak alligevel
Titel: Færdig med diesel
Indlæg af: jensjakob efter 25. Juni 2008 kl: 08:34:55
Hej

Christian har en MV motor liggende.

Mvh

Jens Jakob
Titel: Færdig med diesel
Indlæg af: WBX Manden efter 25. Juni 2008 kl: 09:33:30
MV er den mest udbredte 2,1'er både i europa og USA.
SS er derimod forholdsvis sjælden og jeg kan ikke helt finde ud af hvad meningen var med den !?

Forskellen på MV og DJ er motorstyringen og kompresionsforholdet.

DJ (CR 10,5:1) har Digijet systemet, som kun styrer indsprøjtningen. tændingen bliver styret med traditionel mekanik og vakum.

MV (CR 9:1) bruger digifant styringen, som har lamda regulering og elektronisk tændingsstyrring.
Titel: Færdig med diesel
Indlæg af: jankjerbye efter 25. Juni 2008 kl: 10:03:17
Hvordan med moment og ydelse i MV kontra DJ? Og økonomi? MV lyder umiddelbart som den "mest moderne" løsning...

Kan man flytte MV styring over på en DJ uden problemer?

Og er der overhovedet nogen synsmand der kan se forskel på en MV og en DJ hvis det kommer til det?
Titel: Færdig med diesel
Indlæg af: WBX Manden efter 25. Juni 2008 kl: 13:55:12
Citat fra: "jankjerbye"
Hvordan med moment og ydelse i MV kontra DJ?
MV= 95 hk, 160Nm DJ=112, 174 Nm

Og økonomi? MV lyder umiddelbart som den "mest moderne" løsning...
MV er den mest økonomiske, da den har tændingsstyrring og kat. kat'en gør man må gå lidt på kompromis med ydelsen, fordi man ikke kan køre med så fedt/ powerfuld blandig.
DJ'ern har dog den bedste virkningsgrad pga sit høje CR forhold..

Kan man flytte MV styring over på en DJ uden problemer?
Ja, det er efter min mening den bedste kombi med std. komponenter.
Udvendigt er MV og DJ blokkene 100% identiske

Og er der overhovedet nogen synsmand der kan se forskel på en MV og en DJ hvis det kommer til det?
I princippet ja, men det skal sat'me være en der ved hvad han snakker om, eller kender forskellen på de forskellige motorkoder (som jo er hugget ind i blokken). Jeg kan ikke forestille mig der vil være nogen synsmand der ville sige noget, selv om han opdagede det.
Bortset fra det, er bilen fra efter 10.89 så skal den jo ha kat også er der ikke andet at gøre end at sætte MV/digifant styrring på! Om det så er på en DJ eller MV blok....
Titel: Færdig med diesel
Indlæg af: soerencarlsen efter 25. Juni 2008 kl: 20:27:12
polle955
hvis der er sådann er du seriøs vil bytte din afn til noget andet. vil jeg være intereseret ledningsnet og de forskellige følere som skal til for at få tdi-ern til at rulle elektronisk.
Hilsen Søren
Titel: Færdig med diesel
Indlæg af: Jens Flensborg efter 25. Juni 2008 kl: 22:18:15
check this out ebay:

250262634751

En SS 2,1 liter med 92 HK?!

Gute Jagd!
Jens
Titel: Færdig med diesel
Indlæg af: POLLE955 efter 26. Juni 2008 kl: 00:00:25
Hej alle !
Det er jo helt utroligt med det her net ,det er fyldt med rare betænktsomme mennesker som vil hjælpe så godt de kan.
Telf. har ikke stået stille (godt mester er på ferie ),status er nu at ,Jan k og Casper har skaffet mig en svensk bus ,som Morten havde i baghaven ,så kan jeg tage det hele af stille og roligt, Derefter ringer Christian og tilbyder mig en mv med hele ledningsnettet osv.
Den snupper jeg også,så kan det ikke gå galt,2 af alt det må være sagen.
Min mek. er nu igang med at tage afn ud ,den har Jan K sat sig på,så må vi se hvor skadet den er.
Endnu en gang tak til alle , det næste jeg skal finde ud af er at lægge billeder ind ,men det kommer nok skal lige ha lidt tid.
hilsen Poul
Titel: Færdig med diesel
Indlæg af: wilson efter 26. Juni 2008 kl: 00:09:47
Rart at høre du er ved godt mod igen.

Her er link til tråd oprettet af parkhave til upload af billeder:
http://www.t3nettet.dk/viewtopic.php?t=3794&highlight=billede+guide
Titel: Færdig med diesel
Indlæg af: FarT3 efter 26. Juni 2008 kl: 07:48:36
Polle skrev

Citér
Min mek. er nu igang med at tage afn ud ,den har Jan K sat sig på,så må vi se hvor skadet den er.


Er Jan K da meget overvægtig  :D Bed ham om at passe på hvor han sætter sig en anden gang.
Titel: Færdig med diesel
Indlæg af: Mølle efter 26. Juni 2008 kl: 08:46:36
Citat fra: "FarT3"
Polle skrev

Citér
Min mek. er nu igang med at tage afn ud ,den har Jan K sat sig på,så må vi se hvor skadet den er.


Er Jan K da meget overvægtig  :D Bed ham om at passe på hvor han sætter sig en anden gang.


ja.. krumtappen skulle jo nødig blive mere skadet..... :lol:
Titel: Færdig med diesel
Indlæg af: jankjerbye efter 26. Juni 2008 kl: 10:49:11
Jeg tror sku ikke sådan en TDi krumbasse tager sig særligt meget af mine sølle 78 Kg..  :lol:

Motor, elektronik og drivline skal lige pilles ud.. og så tager jeg et par billeder af mit nye elektroniske projekt når jeg læsser den på dokaen og triller den hjem til Sibiren.

Målet for projektet er en ultraøkonomisk (over 15 km/l) T3 der kan køre på en håndfuld traditionelle og alternative brændstoffer.  Jeg har efter Casper gav mig sparket i foråret tilbragt mange timer på tyske TDi fora og er ikke længere så skræmt af alt elektronikken og er begyndt at se mulighederne i den præcise motorstyring. Jeg starter med at lege med omprogrammering af styreboksen og sideløbende bliver AFN motoren renoveret mekanisk og elektronisk. Måske bider jeg i det sure æble og investerer i et helt nyt komplet ledningsnet hvis jeg går sur i det.

Jeg har lidt mange jern i ilden (Har jo også lige en Tristar stående splittet ad) så jeg har ikke nogen store forchromede planer om at få noget af det på gaden i år..

Nu skal min mekaniske 1,9 miljødiesel lige gøres helt færdig og prøvekøres.. så tager jeg fat på TDi projektet..

Det ser ud somom Polle derimod i løbet af sommeren står med en MV/DJ løsning (måske endda med automatgear) i hans fine LLE!
Titel: Færdig med diesel
Indlæg af: Mølle efter 26. Juni 2008 kl: 14:11:29
Citat fra: "WBX Manden"
Citat fra: "POLLE955"
Stak lige hovede inden for hos synsmanden her til morgen ,og spurgte ham om konvertering til benzin ,han sagde at hvis min bil var fra efter
10 mdr 89 ,skal den have en 3 vej kat det vil sige en med lamdasonde ?
Altså en ss motor el.er der andre muligheder med en dj, den har jo også højere kompresion ,ja spørgsmål er der nok af , jeg må prøve at søge lidt mere rundt på det her dejlige net .
hilsen Poul


En DJ med MV styrring (inkl. kat'en) virker meget fint!
Og ja, kat skal have lamdasonde.
Det er efterhånden svært at finde DJ'er i ordenlig stand, så mit råd ville være at renovere en selv og evt. liiiige peppe den lidt op med anden knast og andre lækre sager...


Jeg har ejet en DJ fra 91, som havde noget, som jeg bedømte til at være en kat. -men den havde ikke nogen lambda sonde.. ka det passe???
Titel: Færdig med diesel
Indlæg af: WBX Manden efter 26. Juni 2008 kl: 16:14:11
Citat fra: "Mølle"
Citat fra: "WBX Manden"
Citat fra: "POLLE955"
Stak lige hovede inden for hos synsmanden her til morgen ,og spurgte ham om konvertering til benzin ,han sagde at hvis min bil var fra efter
10 mdr 89 ,skal den have en 3 vej kat det vil sige en med lamdasonde ?
Altså en ss motor el.er der andre muligheder med en dj, den har jo også højere kompresion ,ja spørgsmål er der nok af , jeg må prøve at søge lidt mere rundt på det her dejlige net .
hilsen Poul


En DJ med MV styrring (inkl. kat'en) virker meget fint!
Og ja, kat skal have lamdasonde.
Det er efterhånden svært at finde DJ'er i ordenlig stand, så mit råd ville være at renovere en selv og evt. liiiige peppe den lidt op med anden knast og andre lækre sager...


Jeg har ejet en DJ fra 91, som havde noget, som jeg bedømte til at være en kat. -men den havde ikke nogen lambda sonde.. ka det passe???


Ikke noget der er originalt moteret...
Selv de første biler med kat. havde elektronisk styret karburator og lamdasonde.

Problemet med en kat. er, at den ikke kan tåle at køre for magert, så bliver den for varm og elementerne i kat'en kan heller ikke tåle for meget uafbrændt benz, hvis den kører med for fed blanding
Titel: Færdig med diesel
Indlæg af: POLLE955 efter 03. Juli 2008 kl: 00:11:17
Nu er min lle tømt for alt hvad der hedder diesel ombygning , og min svenske donor bil er også plysset for motor og gearkasse ,nu er øvelsen så at sætte gear kassen i med Christians mv motor , der mangler jeg så lige et par ting : det er dysserne ( dem har rasmus) og en remskive og beslag til min servo ,er der nogen der har det liggende så giv lige lyd fra jer jeg har 20680265 , så er det lige før jeg kan nå det til ferien starter i uge 29
hilsen Poul