T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: Carsten efter 08. Juli 2008 kl: 23:05:22

Titel: udstødning?
Indlæg af: Carsten efter 08. Juli 2008 kl: 23:05:22
Hej,

Nu kan udskiftningen af udstødningen ikke trækkes meget længere....er der foskel på udstødning til 1.6 td ved 2WD og Syncro?

Cartsen
Titel: udstødning?
Indlæg af: Kkrogsgaard efter 08. Juli 2008 kl: 23:33:24
Det kommer lidt an på årgangen.

Der er to modeller en med spændebånd og en med flanger.
Men der er ikke forskel mellem 2wd og Syncro.
Titel: udstødning?
Indlæg af: Carsten efter 09. Juli 2008 kl: 08:07:28
aha! såvidt jeg kan se har de nyere flanger - right?
carsten
Titel: udstødning?
Indlæg af: Jarl efter 09. Juli 2008 kl: 09:02:37
Der findes tre forskellige udstødningssystemer til JX. Alle tre systemer kan sidde på 2wd og Syncro, men det skal være et komplet sæt, for de er ikke indbyrdes kompatible.

1) Det gamle system: Forrøret møder potten med rør-i-rør-samling og det ovenfor nævnte spændebånd. Potten sidder bæres af en langsgående flange i hver side. Potten er kort.

2) Det nye, men billige system. Forrøret møder potten med flangetilslutning. Potten sidder bæres af en langsgående flange i hver side. Potten er kort.

3) Det nye, dyre, lydsvage og lækre system: Forrøret møder potten med flangetilslutning. Potten bæres af en tværvinklet flange i hverside, og der kræves derfor nogle andre ophængsfittings end de to ovennævnte systemer (Som original KY). Potten er meget lang (Bred) og dæmper storartet. Dette system er typisk originalt og koster kassen.
Titel: udstødning?
Indlæg af: Carsten efter 09. Juli 2008 kl: 09:36:13
uha. der er så meget at vælge imellem! men min ser ud til at være en "nummer 3". ser om jeg ikke kan finde den i tyskland et sted.
carsten
Titel: udstødning?
Indlæg af: Mølle efter 09. Juli 2008 kl: 14:21:00
Citat fra: "ctange"
Citat fra: "Jarl"


2) Det nye, men billige system. Forrøret møder potten med flangetilslutning. Potten sidder bæres af en langsgående flange i hver side. Potten er kort.


Er det muligt at monterer en sauger udstødning
direkte på dette system, hvis man også skifter
udstødningsmanifold?


Nej. Sauger udstødningen har mindre diameter.

Hvis man fjerner turboen fra en JX-er kan man godt sætte et kompl. sauger sæt på. Så skal man bare huske at fjerne/afblænde LDA, olietryksmøringsrøret til turboen samt returrøret fra turboen.
Titel: udstødning?
Indlæg af: Hawaiibussen efter 16. Juli 2008 kl: 14:52:39
Citat fra: "Jarl"
Der findes tre forskellige udstødningssystemer til JX. Alle tre systemer kan sidde på 2wd og Syncro, men det skal være et komplet sæt, for de er ikke indbyrdes kompatible.

1) Det gamle system: Forrøret møder potten med rør-i-rør-samling og det ovenfor nævnte spændebånd. Potten sidder bæres af en langsgående flange i hver side. Potten er kort.

2) Det nye, men billige system. Forrøret møder potten med flangetilslutning. Potten sidder bæres af en langsgående flange i hver side. Potten er kort.

3) Det nye, dyre, lydsvage og lækre system: Forrøret møder potten med flangetilslutning. Potten bæres af en tværvinklet flange i hverside, og der kræves derfor nogle andre ophængsfittings end de to ovennævnte systemer (Som original KY). Potten er meget lang (Bred) og dæmper storartet. Dette system er typisk originalt og koster kassen.


jeg er lidt træt af min thansen bagpotte som gør alt andet end at lyddæmpe, jeg har beslag liggende til system 3 er det ikke det som er fra modelår 8/89-5-92? Jeg har en walkerpotte på min røde bil og der kan man da have en samtale igang mens man skruer - det er helt umuligt ved den hvide!

Er howdi´s potter OK? eller skal man til DE? De fleste er fra mærket Ernst?
Titel: udstødning?
Indlæg af: jankjerbye efter 16. Juli 2008 kl: 15:03:39
Ellers er potter af mærket Bosai ret gode..
Titel: udstødning?
Indlæg af: wilson efter 16. Juli 2008 kl: 18:34:57
Jeg poster dette link med fare for alverdens hovedrysten  :lol:

http://www.magnaflow.com/02product/universalsatinr.asp?shape=round

1: Rustfrie - Det er aaaalt for dyrt.
2: Freeflow - Det larmer alt for meget.
3: Det er jo til amerikanere / fra Amerika - Det er helt hen i skoven

Og nogle har sikkert ret, men et par kommentarer er alligevel på sin plads.

1: Måske, men set som en langsigtet investering kan det måske svare sig. Og lader man være med at knokkelspænde det sammen er det også rimeligt nemt at skille af når der skal skiftes tandrem o.lign. (Så behøver man heller ikke skære forrøret over med vinkelsliber  :P - har jeg hørt)

2: Kommer helt an på kvaliteten. Jeg har gennem tiden fundet frem til at billige (sports)potter ofte larmer mere end de dyre. Har selv haft rigtigt gode erfaringer på andre biler med specielt hedengangne Hartmann og dels også Sebring og Supersprint.

De helt billige potter består ofte af en potte og et rør i hver enden - uden indmad eller noget. Og ofte meget tynde i godset. Og modsat hvad de fleste går og tror giver det ofte ikke, men tager et par heste  :roll:

De dyre har enten kamre der er opdelt til at eliminere bestemt lydbølger og undgå resonans, evt med noget dæmpende materiale imellem. Eller de kan bestå af et perforeret rør med hullerne lavet som små folder ud i røret, dette er så foret med et lyddæmpende materiale.

Jeg havde selv en idé om bare at lave et stykke rustfrit rør og lade turboen klare lyddæmpningen... Det kan JanK være vidne til jeg hurtigt skiftede mening om efter et tandremsskift.... Men jeg kunne pludseligt høre hvor hurtig min turbo egentligt var til at begynde at snurre - imponerende... larm  :twisted:  Men planen om en freeflow potte i rustfri er ikke lagt på hylden - den bliver enden hjemmelavet - i 3mm rustfri og perforeret rør med asbest uld omkring, eller indkøbt en god universalpotte der rimeligt nemt kan tilpasses de org beslag. + et stykke rustfri flex rør fra biltema.

Vælger man en udstødning i rustfri skal man sørge for at få en der er rimelig tyk i godset da den ellers nemt kan komme til at give en metalisk klingen pga resonans i materialet.

3: Helt sikkert, men det var lige den første side jeg faldt over vha Google + der er meget større udvalg på den anden side af dammen. Herhjemme vil jeg ikke anbefale andet end Hartmann / Sebring / Supersprint. Synes ofte andre mærker har det med at blive mere larmende jo flere vindinger motoren får og det er inerverende hvis man har mere end 250 meter at køre....
I min verden må end udstødning godt være dyb i lyden ved tomgang, men den skal ikke larme over 2500 vindinger - utroligt nok kan det lade sig gøre, vha kammer geometri og lyddæmpning omkring perforerede rør.
Titel: udstødning?
Indlæg af: opelhaj efter 16. Juli 2008 kl: 19:19:54
2" simons gennemstrøms potter på bokseren og de larmer faktisk ikk sønderligt... men tror li under 2" er det mest optimale til std benzinere