T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: Jarl efter 21. Juli 2008 kl: 21:50:38
-
Under vores tur til Norge var vi som bekendt tvunget til at tanke brændstof fremstillet på basis af forrådnede amøber og dinosaurkroppe fra juratiden.
I den forbindelse slog det mig, at den brutale forbrænding, som det væmmelige brændstof forårsager, fik min motor til at ryste, som om den kørte på - ja diesel... Jeg er jo vant til, at den ligger så stille i sine ophæng, at man kan sætte et glas fyldt med Laphroaig på ventildækslet, uden at der kan ses bølgebevægelser.
Den slags nedværdigende oplevelser kan ikke gå upåagtet hen. Resolut kylede jeg to nye motorophæng på (gummiknoldene på bærerbøjlerne). Hold da bøtte, hvor gav det reslutat. Nu ligger den bomstille igen - selv, når den fortærer dinosaurlig. Nu kan jeg dårligt vente på at få noget mere nutidigt brændstof på - så bliver den da helt lydløs.
-
Prøvede det samme og fik dobbelt så meget rumlen ud af det.... måske var det fordi ophængene ikke var originale VW, men fra FEBI. Nu gider jeg ikke mere i nat, men de gamle kommer helt sikkert på igen en af dagene ! så det er altså ikke nogen naturlov at nyt er sagen Jarl .... Dem jeg satte på var hårde som bare fa.... og motorens vibes går lige igennem.
-
så det er altså ikke nogen naturlov at nyt er sagen Jarl .... Dem jeg satte på var hårde som bare fa.... og motorens vibes går lige igennem.
Uh ha. Det må have været smertefuldt at køre i en helt ny T3 dengang i 80'erne. Nye og faste gummiophæng allevegne. Føj...
-
ja ja ja.... humor er jo en god ting Jarl, men man griner ski da ikke meget efter at ha´ skiftet dem og fået en mere støjende bil. Jeg fandt ikke rigtigt ud af om det var originale VW du satte på din, for jeg har fået et sæt fra FEBI som helt klart er meget meget hårde i gummiet, så de slipper motorens vibrationer lige igennem. Det er åbenbart helt afgørende at man får et sæt originale hvis det skal hjælpe noget på støjen.
Kan være man skal gå efter gummiet i hjul-ophængene næste gang.
-
til min gamle golf 2er kunne man få to slags motorophæng (uorg.) nogle med olie i og nogle uden!
kan man også få oliedæmpede motorophæng til en T3?
btw: så plejer FEBI at være god kvalitet, mener også at de er underleverandør til vw :?
-
Jeg er også noget mystificeret, hvis det skulle vise sig, at Febi laver noget skidt. Firmaet er jo kendt for at lave godt kram, der mindst matcher originale dele.
Men det er da klart, at nye ophæng, der ikke er gået fra i vulkaniseringen alle vegne, holder bedre fast på maskinen og dermed kan flere vibrationer forplante sig, hvis motoren ryster eller har tendens til gyngeri.
Jeg har sat Hovwdiaudis de bedste spaghetti-ophæng på, og de virker efter min og familiens vurdering optimalt.
Hydrolejer findes ikke til T3, men man kan med lidt ombygning garanteret implantere nogle - eksempelvis fra A100
-
Funderer på om det monstro ikke betyder noget, hvor nye de nye motorophæng er. Eksempelvis er gamle vinterdæk jo ikke meget bevendt selvom de ikke har været brugt, eftersom gummi har det med at blive hårdt med tiden. Noget tilsvarende kunne vel gøre sig gældende med motorophæng; men aner det ikke, blot en tanke.
-
faldt lige over dette på vwbusshop, det står under t3-diesel-tdi, kan det bruges til en jx'er eller er det kun til aaz?
Bestellnummer: 3V57199402B
http://server2.gs-shop.de/200/cgi-bin/shop.dll?SESSIONID=0232449834467843&AnbieterID=4357
-
Det ligner slet ikke noget jeg genkender fra motorrummet på en T3. Venter i spænding. Mit motorophæng er monteret mned en tværgående bolt og ophænget med et gevindstykke i toppen som motorbefæstigelsen sættes ned over.
-
Don't allways blame the suspension... Sådan kunne overskriften lyde.
En TDI-motor har i princippet en ultrakort og knaldhård indsprøjtningssekvens (også selvom man forsøger at afbøde dette med at lave 2 pilotindsprøjtninger) Det bevirker også en knaldhård forbrændingssekvens (det var ikke for sjov, at man opfandt sprutterplejllejer til TDI), hvilket resulterer i nogle meget kontante motorvibrationer.
Defor har man til TDI-motorer overtaget de hydraulisk dæmpede motorophæng, som meget tidligt egentligt blev lavet til lækre luksusbiler som f.eks. A100.
De viste hydroophæng passer ikke umiddelbart - man må enten købe customfremstillede motorbøjler til en bondegård, eller også må man selv i gang med svejseren. Til gengæld er jeg sikker på, at resultatat er formidabelt - kombinerer man hydroophæng med en kammerdiesel, så har man maximal dæmpning.
-
(det var ikke for sjov, at man opfandt sprutterplejllejer til TDI)
Det kræver vist en kort forklaring... om man må bede
-
findes der ik nogen billeder af de motorbøjler til en aaz, sådan at man har en ide om hvor meget arbejde der er i at lave dem 8)
evt. en målfast tegning :P
-
I min onkels fotoalbum, synes det som om de bare står i et par huller i karrossen.
Sådan en skål, skulle vel ikke være så svær at lave, og svejse på vores motorophæng. Det synes som om de er billigere, og det må da også fjerne meget af resonansen fra motoren. :?:
hvis nu ophængen på gearkassen også fik sådan en hydrodæmper 8) 8) uhha uhha.
Nogen der lægger for.8)8) og kan man få synet bilen med det. :?:
Poul
-
(det var ikke for sjov, at man opfandt sprutterplejllejer til TDI)
Det kræver vist en kort forklaring... om man må bede
Lejer som fremstilles via en langsommelig metaliseringsproces, hvor lejemetallet i varm tilstand forstøves og blæses hen på lejeskallen. Giver en meget stabil og hård overflade. Anvendes som øverste halvdel i lejet på tdi'ere og enkelte højtydende kammerdieseler efter 1996.
Kig f.eks på Hovwdiaudis hjemmeside, så kan du se, at der er forskel på plejllejerne til AAZ og 1Z, selvom de rent fysisk passer sammen.
-
takker - god forklaring, men det giver så et nyt spørgsmål...
Hvis dette leje har en bedre, hårdere og mere stabil overflade og prisen er noget nær den samme - bruger man så ikke bare det samme i begge typper?
Den eneste umiddelbare fysiske forskel er at lejet til tdi'eren har en smøre kanal rundt - men det kan da i mine øjne kun være en fordel!
Er der forskel på nogle huller?
-
Er der forskel på nogle huller?
ja det er da en ting der er helt sikker jeg har ikke mødt 2 der var ens (fnis) :lol: :lol: :lol:
-
Er der forskel på nogle huller?
ja det er da en ting der er helt sikker jeg har ikke mødt 2 der var ens (fnis) :lol: :lol: :lol:
Det hører vist til i et andet forum det der..... :lol: :lol:
-
undskyld kunne ikke dy mig :lol: men det var næsten kriminelt ikke at gøre det :lol:
-
touché :wink:
-
Man kan sagtens kyle sprutterlejer i en AAZ. Det er et klart stærkere (og hårdere) leje. Og det vil køre upåklageligt og langt de fleste vil aldrig opleve forskel.
Så er det jo relevant at spørge, hvorfpor dem af os som engang i mellem piller de steder ikke benytter muligheden. Jeg kan kun svare for mig selv, og mine tanker lyder sådan her:
Hovedparten af alvorlige motorhaverier sker på to måder:
1) Fejl i timingen/taktningen. Forskellige typer af fejl i tandremstrækket - sprungne remme, døde strammerhjul, takthjul på krumtappen, der hopper af grundet problemer med bolten på takthjulet.
De fejl kan man kun gardere sig mod ved jævnlig kontrol og rettidig udskiftning af relevante sliddele.
2) Plejllejeskader, der i yderste konsekvens ender med en plejlstang der forlader sin trygge rede for at se sig om i den store verden udenfor motorblokken.
Optakten til de skader høres ved en rytmisk tikken, der tiltager i takt med at lejet ædes op. Når uheldet er ude, så gælder der om at have så lang inkubationstid som muligt, så man kan nå at reagere inden det går helt galt. Her er min teori, at bløde almindelige plejllejer giver mig mere tid til at nå at opdage fejlen og grounde bilen end knaldhårde sprutterlejer, der kollapser lynhurtigt, fordi de ikke har det bløde metals langsomme sejhed og lette evne til at smelte og fungere som pseudosmøring af krumtappen.
I bund og grund er det jo slet ikke meningen, at der skal være metallisk kontakt mellem plejlleje og krumtapsøle. Der skal vedvarende være en oliefilm, som adskiller komponenterne, og så er lejets hårdhed jo ikke afgørende. Imidlertid knalder plejllejet på en TDI drønhårdt ned på krumtapsølen, når bilen koldstarter, og der er det fordelagtigt at have det hårde leje i øverste lejehalvdel. I en skøn, behagelig, lydsvag, hurtigtroterende kammerdiesel er det slet ikke et problem - men nærigmåsene, der ikke vil skifte olie så tit, kan jo overveje, om de vil have sprutterlejer i deres 1,9'er.
-
Har Googlet på "sprutter lejer" og "sprutter lager" men ikke et eneste hit Jarl, hvor finder en nysgerrig noget om de der hårde lejer ? det eneste jeg får er torskeforfang med blæksprutte gummi fiduser ...
Leif
-
navnet er lidt anderledes på tysk:
http://www.google.co.uk/search?hl=en&q=sputterlager&meta=
-
Ja det hjalp jo en hel del Casper, Takker !
Mvh. Leif
-
Jeg tager den helt og fuldt på mig. Det er mig, der har fået navnet galt ind i hovedet - sorry!
-
Lad os kalde det en lille slå-fejl Jarl... har siddet og læst i samlige spalter på Google og det ser ud til at der er mest VR6 snak i forbindelse med de sputter lejer.... Der er ikke meget om sputter i T3 og hvor man eventuelt får fingrene i dem. KS ser ud til at forhandle dem, men der er ikke noget info om dem bortset fra en mere overordnet beskrivelse på deres side....
Leif