T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => WBX/LBX Fora => Emne startet af: ThomasG efter 08. Juli 2008 kl: 20:59:22

Titel: Første erfaringer med større dæk.
Indlæg af: ThomasG efter 08. Juli 2008 kl: 20:59:22
Efter ca 1000 km med nye 205/70 15- dæk og en ferietur til
Bornholm er jeg ikke specielt imponeret.
Der sad: nogle GT-Radials 195/70 15, helårs/vintersutter på.
Der var nogen dækstøj og lidt rumlen, da de er lidt halvgrove.

Nu sidder der: Continental Vanco 2 str. 205/70 15- dæk.
Det har givet en langt blødere kørsel, en rolig motorgang ved 80 km/t, men med seks personer
og bilen fyldt med bagage er den godt nok blevet noget mere
sløv.
Havde håbet på bedre benzin-økonomi etc. men det virker som om
bilen har svært ved bare at trække sig selv, og det havde jeg sgi'
ikke regnet med, når det er en 2.1' er.
Den har gået i snit mellem 8.8 og 9.7 km på turen med læs.
Er jeg helt gal på den, for så er der snart nogle 205 dæk til salg.

Den blev godt nok fin-justeret i tænding og inspr. af en fagmand for nogle måneder siden, men tænker måske den får for lidt at leve af.

Kommentarer og gode råd er (som altid) velkomne.
Titel: Første erfaringer med større dæk.
Indlæg af: WBX Manden efter 08. Juli 2008 kl: 21:27:26
Det lyder meget fornuftigt ...

6 voksne personer ?

MV el. DJ ?

Altså det med dækstørrelse og bedre økonomi , det er noget mere kompliceret end som så... (i hvert fald på en benzin'er)
Der har fornyligt været en længere tråd om gearing osv. prøv at søg !
Titel: Første erfaringer med større dæk.
Indlæg af: WBX Manden efter 08. Juli 2008 kl: 21:35:38
Husk også den øgede hjulstørrelse giver et ændret billede af din økonomi, fordi den ret faktisk køre langsommere på speedometeret.

9,8 km på literen er heller ikke skidt, hvis man har kørt 150 km/t non stop !  :lol:
Titel: Første erfaringer med større dæk.
Indlæg af: WBX Manden efter 08. Juli 2008 kl: 21:39:50
forresten er dine hjul meget tæt på bilens std. størrelse 185-14 (185/82-14)
Titel: Første erfaringer med større dæk.
Indlæg af: Mads-kaa efter 08. Juli 2008 kl: 23:40:00
Jeg kører med 235/55-R17, de er ca. 8,5% størrere end std.
I forhold til standard har jeg også fået sværere ved at holde topfart (har ikke kørt med det helt store læs), men jeg synes nu ikke bilen har sværere ved at komme op i fart. Jeg har bemærket en nedgang i omd. på ca. 600, ved en given fart.
Mit setup er en meget træt DJ med en AAR gearkasse forbundet til hjulene. I forhold til GPS'en passer mit speedometer nu indenfor 1km/t, som nok lige så godt kan være GPS-fejlvisning :roll:
Økonomien taler vi ikke om, men på tur gennem Sverige var den markant forbedret i forhold til tidligere.

/Mads
Titel: Første erfaringer med større dæk.
Indlæg af: ThomasG efter 09. Juli 2008 kl: 08:50:05
Tak for jeres kommentarer.

Det er en DJ-motor. Motoren er tæt og tør, ingen olieforbrug. Gearkassen ligeså tæt(en AAZ, tror jeg, den er ihvertfald en af de gængse fem-trins)
Vedr. forbruget: Der er kørt 440 km med de første ca. 200 km blandet landevejskørsel med næsten tom vogn. Herefter motorvej til Ystad med fem voksne og et barn + fuldt bagagelæs. Og derefter ture rundt på Bornholm. Hastigheden ca. 90-100 km. Her kørte den 9.7 km/ltr.

Næste måling over 440 km var resten af Bornholm osv, motorvej tilbage til Sjælland, med fuldt læs+et spisebord i bunden af bilen. Her har den kørt 8.8km/ltr.

Vedr. speed.fejlvisning. Ja, kan konstatere via GPS'en, at den nu kun fejlviser ca.2 km/t for meget.
Dækkene er pumpet op til ca. maks. af, hvad de må være.
Ved 80 går den markant roligere, men hvis jeg accellerer, virker det som om den virkelig skal arbejde for det.
Og jeg kører virkelig 'morfar'-kørsel. Bløde accellerationer og kørsel.

Har luftfiltret stor indflydelse på 'åndedrættet' i en DJ-motor?
Titel: Første erfaringer med større dæk.
Indlæg af: Mads-kaa efter 09. Juli 2008 kl: 09:57:31
Citat fra: "Harald"
Tak for jeres kommentarer.

Det er en DJ-motor. Motoren er tæt og tør, ingen olieforbrug. Gearkassen ligeså tæt(en AAZ, tror jeg, den er ihvertfald en af de gængse fem-trins)
AAZ er en 1.9D, så det er nok en AAP. Men der er mange 5-gearede kasser: http://www.t3-infos.de/images/T3-Getriebe.pdf
Vedr. forbruget: Der er kørt 440 km med de første ca. 200 km blandet landevejskørsel med næsten tom vogn. Herefter motorvej til Ystad med fem voksne og et barn + fuldt bagagelæs. Og derefter ture rundt på Bornholm. Hastigheden ca. 90-100 km. Her kørte den 9.7 km/ltr.

Næste måling over 440 km var resten af Bornholm osv, motorvej tilbage til Sjælland, med fuldt læs+et spisebord i bunden af bilen. Her har den kørt 8.8km/ltr.

Vedr. speed.fejlvisning. Ja, kan konstatere via GPS'en, at den nu kun fejlviser ca.2 km/t for meget.
Dækkene er pumpet op til ca. maks. af, hvad de må være.
Ved 80 går den markant roligere, men hvis jeg accellerer, virker det som om den virkelig skal arbejde for det.
Og jeg kører virkelig 'morfar'-kørsel. Bløde accellerationer og kørsel.

Har luftfiltret stor indflydelse på 'åndedrættet' i en DJ-motor?
Det har vel betydning på alle motorere hvor let den kan "trække vejret"?



/Mads
Titel: Første erfaringer med større dæk.
Indlæg af: Herr_Jensen efter 09. Juli 2008 kl: 11:01:35
Jeg kører 225/75-R16 og har en MV'er (er ikke lige klar over min gearkasse).

Hvis jeg lyver lidt kører jeg ca. 7km/l (uden extra folk og oppakning) så dine 9 med læs lyder da ret flot.

Jeg kan sagtens genkende det du siger med at den bliver mere sløv i optrækket af størrer dæk.

Mit speedometer fraviger ca. 10km/t når jeg kører 50km/t. Når jeg kører 120km/t på speedo siger GPS'en at jeg bevæger mig med 103-7 stykker.
Titel: Første erfaringer med større dæk.
Indlæg af: WBX Manden efter 09. Juli 2008 kl: 11:30:30
Citat fra: "Herr_Jensen"
Jeg kører 225/75-R16 og har en MV'er (er ikke lige klar over min gearkasse).

Hvis jeg lyver lidt kører jeg ca. 7km/l (uden extra folk og oppakning) så dine 9 med læs lyder da ret flot.

Jeg kan sagtens genkende det du siger med at den bliver mere sløv i optrækket af størrer dæk.

Mit speedometer fraviger ca. 10km/t når jeg kører 50km/t. Når jeg kører 120km/t på speedo siger GPS'en at jeg bevæger mig med 103-7 stykker.


Du kan OVERHOVED ikke sammenligne dit setup på Syncro 16" med med en 2 WD !
Gearkassen, dæk, vindmodstand, vægt, speedometer opsætning er helt anderledes.

Jeg vil også sige 8-9 km/l på motorvej med 110-120 stykker og 9-10 på landevej med 80-90 km/t er ganske fint, endda i den flotte ende.
Titel: Første erfaringer med større dæk.
Indlæg af: ThomasG efter 09. Juli 2008 kl: 15:55:47
Ok. Tak. så er jeg ikke helt gal på den.
Så de nye dæk forbliver på.

Det med luftmodstand har også en del at sige. Jeg har
almindelige fjedre på nu, hvilket betyder, at den er kommet
ihvertfald 4-7 cm. højere op. Også pga. de større dæk.

Kan man justere den lidt op,
så den har lidt mere at leve af, eller er det en besværlig
operation. Har en aftale i morgen med ham, som justerede den
sidst.
CO2- tal ligger i nærheden af 1. Det må vist være op til 4.
Har lige idag kørt  blandet kørsel med tom vogn, og der er mærkbar
forskel, bare der er to personer mere med.Synes jeg.
Titel: Første erfaringer med større dæk.
Indlæg af: Jarl efter 09. Juli 2008 kl: 19:57:18
Data til at perspektivere snakken:

205/70R15 har en 1,4% større rulleomkreds end standardmonteringen 185R14. Ridehøjden er øger 4,5 mm. Alt i alt ingen grund til dramatik. Garanteret fine sutter til bilen.
Titel: Første erfaringer med større dæk.
Indlæg af: Mads-kaa efter 09. Juli 2008 kl: 20:38:35
Citat fra: "Jarl"
Data til at perspektivere snakken:

205/70R15 har en 1,4% større rulleomkreds end standardmonteringen 185R14. Ridehøjden er øger 4,5 mm. Alt i alt ingen grund til dramatik. Garanteret fine sutter til bilen.


Hvad er det multivan/carat kører på? 205/70R14 eller 205/75R14?

Har du lagt en 5-benet maskine i Caraten, Jarl???

/Mads
Titel: Første erfaringer med større dæk.
Indlæg af: Jarl efter 09. Juli 2008 kl: 21:00:39
Citat fra: "Mads-kaa"

Hvad er det multivan/carat kører på? 205/70R14 Ja


Har du lagt en 5-benet maskine i Caraten, Jarl???

Nej, desværre, men der står en fembenet 2,0 TD på værkstedsbordet (tak til min bloddryppende sjællandske kollega) og griner til mig, hver gang jeg går forbi. Den skal have ny top, og de er sgutte til at opdrive til menneskepenge, og derudover skal der jo lige etableres noget SA-klokke og ophængshalløj, så nu må vi se, om det bliver ved drømmen. Men man kan vel altid tage lidt forskud på glæderne i ens signatur, right?

/Mads
Titel: Første erfaringer med større dæk.
Indlæg af: Mads-kaa efter 09. Juli 2008 kl: 21:50:19
Vi skal jo have drømme, ellers er det vel ikke en hobby længere???

/Mads
Titel: Første erfaringer med større dæk.
Indlæg af: verner efter 10. Juli 2008 kl: 11:36:58
Citat fra: "Mads-kaa"
Vi skal jo have drømme, ellers er det vel ikke en hobby længere???

/Mads


det er jo jo lige det 8)

mht. til større hjul, er jeg ovenud tilfreds med min opgradering til 225/50-17, den ligger bare super godt på vejen, og den er faktisk ligeså let/slem at dreje med uden servo :wink:
jeg har så bevidst valgt en str. dæk der er så tæt på org. rulleomkreds.
når jeg kører 100km/t efter spedometeret viser gps 102-103km/t og så tror faktisk ikke at det bliver meget mere præsist med et analog instrument, der er ihvertfald fint til mig, for de andre biler vi har med elektrisk spedodrev i gearkassen viser helt op til 10km/t forkert :roll:
Titel: Første erfaringer med større dæk.
Indlæg af: Jesper efter 10. Juli 2008 kl: 11:58:21
Jeg kører 195/70R15, hvilket resulterer i at speedometeret og GPS stort set viser ens... Før jeg skiftede lå jeg på 94-95 km/t på GPS'en ved 100 på speedometeret. Nu viser GPS'en 99 km/t ved 100...
Titel: Første erfaringer med større dæk.
Indlæg af: ThomasG efter 14. Juli 2008 kl: 21:18:17
Vil da lige lukke denne tråd vedr. dækskift.

Har været hos min autoel-mand igen. Han har
givet motoren lidt mere at leve af. Og det kan jeg
godt mærke nu.
Han mener samtidig, at selv den minimale
dækforøgelse kan påvirke kørslen meget ved den
sløvhed, som jeg jo også har observeret.

(Nu har jeg så bare fået et nyt problem med et
gas-spjæld, som 'hænger' i tide og utide. SUK!
der er sgu altid et eller andet)

Tak iøvrigt for jeres indlæg.