T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => WBX/LBX Fora => Emne startet af: cortina efter 13. Juli 2008 kl: 18:16:46
-
Er der nogle som ved om lamda sonden på en MV skal side på tilgangs eller afgangs siden på katalysatoren?
Spørgsmålet skyldes at der ikke var indmad i den katalysator som jeg afmonterede, og derfor ved jeg ikke hvad der er rigtigt!
-
sonden på en oldschool model sidder som regel før... nogen nymodens har på begge sider af missen
-
Ok det kan også passe med længden på ledningen på sonden, men jeg synes nu at det er mærkeligt at indmaden i katalysatoren ikke var der, dette måtte Vw jo have glemt da de lavede bilen eller hvad?
-
aij... det er temmeli sikkert smuldret væk
-
Ja det kan da godt være, men det har jeg nu aldrig hørt om men hvorfor ikke skulle det ikke være sådan. Jeg havde nu forventet at det tyskerne lavede varede indtil det hele var kaput!
-
Hvis katalysatoren ikke har nogen indmad, er der næppe meget behov for lambda sonden ? Isåfald fungerer den i praksis som et ordinært afgangsrør.
Almindeligvis sidder sonden placeret i røret før katalysatoren, og måler på det, der kommer "direkte" ud af forbrændingen. Nogle - ved ikke med vw - har en sonde mere placeret efter katalysatoren. Det hele melder så til computerstyringen, der bestemmer indsprøjtning og tænding m.v.
-
Hvis katalysatoren ikke har nogen indmad, er der næppe meget behov for lambda sonden ? Isåfald fungerer den i praksis som et ordinært afgangsrør.
Almindeligvis sidder sonden placeret i røret før katalysatoren, og måler på det, der kommer "direkte" ud af forbrændingen. Nogle - ved ikke med vw - har en sonde mere placeret efter katalysatoren. Det hele melder så til computerstyringen, der bestemmer indsprøjtning og tænding m.v.
lambdasonden er faktisk ligeglad med om der er kat på eller ej :!:
for den måller ilt indholdet i udstødningsgassen før katten :!:
der sidder to lambdasonder på alle nye biler, og den sidste efter kat regulere ikke motorstyringen, men fortæller kun om katten virker, det kan f.eks være politiet der vil udlæse det via et EOBD stik/tester. og sådan et stik tror jeg sku ikke sidder i nogen T3 :wink:
-
Nej der sidder kun en stk sonde i den T3 som jeg har, så du har nok ret i at vores biler er for gamle til at have 2 stk.
Men ellers tak for informationen.