T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diverse => Emne startet af: carat245 efter 13. Juli 2008 kl: 16:17:44
-
jeg har to batterier i min t3-carat, som gerne skulle kunne arbejde sammen via et relæ. Det ekstra batteri skal trække en omformer, men jeg er kørt fast i placeringen af snørerne på relæet. Jeg har plus fra bilens almindelige batteri og plus fra det ekstra, og så har jeg, hvad jeg fortolker som to forbrugsledninger. Det ville være skønt hvis nogen kunne fortælle mig hvilke ledninger der skal på hvilke numre.
-
er det et alm arbejdsrelæ eller et rigtigt skillerelæ (ala septor ell.lign) du har?
-
Hvis du har et helt alm. skillerelæ, så er kablingen således:
30 og 87 får hver sin kabelsko fra de to batteriers pluspol.
86 får kabel fra generator D+
85 får stel
-
Hvis du har et helt alm. skillerelæ, så er kablingen således:
30 og 87 får hver sin kabelsko fra de to batteriers pluspol.
86 får kabel fra generator D+
85 får stel
du mener vel et alm arb.relæ? :roll:
kl. 30 er indgang fra startbatteri
kl. 87 er udgangang til forbrugsbatteri
men i praksis er det underordnet :wink:
der er jo kontakt når generatoren lader og sender strøm ud af kl. D+ som får relæet til at slutte kl. 30 og kl. 87 sammen :)
-
du mener vel et alm arb.relæ? :roll:
Ja, selvfølgelig!
-
Kan man ikke bare parrallelforbinde 2 batterier?
Eller går det galt?
-
Teoretisk kan du sagtens bruge to parallelt.
1.: De skal være ens.
2.: Din generator skal kunne klare en rimelig ladestrøm.
3.: Kablingen skal være lige tyk hele vejen.
4.: Du skal være forberedt på at du ikke kan starte, når du har camperet. :wink:
Kurt
-
Kan man ikke bare parrallelforbinde 2 batterier?
Eller går det galt?
Det kan du godt, men så løber tør for strøm på dem begge, når du sidder og spiller Playstation omme bagi...
/Mads
-
Hvordan fungere det så med sådan et relæ?
er det en bedre løsning??
-
Hvordan fungere det så med sådan et relæ?
er det en bedre løsning??
ja der er en bedere løsning som jeg har brugt og aldrig har haft problemer med
det er
http://www.busse-yachtshop.de/pdf/mastervolt-data-battery_isolators_EN.pdf
http://studer.kesako.ch/index.php?id=41&language=en
de kan fås i forskellige mærker og priser og de virker rigtig godt
den jag hade i min camper gik ud og målte på de 2 batterier og fandt ud af hvilken der trænkte til ladning og gik i gang med at lade det op og så ellers målte på dem hele tiden så de altid var fuldt opladet
så behøver du heller ikke at ha samme batterier dvs du kan ha forskellig størelser i amp og et start og forbrugsbatteri
Mvh Djurs
:lol: :lol:
-
Der er mange gode grunde til at have et relæ, der skiller batterierne ad.
For det første, så er der den indlysende, at det er surt at tappe begge batterier flade, når man holder stille og bruger strøm på et eller andet.
For det andet så er der det problem, at to batterier, der er parallelkoblede skal være 100% ens og 100% ens opledet for ikke at stå og trække hinanden ned. Det er praktisk umuligt, - i en T3'er bl.a. fordi det ene batteri sidder 3 meter længere væk fra generatoren end det andet.
Så er der spørgsmålet om hvilken relætype, man skal bruge.
Man kan i det primitive set-up, som VW selv anvender, bare bruge et kraftigt arbejdsrelæ. Relæet kan forbinde eller adskille batteriernes +poler. Det er jo idt smart, at man kan "spille Playstation" hele natten og derved dræne den ene batteri, men samtidig har man et frisk og fuldt opladet start batteri at starte motoren med. Derfor styres relæet således, at det forbinder +polerne når generatoren lader (dvs. når motoren kører) og så skiller den +polerne ad igen, når motoren slukkes. Styrestrømmen til dette får man fra generatorens D+ klemme.
Men dette set-up har et problem, som grunder sig i batterianatomi: Et alm. startbatteri har al sin effekt i overspændingen. Det lyder langhåret, hvad skal det sige? Jo. Et 12 V batteri har 6 celler med nominelt 2 V i hver. Men i modsætning til, hvad man tror, så er et batteri med en hvilespænding på 12,0 V stort set tomt. Til gengæld er et batteri med en hvilespænding på 12,8 V topopladet. Derfor er det meget vigtigt, at man kan lade med en overspænding - en spænding, der ligner 14,4-6 V. Det er svært (kræver nogle MF-kabler) at få så høj spænding frem til batteriet undre passagersædet, og derfor har det typisk ikke en optimal ladetilstand for den kræsne campist. Derfor findes der specielle camperskillerelæer, der - udover som Djursland skriver - kan prioritere hvor der skal lades, så også faktisk hæver ladespændingen til forbrugsbatteriet, så man får opladet det fuldt.
-
Hvor kan disse relæer købes?
-
Et alm. arbejdsrelæ kan du få overalt - enhver autotilbehørsforretning. Et rigtigt skillerelæ kan du få hos camping- eller marineforretninger/værksteder, men du vil ikke vide, hvad det koster...
-
Man kan vel også med fordel investere i et rørcelle batteri til at montere under sædet til forbrug.
Det kan tåle at blive afladet i bund flere gange end et plade / startbatteri, plus det kan levere en nominel spænding på 12v længere tid men med en lavere ampere. Så er det hellere ikke helt så vigtigt om det er opladet 95 eller hundrede procent.
Men et solidt kabel og et godt relæ er nødvendigt under alle omstændigheder. Gerne et overdimensioneret relæ med skrueterminaler fra en autoelektrikker.
Rørcelle batterie betegnes også forbrugsbatterier / deep cycle battery osv
De er dyrere i indkøb men skulle holde længere tid, da de modsat et pladebatteri der kun kan tåle en moderat afladning er beregnet til at komme langt ned i spænding.
Det er også værd at huske på at alle batterier har en markant længere levetid hvis de altid er ladt op da de sulfaterer hurtigere når de er nede i spænding + et fladt batteri kan fryse ved få minus grader...
-
rart at have eksperter ved hånden inden man kvajer sig
-
carat245
prøv at søg om det her på T3nettet for vi har haft tråden oppe før og diskuteret det i detaljer
Mvh Djurs :lol:
-
Hva med sådan et her?
Er det for "kina"?
http://thansen.dk/product.asp?c=1998745611&n=-2027216374&pn=-2027216347
-
jeg bruger sådan et
http://carsound.dk/produkt.asp?id=3724&pk=
-
der er os lidt en anden pris
-
ja men hvor mange AmP skal du lade med på batteri 2 ?
og hvor meget skal køre på samme tid med du lader ?
hvis du har en stadart lader i så er det 65 AmP den kan levere og det relæ er til 30 AmP ?
-
Problemet er ikke så meget hvor meget relæet kan klare at lede frem, men i virkeligheden hvor meget det kan tåle at afbryde.... Selvfølgelig er der lidt varme over enhver belaset ohmsk modstand, som et kontaktsæt jo er, men så kan du paralel koble to relæer til at deles om lasten. At de ikke trækker i samme microsekund er uden betydning i denne forbindelse. Dit problem er at de jo så heller ikke slipper samtidigt, da der ikke er to med samme hysterese i en kasse med 100, men der løser du problemet med afbrænding af det sidst udløsende relæ´s kontaktsæt ved at sætte en 2-3 Kohm modstand i paralel med en 1 microfarad polyester kondesator over kontaktsættet på begge relæer. så er der stort set ingen gnist tilbage når de slipper.... ganske enkelt... og de der relæer kan du finde til en tyver i biltema.
Leif
-
nice :D
-
Hvordan parrallelforbinder du de to relæer?
-
Eller Hvordan gør man det billigst?
-
Sådan et her?? 42-134 biltema
-
Sådan ......
Stort set enhver type 12 volts relæer kan klare den opgave.... bare de kan tåle 30 - 40 Amp og der er to om det..... Dioden er for at beskytte dit elektriske system mod transienter ( høje spændinger ) der opstår når relæerne slipper... den kan undværes hvis du ikke har nogen "klik" i radioen m.m. Husk nu lige at de to batterier skal være ca. samme alder, størrelse og stand, ellers bliver ladningen alt for "skæv"
Leif
-
Jeg har rodet med dette i efteraaret og fik en masse gode og laererige tips og tricks med paa vejen herfra.
Det viste sig min bus kom med et laekkert relae som kunne det hele. Jeg kan ikke huske VW nummeret paa det men hvis du finder traadende kan du jo selv checke det ud.
Pr0v at lave en search for at finde de gamle traade frem - du bliver glad : ).
- Jensen