T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => WBX/LBX Fora => Emne startet af: jensjakob efter 08. Juli 2008 kl: 21:01:57
-
Nå, Ida er i Randers og jeg har haft lidt tid til mig selv (til bilen).
Jeg har jo i et stykke tid (1½ år) haft ujævn tomgang.
Så idag tog jeg mig tid til lidt mekken:
1. Ny rotor og strømfordelerdæksel.
2. Tog toppen af karburator (og ødelagde pakningen lidt - nogen ide om hvor jeg får en ny, eller skal jeg bare køre med den og satse på den er tæt?)
3. Ud med dysen, rense den, ud med tomgangsskruen og blæse rent med wd40.
4. Skifte benzinfilterr, og mørnede slanger. HOV - hvad var det - gummislangen gik jo løs og kunne trækkes gennem skottet.
Ind og kigge over gearkassen, sandelig så, der løber et fint PLASTIKRØR fra tanken og frem til over gearkassen.
!!!!!!!!!!!!
Nå, på med ny slange fra over gearkassen gennem skottet ind til benzinfilter, og så må jeg igang med at skifte hele slangen hen til tanken på et tidspunkt.
5. Da jeg skulle starte skete der NADA. Ind og tjekke ledninger på starter, og den tynde ledning havde det ikke godt med skoen.- På med en ny kabelsko, og så startede den.
6. Det er ikke meget benzin den suger gennem benzinfilteret. Jeg prøvede at klemme slangen sammen på tanksiden til der var godt med vacum i filter, så slap jeg, det hjalp på fyldningsgraden af filteret. Hmmm, tid til at skifte slangen fra tank til filter (og sætte et filter på henne ved tanken)
7. Nu kan jeg faktisk justere tomgang med tomgangsskruen - kæmpe skridt fremad.
Spørgsmål:
A. Hvor får jeg en ny pakning til toppen af karburator - og er det kritisk?
(Den fik en flænge, tror det er spændt pænt sammen igen.
B. Hvor mange mm er studsen på tanken (karburator tank, ikke sprøjt)
C. Hvor får jeg pakningen til under benzinpumpen, HowdiAudi har den ikke på deres hjemmeside (eller ringer jeg bare til Howdi og bestiller den sammen med benzinpumpen?)
Gode hilsner
Jens Jakob (med benzinhjerne)
-
Jeg kan svare på et af spm.: Hvis du bestiller en benz.pumpe hos Howdi, så er pakningen med i sættet.
Jeg mener at tank-slangen er 8 mm i hullet. -men der er jeg lidt mere på gyngende grund.
Ved alle om du kører DF eller DG?? Der er jo ikke helt uvæsentligt når vi taler karb.
Ellers cool, når man kan mekke sig frem til mærkbare forbedringer.
-
Øv. Var lige ude og tjekke, nu motoren er blevet kold.
Den hoster og går ujævnt og går ud.
Det er tydeligt at den ikke tænder på alle cylindre. Verdamt.
Nå, jeg må måle tændrørskabler igennem imorgen.
Og skaffe et sæt ventildækselpakninger, og prøve at stille ventiler.
Jeg har tjekket tændrørerne, de er fine fine kaffebrune allesammen.
Måske, måske, det stadig kan være benzinpumpen - men ville der så stadig være symptomerne med at der er cylindre den ikke tænder på?
JJ
-
Øv. Var lige ude og tjekke, nu motoren er blevet kold.
Den hoster og går ujævnt og går ud.
Det er tydeligt at den ikke tænder på alle cylindre. Verdamt.
Nå, jeg må måle tændrørskabler igennem imorgen.
Og skaffe et sæt ventildækselpakninger, og prøve at stille ventiler.
Jeg har tjekket tændrørerne, de er fine fine kaffebrune allesammen.
Måske, måske, det stadig kan være benzinpumpen - men ville der så stadig være symptomerne med at der er cylindre den ikke tænder på?
JJ
Måske mangler den bare lidt kompression på en af cylindrene??? Nåårh nej.. så ville det nok kunne ses på tændrøret...
kæmp videre... det skal nok lykkes.
-
Manglende kompression passer godt med at den gik fint i tomgang da den var lun.
Kan være jeg skal tage mig sammen og måle kompression inden ferien.
Indtil da, går jeg efter benzinpumpen og måle tændkabler igennem.
Men alle gode input tages imod med glæde.
Jens Jakob
-
Hvor meget har dine tændrør kørt ?
Det kunne tyde lidt i retning af, at den halter på et tændrør indtil motoren er varm ?
Skift til Bosch med tre elektroder. Og kig tændkablerne efter ved samme lejlighed. Korrosion ved fordelerdækslet kan godt give problemer med, at tænde igennem.
Pakningen under benz pumpen kan fås hos vw,men det er ike sikkert, at den er lagervare.
Virker din benz pumpe optimalt ? Hvis ikke den kan levere benz nok til, at holde karburatorens svømmerhus fyldt op, vil motorius ikke gå ordentligt.
-
Undskyld jeg lige blander mig her men jeg har lige et uddybende spørgsmål.
Dvs. hvis en motor er svær at starte når den er kold men starter fint når den er varm kan det muligvis skyldes tændrørne?
jensjakob hvad er symptomerne på den ikke tænder på alle cylindere? Noget man kan høre eller sådan noget?
Mange tak og håber ikke jeg fourener din tråd for meget : )
-
Øv. Var lige ude og tjekke, nu motoren er blevet kold.
Den hoster og går ujævnt og går ud. Det kan være automat chokeren der ikke er indstillet rigtigt eller er deffekt !?
Det er tydeligt at den ikke tænder på alle cylindre. Verdamt.
Nå, jeg må måle tændrørskabler igennem imorgen.
Og skaffe et sæt ventildækselpakninger, og prøve at stille ventiler.
Husk at tage alle løftere ud og tjek om de er fyldte ! Justerer du bare ventilerne, kan du risikere at ødelægge mere end du gavner
Jeg har tjekket tændrørerne, de er fine fine kaffebrune allesammen.
Måske, måske, det stadig kan være benzinpumpen - men ville der så stadig være symptomerne med at der er cylindre den ikke tænder på?
Det tror jeg ikke.... :roll:
Har du tjekket og skiftet alle de ting vi talte om sidst !?
JJ
-
Herr Jensen:
Ja, der kan godt være et eller endda flere tændrør, der ikke er "gnist" på, før motoren har gået lidt.
Isåfald vil motoren - desuagtet dens fine gangkultur - ryste og vibrere, og trækkraften er tilsvarende lavere.
Hvis du kører på nogenlunde jævn vej, og der begynder, at komme liv i røret, vil du mærke det som en huggen, da røret næppe tænder "rent" lige på en gang.
Så fyrer den de rester af uforbrændt benzin af, der har vædet cylinder og tændrør. En stor del af det vil dog blive blæst ud via udstødningsventilen.
Min kørte en kort tid på nogle Beru tændrør, men begyndte meget hurtigt, at halte på et par cylindre i kold tilstand. Monterede så Bosch med tre elektroder, og siden har den bare startet og kørt problemfrit.
-
Hej,
Der er bosch med 3 elektroder i, de er fine,har gået ca 8000 km (2 år).
@Rasmus: Har målt tændkabler, ca 10K ohm, ikke 6K ohm.
Benzinpumpen, tjah, jeg har en mistanke til den,og den koster 131 kr hos HowdiAudi, så jeg skifter den.
Hvorfor har jeg mistanke? Jeg har et gennemsigtigt benzinfilter i motorrummet, filter ligger vandret, og i tomgang trækker motoren det kun lige fuldt hen over bunden - i mit hoved burde filteret være næsten fuldt hele tiden?
Hvis jeg klemmer på benzintilførslen, så pumpen suger filteret tomt, og vacum, og jeg slipper tilførslen, så bliver filteret 3/4 fuldt.
En interessant detalje, jeg tog vacumslange fra karburator til forsiden af vacumdåse på strømfordeler af - og så gik motoren meget mere jævnt i tomgang???????????????????????????????????????
Gode hilsner
Jens Jakob
-
Tjaaa, så har du vel næsten selv svaret ???
Utæt membran i vacuumdåse giver ændring af tændingstidspunkt.
Det er vist også meget normalt at denn afblændes i slangen når man stiller tænding ( fra gamle dage :lol: )
-
Hej Kenneth
Vil du ud-dybe, jeg er vacumdåse-ordblind - har aldrig været en ørn til at gennemskue dem.
Ja, slangen på forsiden trækker i membranen når der er sug i karburator. (Der siddr iøvrigt en studs på begge sider af vacum-dåsen,det fostår jeg ikke helt..........)
Når suget trækker i armen, ændres tændingen. Tænder den tidligere eller senere pga suget?
Samt -hvorfor betyder det at den går bedre i tomgang når jeg fjerner slangen, at der er utæthed i vacumdåsen?
TIlgengæld kan det godt være noget med vacumdåsen, nogle gange når jeg har kørt langt, og stopper bilen, så eftertænder den et par gange - det er ret weird - så vidt jeg husker har det at gøre med tænding som står for tidligt???????????+
Med gode hilsner - og jeg ser frem til mere lærdom
Jens Jakob
-
Hej JJ
10k ohm er ikke det same som 6.... eller er det !? :roll:
Tag nu for he....de og gå tingene lidt mere systematisk igennem ! :lol:
Åben din Haynes manual og kig under pict 34 karburator afsnittet. Her står alt du bør vide om indstilling af kaburator og gennemgå den slavisk fra ende til anden.
Og jeg gentager gerne hvad jeg skrev sidst...
"Min fremgangsmetode ville være:
1. udskiftning af luftfilter, rotor, dæksel og tændrør (tjek farven/ tilstanden af de gamle tændrør)
1½. evt. lav komp. test
2. tjekke tændkabler for korrosion og måle om der er 6k ohm modstand gennem dem
3. tjekke vakum forbindelser (både til kaburator og strømfordeler)
4. justere tænding.
5. justere CO + tomgang
Har du stadig den lille varmekasse der sidder på et af afgangsrørerne og er tilsluttet indsugningen ?"
Og der står flere gode råd i den tråd, jeg synes du skulle tage udgangspunkt i den!
http://www.t3nettet.dk/viewtopic.php?t=5354&highlight=t%E6nding+tomgang
Hvis den går bedre uden vakumslanger på, kunne det også være tændingen som står forkert.
-
Hej Rasmus
Jo, du har fuldstændig ret, jeg zapper lidt mellem de forskellige teorier - i håbet om at "et eller andet" løser mit problem, men ja, der er kun struktureret fejlsøgning som for alvor duer.
Eet spørgsmål - hvad er det som gør at modstanden i tændrørskabler stiger med alderen? Jeg troede lidt at en ledning var en ledning var en ledning?
Med gode hilsner
Jens Jakob
-
Tændkabler bliver ligesom os andre,ældre og stive i det med alderen. Er sidstnævnte meget fremskreden, er det, der engang i 1980`erne var blødt og smidigt, blevet så stift og udtjent, at du næsten kan trække motoren med ud, når du "bare" skal trække kablet fri.
Ligesom en modstand ændrer værdi med tiden, vil de oprindelige 6 kOhm "vokse", da det er en bremsning af elektroner - ligesom de, der anvendes i radio & tv f.eks.
(Det er faktisk ofte årsagen til, at ældre tv pludselig ikke kan tændes / billedet pludselig fylder for meget i forhold til skærmens størrelse )
-
Oki.....
Dagens indkøbstur:
1. VW og hente den stive vacumslange fra manifold til bremseforstærker.
2. DOS autodele og hente tændkabler og tændrør og tynd benzinslange til at forny alle vacumforbindelser.
3. Lede i kælderen efter min gaaaaamle tændpistol - eller en tur i Harald Nyborg efter en ny.
4. Vacumdåsen - hvordan kan jeg tjekke at den er OK i memebranen hvis jeg ikke har en VW Vacumtester som omtalt i Bentley?
Gode hilsner
Jens Jakob
P.s. Nørj hvor den spinner nu efter olieskift - der er f.eks ca. 0 klapren fra ventilløftere.
-
@Rasmus: Du styrer - jeg bøjer mig dybt i støvet.
Nye tændrørskabler - og så spiller det perfekt.
Jeg har også købt vacumslanger, så de bliver også skiftet fredag.
Når jeg har skiftet den øverste bærekugle i førersiden, synes nok at den var begyndt at knirke lidt idag - og ganske rigtigt - bærekuglen er blevet en smule løs.
SPØRGSMÅL:
Håber på at den holder til at køre ud til Gør Det selv - det kan jeg vel godt satse på, eller er det kørselsforbud?
Den kan rykke sig 1 mm ca i kuglen, når jeg sætter kobenet på.
Tak til jer alle for jeres altid mange gode input.
Jens Jakob
-
Jo, du kan godt køre på GDS med det.
Ofte er det væsentligt større slør man ser. Jeg havde for nyligt en, der skulle til syn med totalt udslidte styrekugler + en defekt bærekugle. Han spurgte meget uskyldigt, om jeg ikke mente, at synsmanden ville se igennem fingre med det ?
Gæt selv svaret ........
-
Jeg er glad for du fik det klaret, godt gået ! :lol:
Når "basics" er i orden kan man begynde at spekulere på andre fejlkilder, som f.eks. fyldning af filter osv. derfor blev jeg lidt "streng" :lol:
-
Hej Rasmus
Du har så meget street credit og håndværk at have tingene i - at du gerne må hæve tonen til tider :-)
Tak for de gode input - næste slag er bærekuglen - og det har jeg jo prøvet (hvor lagde jeg min mukkert og mejsel og og og - samt plaster til knoerne??????????????)
Jens Jakob