T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: Hawaiibussen efter 23. Juli 2008 kl: 09:35:28
-
Er der nogle issues ved at skifte speederkabel - mit hænger i den røde bil.
Nogle gange er der autopilot på ved 2200rpm og det kan være rimeligt frustrerende i bytrafik og især når det er Hannah som køre :?
Kan det evt også være selve mekanismen under speederen som er rustet....
-
Der er ingen issues i det. Tjek, at selve pedalen bevæger sig frit, og undersøg også, om dens befæstigelse i bunden er OK. Måske skal den have et par nye popnitter. Ellers er det bare straight ahead.
-
Der er ingen issues i det. Tjek, at selve pedalen bevæger sig frit, og undersøg også, om dens befæstigelse i bunden er OK. Måske skal den have et par nye popnitter. Ellers er det bare straight ahead.
Jeg har prøvet at sprøjte WD40 ned i hullet ved stangen som kommer op afgulvet, men det har nu ikke hjulpet - og speederen sidder ok!
Men jeg har i 4 år haft et nyt kabel liggende, da jeg havde problemer med at når det var frost frøs kablet fast!
-
Så gik det helt og jeg fik taget mig sammen til at skifte på gaden! Det var tilsidst umuligt at holde den under 2500rpm......
Skiftet på under 1 time!
HOLD da op det er lækkert.......ingen modstand i speederen.....
Nu skal jeg lige ha et nyt hjem til den anden....
-
Hej med jer
Jeg standsede i vanløse i morges med et fastfrosset speederkabel. Har haft et nyt liggende siden oktober og var blevet advaret om, (Casper) at "det der, der bliver noget rod, når det bliver koldt."
Jeg må sige, at han fik ret. Står nu for en roadside repair på asfalten i gadelygte/lommelygtelys. Jeg har fået skruet den lille plastkasse over reservehjulet af, så jeg kan vist nogenlunde se, hvordan kablet er monteret i denne ende.
Hvilken vej skal det gamle kabel trækkes ud? Og deraf følger vel også svaret på, hvilken vej det nye kabel skal trækkes ind?
Skal kablet hives ud i forenden eller bagenden? Og skal det ind forfra eller bagfra (vittigheder er velkomne) ?
Ellers andet, jeg bør være opmærksom på?
Jesper, glad for sin kedeldragt disse dage.
-
Har selv haft samme oplevelse i oktober derude ved tanken ...
Du løsner og trækker skidtet ud i begge retninger, der er jo alligevel brud på kablet ...
Det nye kabel føres i en lys grå kanal under bussen. Du skubber kablet ind i den kanal og fører det med denne grå ledning(pipe) direkte til plastdimsen ved speederen. Jeg husker, at det var lidt bøvlet ved motorsiden, den skal føres følsom hen til pumpen.
Jeg brugte 90 pct af tiden på motorsiden for at fikse det nye speederkabel rundt gennem systemet, pladehuller og op til pumpen, årsagen var nok fordi jeg lå under bussen og trange vilkår uden perfekt hejsesystem er en ulempe her ...
Jeg har en T3 model 1990 + 1991 + 1992 og mener at der er mindre forskelle mellem de forskellige årgange inden 1985???
Kablet blev smøret med MOS fedt inden det blev skubbet ind i de grå rør ...
Jens
-
altså, skal det føres ind forfra?? Fra forenden mod bagenden?
-
Nej - omvendt
Det kabel jeg anvender (model 1991) har ca. 100 cm mod enden TIL PUMPEN en sort plastdims, hvor man sætter en skrue fast i under bunden. Kablet bliver fikset med denne dims og skubbet ind i det omtalte rør der går hen mod speederen foran. Jeg er ikke 100 pct. sikker på, om din T3 er samme årgang?
-
aha, ok.
min er en 1988'er. Kabler kommer fra Käfer:
https://www.kaefer-co.de/article/1521/Gaszug_3980_mm_42___51_kW_57___70_PS_Diesel.html
Det må kunne skilles ad på en måde, ellers er der noget, jeg overser. I den ende, der sidder fast på gasarmen, er den er mindre sort pladstdims. Den er smeltet på kablet. I den anden ende er der en større pladsdims, som jeg ikke kan greje. Måske giver det sig selv, når jeg kommer i arbejdstøjet senere i aften, først skal jeg lige hjem fra arbejde med s-tog.
...
og tak for dine tålmodige svar, Jens.
-
Magen til mine tre busser JX ...
Du finder det omtalte rør under bussen ... der skubbes det ind hen mod speederen. Den bagerste ende skal op til motorrummet, det kan være en ulempe uden hejs eller andet ...
-
tror jeg får billedet nu...
kaster mig ud i det. Kan jo altid tage toget, hvis det ikke lykkes i første hug :)
det bliver på gaden, men min van er ret høj, så der burde være plads nok under neden - kan snildt være der.
Tak for vejledningen.
-
Så er den ged barberet. Praktisk med en høj bil og en spinkel kropsbygning, når man skal suse rundt nedenunder.
Det tog mig 2 timer, hvoraf der gik en del tid med at fjerne det gamle kabel, der var sat i klemme ved et gearkasseophæng. Sikkert da der på et tidspunkt er skiftet gearkasse eller noget... Sjovt nok går speederen noget lettere nu.
Bortset fra det var der ikke mange ben i opgaven, og det er jo altid en stor tilfredsstillelse at gøre det selv (sagde hun også det i går, alligevel?)